• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Ingen speciell. Han förklarar mest på ett ganska underhållande sätt hur svår klockan är att få tag i.
Ok, vet som sagt inte vem det är och vilka kontakter han har. Rätt ointressant vad jag tror finns å andra sidan men det känns naivt att inte tro på privata gräddfiler. Det finns bra underlag för det.

Jag gissar på att du vet hur Patek's distributionssystem för deras olika serier fungerar?
Om så, så borde ditt svar vara: Finns några enstaka i världen ja, men de andra har det väldigt svårt att "få in dem på lager" då dessa oftast sköts på beställning endast och får inte förekomma som lagervara.
Inte hos en AD iallafall.

Jag arbetar inte åt en AD.

Ok, vet som sagt inte vem det är och vilka kontakter han har. Rätt ointressant vad jag tror finns å andra sidan men det känns naivt att inte tro på privata gräddfiler. Det finns bra underlag för det.
Blir ju märkligt att diskutera ett klipp när du inte kan offra 6 minuter för att se det. Han säger att han försökte köpa en Sky moon i Dubai när han träffar en kompis som kan "fixa allt" ringer sin "handlare". Handlaren säger att inte ens Emiren av Dubai kan köpa den. Ett kul klipp, sanning? Vet ej men även Pras (medlem i the fugees) bör ha bra kontakter och säkert pengar...

Klart det finns genvägar om man har tillräckligt med pengar. Det vore ju som du säger rätt naivt att tro annat. Är nog väldigt få saker som inte går att lösa med tillräckligt med pengar eller annat inflytande. En av dom få är väl ett medlemsskap på Augusta Golf Club.

Blir ju märkligt att diskutera ett klipp när du inte kan offra 6 minuter för att se det. Han säger att han försökte köpa en Sky moon i Dubai när han träffar en kompis som kan "fixa allt" ringer sin "handlare". Handlaren säger att inte ens Emiren av Dubai kan köpa den. Ett kul klipp, sanning? Vet ej men även Pras (medlem i the fugees) bör ha bra kontakter och säkert pengar...
Ok, men vi diskuterar inte ett klipp utan hur man köper rara bönor.

Ballt, vore den så enkelt att köpa kunde ju du köpa en Niklas o sen bara sälja för 1.3 miljoner då:D
Jag vill köpa flera 5711P, du fixar väll @Oscar Ostlin ?
Som jag skrivit tidigare så kan ju självklart inte vem som helst köpa den, utan en samlare med historik av att köpa pp från salons. Om inte du varit på patek salons ( enda stället 5711p säljs) så är det helt ointressant att du aldrig sett den hos en handlare. Sen är det ingen application piece och därför gäller det som jag skrivit att du har bra kontakt med de olika pp salons. Priserna på diverse pp går inte att jämföra med begpriser alltid då det är ofta lång kö på olika pjäser och också att vem som helst inte får köpa allt. Därför kan det bli som det varit flera gånger tidigare när beg priser på tex vanliga 5711a varit dyrare än listpris, helt enkelt för att det finns människor som inte vill vänta den tiden. När det kommer till 5711p så är den omöjligt att få tag på om du inte köpt många pp innan och därför kan beg priserna vara mycket högre då andra som inte kan få tag på klockan genom ad ser sin chans.

Samma argument som tidigare

5711a går att lösa ganska fort utomlands utan större ansträngning men en 5711p har jag bara sett någon rik arab lyckats köpa. Sen att handlare på chrono24 försöker få ut mer än 5711a:s nypriser på beg betyder inte att de lyckas. Har du 1.3 miljoner att lägga på en klocka har du troligtvis redan köpt ett gäng redan och ändå inte lyckats få kontakterna till att lösa det(uppenbarligen). Det är skillnad dvs

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: ZQT
Var i Bangkok för ca 2 år sen, var inne på MBK(köpcenter) stod och kika lite på klockor. Fanns en disk(mini affär typ) som hade mycket Pateks, mycket som låg i sina oöppnade kartonger fortfarande. Hittade han senare på instagram https://www.instagram.com/nutmbk/ verkar sälja rätt mycket Patek den killen, plus sjukt mycket rolex.
Sjuka är väl att 2m bort så finns det 10 andra handlare som säljer kopior på allt! När jag var där och kika så höll en kvinna på att köpa en 7018/1A, såg så fel ut att spendera ca 270k över en disk bland alla miljoner turister och thai folk som oxå stod där och snegla och gick förbi

5711a går att lösa ganska fort utomlands utan större ansträngning men en 5711p har jag bara sett någon rik arab lyckats köpa. Sen att handlare på chrono24 försöker få ut mer än 5711a:s nypriser på beg betyder inte att de lyckas. Har du 1.3 miljoner att lägga på en klocka har du troligtvis redan köpt ett gäng redan och ändå inte lyckats få kontakterna till att lösa det(uppenbarligen). Det är skillnad dvs
Som sagt så krävs det mer än att endast ha pengarna. Även om du har 1,3 miljoner att lägga på en klocka så betyder inte det att du har köpt viktiga pp tidigare och det betyder inte att du köpt hos ad eller framförallt salon. För oss vanliga dödliga så är det såklart omöjligt att få tag på en 5711p även om man har pengarna redo, men i pp salons finns många klockor på lager och har du en god relation med dom så går det att lösa. Det är väldigt få människor (även samlare) som tycker det är värt de extra 600k som det kostar jämfört med en ss när de i stort sett ser likadan ut förutom en liten diamant och annan ton på tavlan. Sen så är pp kända för att de vill att du som köpare ska äga klockan under långt tid och helst inte sälja, och då via tex christies. Det gör att många av de ovanliga pp inte kommer till gråhandlare i lika stor utsträckning och därför trissas priserna upp ännu mer.

Som sagt så krävs det mer än att endast ha pengarna. Även om du har 1,3 miljoner att lägga på en klocka så betyder inte det att du har köpt viktiga pp tidigare och det betyder inte att du köpt hos ad eller framförallt salon. För oss vanliga dödliga så är det såklart omöjligt att få tag på en 5711p även om man har pengarna redo, men i pp salons finns många klockor på lager och har du en god relation med dom så går det att lösa. Det är väldigt få människor (även samlare) som tycker det är värt de extra 600k som det kostar jämfört med en ss när de i stort sett ser likadan ut förutom en liten diamant och annan ton på tavlan. Sen så är pp kända för att de vill att du som köpare ska äga klockan under långt tid och helst inte sälja, och då via tex christies. Det gör att många av de ovanliga pp inte kommer till gråhandlare i lika stor utsträckning och därför trissas priserna upp ännu mer.

Priset går upp för att efterfrågan är några hundra, om inte tusen, gånger större än utbudet.
Det är väldigt många samlare som VILL köpa denna, men inte får tag på den. Lite som att hitta en 5175R, men inte lika extremt.
Den må ha X i faktiskt pris, men är värd X•Y pga att efterfrågan är så enorm.

Du skriver som att det görs några hundra varje år, vilket är inkorrekt. Jag frågade faktiskt verkstadschefen på Pateks butik på New Bond Street som jag är bekant med i somras angående denna, han skrattade och sa att det var bara att glömma den då ingen vet officiellt vem som får in dem och butiken kontaktar kunden om dessa, inte vice versa.
Så med andra ord, behöver du fråga efter den kommer du inte kunna få den.

Jag är lite nyfiken på om det u säger är resultatet av ren spekulation eller om det är erfarenhet av hur det faktiskt går till, då jag hör till gruppen av de sistnämnda.

• Like
Reactions: par
Priset går upp för att efterfrågan är några hundra, om inte tusen, gånger större än utbudet.
Det är väldigt många samlare som VILL köpa denna, men inte får tag på den. Lite som att hitta en 5175R, men inte lika extremt.
Den må ha X i faktiskt pris, men är värd X•Y pga att efterfrågan är så enorm.

Du skriver som att det görs några hundra varje år, vilket är inkorrekt. Jag frågade faktiskt verkstadschefen på Pateks butik på New Bond Street som jag är bekant med i somras angående denna, han skrattade och sa att det var bara att glömma den då ingen vet officiellt vem som får in dem och butiken kontaktar kunden om dessa, inte vice versa.
Så med andra ord, behöver du fråga efter den kommer du inte kunna få den.

Jag är lite nyfiken på om det u säger är resultatet av ren spekulation eller om det är erfarenhet av hur det faktiskt går till, då jag hör till gruppen av de sistnämnda.
Många tror att det gjorts runt 100 5711p hittills, enligt dig är det alltså minst 10000 men kanske över 100000 människor som vill köpa den och det är helt absurt. Inte ens så många som försöker köpa stålisen. Vem som helst kan höfta mes hittepåsiffror men det gör det inte rätt för det. Jag vet att det inte tillverkas 100 per år och har aldrig hävdat det. Ingen vet hur många som tillverkats men troligtvis kanske ett tiotal per år.
Som jag också skrivit flera gånger tidigare så är den omöjlig att få tag på om du inte har tidigare köphistorik. Även om de hade koll på hur många och när de får in, så är det inte troligt att de skulle dela den informationen till dig även om det är en bekant för patek är ju som du säkert vet kända för att vara rätt hemlighetsfulla. Det jag skriver är inte spekulation, utan saker jag fått höra från människor med andra speciella pp i sin samling och andra med större insikt i det. Skulle vara intressant att höra hur många du tror försöker köpa en 5711p.

Många tror att det gjorts runt 100 5711p hittills, enligt dig är det alltså minst 10000 men kanske över 100000 människor som vill köpa den och det är helt absurt. Inte ens så många som försöker köpa stålisen. Vem som helst kan höfta mes hittepåsiffror men det gör det inte rätt för det. Jag vet att det inte tillverkas 100 per år och har aldrig hävdat det. Ingen vet hur många som tillverkats men troligtvis kanske ett tiotal per år.
Som jag också skrivit flera gånger tidigare så är den omöjlig att få tag på om du inte har tidigare köphistorik. Även om de hade koll på hur många och när de får in, så är det inte troligt att de skulle dela den informationen till dig även om det är en bekant för patek är ju som du säkert vet kända för att vara rätt hemlighetsfulla. Det jag skriver är inte spekulation, utan saker jag fått höra från människor med andra speciella pp i sin samling och andra med större insikt i det. Skulle vara intressant att höra hur många du tror försöker köpa en 5711p.

Läser du om och tar en gissning på hur många år som 5711 varit i produktion överlag så borde du väl ändå kunna dra slutsatsen att det inte är många som görs.
Hur jag är bekant och hur nära relationen är med denna person är orelevant utom att informationen jag fått är korrekt.

Använt generellt vett och läs om det jag skrivit så kanske du lär dig något av någon som både pluggar och jobbar inom branschen samt haft direkt kontakt med Patek själva, både inom arbete och privat.

Denna diskussion verkar inte gå någonstans då du besvarar mina fakta med spekuleringar och hear-say från andra av deras kunder.

• Like
Reactions: par
Lite siffror på det:
Det finns totalt 444 auktoriserade återförsäljare av Patek i världen i skrivande stund.
Snitt tilldelningen av 5711 är 3 per år.
Det blir drygt 1332 per år. Väntetiden i snitt i världen är drygt 24 månader.
Då förstår du att siffrorna på hur många som vill ha en 5711P är rätt sjuka.
Du tror alltså att en klocka som produceras mindre än en hundradel så mycket i antal per år, om ens det (antagligen inte.) ska vara "hyfsat" lätt att få tag i så länge man köpt förut?
Tänk om, tänk rätt.

Lite siffror på det:
Det finns totalt 444 auktoriserade återförsäljare av Patek i världen i skrivande stund.
Snitt tilldelningen av 5711 är 3 per år.
Det blir drygt 1332 per år. Väntetiden i snitt i världen är drygt 24 månader.
Då förstår du att siffrorna på hur många som vill ha en 5711P är rätt sjuka.
Du tror alltså att en klocka som produceras mindre än en hundradel så mycket i antal per år, om ens det (antagligen inte.) ska vara "hyfsat" lätt att få tag i så länge man köpt förut?
Tänk om, tänk rätt.
Förstår inte hur du kan hävda att mina siffror är spekulationer men ändå så kommer du med likadan spekulationer kring 5711p och hur många som är intresserade? Du har ju tidigare skrivit att efterfrågan är hundratals om inte tusentals gånger fler så isåfall stämmer det jag skrivit. Och även om man jämför med 5711a som ni hävdar är lätt att få tag på utomlands, isåfall så bör det ju ungefär vara lika många som vill köpa den som antalet tillverkade. Sedan så är efterfrågan exponentiellt kopplad till priset och jag är övertygad om att det är långt färre som vill köpa 5711p än de som vill ha stål.
Sedan hur säger dina siffror någonting om efterfrågan på 5711p? Den säger inte ens mycket om efterfrågan om 5711a. Det enda dina siffror bekräftar är att minst 1332 personer per år köper stål, men säger inget om hur många som är intresserade utav att köpa vare sig den eller p. När man ser på priser på klockor så kan man inte utgå från vanligt utbud/efterfrågan då lyxklockor är något som kallas "Veblen goods" och priset behöver inte vara parallellt till efterfrågan. Förstår att du har erfarenhet från både plugg och arbete inom branschen, men det kan kan vara intressant för dig att lyssna på någon som pluggar och arbetar inom ekonomi och därför kan ge en förklaring på varför priserna ser ut som de gör.
Du kan kolla siffror på 5711p också, de säljs endast i 3 butiker världen över och troligtvis är allokeringen runt 3 där också. Jag tror då att som trogen kund i de butikerna och med tillit från butiken att du inte kommer sälja den vidare för en vinst så får du tag på en inom ungefär samma tidsram som stål.

Jag tänkte att jag skulle pigga upp mig själv och andra med att posta lite bilder på mitt senaste köp.
Känns ju visserligen som även denna modell har fått fäste på forumet med ett gäng exemplar. Det gör den dock inte
mindre fantastisk i mina ögon.
Jag har länge varit sugen på denna klocka men vid Patek Philippes och Bo Berggrens fina event på Hotell Diplomat nu i
höstas så utlöste personalens strålande bemötande att jag bara måste ha en........ man fick klämma och känna, vilket inte sker så ofta i mitt fall
då mina tänkta modeller sällan ligger på hyllan.
Innan jag köpte min 5167 så fick jag klämma på ett ex inlämnat på service hos AD vilket var mycket snällt.

Jag var förbi våra AD´s här i Stockholm och förstod att väntan skulle bli lång till mycket lång ifall jag ville plocka ut en ny.
Då gick blickarna till Chrono24 som för många andra, och fann detta exemplar hos Blowers Jewellers i England.
Perfekt kommunikation och rätt bemötande gjorde att jag slog till. Klockan levererades på 24 timmar efter att de mottagit min betalning.
Haft klockan hemma några veckor och jag är 100% nöjd med affären så här länge.

Lite bilder då:

Bild 1.JPG

Var ju tvungen att ta det gigantiska paketet till kontoret för en darrig öppning.

Bild 2.JPG

I lådan låg flera mindre mycket väl förpackade paket.

Bild 3.JPG

Varje mindre paket var inslaget i tunt papper med företagets logga på, glassy.

Bild 4.JPG

I originalkuvertet låg läderfodralet med böcker och certifikat, allt i sin ordning.

Bild 5.JPG

Kartongen till boxen har inte ens varit öppnad eller använd.

Bild 6.JPG

Sist men inte minst kom jag till det minsta paketet, där låg skönheten.

Bild 7.JPG

Bild 8.JPG

Perfekt, absolut perfekt. Me like the röd-bruna crockobandet.

Bild 9.JPG

Storleken är "just perfekt". upplevs större än sina 37mm, men absolut inte oversize.

Bild 10.JPG

Tunn är den också, ligger fint kring handleden.

Bild 11.JPG

Och till sist men inte minst några whristshots.
Bild 12.JPG

Bild 13.JPG

Uselt att alla bilder är tagna med mobilen :(

Avslutar med lite fakta:
Patek Philippe Calatrava
Ref: 5196J ( gult guld)
Diameter 37mm

Tack @par , @Niklas och andra för inspirerande postningar och pep.
Tack för titten, man får hoppas ljuset kommer tillbaka snart så man får ta lite fina bilder!
/j

Senast ändrad:
Jag tänkte att jag skulle pigga upp mig själv och andra med att posta lite bilder på mitt senaste köp.
Känns ju visserligen som även denna modell har fått fäste på forumet med ett gäng exemplar. Det gör den dock inte
Jag har länge varit sugen på denna klocka men vid Patek Philippes och Bo Berggrens fina event på Hotell Diplomat nu i
höstas så utlöste personalens strålande bemötande att jag bara måste ha en........ man fick klämma och känna, vilket inte sker så ofta i mitt fall
Innan jag köpte min 5167 så fick jag klämma på ett ex inlämnat på service hos AD vilket var mycket snällt.

Jag var förbi våra AD´s här i Stockholm och förstod att väntan skulle bli lång till mycket lång ifall jag ville plocka ut en ny.
Då gick blickarna till Chrono24 som för många andra, och fann detta exemplar hos Blowers Jewellers i England.
Perfekt kommunikation och rätt bemötande gjorde att jag slog till. Klockan levererades på 24 timmar efter att de mottagit min betalning.

Lite bilder då:

Bild 1.JPG

Var ju tvungen att ta det gigantiska paketet till kontoret för en darrig öppning.

Bild 2.JPG

Bild 3.JPG

Bild 4.JPG

I originalkuvertet låg läderfodralet med böcker och certifikat, allt i sin ordning.

Bild 5.JPG

Bild 6.JPG

Bild 7.JPG

Bild 8.JPG

Bild 9.JPG

Storleken är "just perfekt". upplevs större än sina 37mm, men absolut inte oversize.

Bild 10.JPG

Bild 11.JPG

Bild 12.JPG

Bild 13.JPG

Avslutar med lite fakta:
Patek Philippe Calatrava
Diameter 37mm

Tack för titten, man får hoppas ljuset kommer tillbaka snart så man får ta lite fina bilder!
/j

Classy :)
Det här är en klocka att bli gammal med, stort grattis till ett mycket bra val!

Lite bilder då:

Bild 1.JPG

Bild 2.JPG

Bild 3.JPG

Bild 4.JPG

Bild 5.JPG

Bild 6.JPG

Bild 7.JPG

Bild 8.JPG

Bild 9.JPG

Bild 10.JPG

Bild 11.JPG

Bild 12.JPG

Bild 13.JPG

Avslutar med lite fakta:
Patek Philippe Calatrava
Diameter 37mm

/j

Superfin!! Stort grattis!!

Tillbaka
Topp