• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Premiärpostar i tråden med två bilder från igår :)

image.jpeg
image.jpeg

Fantastisk! Grattis igen :)

Jag må vara den enda här på forumet som inte gillar patek. Kan vara för att jag är ny här :), vem vet.
Jag uppskattar hantverket som ligger bakom dessa klockor men jag tycker inte att aquanat, nautilus eller calatrava klockorna är snygga.
Deras komplikation klockor uppskattar jag däremot. Helt magiska.
//KlockGrabben

Vad livet vore tråkigt om alla gillade samma saker.
Men vem vet, ge det några år så kanske du ändrar uppfattning. Eller inte. Finns ingen rätt eller fel åsikt vad gäller personlig smak.

Jag kan bara gå till mig själv.
Bara för 1-2 år sedan så hade jag nästan uteslutande sportklockor över 42mm och tyckte allt under 40mm satt jättekonstigt på min handled.
Idag har jag bara någon enstaka klocka över 40mm och tycker mina 42mm IWC Pilot och Portu ser gigantiska oversize ut.
De som var en av mina minsta klockor för något år sedan.

Vilka klockor går du igång på?

Jag gillade inte Nautilus alls under väldigt lång tid från det att jag såg den första gången. Men efter några år sa det bara klick och den blev genast min favorit alla kategorier. 5711 eller 3800, beroende på vilken som sitter bäst på min handled (inte testat nån än).

Aquanauts tavla gillar jag skarpt men utöver det gör den inte så mycket för mig... Än?

Jag må vara den enda här på forumet som inte gillar patek. Kan vara för att jag är ny här :), vem vet.
Jag uppskattar hantverket som ligger bakom dessa klockor men jag tycker inte att aquanat, nautilus eller calatrava klockorna är snygga.
Deras komplikation klockor uppskattar jag däremot. Helt magiska.
//KlockGrabben

För 3 år sedan så gillade jag inte utseendet på varken Aquanaut eller Nautilus, men smaken har ändrats med tiden. Sa även vid samma tid att "en Rolex kommer jag nog aldrig köpa". Med facit i hand och drygt 10 Rolex senare så ska man nog aldrig säga aldrig ;)

Tack detsamma igen! :)

Grattis, både @Niklas och @OskarK !! Börjar så smått oroa mig om det är så att Porsche är motsvarigheten till Rolex och Ferrari / Aston motsvarighet till Patek. Jag har nämligen älskat både Porsche och Rolex, men Patekbegäret ökar dag för dag. Sparar till en Porsche, men kanske ska sikta in mig på annat direkt, eller är det så att man måste passera Rolex/Porsche för att komma till Patek/Ferrari. Eller är det att PP står för Patek+Porsche möjlighen :cool:

Grattis, både @Niklas och @OskarK !! Börjar så smått oroa mig om det är så att Porsche är motsvarigheten till Rolex och Ferrari / Aston motsvarighet till Patek. Jag har nämligen älskat både Porsche och Rolex, men Patekbegäret ökar dag för dag. Sparar till en Porsche, men kanske ska sikta in mig på annat direkt, eller är det så att man måste passera Rolex/Porsche för att komma till Patek/Ferrari. Eller är det att PP står för Patek+Porsche möjlighen :cool:
Helt rätt; Rolex är grymt men kan liknas med Porsche, medan PP/AP/VC är Ferrari/Aston..

Patek är mer som att köpa en La Ferrari, fler vill köpa än vad som byggs av detta mästerverk.

Tack :)

Jag skulle säga att Patek = Aston och det bygger jag helt på mina egna erfarenheter.
Hade en F430 som såldes då den gav för mycket negativ uppmärksamhet.
Köpte istället en Aston som är fantastisk vacker och glider samtidigt under radarn och "skitstövel" stämpeln. Precis som en Patek.
Lite av en klocka/bil för kännare som inte bryr sig så mycket vad gemene man tycker eller bryr sig om skrytfaktorn.. (säger han som jagar likes med paketöppnings trådar :D )

Vad livet vore tråkigt om alla gillade samma saker.
Men vem vet, ge det några år så kanske du ändrar uppfattning. Eller inte. Finns ingen rätt eller fel åsikt vad gäller personlig smak.

Jag kan bara gå till mig själv.
Bara för 1-2 år sedan så hade jag nästan uteslutande sportklockor över 42mm och tyckte allt under 40mm satt jättekonstigt på min handled.
Idag har jag bara någon enstaka klocka över 40mm och tycker mina 42mm IWC Pilot och Portu ser gigantiska oversize ut.
De som var en av mina minsta klockor för något år sedan.

Vilka klockor går du igång på?

Jag personligen är rätt ung och är på gång att köpa min första klocka. Själv så älskar jag dykarklockor. Är rätt så sugen på en submariner nu för tillfället men om några år så kanske det blir en patek? Vem vet...

Jag äger ingen Panerai för tillfället så jag får leka Barbie med det som finns..
Nya skor på min 5170 :)
Patek har en tradition att sätta blanka armband på sina vit-guldare vilket är väldigt elegant men det kan vara roligt att dressa ner en sådan här klocka så Rob E, @ROB-1832 , beställde ett halvmatt grått alligatorarmband till mig som dök upp idag.
Har även ett mörkbrunt (mocca) på beställning som jag tänkte leka med i sommar.

Får tummen upp från mig :)

(ber om ursäkt för dassiga bilder i vintermörkret..)

Innan makeover:
01.JPG

Med det nya armbandet på:
02.JPG

03.JPG

04.JPG

Jag äger ingen Panerai för tillfället så jag får leka Barbie med det som finns..
Patek har en tradition att sätta blanka armband på sina vit-guldare vilket är väldigt elegant men det kan vara roligt att dressa ner en sådan här klocka så Rob E, @ROB-1832 , beställde ett halvmatt grått alligatorarmband till mig som dök upp idag.

Innan makeover:
01.JPG

02.JPG

03.JPG

04.JPG

Mycket bra! Kul!

Innan makeover:
01.JPG

02.JPG

03.JPG

04.JPG

Synd jag missade dig då, hämtade ut en bbb idag. Det blev riktigt snyggt, det bandet gifter sig mkt bättre med klockan!

Innan makeover:
01.JPG

02.JPG

03.JPG

04.JPG

Ser sjukt mycket fran emot att få se det beigea mockabandet på!

Innan makeover:
01.JPG

02.JPG

03.JPG

04.JPG
Mycket bra. Det luktar som att du pratat med Marcus?! ;)

Ni andra med 5711, hör ni ett "tickande" efter att ni rört på klockan? Jag menar inte det härliga (och högljudda) spinnandet, utan ett tickande som avtar och blir svagare, och till slut slutar när klockan är helt still. Det är inte superhögt så jag hör det mest när jag sitter vid skrivbordet och dylikt.

Synd jag missade dig då, hämtade ut en bbb idag. Det blev riktigt snyggt, det bandet gifter sig mkt bättre med klockan!

Jag har kontoret i närheten så jag brukar försöka gå dit tidigt på förmiddagen när det inte är så mycket kunder för att få full uppmärksamhet ;)

Ser sjukt mycket fran emot att få se det beigea mockabandet på!

Sorry, jag som uttrycker mig slarvgt.
Det är ett vanligt halvmatt alligator armband. Det är färgen som kallas mocca (mörkt brunt).

Mycket bra. Det luktar som att du pratat med Marcus?! ;)

Yes :D
Han tycker det är ett vinnande koncept med grått armband för att dressa ner en Patek och bli lite mer casual.
Och jag kan bara hålla med.

Jag har kontoret i närheten så jag brukar försöka gå dit tidigt på förmiddagen när det inte är så mycket kunder för att få full uppmärksamhet ;)

Det är ett vanligt halvmatt alligator armband. Det är färgen som kallas mocca (mörkt brunt).

Han tycker det är ett vinnande koncept med grått armband för att dressa ner en Patek och bli lite mer casual.
Jag lämnade strax innan 11. Hämtade ut den här

image.jpeg

Men fick hålla min dröm i handen(har bara sett din vita live innan men fastnat för den svarta)
image.jpeg

Jag lämnade strax innan 11. Hämtade ut den här

image.jpeg

Men fick hålla min dröm i handen(har bara sett din vita live innan men fastnat för den svarta)
image.jpeg

Underbara klockor båda två, och grattis till BB'n!
Jag använder min röda förvånansvärt mycket, faktiskt en av mina favoriter i klocklådan. Väldigt lyckad design och utförande.

KL. 11? Men då måste vi nästan ha sprungit på varandra? Jag tror jag var där vid 10:30 och stannade ca 15-20 minuter.
Lustigt, förra gången var jag där samtidigt som @leben och @Urkvinnan
Ett djäkla vuxen-dagis det där Rob Engstöm :D

Underbara klockor båda två, och grattis till BB'n!
Jag använder min röda förvånansvärt mycket, faktiskt en av mina favoriter i klocklådan. Väldigt lyckad design och utförande.

KL. 11? Men då måste vi nästan ha sprungit på varandra? Jag tror jag var där vid 10:30 och stannade ca 15-20 minuter.
Lustigt, förra gången var jag där samtidigt som @leben och @Urkvinnan
Ett djäkla vuxen-dagis det där Rob Engstöm :D
#fritidsgården
:)

Haha och jag läste visst lite fel jag med...

Ni andra med 5711, hör ni ett "tickande" efter att ni rört på klockan? Jag menar inte det härliga (och högljudda) spinnandet, utan ett tickande som avtar och blir svagare, och till slut slutar när klockan är helt still. Det är inte superhögt så jag hör det mest när jag sitter vid skrivbordet och dylikt.
Nej...

Tillbaka
Topp