• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Man ska inte stirra sig blind på diametern, 33,5mm. Den bär större tack vare sina långa luggar. Nedan på min 17cm handled. Tips om man är sugen på en Calatrava men blir bortskrämd av en mindre diameter, kolla även lugg-lugg måttet.

IMG_2015.jpeg

Ref 5026

Finns äldre bilder med. Tror att @Ernesto har en visare från silvrig 5205. Snyggare med svart så!

Stämmer. Muntligt godkänd av Patek AD att misstag sker med olika visare så det är inte konstigt att det sitter en svart AM/PM-visare från den silvriga. Eller var kinesen som plockade ut den i Schweiz 2013 någon storkund? Får googla honom… Oavsett håller jag med om att svart är snyggare än vit.

Kollar du noga ser du även att yttertavlan åldrats till en taupesilvrig nyans, som en del andra tidiga 5205G-010 gör, istället för den vanliga mattgråa tavlan. Kul med variationer på moderna Patek.

Och lite bitigare diametrar på 40mm à 5205 och 39,5mm à 5930 (inte min), som också kan vara kul att bära.

IMG_2016.jpeg
IMG_2004.jpeg
Jag måste försöka prova en 5930 vid tillfälle. Tycker den ser rätt maffig ut på bilder men den är ju mindre i både diameter och höjd än min 5960. Kombinationen worldtimer och chrono är helt min smak också

Jag måste försöka prova en 5930 vid tillfälle. Tycker den ser rätt maffig ut på bilder men den är ju mindre i både diameter och höjd än min 5960. Kombinationen worldtimer och chrono är helt min smak också

Så onödig kombination av komplikation att det blir rätt, ”because we can”. Med tanke på dina andra klockor tror jag absolut att du kommer gilla storleken.

Stämmer. Muntligt godkänd av Patek AD att misstag sker med olika visare så det är inte konstigt att det sitter en svart AM/PM-visare från den silvriga. Eller var kinesen som plockade ut den i Schweiz 2013 någon storkund? Får googla honom… Oavsett håller jag med om att svart är snyggare än vit.

Kollar du noga ser du även att yttertavlan åldrats till en taupesilvrig nyans, som en del andra tidiga 5205G-010 gör, istället för den vanliga mattgråa tavlan. Kul med variationer på moderna Patek.
Köper att alla kan göra fel, så även Patek. Men känns det inte märkligt att en sådan enkel detalj, som är fullt synlig, blir fel? Har väldigt svårt att se att det inte är avsiktligt.

Köper att alla kan göra fel, så även Patek. Men känns det inte märkligt att en sådan enkel detalj, som är fullt synlig, blir fel? Har väldigt svårt att se att det inte är avsiktligt.

Förstår hur du tänker. Jag själv sitter inte på facit men av erfarenhet har jag sett en hel del klockor som packats upp direkt från leverantören som haft fel på både enklare och svårare detaljer.

Tittar på att köpa en 3800 från en handlare här borta och skulle vilja veta era tankar på nedan service (gjord 2023 i Geneve). Allt är på franska men jag bifogar både originalet samt ChatGPTs översättning. Jag har känt och klämt både på klockan och handlaren idag (IRL) och båda kändes bra. Tack på förhand!

• Är servicen de facto gjord eller är detta bara prisförslag? Tänker framförallt på deras notis kring korrosion etc.
  • Klockan ser polerad ut (och det är gjort väldigt bra, se bild) men PP service säger endast rengöring, inte polering. Cause for concern?
  • Några andra tankar när ni ser klockan och framförallt nedan service-papper?

54B89C6E-9E6F-47A9-AE6E-18209CFB7EF7_1_201_a.jpeg
0480590D-675A-48ED-8B52-2601F7A75D5A_1_201_a.jpeg

Screenshot 2025-01-21 at 16.57.55.png

1737507419890.png

Tittar på att köpa en 3800 från en handlare här borta och skulle vilja veta era tankar på nedan service (gjord 2023 i Geneve). Allt är på franska men jag bifogar både originalet samt ChatGPTs översättning. Jag har känt och klämt både på klockan och handlaren idag (IRL) och båda kändes bra. Tack på förhand!

• Är servicen de facto gjord eller är detta bara prisförslag? Tänker framförallt på deras notis kring korrosion etc.
  • Klockan ser polerad ut (och det är gjort väldigt bra, se bild) men PP service säger endast rengöring, inte polering. Cause for concern?

1737507419890.png
Här är det dokument som jag fick efter utförd service om du vill ha något att jämföra med.
1000000831.jpg

Tack, de papper jag fått ser ju helt klart OK ut då. Frågan bara hur mycket jag ska oroa mig över deras "notes".

Här är bilder på den öppnad...

Bilagor

• IMG_3954.jpeg
    IMG_3954.jpeg
    513.1 KB · Visningar: 3
  • IMG_3957.jpeg
    IMG_3957.jpeg
    545.9 KB · Visningar: 2
  • IMG_3958.jpeg
    IMG_3958.jpeg
    464.4 KB · Visningar: 2

1737507419890.png

Oavsett om servicen är gjord eller inte, hade jag personligen skippat detta ex pga korrosionen som gör att denna sportklocka inte går att göra tät utan en ny boett.

Edit: handlaren har fixat både boetten och länken efter att den varit hos Patek. Kanske är den tät nu? Gissar att det var rätt mycket spel i länken och den är inte fixad helt rak nu heller, om du kollar på hans hemsida. För pengarna handlaren begär hade jag letat efter ett annat ex.

Senast ändrad:
Oavsett om servicen är gjord eller inte, hade jag personligen skippat detta ex pga korrosionen som gör att denna sportklocka inte går att göra tät utan en ny boett.

Edit: handlaren har fixat både boetten och länken efter att den varit hos Patek. Kanske är den tät nu? Gissar att det var rätt mycket spel i länken och den är inte fixad helt rak nu heller, om du kollar på hans hemsida. För pengarna handlaren begär hade jag letat efter ett annat ex.
Är många gamla Nautilus täta?

Packningen vid boetten är hyfsat bra dimensioned, även med lite korrosion så borde den kunna håll tätt ändå tänker jag som lekman. Vore kul om någon hade erfarenhet och/eller data på hur ligger till.

patek_image.2751843.jpg
Har läst att konstruktionen är problematisk då man inte kan spänna glasringen mer än att säkra den med stiften. Därför lite intressant om de äldre fortfarande är tät.

Var läser du det? Verkar som att de påstår att den är både servad och polerad av PP (poleringen stämmer dock ej enligt service papers bifogade ovan). Notera även att visarna är bytta (vilket dom nämner, men inte service papers).

Var läser du det? Verkar som att de påstår att den är både servad och polerad av PP (poleringen stämmer dock ej enligt service papers bifogade ovan). Notera även att visarna är bytta (vilket dom nämner, men inte service papers).

Hej,

Jag lägger mig inte i Patek-specifik kunskap, där finns det många som kan. Exempelvis Ernesto, to say the least...

Men rent språkligt kan jag försöka hjälpa till - det står inte i annonsen att den är polerad av PP, men visst vill gärna säljaren ge sken av det. Det är två separata meningar, där den andra meningen enbart säger att det är profesionellt utfört, vilket inte alls behöver betyda av PP.

This particular example comes to us in fantastic overall condition, having recently been to Geneva for breath of rejuvenation at home at Patek. The case, bracelet, and bezel have been professionally restored to factory specification, with defined finishing throughout.

PP skriver att boetten har korrosion och är repig samt noteringen om länken. Sedan är det helt plötsligt ”The case, bracelet, and bezel have been professionally restored to factory specification, with defined finishing throughout”. Utan att det står i service papers om polering. Jag är inne på @BankAnden linje ovan. Bäst att kolla med handlaren vad som faktiskt stämmer då, för det står en sak från PP och handlaren påstår annat. Är inte heller ovanligt att en klocka fixas av någon i efterhand, t.ex. LA Watchworks.

Tack båda två. Handlaren ger ett OK intryck och dom har fina referenser (så även om sådant här alltid är relativt så får jag väl ändå säga att jag "köper säljaren"). Jag fick dem även att gå med på att skicka klockan till Keystone (som är en handlare jag känner i LA) och dom öppnade upp klockan, se hans svar nedan.

"Hi Tom,

Justin here. We opened up your 3800 steel, it looks to be all good. A nice example of one. I've attached some photos of the inside for your viewing.

I think in the eyes of the manufacturer, all old watches are "corroded". It could be that Patek doesn't want liability, I really didn't see it in this watch. And yes, the polishing was objectively performed to a very high standard.

Best regards,
Justin"

Läser ni kvittot/fakturan som att klockan åtminstone de facto är servad av Patek 2023? Och any final thoughts? Uppskattar det verkligen!

Tack båda två. Handlaren ger ett OK intryck och dom har fina referenser (så även om sådant här alltid är relativt så får jag väl ändå säga att jag "köper säljaren"). Jag fick dem även att gå med på att skicka klockan till Keystone (som är en handlare jag känner i LA) och dom öppnade upp klockan, se hans svar nedan.

"Hi Tom,

Justin here. We opened up your 3800 steel, it looks to be all good. A nice example of one. I've attached some photos of the inside for your viewing.

I think in the eyes of the manufacturer, all old watches are "corroded". It could be that Patek doesn't want liability, I really didn't see it in this watch. And yes, the polishing was objectively performed to a very high standard.

Best regards,
Justin"

Läser ni kvittot/fakturan som att klockan åtminstone de facto är servad av Patek 2023? Och any final thoughts? Uppskattar det verkligen!
Jag servade min 3800 hos Patek via Rob 2021. Jag fick ingen sån dokumentation. Priset stämmer dock åtminstone vad jag betalde 1000CHF 👍

Tillbaka
Topp