• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Trulli

Cartier
Nu är det lite att svära i kyrkan att nämna denna klocka men jag badar med min AP 15300 och det klarar den galant! Enligt spec. ska den klara 50m men trycktestade den med godkänt resultat till 10bar. Gängad krona gör underverk :)

Jag badar jämt med min AP ROC, funkar hur bra som helst.

Det har inget att göra med att kronan är gängad. Min JLC är isocertifierad för dykning till 100m och den har tre kronor, inga skruvade. Har såklart badat med den flera gånger i sommar.

Stämmer och enligt Nymans så trycktestas de med kronorna uppskruvade.
 

Trulli

Cartier
Fick höra i veckan att PP skulle höja priserna på Nautilus igen vid slutet av året. Det är väll inte så länge sen de höjde 5711:an från 203' till 230'. Någon som har hört hur mycket de planerar att höja?
 

JEK

Cartier
Fick höra i veckan att PP skulle höja priserna på Nautilus igen vid slutet av året. Det är väll inte så länge sen de höjde 5711:an från 203' till 230'. Någon som har hört hur mycket de planerar att höja?

Hörde att det skulle bli en höjning för alla modeller med ca 10%. Blir intressant att se om det stämmer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför då? Som ett exempel så ar 240 verket hängt med sen 70-talet och suttit/sitter i diverse klockor:)
För att de flesta "finare" utvecklarna tillverkar urverken utifrån boetterna. Med andra ord, är klockan 40mm så har den ett urverk och är den 38mm så har den ett annat urverk.
 

par

Patek
2-Faktor
För att de flesta "finare" utvecklarna tillverkar urverken utifrån boetterna. Med andra ord, är klockan 40mm så har den ett urverk och är den 38mm så har den ett annat urverk.
Vad jag vet så har bla AP och PP kört samma verk även i olika storlekar så förstår inte riktigt vad du menar. Att varje modell skulle ha ett Eger verk förstår jag inte. Sen blir det givetvis skillnad när man tittar på komplikations modeller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag vet så har bla AP och PP kört samma verk även i olika storlekar så förstår inte riktigt vad du menar. Att varje modell skulle ha ett Eger verk förstår jag inte. Sen blir det givetvis skillnad när man tittar på komplikations modeller.
Det blir bara fjantigt om jag börjar lista märken, men jag trodde som sagt alla i toppen gjorde så, ingen biggie. Ett bra exempel på ett märke som inte gör det är Zenith. Det medför att deras 42mm-modeller med glasbaksida ser knas ut och att layouten på vissa modeller blir knas.
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Det blir bara fjantigt om jag börjar lista märken, men jag trodde som sagt alla i toppen gjorde så, ingen biggie. Ett bra exempel på ett märke som inte gör det är Zenith. Det medföljer att deras 42mm-modeller med glasbaksida ser knas ut och att layouten på vissa modeller blir knas.

Jag håller med dig.
Patek stoppar ju sina 36mm verk i 40mm klockor (eller om det var 34 i 38) med distans ring.
Lika coolt som Miyota verk med plast ring i fake subbar.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag håller med dig.
Patek stoppar ju sina 36mm verk i 40mm klockor (eller om det var 34 i 38) med distans ring.
Lika coolt som Miyota verk med plast ring i fake subbar.
Rolex sätter samma verk i 36mm dj som en sub på 40mm, vad jag vet har de flesta tillverkare på samma sätt.

Är det en snygg lösning av Patek? Nej, givetvis inte. Samtidigt är det svårt att utveckla nya verk och man har förhållandevis ganska få verk med olika versioner av för olika modeller och komplikationer.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Rolex sätter samma verk i 36mm dj som en sub på 40mm, vad jag vet har de flesta tillverkare på samma sätt.

Är det en snygg lösning av Patek? Nej, givetvis inte. Samtidigt är det svårt att utveckla nya verk och man har förhållandevis ganska få verk med olika versioner av för olika modeller och komplikationer.

Fast det är klockor för 250k+.
Samma med Rolex, jag beskyddar inte någon. Jag tycker bara det är kasst.
Som att köpa en Rolls Royce med en B20 i sig.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Hunddreggel på glaset :)

image.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Fast det är klockor för 250k+.
Samma med Rolex, jag beskyddar inte någon. Jag tycker bara det är kasst.
Som att köpa en Rolls Royce med en B20 i sig.
Daydate har samma:)
Köper inte jämförelsen med B20, det är som att säga att citizen skulle tillverka verket i Patek. Porsche har använt typ samma motor i en 911 som i en Boxster, är det så konstigt?
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Nu är livet tungt, kommer just från Patek Philippe butiken på Rue de Rhône, Geneve och har klämt på 5539 (minutrepeater med tourbillion) och 5204 (evighetskalender och dubbelkronograf). Önskar att någon av dom följt med till hotellet... :( :(
Men vilken godisbutik! Bättre finns inte!
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Nu är livet tungt, kommer just från Patek Philippe butiken på Rue de Rhône, Geneve och har klämt på 5539 (minutrepeater med tourbillion) och 5204 (evighetskalender och dubbelkronograf). Önskar att någon av dom följt med till hotellet... :( :(
Men vilken godisbutik! Bättre finns inte!
Hur såg det ut med tillgängligheten på de lite enklare klockorna, tänker då på Nautilus och Aquanaut?
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Nu är livet tungt, kommer just från Patek Philippe butiken på Rue de Rhône, Geneve och har klämt på 5539 (minutrepeater med tourbillion) och 5204 (evighetskalender och dubbelkronograf). Önskar att någon av dom följt med till hotellet... :( :(
Men vilken godisbutik! Bättre finns inte!
Passade på att besöka Patek Philippe Museum i Genève också, otroligt mycket fint och coolt att se, inte minst ett par riktigt tunga Breguet från A-Ls händer. Men PP- våningen är grymm!!! Ett par av Henry Graves ur får en att baxna. Och 2499, puh!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Daydate har samma:)
Köper inte jämförelsen med B20, det är som att säga att citizen skulle tillverka verket i Patek. Porsche har använt typ samma motor i en 911 som i en Boxster, är det så konstigt?
Skall man gå hela vägen så skall verket vara så stort som möjligt. Det ser både bättre ut och man kan få ett bättre verk i en perfekt värld. Förr byggde man ofta uren så små kan kunde för att precis få plats med verket. Att detta sedan inte är möjligt idag beror på att det tillverkas många modeller i olika storlekar.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Är på jakt efter något nytt och vill i första skedet försöka köpa från AD och inom EU. Seriös gråhandlare som fixar mitt namn på certet kan också vara intressant. Var ska jag börja leta, någon som sitter på bra kontakter?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är du seriöst intresserad eller dummar du dig bara?
Jag menar att ytterst få klockor som är "i svängen" har namn på certet. Ett tomt cert går ju att skriva på. Varför man nu skulle vilja det undrar jag dock. Om det är en keeper for life" så visst, men annars...
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Jag menar att ytterst få klockor som är "i svängen" har namn på certet. Ett tomt cert går ju att skriva på. Varför man nu skulle vilja det undrar jag dock. Om det är en keeper for life" så visst, men annars...
Förstår inte vad du menar med ytterst få? En Patek lämnar inte ADn utan ifyllt cert och då med namnet på den som hämtar klockan.
 
Topp