• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Lite kläm och känn på nyheterna

DSC09594.jpg
Tack för detta, trevlig läsning och fina bilder!

5205 lockar mer och mer för varje bild jag ser. Gillar nog ännu mer 5205g (som väl dessutom har lysmassa) men den här var verkligen inte dum heller :)

Chrnografen med laxrosa tavla satt som en käftsmäll, en riktig fullträff tkr jag, har inte alls haft mkt över för den innan. Skulleninnan ha valt 5170 varje dag, men nu.. 👊👍

• Like
Reactions: PJZ
Aldrig stänkare för klockan 12.. Men förklara för mig var likheterna sitter förutom möjligen i en "grynig" tavla i grå nyans.
Både det och visarna gör att helhetsintrycket gott kan sägas var liknande eller till och med influerat. Med alla homager av välrenommerade märken kan man lätt tänka sig att dessa är de som själv styr trender, men god design är prisagnostiskt, likaså influenser som går åt båda håll. Det som inte kan uppnås till lägre pris är kvalitet på urverk, material och vissa detaljer, men det gäller inte ett helhetsintryck. Här är nog ett exempel på att även PP kan vara trendkänsligt istället för trendsättande.

Både det och visarna gör att helhetsintrycket gott kan sägas var liknande eller till och med influerat. Med alla homager av välrenommerade märken kan man lätt tänka sig att dessa är de som själv styr trender, men god design är prisagnostiskt, likaså influenser som går åt båda håll. Det som inte kan uppnås till lägre pris är kvalitet på urverk, material och vissa detaljer, men det gäller inte ett helhetsintryck. Här är nog ett exempel på att även PP kan vara trendkänsligt istället för trendsättande.
Självklart. Nu körde i och för sig Patek med den typen av visare redan 1944... Men visst, de har nog sneglat på anOrdain och plankat tavlan. ;)

BY275_7-copy-e1512404375142-552x1024.jpg

Traffade pa en trevlig herre igar som visade sig ha en imponerande samling Patek.
Vid middagen noterade jag att han bar en Aquanaut i rose (5167R) och gratulerade honom till en mycket fin klocka,varpa vi borjade prata om just klockor i allmanhet
Han namner da att ha har fem (ja fem) Aquanauts i sin samling och har funderat pa att salja den han bar. Skulle jag mojligtvis kunna vara intresserad?

Nu kommer tiotusenkronorsfragan.
Vad i helvete ar en sadan vard i en affar dar bagge ska kanna sig nojda?
Det ar ju inte svart att se vad en ny kostar och vad handlare begar for en latt begagnad. Men mellan tva privatpersoner som inte kanner varandra sedan tidigare men anda kom bra overens och skildes at som kanske inte vanner men anda pa vanskaplig fot.

Nagot pris eller siffra gavs aldrig,utan jag "Far hora av mig nar jag har funderat pa saken". Men det ar ju svart som kopare att satta ett pris.
Jag vill ju inte forolampa genom att bjuda vad en ny kostar da jag utgar fran att han ar val medveten om vad det begars for begagnade,men heller inte betala en dollar mer an vad jag behover om det blir affar.
Och det ska val tillaggas att ager man ett trettiotal Pateks och kan kopa vad man vill till listpris fran AF sa har kanske pengar ingen som helst betydelse,men att ge en framling en gava pa hundratusentals kronor...nej det tror jag inte heller kommer ske.

• Like
Reactions: SFS
Traffade pa en trevlig herre igar som visade sig ha en imponerande samling Patek.
Vid middagen noterade jag att han bar en Aquanaut i rose (5167R) och gratulerade honom till en mycket fin klocka,varpa vi borjade prata om just klockor i allmanhet
Han namner da att ha har fem (ja fem) Aquanauts i sin samling och har funderat pa att salja den han bar. Skulle jag mojligtvis kunna vara intresserad?

Nu kommer tiotusenkronorsfragan.
Vad i helvete ar en sadan vard i en affar dar bagge ska kanna sig nojda?
Det ar ju inte svart att se vad en ny kostar och vad handlare begar for en latt begagnad. Men mellan tva privatpersoner som inte kanner varandra sedan tidigare men anda kom bra overens och skildes at som kanske inte vanner men anda pa vanskaplig fot.

Nagot pris eller siffra gavs aldrig,utan jag "Far hora av mig nar jag har funderat pa saken". Men det ar ju svart som kopare att satta ett pris.
Jag vill ju inte forolampa genom att bjuda vad en ny kostar da jag utgar fran att han ar val medveten om vad det begars for begagnade,men heller inte betala en dollar mer an vad jag behover om det blir affar.
Och det ska val tillaggas att ager man ett trettiotal Pateks och kan kopa vad man vill till listpris fran AF sa har kanske pengar ingen som helst betydelse,men att ge en framling en gava pa hundratusentals kronor...nej det tror jag inte heller kommer ske.
Fråga honom istället. Säg att du tackar för en trevlig pratstund och att du är genuint intresserad men att det är svårt att sätta ett pris och fråga vad han vill ha? Ibland har folk koll och lägger sig i toppskiktet av de dyraste på c24 och ibland värderas det lägre.

Köpt svinbilligt av folk jag inte känner men aldrig modeller jag inte velat testa och valt att uppmärksamma (fler fall än föregående) om aktuellt marknadspris när folk undervärderat sin klocka om jag inte är intresserad av den alt. att jag gillar/känner mig tjenis med personen

Fråga honom istället. Säg att du tackar för en trevlig pratstund och att du är genuint intresserad men att det är svårt att sätta ett pris och fråga vad han vill ha? Ibland har folk koll och lägger sig i toppskiktet av de dyraste på c24 och ibland värderas det lägre.

Köpt svinbilligt av folk jag inte känner men aldrig modeller jag inte velat testa och valt att uppmärksamma (fler fall än föregående) om aktuellt marknadspris när folk undervärderat sin klocka om jag inte är intresserad av den alt. att jag gillar/känner mig tjenis med personen
Tack for ditt svar och synpunkter.
Jag far klura lite pa hur jag ska lagga upp det och hoppas givetvis han ska ha en siffra i atanke nar jag fragar,och som jag da far ta stallning till.

• Like
Är det någon som tror att Aquanauterna kommer att ramla ner till ett pris så det faktiskt är möjligt för oss dödliga stt köpa en och våga bära den?
Eller kommer de ligga kvar på en halvmille +?

Sugen?
Var nte så många år sedan de var svåra att ens kräng för vad det idag anses vara en spottloska. Only time can tell!
Nej idag är jag inte det faktiskt.. Det har spårat ur.

Jag funderade att köpa en 5167 som gick för 220k här på forumet för ca 2 år sedan, jag tyckte redan då att det var lite för dyrt för en trehandare med datum i stål på gummisnodd, nu när de ligger på 600 så anser jag den inte ens rolig längre faktiskt. Jag skulle vara alldeles för orolig att bära den, rädd för varenda repa eller EVENTUELL repa och hur det påverkar mina placerade pengar.

Jag har ett par "listklockor" från ett lite "sportigare" märke som betingar ett betydligt högre värde på marknaden än på listan. Men de har jag betalat listpris för, så jag har betalat 100 eller 140k, inte 200 eller det dubbla. Men de som har ett marknadsvärde på dubbla listpriset eller mer känns inte helt ok att bära längre, de blir liggandes på annan ort, inlåsta.
Och hade jag haft en Aquanaut så hade samma sak skett där, jag är inte bekväm med att bära runt på klockor som betingar ett värde på över 200k, absolut inte över en halvmiljon.
De som har hamnat där prismässigt och är i min ägo pryder insidan på bekantas kassaskåp i andra delar av landet än där jag bor.

Men för att återgå till modellen ifråga, skulle den halka ner till ett marknadsvärde på ca 200, vilket kanske kan accepteras som "rimligt", då skulle jag kunna köra en som vardagsklocka , kanske..

• Like
Tillbaka
Topp