• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Mamel017

Breitling
2-Faktor
Ligger ett grönt armband ute på Blocket. Har försökt läsa mig till om denna funkar till en 5167a-001 och kommit fram till att den förmodligen inte gör det. Något som kan bekräfta? Armbandet är ett original till en 5168.
 

Trulli

Cartier
En rent hypotetisk fråga. Om man har skrivit upp sig på listor för en hypad modell hos flera olika AD. Kan man då (helt osannolikt) råka bli tilldelad två klockor från två olika AD? Eller meddelar AD vem som är den tilltänkta köparen i förhand och att Patek stryper den ena tilldelningen?
Känns inte som ett troligt senario, men situationen borde ha uppstått tidigare med alla dessa listor hos olika AD.
 

PJZ

Cartier
En rent hypotetisk fråga. Om man har skrivit upp sig på listor för en hypad modell hos flera olika AD. Kan man då (helt osannolikt) råka bli tilldelad två klockor från två olika AD? Eller meddelar AD vem som är den tilltänkta köparen i förhand och att Patek stryper den ena tilldelningen?
Känns inte som ett troligt senario, men situationen borde ha uppstått tidigare med alla dessa listor hos olika AD.
Killgissar att det kan hända.... hur stor sannolikheten är, det är en annan fråga. Men låt säga att du bor i Sverige under sommarn och typ Marbella under vintern, (vet inte ens om Patek finns i Marbella lol) du signar upp dig på en modell hos båda, tror inte ADs har nått system som "snackar" med varandra. Det ska sånnafall vara i Pateks HQ.

Att tilläggas, jag kanske är ute och cyklar i nattmössan
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En rent hypotetisk fråga. Om man har skrivit upp sig på listor för en hypad modell hos flera olika AD. Kan man då (helt osannolikt) råka bli tilldelad två klockor från två olika AD? Eller meddelar AD vem som är den tilltänkta köparen i förhand och att Patek stryper den ena tilldelningen?
Känns inte som ett troligt senario, men situationen borde ha uppstått tidigare med alla dessa listor hos olika AD.
Just den frågan ställde jag till en AD nyligen. De sa att de inte har några köer för de blir tilldelade vissa klockor, helt utan att kunna påverka vilka. En viss kö har de kanske ändå men det blir nog bara aktuellt om köpare nr 1 av någon anledning backar ur. En kö låter i våra öron som något som rör på sig, men i det här fallet verkar en kö vara något mer stillastående.
 

Trulli

Cartier
Just den frågan ställde jag till en AD nyligen. De sa att de inte har några köer för de blir tilldelade vissa klockor, helt utan att kunna påverka vilka. En viss kö har de kanske ändå men det blir nog bara aktuellt om köpare nr 1 av någon anledning backar ur. En kö låter i våra öron som något som rör på sig, men i det här fallet verkar en kö vara något mer stillastående.
Okej, kö eller inte, är det möjligt att bli tilldelad två av samma klocka hos olika AD. Fick du svar på det?
 

Trulli

Cartier
Killgissar att det kan hända.... hur stor sannolikheten är, det är en annan fråga. Men låt säga att du bor i Sverige under sommarn och typ Marbella under vintern, (vet inte ens om Patek finns i Marbella lol) du signar upp dig på en modell hos båda, tror inte ADs har nått system som "snackar" med varandra. Det ska sånnafall vara i Pateks HQ.

Att tilläggas, jag kanske är ute och cyklar i nattmössan
Hehe... jodå det fin en AD i Marbella. Jag tror inte heller att AD snackar med varandra men frågan är om Patek har koll?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Okej, kö eller inte, är det möjligt att bli tilldelad två av samma klocka hos olika AD. Fick du svar på det?
Det låter högst osannolikt då ingen AD vet vad de får, men har du tur och pengar så kanske. Det låter också osannolikt att PP vet namnet på den som köper av en av deras AD. Menar du att de granskar certen? Hm, varför skulle de göra det?
 

Trulli

Cartier
Det låter högst osannolikt då ingen AD vet vad de får, men har du tur och pengar så kanske. Det låter också osannolikt att PP vet namnet på den som köper av en av deras AD. Menar du att de granskar certen? Hm, varför skulle de göra det?
Osannolikt, ja, men inte omöjligt. Jag tänker om det finns ett system för att begränsa den gråa marknaden. Ja kanske att PP granskar certen, eller kanske om de får reda på vem som är tilltänkt köpare tidigare på något sätt. Ju mer man tänker på det ju omständigare verkar det vara och kanske inte praktiskt möjlig.

Men tydligen har AP nått system för detta enligt posten ovan.
 

Trema

Omega
Hej,

Ser ut som att Patek genomfört ytterligare en lite prishöjning, men denna gång i smyg. Jag råkade se att man höjt flera Aquanautmodeller jag spanat in. Någon som vet mer?
 

Espresso

Cartier
Kanske kommer som separat släpp, men än så länge ingen ersättare till 5711 bland nyheterna.

5230P_001_1.jpg

Av det som släppts är det nog den här jag gillar mest.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Patek blir värre och värre. Tycker dom är ett skämt. Hoppas att vi kan blicka tillbaks till Thierry Stern eran och skratta en vacker dag.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Något speciellt du tänker på som blivit uselt sedan thierry tog över?
Allt. Kan inte komma på en bra grej. Gamla Patek har helt slaktats med sina oproportionerliga vidunder. Verk som inte passar boetter. Låtsas som att dom inte lever på nautilus. Limiterade nautilus efter dom sagt att dom slutat med dom etc
 
  • Like
Reactions: PJZ

RobVintage

Panerai
Allt. Kan inte komma på en bra grej. Gamla Patek har helt slaktats med sina oproportionerliga vidunder. Verk som inte passar boetter. Låtsas som att dom inte lever på nautilus. Limiterade nautilus efter dom sagt att dom slutat med dom etc
Här har vi en som inte har råd med en nautilus verkar det som😆
 

Espresso

Cartier
Allt. Kan inte komma på en bra grej. Gamla Patek har helt slaktats med sina oproportionerliga vidunder. Verk som inte passar boetter. Låtsas som att dom inte lever på nautilus. Limiterade nautilus efter dom sagt att dom slutat med dom etc
Om du försöker, kan du inte komma på en bra sak i vart fall?
 

Espresso

Cartier
Tyvärr inte men jag blir gärna rättad. Jag följer mest vintage.
Det är ju subjektiva åsikter, men om jag skulle göra ett försök på vad jag själv anser att Patek gjort senaste åren som flyttat fram bolaget utan att för den skull helt gå vilse i vad de vill stå för skulle jag nämna:

5524G calatrava pilot.
En udda fågel för Patek, men ändå något som är sann till historiken och en flört till tidigare klockor. Vågat och rätt enligt mig. Hur mycket man väljer att se det i klockan ju diskuteras men jag vet att de gjorde pilotklockor på 30 talet som kallades hour angle watches. lite av anledningarna till mitt intresse kring den här referensen.
5524G_001_001.jpg



5230 – World timer
I Pateks DNA så finns, så vitt jag vet, world timers med bland utbudet. Redan på 30 talet påbörjades klockorna säljas. För mig är 5230 personligen ett extremt väl uttryck av en sådan klocka. Strlk, färgsättning och integrering av både world timer funktionen och en Guillochétavla. Klockren.
5230P_001_1.jpg


5726 – grå
Funnits sedan 2010, året efter Stern tog över rodret. Vet inte om den fått riktigt samma hype som övriga, men en verison jag uppskattar. Nautilus generellt kräver ju knappast en introduktion inom Patek.
5726.jpg


6119 – Calatrava
Även det här ett bra släpp, kan dock hålla med i åsikten att de börjar göra större klockor. Den här hade optimalt varit 36mm
6119G_001_1.jpg


5208 –
Only watch klocka iofs så kanske svår att ha med. Men oj vad jag gillar den :)
Patek-Philippe-5208T-titanium-Only-Watch-2017-1.jpg


Här har du ett axplock av några klockor som jag personligen anser att Patek gjort riktigt bra sedan Stern tog över 2009. De enda som jag tror är discontinued idag är 5726 grå. Lite osäker på 5230, den kanske ersatt den förra versionen av samma klocka?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Det är ju subjektiva åsikter, men om jag skulle göra ett försök på vad jag själv anser att Patek gjort senaste åren som flyttat fram bolaget utan att för den skull helt gå vilse i vad de vill stå för skulle jag nämna:

5524G calatrava pilot.
En udda fågel för Patek, men ändå något som är sann till historiken och en flört till tidigare klockor. Vågat och rätt enligt mig. Hur mycket man väljer att se det i klockan ju diskuteras men jag vet att de gjorde pilotklockor på 30 talet som kallades hour angle watches. lite av anledningarna till mitt intresse kring den här referensen.
5524G_001_001.jpg



5230 – World timer
I Pateks DNA så finns, så vitt jag vet, world timers med bland utbudet. Redan på 30 talet påbörjades klockorna säljas. För mig är 5230 personligen ett extremt väl uttryck av en sådan klocka. Strlk, färgsättning och integrering av både world timer funktionen och en Guillochétavla. Klockren.
5230P_001_1.jpg


5726 – grå
Funnits sedan 2010, året efter Stern tog över rodret. Vet inte om den fått riktigt samma hype som övriga, men en verison jag uppskattar. Nautilus generellt kräver ju knappast en introduktion inom Patek.
5726.jpg


6119 – Calatrava
Även det här ett bra släpp, kan dock hålla med i åsikten att de börjar göra större klockor. Den här hade optimalt varit 36mm
6119G_001_1.jpg


5208 –
Only watch klocka iofs så kanske svår att ha med. Men oj vad jag gillar den :)
Patek-Philippe-5208T-titanium-Only-Watch-2017-1.jpg


Här har du ett axplock av några klockor som jag personligen anser att Patek gjort riktigt bra sedan Stern tog över 2009. De enda som jag tror är discontinued idag är 5726 grå. Lite osäker på 5230, den kanske ersatt den förra versionen av samma klocka?
Tycker PP har ganska bra släpp generellt.
De skäms ju iallafall inte för att modernisera sina utseenden. På gott och ont. Storlekarna går ju förstås diskutera. Väldigt många ur som är stora. Men.. om det är vad kunden vill ha så… Man ser ju tyvärr många som har för stora (klockor generellt) Pateks på sig på foton på nätet, vilket är synd. Helt annan diskussion dock.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det är ju subjektiva åsikter, men om jag skulle göra ett försök på vad jag själv anser att Patek gjort senaste åren som flyttat fram bolaget utan att för den skull helt gå vilse i vad de vill stå för skulle jag nämna:

5524G calatrava pilot.
En udda fågel för Patek, men ändå något som är sann till historiken och en flört till tidigare klockor. Vågat och rätt enligt mig. Hur mycket man väljer att se det i klockan ju diskuteras men jag vet att de gjorde pilotklockor på 30 talet som kallades hour angle watches. lite av anledningarna till mitt intresse kring den här referensen.
5524G_001_001.jpg



5230 – World timer
I Pateks DNA så finns, så vitt jag vet, world timers med bland utbudet. Redan på 30 talet påbörjades klockorna säljas. För mig är 5230 personligen ett extremt väl uttryck av en sådan klocka. Strlk, färgsättning och integrering av både world timer funktionen och en Guillochétavla. Klockren.
5230P_001_1.jpg


5726 – grå
Funnits sedan 2010, året efter Stern tog över rodret. Vet inte om den fått riktigt samma hype som övriga, men en verison jag uppskattar. Nautilus generellt kräver ju knappast en introduktion inom Patek.
5726.jpg


6119 – Calatrava
Även det här ett bra släpp, kan dock hålla med i åsikten att de börjar göra större klockor. Den här hade optimalt varit 36mm
6119G_001_1.jpg


5208 –
Only watch klocka iofs så kanske svår att ha med. Men oj vad jag gillar den :)
Patek-Philippe-5208T-titanium-Only-Watch-2017-1.jpg


Här har du ett axplock av några klockor som jag personligen anser att Patek gjort riktigt bra sedan Stern tog över 2009. De enda som jag tror är discontinued idag är 5726 grå. Lite osäker på 5230, den kanske ersatt den förra versionen av samma klocka?
Jag är nog i fel tråd och klagar, borde vara i vintage.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är nog i fel tråd och klagar, borde vara i vintage.
Jag håller med dig i ovan, var länge sedan Patek levererade något nytt vettigt. Iaf majoriteten är märkligt fula. Kan sitta och störa mig på det men sedan kommer jag på mig själv att jag ändå inte hade köpt en ny även om jag gillat den. Då drar jag mig oftast från att kommentera.
 
Topp