• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Jag håller absolut med dig om vi antar att vi startade från noll med inga tidigare ideer/fördomar i huvudet på kunder om hur 30m/100m osv skall uttolkas. Men som det är idag när helt uppenbart väldigt många är inlärda i tanken att 200m betyder att man kan bada och 30m betyder att man ska vara lite försiktig i lätt duggregn.
Som det är nu tycker jag man kan se det som kanske onödig övertydlighet i en värld med förvirrande information. Som sagt, jag tycker det hade varit uppfriskande om klockbranschen som helhet hade drivit en info"kampanj" om att 30 meter betyder 30 meter osv för att en gång för alla skingra dimmorna.
Ja, ett bevis på förvirringen är ju att folk på detta forum inte tror på att 30 m är 30 m under utan i praktiken.

Ska bli kul att se om fler följer.
 
5960P :)
3b1744fb-3b3d-4cae-bd46-f17f35b52a29.jpeg
 
När den går dåligt som med alla andra klockor.
nej det ska tydligen finnas en rekommenderad intervall på x-antal år då tillverkaren tycker man ska sända sin klocka på service. jag tror Rolex har 5 år och vissa andra mindre och mer. min fråga är vad rekommendationen är på patek philippe. inte när man "bör" sända sin klocka på service utan när tillverkaren rekommenderar det.
//Hammars
 
nej det ska tydligen finnas en rekommenderad intervall på x-antal år då tillverkaren tycker man ska sända sin klocka på service. jag tror Rolex har 5 år och vissa andra mindre och mer. min fråga är vad rekommendationen är på patek philippe. inte när man "bör" sända sin klocka på service utan när tillverkaren rekommenderar det.
//Hammars
Om du undrar när Patek tycker att du ska serva dina klockor är det bara att läsa på https://www.patek.com/en/retail-service/services/importance-of-maintenance för att se att svaret är vart femte år.
 
Senast redigerad av en moderator:
Om du undrar när Patek tycker att du ska serva dina klockor är det bara att läsa på https://www.patek.com/en/retail-service/services/importance-of-maintenance för att se att svaret är vart femte år.
jag äger ingen patek och kan således inte sända en på service. jag sysslar med armbandsur privat av äldre sort och sitter med ett litet arbete där jag jämför serviceintervaller och kostnader på olika märken. därav min fråga om servicetid, vilket jag själv inte hittade på PP hemsida.
 
Senast redigerad av en moderator:
har inget med att vara imbecill att göra. jag äger ingen patek och kan således inte sända en på service. jag sysslar med armbandsur privat av äldre sort och sitter med ett litet arbete där jag jämför serviceintervaller och kostnader på olika märken. därav min fråga om servicetid, vilket jag själv inte hittade på PP hemsida.
ditt trevliga svar är för övrigt anmält till admin för forumet.

De flesta tillverkare kommer slentrianmässigt skriva 3-5 år (Rolex är väl en av få som pekar på 10).
Riktlinjer för priserna blir ju också ganska generella då de är indikativa.
En time only från Patek kan ju kosta 12’ att få serva och den kan kosta >30’ om det är ett äldre verk där en del måste tillverkas.
 
De flesta tillverkare kommer slentrianmässigt skriva 3-5 år (Rolex är väl en av få som pekar på 10).
Riktlinjer för priserna blir ju också ganska generella då de är indikativa.
En time only från Patek kan ju kosta 12’ att få serva och den kan kosta >30’ om det är ett äldre verk där en del måste tillverkas.
Jo jag vet, räknar in detta. Tittar på från priserna. Det går inte att beräkna beroende på vilka fel klockan kan ha, så tittar endast på grund priserna och intervaller just nu. Ska se om jag kan implementera detta i ett system på datorn.
 
Systemet kommer att bli väldigt enkelt: Dyr klocka - dyr service.
Frågan är mer vad man kan göra med systemet. Kan AD meddela kund när perioden för service enligt dem är inne. Kan vissa service perioder vara billigare än andra pga service kö, kan detta implementeras i en service-app och kan kontakten mellan kund och tillverkare (eller AD) ske smidigare i en app. Prisförslag, exakta tider för service arbetet, tillval via formulär osv.
 
Frågan är mer vad man kan göra med systemet. Kan AD meddela kund när perioden för service enligt dem är inne. Kan vissa service perioder vara billigare än andra pga service kö, kan detta implementeras i en service-app och kan kontakten mellan kund och tillverkare (eller AD) ske smidigare i en app. Prisförslag, exakta tider för service arbetet, tillval via formulär osv.
Jag tror tyvärr att du är lite naiv när du tittar på detta. Det finns inget annat incitament för en tillverkare att rekommendera service än att sälja så mycket eftermarknad som möjligt. Det har ingenting med vad som är billigast för kunden, eller bäst för klockan, att göra. Det du efterfrågar finns redan från många tillverkare. Patek har exempelvis fasta servicekostnader och -leveranstider samt tillägg. Du kommunicerar iofs inte via en app utan per mail. Och när man tar trettiofem tusen för en service är det såklart enkelt att lova fasta priser.
 
Jag tror tyvärr att du är lite naiv när du tittar på detta. Det finns inget annat incitament för en tillverkare att rekommendera service än att sälja så mycket eftermarknad som möjligt. Det har ingenting med vad som är billigast för kunden, eller bäst för klockan, att göra. Det du efterfrågar finns redan från många tillverkare. Patek har exempelvis fasta servicekostnader och -leveranstider samt tillägg. Du kommunicerar iofs inte via en app utan per mail. Och när man tar trettiofem tusen för en service är det såklart enkelt att lova faste priser.

Det finns ju många andra tillverkare än just Patek, även om vi just nu är i den tråden pga min fråga. en tillverkare vill troligen att kunde ska serva sin klocka så ofta som möjligt då dem tar väl betalt för sin service. många tillverkare har väldigt långa köer på sin service, till exempel Breitling. att kunna följa sin service i realtid skulle även vara intressant för kund. dvs vad som händer under service, hur lång tid det beräknas ta osv.

Jag har tid att vara naiv då jag är pensionär. jag är även ingenjör i botten så jag tycker om att fundera kring eventuella lösningar.
 
Håller med dräprulle & cesura dvs gillar inte tavlans
Lack/ finish på 5226 , som en snowflake tavla när den är som mest skadad
klockan hade varit helrätt annars med tex perfekt lackad matte dial eller likande .
 

Bilagor

  • IMG_1144.jpeg
    IMG_1144.jpeg
    112 KB · Visningar: 10
Enig.. något annat att se live såklart, men påminner lite om ”spännande” tavlor som microbrands i prisklassen under 15k håller på med. Men reservation för att verkligheten sällan fångas bäst på bild.
Jag förstår att du syftade på texturen men kunde ändå inte låta bli att tänka på min när du skrev 15k även om jämförelsen naturligtvis haltar.

(Ber om ursäkt för katten bland hermelinerna).
 

Bilagor

  • IMG_2272.png
    IMG_2272.png
    670.3 KB · Visningar: 11
  • IMG_2271.png
    IMG_2271.png
    927.4 KB · Visningar: 10
Tillbaka
Topp