• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Är det samma size på 5067A som på 5066, dvs 35.6mm?

C1BA94BD-9111-4A47-B44F-2A531EFFD196.jpeg
Snyggt!!!
 
Det såg jag, inte lust att sälja den till mig så du kan köpa en Patek?:D
Haha, som jag skrev, den blir kvar. Jag gillar den, jag satsar på att hitta klockor som kan bli keepers, det är därför jag sålt av en drös klockor nu senaste halvåret. De har varit bra, väldigt bra. Men tyvärr inte så bra att jag känner att "denna är en av de (kanske) 5, 6 klockor som jag tänker behålla och utöver det kanske köpa något roligt, lite billigare för att byta/sälja och köpa nytt som så småningom får lämna.:) men ja håller me, de e enbfinmklocka, men den här hemma i andra tråden.. ;)

Mvh
 
Ja, den är dyr, håller du inte med? Är det NÅGON som inte håller med?

Jag tkr inte den är för dyr för att användas, jag undrade om klockan ifråga verkligen tål att användas till vardags, förutom just vid bad eller tennisspelande/boxning eller cricket..

Men ja, jag bör kanske undvika att köpa den, jag har aldrig haft någon klocka förutom en Longines flagship Heritage, som jag använde i 15 Tim innan den såldes, som har 30 m wr.
Annars har det varit 50, 60, 100m.

Om jag omformulera frågeställningen lite då:
Är det någon här som har haft en dressklocka likt Calatrava, lange 1 el liknande, som har en vattentålighet på 30m, och burit den som vardagsklocka ett längre tag?. Hur mkt "hänsyn" måste tas till att det är en ren dressklocka, som helt enkelt inte är byggd för annat än brevskrivning, jämfört med tex en Datejust eller en Speedy PRO?

Annars får ja väl köp mä en JLC Geophysic 1958 om Calatrava är för dyr för mig :angel:

Mvh.

Om man bortser från vattentätheten är det ju ingen större skillnad mellan Aquanaut 5167, Nautilus 5711 och Calatrava 5296. Samma urverk i alla tre.

Hade en Vacheron Traditionnelle Small Seconds med 30m WR. Gick utmärkt till vardags.
 
Om man bortser från vattentätheten är det ju ingen större skillnad mellan Aquanaut 5167, Nautilus 5711 och Calatrava 5296. Samma urverk i alla tre.

Hade en Vacheron Traditionnelle Small Seconds med 30m WR. Gick utmärkt till vardags.
Ok, tack för svar, men det är 5196 jag är intresserad av, det är även den klockan (urverket då) som togs upp i texten jag läste om att just "calatrava" skulle vara en väldigt ömtålig historia, som mest lämpade sig för brevskrivning. Som jag skrev förut.

Vet du kanske något om urverket i den klockan? Jag tkr inte att 5296 på långa vägar är lika vacker som 5196, datumfönstret stör nåt otroligt och förstör symmetrin (i mina ögon) och den den får mig att tänka på Tissot eller Certina. Den här inte alls samma "grace" som 5196.
Nu ska jag inte ropa för högt iom att jag bara sett de på bild, men 5196 är Den enda Calatrava som tilltalar mig tillräckligt för att ev lägga så pass mkt pengar på en dressklocka, då jag arbetar som lastbilschaufför när jag inte är sjukskriven förvarbetsskador (skada) ;)

Sen finns juh andra märken såklart, JLC Geophysic 1958 tex och några fina modeller till från samma tillverkare, men det är ingen Calatrava... ;)

Mvh Roffe
 
Ok, tack för svar, men det är 5196 jag är intresserad av, det är även den klockan (urverket då) som togs upp i texten jag läste om att just "calatrava" skulle vara en väldigt ömtålig historia, som mest lämpade sig för brevskrivning. Som jag skrev förut.

Vet du kanske något om urverket i den klockan? Jag tkr inte att 5296 på långa vägar är lika vacker som 5196, datumfönstret stör nåt otroligt och förstör symmetrin (i mina ögon) och den den får mig att tänka på Tissot eller Certina. Den här inte alls samma "grace" som 5196.
Nu ska jag inte ropa för högt iom att jag bara sett de på bild, men 5196 är Den enda Calatrava som tilltalar mig tillräckligt för att ev lägga så pass mkt pengar på en dressklocka, då jag arbetar som lastbilschaufför när jag inte är sjukskriven förvarbetsskador (skada) ;)

Sen finns juh andra märken såklart, JLC Geophysic 1958 tex och några fina modeller till från samma tillverkare, men det är ingen Calatrava... ;)

Mvh Roffe

5196 är manuell och definitivt inte känsligare än den Vacheron jag hade. Undvik vatten, stötar, golf och kraftig magnetism så ser jag inga problem alls.
 
5196 är manuell och definitivt inte känsligare än den Vacheron jag hade. Undvik vatten, stötar, golf och kraftig magnetism så ser jag inga problem alls.
Hur kraftiga "stötar" pratar vi om som riskerar att skada verket?
Kan det paja om du råkar slå armen i tex dörrkarmen (utan extra kraft i form av nåt viftande el liknande)?:angel:

Mvh
 
Hur kraftiga "stötar" pratar vi om som riskerar att skada verket?
Kan det paja om du råkar slå armen i tex dörrkarmen (utan extra kraft i form av nåt viftande el liknande)?:angel:

Mvh



Vill du ha ett svar i vridmomentets förhållande till massan in i beroende på vilket material(densitet) mm. ? Stålkarm, Alu, trä.. vid språng .gång eller slängande med armen..
 
Hur kraftiga "stötar" pratar vi om som riskerar att skada verket?
Kan det paja om du råkar slå armen i tex dörrkarmen (utan extra kraft i form av nåt viftande el liknande)?:angel:

Mvh

Det är ju omöjligt att säga men poängen är följande:
1. Det är relativt ovanligt att man utsätter sin klocka för kraftiga stötar av vardagligt användande.
2. En tillräckligt hård stöt kommer ha samma inverkan på en Aquanaut som en Calatrava så det spelar mindre roll.

Har man en klocka för 150tkr anser jag att den bör användas men man behöver kanske inte köra Crossfit med den på handleden.
 
Det är ju omöjligt att säga men poängen är följande:
1. Det är relativt ovanligt att man utsätter sin klocka för kraftiga stötar av vardagligt användande.
2. En tillräckligt hård stöt kommer ha samma inverkan på en Aquanaut som en Calatrava så det spelar mindre roll.

Har man en klocka för 150tkr anser jag att den bör användas men man behöver kanske inte köra Crossfit med den på handleden.
Tack, där hade vi svaret jag frågade efter, KRAFTIGA stötar. Nej, den skulle inte utsättas för kraftiga stötar.

Jag mätte för övrigt ett snöre precis för att helt korrekt kunna svara på din fråga, @B1884.
22,8cm. (Ett stumt snöre, helt utan form av elastiska möjligheter som kan påverka.
Vill du ha ett svar i vridmomentets förhållande till massan in i beroende på vilket material(densitet) mm. ? Stålkarm, Alu, trä.. vid språng .gång eller slängande med armen..
Ja tack, om du kan leverera ett sådant och inte bara trollar eller slänger dig med ord du inte förstår innebörden av? :)

Mvh
 
Det är ju omöjligt att säga men poängen är följande:
1. Det är relativt ovanligt att man utsätter sin klocka för kraftiga stötar av vardagligt användande.
2. En tillräckligt hård stöt kommer ha samma inverkan på en Aquanaut som en Calatrava så det spelar mindre roll.

Har man en klocka för 150tkr anser jag att den bör användas men man behöver kanske inte köra Crossfit med den på handleden.
Haha on point! Enda gången jag tar av mig VCn är vid Crossfit.
 
Tack, där hade vi svaret jag frågade efter, KRAFTIGA stötar. Nej, den skulle inte utsättas för kraftiga stötar.

Jag mätte för övrigt ett snöre precis för att helt korrekt kunna svara på din fråga, @B1884.
22,8cm. (Ett stumt snöre, helt utan form av elastiska möjligheter som kan påverka.

Ja tack, om du kan leverera ett sådant och inte bara trollar eller slänger dig med ord du inte förstår innebörden av? :)

Trollar absolut inte . Skulle dock behöva veta eventuell temperatur och infallsvinkel. Boettmaterial, samt vikt på klockan.. många faktorer att ta hänsyn till

Mvh
 
Hur kraftiga "stötar" pratar vi om som riskerar att skada verket?
Kan det paja om du råkar slå armen i tex dörrkarmen (utan extra kraft i form av nåt viftande el liknande)?:angel:

Mvh

Jag tror att jag och övriga har svarat på din fråga om klockans känslighet minst tre gånger nu i bara denna tråden. Jag överväger snart att sätta in de 10 KSEK till BCF du yrade om tidigare om du lovar att sluta posta trams.
 
Sätter du in de 10k om jag köper en Calatrava eller en Aquanaut?
Eller är du bara stor i orden och tkr det är roligt att hacka på mig?

Iom att du är så säker så lär det väl inte vara några problem, du är juh så bombsäker på din sak?

Gör du det inte när/om jag visar upp en Patek i min ägo, så tror jag att du med dina översittarfasoner faktiskt förlöjligar dig själv nåt fruktansvärt.

För du skrev väl för att du var säker på din sak, inte för att bete dig illa och vara elak?

Det verkar juh finnas fler urverk i de olika modellerna av Calatrava, någon skrev om en 5296 och dess verk, men nu var jag intresserad av en annan ref, med annat urverk. Ellerhävdar du att ALLA calatravamodeller är lika när det kommer till tålighet?

Mvh.

Det var så mycket trams i ditt senaste inlägg att jag tolkar det som att du inte ska sluta.
 
Jag är mer intresserad av den eventuella efterföljaren till aquanauten som borde komma inom något år eller två. Ingen som törs spekulera?
 
Det kommer nya modeller hela tiden men jag tror att talibanen menar när det kommer en ny generation, som det kom 2007.
53F355B0-091C-428A-B8F4-5AA10DEF31B7.jpeg
Aha, ok tack.
Personligen tkr jag den verkar vara perfekt som den är, jag har iofs bara sett den på bild, men den verkar inte vara möjlig att få att sitta illa på en mans handled, oavsett omkrets.
Men de kanske förstorar upp den lite, vad vet jag :)

Mvh
 
Tillbaka
Topp