• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

När man gick med i klocksnack för att kolla upp första dyra klockan, en tissot dykare trodde man kanske inte att man skulle posta här...
Smyger in en bild innan paketöppningstråd.

F6AAEB5A-1393-40AA-9191-0FE2E6B2D88B.jpeg
 
Tack för tipset, ska ringa dem imorgon och se. Annars får jag tyvärr åka upp till Stockholm.
Du kan väl inte på allvar mena att du ska åka från Göteborg till Stockholm för att korta en länk? Nautilus kan ha två typer av system, antingen sprintar eller skruvar. Är det sprintar trycker du bara ut dem åt sidan. Är det skruvar värmer du länkbiten rejält (viktigt) och skruvar sedan helt enkelt ur skruven. Båda varianterna är enkla att fixa själv men vilken kompetent urmakare som helt kan fixa det. Det behövs ingen speciellt invigd trollkarl från Patek för det.
 
Du kan väl inte på allvar mena att du ska åka från Göteborg till Stockholm för att korta en länk? Nautilus kan ha två typer av system, antingen sprintar eller skruvar. Är det sprintar trycker du bara ut dem åt sidan. Är det skruvar värmer du länkbiten rejält (viktigt) och skruvar sedan helt enkelt ur skruven. Båda varianterna är enkla att fixa själv men vilken kompetent urmakare som helt kan fixa det. Det behövs ingen speciellt invigd trollkarl från Patek för det.
Har du gjort det själv? Har kortat länkar på min Rolex men det är skruvar, vågar inte riktigt göra det själv plus har inga verktyg, de är sprintar.
 
Är det skruvar värmer du länkbiten rejält (viktigt) och skruvar sedan helt enkelt ur skruven.
Det är för att lösa upp/ta bort "skruvlimmet" (Loctite), eller? Jag har aldrig värmt upp utan använt styrka :) även om jag vet att man skall värma. Ungefär hur varmt är "rejält"? (Äger ingen Patek)

Har du gjort det själv? Har kortat länkar på min Rolex men det är skruvar, vågar inte riktigt göra det själv plus har inga verktyg, de är sprintar.
Jag har ett kit från Clas Ohlson, Teknikmagasinet, eBay eller liknande (100-150 kr) med ett smalt "drivdorn", en liten gummihammare och en plastgrunka som håller länken uppställd på sidan. (Det finns andra varianter också, dyrare och bättre.)

s-l1000.jpeg.8d2fb004b2f5bfecd467f7efd936262b.jpeg


Tejpar du noga med skyddstejp (typ målartejp) och tar din tid så går det nog bra. Se bara till att sätta in stiftet åt rätt håll. Alternativt tejpar du klockan ordentligt och kollar med Jarl S. Dom förstår nog att du är lite nojig med en sådan klocka...

Lycka till.
 
Tillbaka
Topp