• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Hoppas på inte alltför tjatig fråga, men känns som att det svänger snabbt och att förutsättningarna ändras:

Är det bara att gå in hos valfri AD och beställa eller hur ser deras upplägg ut?

Förstått att Nautilus är körd men gäller det även t.ex World time, Calatrava?

Upplys gärna en novis :)
 
Hoppas på inte alltför tjatig fråga, men känns som att det svänger snabbt och att förutsättningarna ändras:

Är det bara att gå in hos valfri AD och beställa eller hur ser deras upplägg ut?

Förstått att Nautilus är körd men gäller det även t.ex World time, Calatrava?

Upplys gärna en novis :)
Calatrava 5196 har funnits de gånger jag varit hos pp ad under förra året, en gång fanns det inte när en bekant skulle köpa med det skulle ta ca en månad att få den.
 
Hoppas på inte alltför tjatig fråga, men känns som att det svänger snabbt och att förutsättningarna ändras:

Är det bara att gå in hos valfri AD och beställa eller hur ser deras upplägg ut?

Förstått att Nautilus är körd men gäller det även t.ex World time, Calatrava?

Upplys gärna en novis :)
Ligger WT (5936G & 5130G) samt Calatrava inne hos Bo Berggren
 
Först och främst: tack för ett sjukt bra forum. Lär mig nytt hela tiden.

Nu till mina funderingar. Står i tankarna att köpa Patek Aquanaut efter flera års dröm och sparande och har lite frågor till er som äger något i liknande prisklass.

Använder ni denna överallt (dvs. jobbet, ute på stan, klubb osv) eller enbart vid vissa tillfällen? Givet att man tar taxi hem sent på kvällen efter en krogrunda men tänker generellt. Har ni fortfarande kvar känslan med allt vad en ny drömklocka innebär eller blir det bara extra jobbigt att behöva tänka och vara uppmärksam hela tiden när klockan (eller klockor generellt) är stöldbegärlig?

Fråga två. I skrivande stund ligger en ny 2018 på runt 250-260 SEK, en bra bit över listpriset. Bör man avvakta eller är läge att köpa nu? Kanske sticker iväg ännu mer? Känns ej aktuellt eller ens möjligt, och ställa sig i kö för flera års väntan, hos en AD.

Fortsatt trevlig fredag på er.
 
Först och främst: tack för ett sjukt bra forum. Lär mig nytt hela tiden.

Nu till mina funderingar. Står i tankarna att köpa Patek Aquanaut efter flera års dröm och sparande och har lite frågor till er som äger något i liknande prisklass.

Använder ni denna överallt (dvs. jobbet, ute på stan, klubb osv) eller enbart vid vissa tillfällen? Givet att man tar taxi hem sent på kvällen efter en krogrunda men tänker generellt. Har ni fortfarande kvar känslan med allt vad en ny drömklocka innebär eller blir det bara extra jobbigt att behöva tänka och vara uppmärksam hela tiden när klockan (eller klockor generellt) är stöldbegärlig?

Fråga två. I skrivande stund ligger en ny 2018 på runt 250-260 SEK, en bra bit över listpriset. Bör man avvakta eller är läge att köpa nu? Kanske sticker iväg ännu mer? Känns ej aktuellt eller ens möjligt, och ställa sig i kö för flera års väntan, hos en AD.

Fortsatt trevlig fredag på er.

Jag har en Aquanaut Rosé 5167R som jag älskar och använder ofta. Jag har en heltäckande försäkring via Folksam som kostar ca 500 :- per månad som täcker för allt även utanför Sverige. Just med den här klockan känns det bra eftersom den "syns" på håll och är något mer stöldbegärlig än många andra klockor. Mitt råd är att teckna en sådan försäkring så du kan slappna av. När det kommer till värdet är det svårt att säga. Jag köpte min för 2 år sedan något begagnad för 250 k. När man tittar priserna på Chrono24 har dom gått upp en del sen dess. Tror inte på en nedgång men man vet aldrig!
 
Först och främst: tack för ett sjukt bra forum. Lär mig nytt hela tiden.

Nu till mina funderingar. Står i tankarna att köpa Patek Aquanaut efter flera års dröm och sparande och har lite frågor till er som äger något i liknande prisklass.

Använder ni denna överallt (dvs. jobbet, ute på stan, klubb osv) eller enbart vid vissa tillfällen? Givet att man tar taxi hem sent på kvällen efter en krogrunda men tänker generellt. Har ni fortfarande kvar känslan med allt vad en ny drömklocka innebär eller blir det bara extra jobbigt att behöva tänka och vara uppmärksam hela tiden när klockan (eller klockor generellt) är stöldbegärlig?

Fråga två. I skrivande stund ligger en ny 2018 på runt 250-260 SEK, en bra bit över listpriset. Bör man avvakta eller är läge att köpa nu? Kanske sticker iväg ännu mer? Känns ej aktuellt eller ens möjligt, och ställa sig i kö för flera års väntan, hos en AD.

Fortsatt trevlig fredag på er.

Svårt att spekulera om värdeökning/minskning..
Jag använde min 5167r överallt. Hade likt @Formula1 en extra försäkring på min 5167r som dock kostade ca 1000kr, försäkrat till nästan 350 000 då vilket kändes bra.
Som du skriver känns det ganska lönlöst att skriva upp sig på väntelistan hos AD då det troligtvis kommer ta väldigt lång tid, om du ens får en :)
 
Var inne på Bo B igår, de sa att de får ca 4 samtal om dagen med intresse och fråga om "lista" på
Nautilus 5711. Det kan ju inte finnas så många entusiaster? Utan att ett ryckte har spridits,
"världens lättaste sätt att tjäna +100K".
Jobbig branch detta........
/j
 
Var inne på Bo B igår, de sa att de får ca 4 samtal om dagen med intresse och fråga om "lista" på
Nautilus 5711. Det kan ju inte finnas så många entusiaster? Utan att ett ryckte har spridits,
"världens lättaste sätt att tjäna +100K".
Jobbig branch detta........
/j
Bara att glömma och lägga ned detta med klockor i 2-5 år så har det säkert lugnat sig. Inget är så roligt/viktigt/ett måste som att betala långt över försäljningspris för en pryl som en klocka. Det är som du säger bara gnidna nasare som är med i "hobbyn" nu. Om några år drar de vidare till något annat alt har ekonomin dalat så pengarna saknas att gå in med.
 
Var inne på Bo B igår, de sa att de får ca 4 samtal om dagen med intresse och fråga om "lista" på
Nautilus 5711. Det kan ju inte finnas så många entusiaster? Utan att ett ryckte har spridits,
"världens lättaste sätt att tjäna +100K".
Jobbig branch detta........
/j
Haha ja jätte lätt är det... tycker nästan synd om alla butiker som ska behöva ta emot alla dessa samtal
 
Bara att glömma och lägga ned detta med klockor i 2-5 år så har det säkert lugnat sig. Inget är så roligt/viktigt/ett måste som att betala långt över försäljningspris för en pryl som en klocka. Det är som du säger bara gnidna nasare som är med i "hobbyn" nu. Om några år drar de vidare till något annat alt har ekonomin dalat så pengarna saknas att gå in med.
Eller så köper man sådant som faller en själv i smaken istället för att följa strömmen. Tyvärr tycker folk modeller blir koolare ju dyrare och desto brantare priskurva de har.
 
Eller så köper man sådant som faller en själv i smaken istället för att följa strömmen. Tyvärr tycker folk modeller blir koolare ju dyrare och desto brantare priskurva de har.
Så är det absolut, det tråkiga är ju bara när strömmen råkar passera det man är intresserad av :) tex sub hetsen stör mig inte då jag aldrig skulle köpa en (frånsett 5513/1680 eller tidigare) men tex 5167 skulle jag gärna ha och då den är absurt dyr som det är blir det ju totalt fullkomligt omöjligt att ens drömma om dem om priserna börjar dra iväg ännu högre eller tex 5711 som numera verkar kosta mer än en ny "dyr" bil :)
 
Så är det absolut, det tråkiga är ju bara när strömmen råkar passera det man är intresserad av :) tex sub hetsen stör mig inte då jag aldrig skulle köpa en (frånsett 5513/1680 eller tidigare) men tex 5167 skulle jag gärna ha och då den är absurt dyr som det är blir det ju totalt fullkomligt omöjligt att ens drömma om dem om priserna börjar dra iväg ännu högre eller tex 5711 som numera verkar kosta mer än en ny "dyr" bil :)
Meh, rätt fula. RO är mycket snyggare.
 
Meh, rätt fula. RO är mycket snyggare.
RO är ABSOLUT en fullvärdig kandidat men jag är nog (tyvärr) en sådan som blivit skrämd av allt prat om deras känslighet/dyra service osv och fått för mig att "nöten" är tåligare. Det handlar ju om en daglig beater för mig på den nivån.

Men ruskigt snygg är RO utan tvekan och skulle mkt gärna ha en!
 
RO är ABSOLUT en fullvärdig kandidat men jag är nog (tyvärr) en sådan som blivit skrämd av allt prat om deras känslighet/dyra service osv och fått för mig att "nöten" är tåligare. Det handlar ju om en daglig beater för mig på den nivån.

Men ruskigt snygg är RO utan tvekan och skulle mkt gärna ha en!
PP har haft MYCKET problem med sina nötter. Hade inte skrämt mig. Känns även som man hamnat i lite fel prisklass om man är så rädd för servicekostnaderna. Nu är det fel tråd, men det fina med RO är att man kan få den i rätt storlek.
 
PP har haft MYCKET problem med sina nötter. Hade inte skrämt mig. Känns även som man hamnat i lite fel prisklass om man är så rädd för servicekostnaderna. Nu är det fel tråd, men det fina med RO är att man kan få den i rätt storlek.
Jaha intressant. Japp fel tråd men jag håller med till fullo om storleken och RO samt att ja service är ingen dealbreaker för en klocka i dessa prisklasser egentligen.
 
Först och främst: tack för ett sjukt bra forum. Lär mig nytt hela tiden.

Nu till mina funderingar. Står i tankarna att köpa Patek Aquanaut efter flera års dröm och sparande och har lite frågor till er som äger något i liknande prisklass.

Använder ni denna överallt (dvs. jobbet, ute på stan, klubb osv) eller enbart vid vissa tillfällen? Givet att man tar taxi hem sent på kvällen efter en krogrunda men tänker generellt. Har ni fortfarande kvar känslan med allt vad en ny drömklocka innebär eller blir det bara extra jobbigt att behöva tänka och vara uppmärksam hela tiden när klockan (eller klockor generellt) är stöldbegärlig?

Fråga två. I skrivande stund ligger en ny 2018 på runt 250-260 SEK, en bra bit över listpriset. Bör man avvakta eller är läge att köpa nu? Kanske sticker iväg ännu mer? Känns ej aktuellt eller ens möjligt, och ställa sig i kö för flera års väntan, hos en AD.

Fortsatt trevlig fredag på er.

Jag gjorde resan från ett antal billigare klockor till enbart ett par dyrare. Tyvärr så motsvarade inte det ägandet förväntan. Höjda servicekostnader, omtåligare klockor som inte bar bruksspår väl, jag var oroligare, samt högre försäkringskostnader tog bort från det roliga att äga dem. Nu är jag tillbaka till dussinrolex osv istället - helnöjd med det då jag återigen börjat använda klockorna till allt :)
 
Senast ändrad:
Var inne på Bo B igår, de sa att de får ca 4 samtal om dagen med intresse och fråga om "lista" på
Nautilus 5711. Det kan ju inte finnas så många entusiaster? Utan att ett ryckte har spridits,
"världens lättaste sätt att tjäna +100K".
Jobbig branch detta........
/j
100? minst det dubbla :)

Synd att man faktiskt tyckt om modellen ett par år och suktat efter den länge :)
 
Först och främst: tack för ett sjukt bra forum. Lär mig nytt hela tiden.

Nu till mina funderingar. Står i tankarna att köpa Patek Aquanaut efter flera års dröm och sparande och har lite frågor till er som äger något i liknande prisklass.

Använder ni denna överallt (dvs. jobbet, ute på stan, klubb osv) eller enbart vid vissa tillfällen? Givet att man tar taxi hem sent på kvällen efter en krogrunda men tänker generellt. Har ni fortfarande kvar känslan med allt vad en ny drömklocka innebär eller blir det bara extra jobbigt att behöva tänka och vara uppmärksam hela tiden när klockan (eller klockor generellt) är stöldbegärlig?

Fråga två. I skrivande stund ligger en ny 2018 på runt 250-260 SEK, en bra bit över listpriset. Bör man avvakta eller är läge att köpa nu? Kanske sticker iväg ännu mer? Känns ej aktuellt eller ens möjligt, och ställa sig i kö för flera års väntan, hos en AD.

Fortsatt trevlig fredag på er.
Jag har bara en lite finare klocka kvar efter div försäljningar osv. Jag använder den som vilken av mina andra som helst.
På en krogrunda skulle jag välja en annan dinka då det finns risk att man tar ett glas för mkt och slår sig i gatan och både klocka och länk blir dkitfula, men försäkringsbolaget godkänner kanske "bara" en polering, inte byte av div förstörda delar, vilket skulle vara lite tråkigt.
Men som sagt, det är en klocka, den tål att användas, just den där är dessutom en sportklocka och tål således betydligt mkt mer aktiviteter änbtex en Calatrava som är lämplig för brevskrivning och lyssnande på klassisk musik.
Naturligtvis får klockan (min lite dyrare) såklart hårstrån och swirls och annat som kommer vid normal användning. Det kommer även di få iom att klockan har blanka ytor så är det ofrånkomligt. Förr eller senare så har man sina linjermom klockan används, hur försiktig man än är.
Så jag tkr du ska tänka efter om du tkr att 200k (el 250k hos gråhandlare) är värt att lägga på klockan, eller om du tror att du inte kommer våga bära den. Att du rent ut sagt blir förhindrad att "leva" för att du hela tiden tänker på hur det ska gå med din klocka "om du..".

Å andra sidan så är just den här modellen mest troligt inget du kommer förlora några pengar på, om du inte tex råkar skada klockan så snyggt att den måste polerad eller lämnas in för reoaration etc. Men du lär inte förlora några 100k.

Så köp klockan, ring runt till div försäkringsbolag och se till att du är försäkrad för ALLA ev tillfälligheter.
Sen använder du klockan?
Känner du att 200 pistoler är lite för mkt,heller att de skulle passa bättre i en bil eller jorden runtvresa, så sälj den?
Du lär som sagt inte förlora många tusenlappar, om ens något. Förutsatt att klockan är i fint skick.

Lycka till! Jag "drömmer" faktiskt om en själv. Gärna med Tiffany tavla. En 5167 är den enda stålklocka jag anser (kanske) kan vara värd 200k.

;)

Mvh
 
Först gillade jag den men sen ändrade jag mig. Vitguld är fulare till färgen en stål. Subdialens placering ser bara tråkiga ut när man sett en 5712. Är säkert tjockare än 5712 också men vet ej. Sen känns komplikationerna lite överflödiga i en sportklocka. Bara mina tankar dock. :)
Jag gillar vitgulds-varianten skarpt. Synd att man aldrig kommer hinna ikapp priset på den bara :(
 
Först gillade jag den men sen ändrade jag mig. Vitguld är fulare till färgen en stål. Subdialens placering ser bara tråkiga ut när man sett en 5712. Är säkert tjockare än 5712 också men vet ej. Sen känns komplikationerna lite överflödiga i en sportklocka. Bara mina tankar dock. :)

Håller med om att stål är trevligare och ”renare” i nyans.

Placeringen på dials stör mig inte så mycket.

Vet inte hur tjock 5712 är men denna är 8,42 tjock. Det känns spontant väldigt tunnt och får mig att tro att den är ganska skön på handleden.

Finns naturligtvis mycket klockor för de pengarna. Tycker dock denna är trevlig att titta på :)
 
Håller med om att stål är trevligare och ”renare” i nyans.

Placeringen på dials stör mig inte så mycket.

Vet inte hur tjock 5712 är men denna är 8,42 tjock. Det känns spontant väldigt tunnt och får mig att tro att den är ganska skön på handleden.

Finns naturligtvis mycket klockor för de pengarna. Tycker dock denna är trevlig att titta på :)
Oerhört trevlig!!
 
Tack för svar! Blir lite roligare om modellen faktiskt går att få tag i :)
Hur är det egentligen med Calatrava och dess "tålbarhet". Klart är väl att "ingen" dressklocka ska badas eller spelas tennis med. Med undantag för div ingenjörer från olika märken då, tex Geophysic från JLC som verkar klara allt en Datejust klarar och kanske lite till.
Men åter till Calatrava. Jag har läst att just 5196 ska vara en av de säkraste klockorna på marknaden och att man i princip bör undvika att applådera om man bär en sådan.
Någon skrev att den är lämplig för "brevskrivning" på sin höjd.
Typ höjden av "gubbaklocka".

Jag tycker det är en av de snyggare dressare som finns, men blir lite orolig när jag läser att den ska vara så inihellvitti skör..
Ligger det nåt i att den skulle vara "sämre" än andra dessa klockor,heller är det bara så att den är "skör sett till priset man betalar" eller nåt?

Mvh.
 
Jag har läst att just 5196 ska vara en av de säkraste klockorna på marknaden och att man i princip bör undvika att applådera om man bär en sådan

Trams, det sitter ett helt vanligt manuellt 215 PS i 5196. Du kan göra det du kan med alla normala klockor med en sån på armen.
upload_2018-6-12_11-23-19.png
 
Tillbaka
Topp