• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Jag ska nog börja med att säga att jag kan väldigt lite om märket. Men efter lite tittande på chrono24 så hittade jag en klocka jag tyckte om. Men priset verkar lite lågt för en klocka av denna kaliber med komplikationer. Har jag missat något här?

Och det är PP’s mest bespottade modell genom tiderna.

Edit: sedan kan man ju klura på det faktum att de kör en auktion på en klocka som de inte har i lager.

Fredagsklockan!
IMG_8437.jpeg

Nyheter

Bilagor

• Patek 1.jpg
    Patek 1.jpg
    88 KB · Visningar: 10
  • Patek 2.jpg
    Patek 2.jpg
    68.4 KB · Visningar: 7
  • Patek 3.jpg
    Patek 3.jpg
    66.3 KB · Visningar: 9
  • Patek 4.jpg
    Patek 4.jpg
    58.5 KB · Visningar: 8
  • Patek 5.jpg
    Patek 5.jpg
    50.9 KB · Visningar: 10
  • Patek 6.jpg
    Patek 6.jpg
    66.3 KB · Visningar: 10
  • Patek 8.jpg
    Patek 8.jpg
    45.7 KB · Visningar: 9
  • Patek 7.jpg
    Patek 7.jpg
    51.7 KB · Visningar: 8
  • Patek 9.jpg
    Patek 9.jpg
    57 KB · Visningar: 8
  • Patek 10.jpg
    Patek 10.jpg
    51.2 KB · Visningar: 23
Unified criteria for water-resistance
To ensure the homogeneity and clarity of the information provided to clients, Patek Philippe has decided to introduce a new unified standard of water-resistance set at 30 meters for all watches certified as water-resistant – having been tested in air and underwater by immersion at an overpressure of 3 bars (corresponding to a depth of 30 m). This measure makes it possible to guarantee the same performance level across all the models concerned and to provide perfectly comprehensible information as to the day-to-day activities in which clients can engage while wearing their watch: washing their hands, showering, bathing, swimming and other aquatic activities, including diving to a depth of 30 m – which corresponds in large measure to actual utilization.
Väldigt intressant beslut från Patek, nu står det 30m på hemsidan oavsett vad de designats för att klara.

Senast ändrad:
Hur brukar möjligheterna se ut att få köpa en ny Calatrava hos AD?
Antar att det är Bo Berggren som gäller.
Har ingen tidigare köphistorik där.

Borde nog inte vara något större bekymmer om du hör av dig till dem. Varierar lite när under året de dyker upp men om du inte har bråttom borde du nog kunna få tag på en. Hade jag varit du hade jag traskat in och frågat. Förvänta dig inte något prisavdrag bara.
Tack, jag hälsar på dem nästa gång jag är i huvudstaden.

Watches & Wonders var kul men att träffa samlare var ännu roligare. Inte varje dag man ser någon med en perfekt 2499 på handleden. Köpt på auktion nyligen och tydligen rekord för en 3rd series:

FullSizeRender.jpeg

Att han dessutom hade en lika fin 6241 i guld på andra handleden gjorde inte saken sämre. Lite OT :)

FullSizeRender.jpeg

Kul att få testa!

Väldigt intressant beslut från Patek, nu står det 30m på hemsidan oavsett vad de designats för att klara.
Fantastiskt klok policy från Patek, man skulle ju önska att resten av klockvärlden följde efter och gjorde livet enklare för konsument. Tycker mig läsa i kommentarerna här att alla inte riktigt tagit till sig fulla betydelsen:

"This measure makes it possible to guarantee the same performance level across all the models concerned and to provide perfectly comprehensible information as to the day-to-day activities in which clients can engage while wearing their watch: washing their hands, showering, bathing, swimming, and other aquatic activities, including diving to a depth of 30m – which corresponds in large measure to actual utilization."

Dvs, med möjligt undantag för vissa ambitiösa/professionella dyk så levererar man vad som i alla meningsfulla avseenden är fullt vattentäta klockor, utan all mumbo-jumbo som förvirrar för kunderna.

Fantastiskt klok policy från Patek, man skulle ju önska att resten av klockvärlden följde efter och gjorde livet enklare för konsument. Tycker mig läsa i kommentarerna här att alla inte riktigt tagit till sig fulla betydelsen:

"This measure makes it possible to guarantee the same performance level across all the models concerned and to provide perfectly comprehensible information as to the day-to-day activities in which clients can engage while wearing their watch: washing their hands, showering, bathing, swimming, and other aquatic activities, including diving to a depth of 30m – which corresponds in large measure to actual utilization."

Dvs, med möjligt undantag för vissa ambitiösa/professionella dyk så levererar man vad som i alla meningsfulla avseenden är fullt vattentäta klockor, utan all mumbo-jumbo som förvirrar för kunderna.
Samtidigt är det lite att idiotförklara kunden. Så länge man har en kort förklarande text på hemsidan att 30 m betyder 30 meter under utan i praktiken tycker jag man gott kan ge den faktiska vattentätheten.

Men det är lite uppfriskande då somliga tillverkare fortfarande låtsar att man knappt får blöta ner en 5 atm-klocka.

Samtidigt är det lite att idiotförklara kunden. Så länge man har en kort förklarande text på hemsidan att 30 m betyder 30 meter under utan i praktiken tycker jag man gott kan ge den faktiska vattentätheten.

Men det är lite uppfriskande då somliga tillverkare fortfarande låtsar att man knappt får blöta ner en 5 atm-klocka.
Jag håller absolut med dig om vi antar att vi startade från noll med inga tidigare ideer/fördomar i huvudet på kunder om hur 30m/100m osv skall uttolkas. Men som det är idag när helt uppenbart väldigt många är inlärda i tanken att 200m betyder att man kan bada och 30m betyder att man ska vara lite försiktig i lätt duggregn.
Som det är nu tycker jag man kan se det som kanske onödig övertydlighet i en värld med förvirrande information. Som sagt, jag tycker det hade varit uppfriskande om klockbranschen som helhet hade drivit en info"kampanj" om att 30 meter betyder 30 meter osv för att en gång för alla skingra dimmorna.

Tillbaka
Topp