Inget illa menat från min sida hursomhelst. Grym klocka oavsett.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Calatrava 5196 har funnits de gånger jag varit hos pp ad under förra året, en gång fanns det inte när en bekant skulle köpa med det skulle ta ca en månad att få den.Hoppas på inte alltför tjatig fråga, men känns som att det svänger snabbt och att förutsättningarna ändras:
Är det bara att gå in hos valfri AD och beställa eller hur ser deras upplägg ut?
Förstått att Nautilus är körd men gäller det även t.ex World time, Calatrava?
Upplys gärna en novis
Ligger WT (5936G & 5130G) samt Calatrava inne hos Bo BerggrenHoppas på inte alltför tjatig fråga, men känns som att det svänger snabbt och att förutsättningarna ändras:
Är det bara att gå in hos valfri AD och beställa eller hur ser deras upplägg ut?
Förstått att Nautilus är körd men gäller det även t.ex World time, Calatrava?
Upplys gärna en novis
Först och främst: tack för ett sjukt bra forum. Lär mig nytt hela tiden.
Nu till mina funderingar. Står i tankarna att köpa Patek Aquanaut efter flera års dröm och sparande och har lite frågor till er som äger något i liknande prisklass.
Använder ni denna överallt (dvs. jobbet, ute på stan, klubb osv) eller enbart vid vissa tillfällen? Givet att man tar taxi hem sent på kvällen efter en krogrunda men tänker generellt. Har ni fortfarande kvar känslan med allt vad en ny drömklocka innebär eller blir det bara extra jobbigt att behöva tänka och vara uppmärksam hela tiden när klockan (eller klockor generellt) är stöldbegärlig?
Fråga två. I skrivande stund ligger en ny 2018 på runt 250-260 SEK, en bra bit över listpriset. Bör man avvakta eller är läge att köpa nu? Kanske sticker iväg ännu mer? Känns ej aktuellt eller ens möjligt, och ställa sig i kö för flera års väntan, hos en AD.
Fortsatt trevlig fredag på er.
Nu till mina funderingar. Står i tankarna att köpa Patek Aquanaut efter flera års dröm och sparande och har lite frågor till er som äger något i liknande prisklass.
Använder ni denna överallt (dvs. jobbet, ute på stan, klubb osv) eller enbart vid vissa tillfällen? Givet att man tar taxi hem sent på kvällen efter en krogrunda men tänker generellt. Har ni fortfarande kvar känslan med allt vad en ny drömklocka innebär eller blir det bara extra jobbigt att behöva tänka och vara uppmärksam hela tiden när klockan (eller klockor generellt) är stöldbegärlig?
Fråga två. I skrivande stund ligger en ny 2018 på runt 250-260 SEK, en bra bit över listpriset. Bör man avvakta eller är läge att köpa nu? Kanske sticker iväg ännu mer? Känns ej aktuellt eller ens möjligt, och ställa sig i kö för flera års väntan, hos en AD.
Bara att glömma och lägga ned detta med klockor i 2-5 år så har det säkert lugnat sig. Inget är så roligt/viktigt/ett måste som att betala långt över försäljningspris för en pryl som en klocka. Det är som du säger bara gnidna nasare som är med i "hobbyn" nu. Om några år drar de vidare till något annat alt har ekonomin dalat så pengarna saknas att gå in med.Var inne på Bo B igår, de sa att de får ca 4 samtal om dagen med intresse och fråga om "lista" på
Nautilus 5711. Det kan ju inte finnas så många entusiaster? Utan att ett ryckte har spridits,
"världens lättaste sätt att tjäna +100K".
Jobbig branch detta........
/j
Haha ja jätte lätt är det... tycker nästan synd om alla butiker som ska behöva ta emot alla dessa samtalVar inne på Bo B igår, de sa att de får ca 4 samtal om dagen med intresse och fråga om "lista" på
Nautilus 5711. Det kan ju inte finnas så många entusiaster? Utan att ett ryckte har spridits,
/j
Eller så köper man sådant som faller en själv i smaken istället för att följa strömmen. Tyvärr tycker folk modeller blir koolare ju dyrare och desto brantare priskurva de har.Bara att glömma och lägga ned detta med klockor i 2-5 år så har det säkert lugnat sig. Inget är så roligt/viktigt/ett måste som att betala långt över försäljningspris för en pryl som en klocka. Det är som du säger bara gnidna nasare som är med i "hobbyn" nu. Om några år drar de vidare till något annat alt har ekonomin dalat så pengarna saknas att gå in med.
Så är det verkligen, tyvärr ligger jag själv mitt i ström-fåran för tillfälletEller så köper man sådant som faller en själv i smaken istället för att följa strömmen. Tyvärr tycker folk modeller blir koolare ju dyrare och desto brantare priskurva de har.
Så är det absolut, det tråkiga är ju bara när strömmen råkar passera det man är intresserad av tex sub hetsen stör mig inte då jag aldrig skulle köpa en (frånsett 5513/1680 eller tidigare) men tex 5167 skulle jag gärna ha och då den är absurt dyr som det är blir det ju totalt fullkomligt omöjligt att ens drömma om dem om priserna börjar dra iväg ännu högre eller tex 5711 som numera verkar kosta mer än en ny "dyr" bilEller så köper man sådant som faller en själv i smaken istället för att följa strömmen. Tyvärr tycker folk modeller blir koolare ju dyrare och desto brantare priskurva de har.
Meh, rätt fula. RO är mycket snyggare.Så är det absolut, det tråkiga är ju bara när strömmen råkar passera det man är intresserad av tex sub hetsen stör mig inte då jag aldrig skulle köpa en (frånsett 5513/1680 eller tidigare) men tex 5167 skulle jag gärna ha och då den är absurt dyr som det är blir det ju totalt fullkomligt omöjligt att ens drömma om dem om priserna börjar dra iväg ännu högre eller tex 5711 som numera verkar kosta mer än en ny "dyr" bil
RO är ABSOLUT en fullvärdig kandidat men jag är nog (tyvärr) en sådan som blivit skrämd av allt prat om deras känslighet/dyra service osv och fått för mig att "nöten" är tåligare. Det handlar ju om en daglig beater för mig på den nivån.Meh, rätt fula. RO är mycket snyggare.
PP har haft MYCKET problem med sina nötter. Hade inte skrämt mig. Känns även som man hamnat i lite fel prisklass om man är så rädd för servicekostnaderna. Nu är det fel tråd, men det fina med RO är att man kan få den i rätt storlek.RO är ABSOLUT en fullvärdig kandidat men jag är nog (tyvärr) en sådan som blivit skrämd av allt prat om deras känslighet/dyra service osv och fått för mig att "nöten" är tåligare. Det handlar ju om en daglig beater för mig på den nivån.
Men ruskigt snygg är RO utan tvekan och skulle mkt gärna ha en!
Jaha intressant. Japp fel tråd men jag håller med till fullo om storleken och RO samt att ja service är ingen dealbreaker för en klocka i dessa prisklasser egentligen.PP har haft MYCKET problem med sina nötter. Hade inte skrämt mig. Känns även som man hamnat i lite fel prisklass om man är så rädd för servicekostnaderna. Nu är det fel tråd, men det fina med RO är att man kan få den i rätt storlek.
100? minst det dubblaVar inne på Bo B igår, de sa att de får ca 4 samtal om dagen med intresse och fråga om "lista" på
/j
Jag har bara en lite finare klocka kvar efter div försäljningar osv. Jag använder den som vilken av mina andra som helst.Först och främst: tack för ett sjukt bra forum. Lär mig nytt hela tiden.
Jag gillar vitgulds-varianten skarpt. Synd att man aldrig kommer hinna ikapp priset på den baraFörst gillade jag den men sen ändrade jag mig. Vitguld är fulare till färgen en stål. Subdialens placering ser bara tråkiga ut när man sett en 5712. Är säkert tjockare än 5712 också men vet ej. Sen känns komplikationerna lite överflödiga i en sportklocka. Bara mina tankar dock.
Först gillade jag den men sen ändrade jag mig. Vitguld är fulare till färgen en stål. Subdialens placering ser bara tråkiga ut när man sett en 5712. Är säkert tjockare än 5712 också men vet ej. Sen känns komplikationerna lite överflödiga i en sportklocka. Bara mina tankar dock.
Oerhört trevlig!!Håller med om att stål är trevligare och ”renare” i nyans.
Placeringen på dials stör mig inte så mycket.
Vet inte hur tjock 5712 är men denna är 8,42 tjock. Det känns spontant väldigt tunnt och får mig att tro att den är ganska skön på handleden.
Finns naturligtvis mycket klockor för de pengarna. Tycker dock denna är trevlig att titta på
Gillar den men måste säga att jag föredrar både 5711 och 5712
Gillar den men måste säga att jag föredrar både 5711 och 5712
Calatrava 5196 har funnits de gånger jag varit hos pp ad under förra året, en gång fanns det inte när en bekant skulle köpa med det skulle ta ca en månad att få den.
Hur är det egentligen med Calatrava och dess "tålbarhet". Klart är väl att "ingen" dressklocka ska badas eller spelas tennis med. Med undantag för div ingenjörer från olika märken då, tex Geophysic från JLC som verkar klara allt en Datejust klarar och kanske lite till.Tack för svar! Blir lite roligare om modellen faktiskt går att få tag i
Jag har läst att just 5196 ska vara en av de säkraste klockorna på marknaden och att man i princip bör undvika att applådera om man bär en sådan