• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den här har blivit min graal. Den går att få tag i begagnad för ca 125000 SEK. Det är den renaste tavlan jag sett och sen är det något mkt speciellt med romerska siffror på en klocka om det är snyggt gjort. Den verkar ha tillverkats i decennier. Jag vet inte ref nr, men manuell uppvridning vet jag att det är och att klockan är 36 mm. Är det 40 mm är det ett kvartsverk i . Jag fattar inte att den är mer vanlig här på forumet. Är det någon som har åsikter om varför det inte är var mans dröm? När det kommer till Calatrava köpts det en annan modell med fasta index som jag (obs, min åsikt) alls tycker om.

patek-philippe-calatrava-ref-5119-01.jpg
Testat den irl? Tyckte tavlan var allt för platt och "död" samt att sekundvisaren sitter för nära centrum. Dvs att verket är för litet för boetten. Annars gillar jag just boetten med pyramiderna!
 

Oew

Rolex
Den här har blivit min graal. Den går att få tag i begagnad för ca 125000 SEK. Det är den renaste tavlan jag sett och sen är det något mkt speciellt med romerska siffror på en klocka om det är snyggt gjort. Den verkar ha tillverkats i decennier. Jag vet inte ref nr, men manuell uppvridning vet jag att det är och att klockan är 36 mm. Är det 40 mm är det ett kvartsverk i . Jag fattar inte att den är mer vanlig här på forumet. Är det någon som har åsikter om varför det inte är var mans dröm? När det kommer till Calatrava köpts det en annan modell med fasta index som jag (obs, min åsikt) alls tycker om.

patek-philippe-calatrava-ref-5119-01.jpg
Den du länkat är 5219, sen finns 5220 utan subsekund. Personligt är jag inget fan av klockan, tycker tavlan ser billig ut. Gillar bara enamel versionen av den 5216, men annars tycker jag att det är mycket snyggare när klockan har applicerade index framförallt om det är romerska siffror.
Skulle välja någon av dessa utan att tveka
5196g
Patek-Philippe-Calatrava-5196-001-white-gold_DxO.jpg

VC Patrimony Traditionelle
Vacheron-Constantin-Patrimony-Traditionelle-watchness.jpg

Lange Saxonia
SetWidth1680-Lange-Saxonia-facelift-219-032-M01-a4-hi.jpg

Eller om man vill ha väldigt sparsmakat så kör man som jag med en Blancpain Villeret
image.jpeg
 

MacW

Omega
Över 36 blir rätt mycket dyrare och då får du nog räkna med omkring 100k, 33-36 bör du kunna hitta för runt 50-70. Är det endast patek du är intresserad av? Finns många fina high end dressare!
Isåfall känns 33-36 som en mer nåbar storlek för mig i dagsläget.
Idag rullar jag en hulk, som inte alls ör en dressare men som jag kör till kostym. Egentligen är det väl inte bara patek som är av intresse men vill ha en High end med historia så som patek. Sen tycker jag generellt att de har en grymt vacker design.
Vilka andra dressare kan du rekommendera?
 

Oew

Rolex
Isåfall känns 33-36 som en mer nåbar storlek för mig i dagsläget.
Idag rullar jag en hulk, som inte alls ör en dressare men som jag kör till kostym. Egentligen är det väl inte bara patek som är av intresse men vill ha en High end med historia så som patek. Sen tycker jag generellt att de har en grymt vacker design.
Vilka andra dressare kan du rekommendera?
Kolla min post ovan! Vill du hålla dig omkring max 70k så skulle jag kolla på äldre calatravor (går ofta på auktion), även äldre AP dressare samt VC. Även Breguet, Blancpain och JLC har riktigt bra dressare med anrik historia! AP dressare är av nån anledning ofta rätt billiga men väldigt snygga enligt mig! JLC är också väldigt billiga men är väl inte lika high end som de övriga. Annars är ju Patek alltid ett grymt bra val! Service är förjävligt på några av vintage-pjäserna dock. Kan rekommendera att börja kolla efter vad du gillar som rödguld/gulguld/vitguld, storlek, applicerade/målade index osv och sen kolla ett par gånger i veckan på stora auktionshus samt andra återförsäljare :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den du länkat är 5219, sen finns 5220 utan subsekund. Personligt är jag inget fan av klockan, tycker tavlan ser billig ut. Gillar bara enamel versionen av den 5216, men annars tycker jag att det är mycket snyggare när klockan har applicerade index framförallt om det är romerska siffror.
Skulle välja någon av dessa utan att tveka
5196g
Patek-Philippe-Calatrava-5196-001-white-gold_DxO.jpg

VC Patrimony Traditionelle
Vacheron-Constantin-Patrimony-Traditionelle-watchness.jpg

Lange Saxonia
SetWidth1680-Lange-Saxonia-facelift-219-032-M01-a4-hi.jpg

Eller om man vill ha väldigt sparsmakat så kör man som jag med en Blancpain Villeret
image.jpeg
Tack för ett respektfullt bemötande. Jag glömde ett "inte" in min text men jag tror andemeningen kom fram ändå. Jag väntar in ett paket i dagarna med en JaegerLeCultre Reverso Tribute 1931, annars är jag bara i början av mitt sökande efter en highend-dressare. Av dessa tycker jag mest om VC och Blackpain, men som sagt, de ska ses i verkligheten. Blackpain speciellt blev jag nyfiken på. Den har romerska siffror och det är en snygg tavla. Gulguld är favorit. Vitguld är tänkbart, men inte rödguld.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Oew

MånsT

Rolex
Den du länkat är 5219, sen finns 5220 utan subsekund. Personligt är jag inget fan av klockan, tycker tavlan ser billig ut. Gillar bara enamel versionen av den 5216, men annars tycker jag att det är mycket snyggare när klockan har applicerade index framförallt om det är romerska siffror.
Skulle välja någon av dessa utan att tveka
5196g
Patek-Philippe-Calatrava-5196-001-white-gold_DxO.jpg

VC Patrimony Traditionelle
Vacheron-Constantin-Patrimony-Traditionelle-watchness.jpg

Lange Saxonia
SetWidth1680-Lange-Saxonia-facelift-219-032-M01-a4-hi.jpg

Eller om man vill ha väldigt sparsmakat så kör man som jag med en Blancpain Villeret
image.jpeg
Patek i all ära men jag hade hellre valt Lange och den VCn. Fast nu svär jag väl i kyrkan med tanke på vilken tråd vi är i.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Den här har blivit min graal. Den går att få tag i begagnad för ca 125000 SEK. Det är den renaste tavlan jag sett och sen är det något mkt speciellt med romerska siffror på en klocka om det är snyggt gjort. Den verkar ha tillverkats i decennier. Jag vet inte ref nr, men manuell uppvridning vet jag att det är och att klockan är 36 mm. Är det 40 mm är det ett kvartsverk i . Jag fattar inte att den är mer vanlig här på forumet. Är det någon som har åsikter om varför det inte är var mans dröm? När det kommer till Calatrava köpts det en annan modell med fasta index som jag (obs, min åsikt) alls tycker om.

patek-philippe-calatrava-ref-5119-01.jpg
Det där är en 5119 eller möjligen 5116 (36mm). Den har samma verk (215PS) som den tidigare 3119 (33,5mm) som är snyggare i proportionerna då sekundvisaren relativt sett sitter längre från centrum. 40mm Calatravaonsdag med kvartsverk vet jag inte vad du tänker på... Den andra som du tänker på tror jag är 5196 som det finns några här på KS (37mm).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det där är en 5119 eller möjligen 5116 (36mm). Den har samma verk (215PS) som den tidigare 3119 (33,5mm) som är snyggare i proportionerna då sekundvisaren relativt sett sitter längre från centrum. 40mm Calatravaonsdag med kvartsverk vet jag inte vad du tänker på... Den andra som du tänker på tror jag är 5196 som det finns några här på KS (37mm).
Tack för hjälpen i PP-koordinerandet. Den på 40 mm såg jag på chrono24.com. Jag såg flera med olika referensnummer, men de var så lika att jag började läsa texten. där stod det att klockan var 40 mm och hade qvartsverk. Är det fel är det inte det enda felet som insmugit sig på chrono24.
 

JEK

Cartier
En intressant notering kanske för vissa. Var precis i London och passade på att smita in på en AD för Patek och frågade om de hade några Nautilus inne. Svaret är att de slutat ta köplats för denna och Aquanaut och säljer bara till lokala etablerade (läs: flerköpskunder) kunder. Det gällde alla Nautilus förutom de med stenar på.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
En intressant notering kanske för vissa. Var precis i London och passade på att smita in på en AD för Patek och frågade om de hade några Nautilus inne. Svaret är att de slutat ta köplats för denna och Aquanaut och säljer bara till lokala etablerade (läs: flerköpskunder) kunder. Det gällde alla Nautilus förutom de med stenar på.

Så enda sätter att få köpa vad som ändå måste betraktas som en instegs-Patek är att först köpa nåt med komplikationer, eller möjligen en Calatrava.

Verkar rimligt.

Och jäklar vad jag är imponerad ändå av PPs affärsmodell och kontroll över tillgång och efterfrågan...
 

Espresso

Cartier
Så enda sätter att få köpa vad som ändå måste betraktas som en instegs-Patek är att först köpa nåt med komplikationer, eller möjligen en Calatrava.

Verkar rimligt.

Och jäklar vad jag är imponerad ändå av PPs affärsmodell och kontroll över tillgång och efterfrågan...
Jag fick samma info när jag besökta en PP återförsäljare i London. Dock så är det som jag förstod inte vilkorat att du ska ha köpt mycket patek i butiken, du ska bara ha handlat mycket klockor i butiken rent generellt.
 

JEK

Cartier
Jag fick samma info när jag besökta en PP återförsäljare i London. Dock så är det som jag förstod inte vilkorat att du ska ha köpt mycket patek i butiken, du ska bara ha handlat mycket klockor i butiken rent generellt.

Kan nog stämma. Denna butik hade de flesta märken och det gäller nog att vara bra kund till butiken. Förutom då det gäller referenser som 5131 enamel osv då har Patek ett ord eller två med i spelet. Tyckte tom att de sa att de behåller pappren i två år för att förhindra snabb vidareförsäljning (beg pris ligger som kanske alla inte vet på ca dubbla butikspris).
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Är detta lagligt inom Ett?

Intressant läsning här:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=490321
Där pratas det om att de ev. ska börja hålla papper i upp till 5 år för att förhindra spekulation på populära modeller.
Vet inte hur mycket sanning det ligger bakom då inget är bekräftat vad jag vet.

Quote:
a). Production will reduce to about 50000;
B). They have been asked to provide purchasers names on most preorders.
C). Attempt to clamp down on grey market and certain models will have the warranty cars produced by PP with the buyers name in it
D). Possibly holding warranty cards for 5 years on certain models - not sure how that will work??
E). Nautilus 40th will be underwhelming. PP just had 175 and 40 not that important. They trying to do nothing but consumers expect a lot so will be 2 models but expect to be underwhelmed. A request for a 5711P as an anniversary piece declined by Geneva already.
F). PP is reducing dealers (guess on lower production cake slices need to be maintained) therefore AD will be reluctant to offer discounts that could cause them to lose favor or their franchise. Mentioned they rather lose a deal if someone can getter better elsewhere!
 
Topp