• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround. Victorinox I.N.O.X. Professional Diver. Den Gula

Engel

Omega
Den tålde inte alkohol ville ha mjölk istället
20160617_182657.jpg
 

DB15

Panerai
Pledge Member
LIVE!! Från tvättstugan!! Då vsr det dags för mig att testa besten! Det är inte varje dag man får köra dubbla paketöppningar samma dag :D
20160622_195340.jpg

Tack för tvättsvamparna jag behövde nya!
20160622_195455.jpg
hmmmm? Yea or Nay?
20160622_195540.jpg

Första tanke var. Jääävlar va tung! Snacka om rejält bygge!
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Första intrycket. Väldigt trevlig klocka mrd mycket karraktär. Gillar djupet på tavlan vilket ger den liv. Den sitter även väldigt bra på armen trotts sin enorma tyngd måste jag säga :D
20160623_075926.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Sådär två veckor senare kommer min recension, bättre sent än aldrig antar jag ;) :)

Boett
45mm x 53 x 16mm. Stort? Ja faktiskt! Bärs lite större än jag tänkt men samtidigt bekväm bära längre tid, något inte alltid större klockor är.

Boetten är mestadels borstad med lite polerat längs sidorna på Bezeln. Borstningen är ganska grov men ändå fin, den är bra gjord och rent finishmässigt finns det inget att klaga på. Faktiskt positivt överraskad hur bra den är på den fronten.

Baksidan innehåller lite information men är annars tråkig. Rolex vet hur man gör en tråkig baksida bra, det vet inte victorinox. Kunde väll haft en logga iaf...

DSC_0558.jpg


DSC_0555.jpg

DSC_0557.jpg


Tavla
Gul, tavlan är gul. Verkligen gul. Och väldigt trevlig! Den syns, kollegor/vänner/familj har lagt märke till den ganska omgående. Kommentarerna har varit mestadels positiva. Den märks då de sällan kommenterar de andra klockorna jag har.

Tavlan kan vid första anblicken verka rörig, inte minst pga chapter ringen som har både 24h visning, sekund- och minutmarkering. Men jag gillar chapter ringen. Tycker det passar in och de röda detaljerna lyfter hela tavlan för egen del.
Datum i vitt, här brukar jag föredra en färg som matchar tavlan men i och med de kritvita index/lume så smälter det in bra. Likväl att datumet är nedsänkt en bra bit gör det mer estetiskt tilltalande för mitt öga iaf.

Mkt 3D effekt finns att skåda med, tavlan är nedsänkt en hel del från chapter ring och datumet än längre ned. Det hela ger en fin effekt och tycker också klockan är mer lättläst från fler vinklar tack vare detta.

Tryck, färg och applicering av lume och kromade index är bra gjort utan några fel. Kort och gott tavlan får väl godkänt av mig!

Glaset är safir med ok AR (@yonsson), kunde varit bättre (Breitling, Sinn) men också mkt sämre (modern Rolex).

Visare
Lite tråkiga, men kanske också helt perfekt då resten av klockan står ut. Ett stort plus till finish på dessa, helt utan några missar. Blänker fint i solen tillsammans med de kromade indexen.

DSC_0561.jpg


Lume
Nja här behövs det förbättras, inte tillräckligt bra i längden. Lyser knappt bra inledningsvis och dör snabbt. Inte bra nog!

image.jpeg


Krona
Bra kronhals, tjock och enkel skruva in. Distinkta klick mellan datum och tidinställning. Minus för att loggan inte centrerar, de där små detaljerna som gör mkt för egen del...

image.jpeg


Band
Bortsett från att färgen ger intrycket av "är det påsk redan??" så finns det inget att klaga på. Hört från inledande recensenter att det var hårt, något det inte är nu. Hjälper till bära upp denna ganska bastanta dinka på ett bra sätt. Spännet signerat, lagom stort och känns säkert. Det enda negativa är att bandet blir smutsigt snabbt.

DSC_0560.jpg


WR
Klarar ju det mesta 80% av alla människor utsätts för men visst skulle det kännas roligare och lite mer indestructable med tio ggr mer WR, dvs. 2000m. Men nåväl den håller för plask i både pool och hav.

Skydd
Fult och kanske inte helt hundra i alla avseenden men personligen gillar jag den som gimmick och tillbehör. Jag skulle använda den om detta var min enda klocka i de situationer jag ville vara lite rädd om den. Så jag ger tummen upp.

På handleden
Inox tycker jag iaf var skön att bära, den är egentligen aningen stor för mina handleder men tyckte ändå om den. Det krävs dock att bäraren gillar större klockor annars blir den mest fel. Min handled är ca 16.5cm och platt för lite referens...

DSC_0568.jpg

DSC_0563.jpg


Sammanfattning:

Efter några dagar med inox har jag fått mersmak. Detta är klocka, om jag inte vore mer insyltat i träsket, glatt skulle kunna äga och vara nöjd med trots ett pris på ca 7k i affären. Nu är jag insyltad och vet vad som finns därute och tycker inte den är värd de pengarna riktigt. Nu går de, framförallt den äldre varianten, för halva butikspriset och då tycker jag den känns prisvärd. Visst den har sina brister men de övervägs av dess positiva sidor. Och trots sin storlek är den bekväm att bära hela dagarna.

+ bra finish
+ bekväm trots sin storlek
+ perfekt gul färg
+ sportig och märks
+ bra gummi!

- alldeles för dålig lume
- klen WR
- kronans logga sne

Tack till @Foxbolt för initiativet och genomförandet, min första passaround men säkerligen inte den sista :)
 

Jonaz

Rolex

Varför ljudet dök är för mig en gåta.

Korta drag, hej mf's jag är med i den "här" passarounden och jag har ingen stridsvagn. Den närmaste stridsvagnen i min krets är i Danmark och dit hinner jag inte. Detta är den tyngsta bilen jag har tillhands. Anledningen att vi snackar tanks på ett klockforum är att denna klockan skall tåla att bli överkörd av just en stridsvagn, då borde den klara den här pluttelastbilen med.

*brooom-broom*

"-jaha, den verkar ha klarat sig fint."
Jag är både glad och besviken. Glad att den höll för jag har inte med någon annan klocka. Besviken för att det verkar som de inte ljuger om just den detaljen i reklamen. Fan. Får fortsätta leta brister.


Notera även tiden 05.40
 
Topp