• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

P-vakten

Patek
2-Faktor
CD61B6DD-8210-4067-8876-31B26A2ED37F.jpeg


Det här blev ju riktigt nice :)
I know...
6DB678C6-85D5-46B0-BE5B-1337BAA49FD1.jpeg
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Den största risken är väl att du blir utan klocka i 4-5 månader
De hade en turn back time på 15v för fullservice åtminstone när Rob skickade iväg min, kanske går snabbare med enbart polering? Rob skickar för övrigt klockan till servicecentret i London.

Edit. Missade att servicecentret i London redan var avklarat.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Klockan skulle lämnas in på Rob som skickar till PP i London (som jag förstod det). Är det risk att även de själva gör ett dåligt jobb? :banghead:
Den blir säkert bra!

Passa på att göra packningsservice samtidigt om det inte är gjort på ett tag, det kanske ändå ingår när de öppnar den? Fråga det! Känns inte Patek-premium att trycka ihop den med gamla packningar, speciellt vid glaset över urtavlan? Men du kanske får betala för nya packningar vid krona och boettlock (eller hur nu den klockan ser ut). Eller full service om det inte är gjort på 5-10 år.

Det är värt väntan!

Hade inte varit första gången ADs för finmärken gör dåliga jobb.
Håller med. Jag polerar den för 500 spänn, har redan riktigt fint sandpapper från Biltema jag kan sätta på borrmaskinen! PM vid intresse!
 
Senast ändrad:

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Klockan köptes med denna ”visuella defekt”, läser gång på gång att man ej skall polera, men säljaren erbjuder nu en polering (görs i London). Finns det någon anledning till att INTE lämna in på polering?

tack!
Jag skulle försöka fixa till den plana ytan. Skulle störa mig enormt. men fixa det hemma av någon du litar på. Brukar inte störa mig på repor, men nautilus och Aqua blir bäst repfria på glasringen.
 
Senast ändrad:

KolanE

Omega
Den blir säkert bra!

Passa på att göra packningsservice samtidigt om det inte är gjort på ett tag, det kanske ändå ingår när de öppnar den? Fråga det! Känns inte Patek-premium att trycka ihop den med gamla packningar, speciellt vid glaset över urtavlan? Men du kanske får betala för nya packningar vid krona och boettlock (eller hur nu den klockan ser ut). Eller full service om det inte är gjort på 5-10 år.

Det är värt väntan!


Håller med. Jag polerar den för 500 spänn, har redan riktigt fint sandpapper från Biltema jag kan sätta på borrmaskinen! PM vid intresse!

Bra tips, tack! Återkommer angående biltema ;)
 

idagtisdag

Cartier
Bra tips, tack! Återkommer angående biltema ;)
Men kom ihåg att denna klockan är en "rep-magnet", med en så stor platt borstad yta. När du får tillbaka klockan så måste du ha inställningen att repor är saker som händer, annars kan du lika gärna byta klocka. Om du väljer mer jobb än poleringen, insistera på att få ersättning för så mycket som poleringen kostar.
 

SFS

Omega
Det var någon med en Ref 96 här. Lust att slänga upp någon storleksjämförelsebild?
Har en 96:a, den är 31mm, tycker den funkar bra som dressare. Jag tycker det funkar bra på mig, tar ett tag att vänja sig bara med storleken.
Har inget tyvärr att jämföra med storleksmässigt.
 

ChumpTime

Panerai
34154F01-B3ED-433A-9C55-DD86DE89F25D.jpeg


Nytt. 5524G-001. Smaken är som baken och den här särade på många skinkor när den kom (eh.. jag tror att det var så ordspråket gick). Men jag blev kär när jag provade för första gången trots att jag gick in hos handlaren med avsikt att införskaffa en bankrånardykare för sommaren.
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
34154F01-B3ED-433A-9C55-DD86DE89F25D.jpeg


Nytt. 5524G-001. Smaken är som baken och den här särade på många skinkor när den kom (eh.. jag tror att det var så ordspråket gick). Men jag blev kär när jag provade för första gången trots att jag gick in hos handlaren med avsikt att införskaffa en bankrånardykare för sommaren.
Stort grattis!

Jag provade både G och R tidigare i år. De är coola, om än aningen stora för mig kanske...
 

Espresso

Cartier
34154F01-B3ED-433A-9C55-DD86DE89F25D.jpeg


Nytt. 5524G-001. Smaken är som baken och den här särade på många skinkor när den kom (eh.. jag tror att det var så ordspråket gick). Men jag blev kär när jag provade för första gången trots att jag gick in hos handlaren med avsikt att införskaffa en bankrånardykare för sommaren.

Mycket bra! Testade i sthlm för några månader sen, en annorlunda patek, men något jag lätt själv hade kunnat tänka mig. En dag kanske....
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Hittade det här i en låda hemma. Minns att jag tänkte skicka med det när jag sålde min 5167 men av någon anledning så behöll jag det.

Får man fortfarande orealistiskt mycket för det? Det är i gott skick men kapat. Färgen är ju helt sjukt fel på bilden. Det är iaf olivgrönt och mycket ljusare irl.
CF2319AB-8CBF-4D1B-A629-F9D6BE7F9B8D.jpeg
 

ChumpTime

Panerai
Hittade det här i en låda hemma. Minns att jag tänkte skicka med det när jag sålde min 5167 men av någon anledning så behöll jag det.

Får man fortfarande orealistiskt mycket för det? Det är i gott skick men kapat. Färgen är ju helt sjukt fel på bilden. Det är iaf olivgrönt och mycket ljusare irl.
CF2319AB-8CBF-4D1B-A629-F9D6BE7F9B8D.jpeg
Om det är det olivgröna specialarbandet som passar 5167A så är det galna priser, ja. Dock oklart hur mkt kapningen påverkar. Lägg upp på Rolexforums Köp&Sälj och prova?
 

ChumpTime

Panerai
Går i köpastankar. 5960/01G eller 5172G? Bägge från (olika) AD och utan rabatt så vi bortser från andrahandsvärdet som kommer att vara förskräckligt oavsett. Lutar åt 5172G men annual calendar+automat+vertical clutch för mindre $ än en manuell med horisontell clutch blir en praktikalitetsfråga. Tar gärna lite vettiga synpunkter på endera! Alt en digital örfil om det är så att jag håller på att begå ett jättemisstag.
AD91FBB2-C091-4BDD-8FCE-76D50575BC88.jpeg
D03618CD-989B-4232-AA46-1D243C84413C.jpeg
A0D400C8-36B4-4630-96CD-0528BA01AF8B.jpeg
D9BCFE8C-F9C2-46A1-8F6C-E2E518C7DAFA.jpeg
 

RobVintage

Panerai
Går i köpastankar. 5960/01G eller 5172G? Bägge från (olika) AD och utan rabatt så vi bortser från andrahandsvärdet som kommer att vara förskräckligt oavsett. Lutar åt 5172G men annual calendar+automat+vertical clutch för mindre $ än en manuell med horisontell clutch blir en praktikalitetsfråga. Tar gärna lite vettiga synpunkter på endera! Alt en digital örfil om det är så att jag håller på att begå ett jättemisstag.
AD91FBB2-C091-4BDD-8FCE-76D50575BC88.jpeg
D03618CD-989B-4232-AA46-1D243C84413C.jpeg
A0D400C8-36B4-4630-96CD-0528BA01AF8B.jpeg
D9BCFE8C-F9C2-46A1-8F6C-E2E518C7DAFA.jpeg
Jag skulle ha kört på 5172g för att jag tycker att den ser bäst ut:)
Har inte heller lyckats få rabatt på Patek från ad och då har jag varit intresserad av ganska kalla modeller, är det då att det inte är någon rabatt på Patek generellt eller vill bara inte ad ge mig rabatt?
 

ChumpTime

Panerai
Jag skulle ha kört på 5172g för att jag tycker att den ser bäst ut:)
Har inte heller lyckats få rabatt på Patek från ad och då har jag varit intresserad av ganska kalla modeller, är det då att det inte är någon rabatt på Patek generellt eller vill bara inte ad ge mig rabatt?

Har faktiskt fått 5% på en Calatrava som inte fanns i butiken. Detta var 2 år sedan. Men 5172G är ny och jag misstänker att jag fick tjing endast pga att nån VIP tackat nej och inga turister (läs arbitrageurs) just nu, vilka annars får otroligt bra priser iom taxfree. Så ingen rabatt på den. 5960 står på run-out list och är troligen sista 5960 någonsin så rabattchansen var väl inte så bra till att börja med. Men ADn som har den inne berättade att de kategoriskt slutat rabattera alla Patek. Inte så konstigt då att de inte för sålt den dära 5930 som listar 730’ men kan fås ny för <500’ grått.
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Om det är det olivgröna specialarbandet som passar 5167A så är det galna priser, ja. Dock oklart hur mkt kapningen påverkar. Lägg upp på Rolexforums Köp&Sälj och prova?

Ja, det är det bandet.

Tack, får kolla lite där. Inte säker på att jag vill sälja det dock. Men man är ju lite nyfiken på värdet.
 

ChumpTime

Panerai
Någon vänlig som kan upplysa om vad en 5164R listar :) strax under 500, 470 ish är min gissning...:)

Baserat på infererat listpris (Schweiziskt listpris från hemsidan med VPN, faktorerat mot de modeller jag känner till svenskt listpris på) så torde det snarare vara runt 515kkr.

Amerikanska listpriser i $ är generellt ganska höga iom att sales tax ofta tillkommer. Schweiziska listpriser inkluderar 7,7% moms och EUR-priser är kalibrerade mot 20% moms. Så det går ganska bra att inferera svenska priser (25% moms på netto) från dessa.
 
Topp