Trema
Basic
Listpriset är 276.800 kr, men det kommer en prisökning den 1 feb, så räkna med närmare 300’.Den är makalös. Går den att få tag på? Och har du koll på listpriset?
Ca ett års väntetid hos min AD
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Listpriset är 276.800 kr, men det kommer en prisökning den 1 feb, så räkna med närmare 300’.Den är makalös. Går den att få tag på? Och har du koll på listpriset?
Den ligger på ca 290-360 på chrono24 så den går säkert att få tag på men jag skulle ha ställt samma fråga som du, vad ligger listpriset på? Troligen lägre. Den kom 2021.
6119 Calatrava är nog min nya graal efter att FP Journes Blue Chronometre drog iväg till det fyrdubbla.
Beror som alltid på personlig preferens, men jag blev själv ganska besviken på att har man inte rätt typ av handleder sitter den väldigt illa. Moderna Calatrava som tex 5196 och 5296 med sina raka bandhorn sitter rätt dåligt på oss med rundare handledsform. Denna 6119 med samma (?) form och proportioner som nämnda och som dessutom är större sitter förstås ännu sämre. Den raka profilen tenderar att lämna hängande horn vilket förstås är accepterat i vissa ideal, men jag själv blir ledsen att se det. Det är synd för klockan i sig är annars jättefin tycker jag. Så tål att testas innan köp om nu möjligheten finns. Bilder för att visa vad jag menar (stulna från instagram):Precis. Ja jag har samma erfarenhet att om det bara ligger lite högre på c24 så brukar den gå att hitta. Ska kolla upp.
Hade varit en fin modell när jag fyller jämnt om ett par år
Edit: fick svar medan jag skrev. Alla höjer nu vad det verkar, tänk om löneinflationen kunde följa samma trend
Jag håller helt med, sitter den så där är det inte snyggt. Troligen inte speciellt bekvämt heller. Den ser också för stor ut så man får, som du säger, prova. Bra Point of view!Beror som alltid på personlig preferens, men jag blev själv ganska besviken på att har man inte rätt typ av handleder sitter den väldigt illa. Moderna Calatrava som tex 5196 och 5296 med sina raka bandhorn sitter rätt dåligt på oss med rundare handledsform. Denna 6119 med samma (?) form och proportioner som nämnda och som dessutom är större sitter förstås ännu sämre. Den raka profilen tenderar att lämna hängande horn vilket förstås är accepterat i vissa ideal, men jag själv blir ledsen att se det. Det är synd för klockan i sig är annars jättefin tycker jag. Så tål att testas innan köp om nu möjligheten finns. Bilder för att visa vad jag menar (stulna från instagram):
Beror som alltid på personlig preferens, men jag blev själv ganska besviken på att har man inte rätt typ av handleder sitter den väldigt illa. Moderna Calatrava som tex 5196 och 5296 med sina raka bandhorn sitter rätt dåligt på oss med rundare handledsform. Denna 6119 med samma (?) form och proportioner som nämnda och som dessutom är större sitter förstås ännu sämre. Den raka profilen tenderar att lämna hängande horn vilket förstås är accepterat i vissa ideal, men jag själv blir ledsen att se det. Det är synd för klockan i sig är annars jättefin tycker jag. Så tål att testas innan köp om nu möjligheten finns. Bilder för att visa vad jag menar (stulna från instagram):
Eller så köper man en 5096 och får både en klocka som sitter bra, har bra storlek och har ett verk som passar boetten.Inne på samma spår. Och även om jag tror att det skulle funka på mina relativt stora och relativt platta handleder så hade jag såklart hellre önskat den i samma storlek som 5196. Frågan är om designen på denna (som jag gillar mycket bättre än 5196) väger upp storleken så att säga.
Sen är väl storleken på denna både en produkt av urverket och, som du är inne på, preferenser i flera av PPs större marknader
Fair point!Fast då tappar man det som jag går igång på, det sobra vitguldet, den elegantare bezelen och den mörka tavlan.
Det var ju en ganska modest höjning på ca 4%. Vet du om det gäller överlag (även stålmodeller) eller kan det vara som Rolex höjning att de populära modellerna i stål drog iväg mot 10-11%?6119g 286600 efter höjningen som kommer. 18-24 mån väntetid (men jag är ju en vanlig svenne)
Det har jag dessvärre ingen aning om.Det var ju en ganska modest höjning på ca 4%. Vet du om det gäller överlag (även stålmodeller) eller kan det vara som Rolex höjning att de populära modellerna i stål drog iväg mot 10-11%?
Mest nyfiken på vem tusan Zachattack är och hur en så ung kille har råd med en så sjuk samling. Väldigt imponerande!Läser på Hodinkee om 5711 Tiffany som till slut gick till snubben med näst högsta budet. Känns som ett välregisserat PR-jippo. Eller?
Med tanke på att han började samla klockor när han var 15 så tror jag att det är päronen som har dragit det största lassetMest nyfiken på vem tusan Zachattack är och hur en så ung kille har råd med en så sjuk samling. Väldigt imponerande!
Någon här som har erfarenhet av ref 5134 sitter också och tittar på Calatrava men den känns rimlig i pris för att vara en Complicated samt att du även får viklåset med korset på ist för vanligt spänne.
Verkar finnas ett gäng olika tavlor men fastnat för denna med förstorade 3 & 9.
Otroligt fin! Gör en bara mer sugenJag har haft en 5134J. Vill minnas att storleken är 37mm men den är ganska "knubbig". Bjuder på några bilder.
Läser kommentarerna, och blir också nyfiken vad som hände med budgivare nummer 2…Lite kul info om Tiffany-auktionen och köparen
Interview: Mystery Solved: Here's Who Bought That Tiffany-Blue Patek 5711 At Phillips
The inside story of how Zach Lu went from underbidder to big winner.www.hodinkee.com
Intressant läsning, hade helt missat kommentarerna.Läser kommentarerna, och blir också nyfiken vad som hände med budgivare nummer 2…
Vill bara kolla av en sak med er. Är ute efter en PP Caltrava. Handlarna i Sverige säger sig inte ta emot nya intresseanmälningar. Den ena handlaren berättar att de får tilldelning av en (1) st calatrava per år. Men på Chrono24 finns den att få tag på ny inom EU utan överpris. Missar jag något?
Kaffe?....Forlat kunde inte lata bli.Vill bara kolla av en sak med er. Är ute efter en PP Caltrava. Handlarna i Sverige säger sig inte ta emot nya intresseanmälningar. Den ena handlaren berättar att de får tilldelning av en (1) st calatrava per år. Men på Chrono24 finns den att få tag på ny inom EU utan överpris. Missar jag något?
Gärna en kaffe. När och var? Bjuder du?Kaffe?....Forlat kunde inte lata bli.
Men nej det ska du val inte gora mer an den otroliga "upplevelsen" i att kopa fran en AF istf Chronohandlare.
Garantin har borjat ticka och nagon annans svettiga arm kan ju ha burit klockan.
Och som vanligt koper du saljaren forst etc.
Tack för svar! Jo, jag förstår att det finns olika varianter av Calatrava. Jag borde ha varit tydligare i mitt första inlägg, men det är en och samma variant som jag jämför.Finns i runda slängar 150 modeller i PPs katalog. 60000/150 = 400st av varje modell (vissa göra såklart i många fler ex och vissa har mkt begränsad produktion, men anta). Finns 300+ AD varav vissa (Salons, Tiffany, Fastlandskinesiska franchises osv) säkert får mångfaldigt större tilldelning än genomsnittet.
Om du är ute efter en specifik modell (6119?) är det inte alls osannolikt att många små AD bara får 1st per år. Just i år har alla 5196 dessutom utgått.
avseende ”utan överpris” behöver du faktorera in att många länder har lägre moms/listpriser än Sverige. Något som säljer för svenskt listpris på C24 kan vara modeller med de facto premium på andrahandsmarknaden.
Sjalvklart bjuder jag pa kaffe om du vill,beroende pa vad du finns i varlden. Alltid trevligt prata om roliga saker over lunch.Gärna en kaffe. När och var? Bjuder du?
Skämt åsido, tack för svar. Garantin behöver väl inte nödvändigtvis ha börjat ticka före köpet på Chrono24?! Och ska det vara värt några 10 000 kr, så får det ju vara en väldigt trevlig AD i Sverige.