Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Wow stort grattis!Augusti börjar med ett nytillskott för mig
![]()
Varmt tackWow stort grattis!
Nytt försök med bilden.Nytillskott här också. Är komplikationer på väg tillbaka?
Fin 5140, men hur är komplikationer på väg tillbaka? Var har dom varit menar du? Patek har väl alltid haft en stark position inom komplikationer?Nytt försök med bilden.
Absolut, men jag tänker på hype klockor som 5711 med ett datum. Det är inte haute horology.Fin 5140, men hur är komplikationer på väg tillbaka? Var har dom varit menar du? Patek har väl alltid haft en stark position inom komplikationer?
Nej, men det tror jag heller inte att nån påstått? Men försök köpa en 5811, det är fortfarande lika omöjligt. Men istället för att hamna hos gråhandlare stannar marginalen hos Patek.Absolut, men jag tänker på hype klockor som 5711 med ett datum. Det är inte haute horology.
Stämmer men jag tror fortfarande att priserna mellan hype och haute horology kommer jämnas ut. Jag köpte för övrigt min första 5711 2016 när patek sänkte sina listpriser, den kan mycket väl hamna där igen. Jag utgår ifrån att du har ett par Breguet och Vacheron i samlingen om du gillar komplikationer?Nej, men det tror jag heller inte att nån påstått? Men försök köpa en 5811, det är fortfarande lika omöjligt. Men istället för att hamna hos gråhandlare stannar marginalen hos Patek.
Du avser nog två olika kundgrupper? Den ena, den som köpte en 5711 för att alla andra hade det, springer nog fortfarande efter den för tillfället hetaste modellen (var nu den finns?). Den andra (dit jag räknar mig själv), hänger på WPS och och har nog alltid varit intresserad (och diskuterat och köpt) komplikationer. Sen att den första gruppen inte har samma pulver i plånboken och kan driva upp priserna lika mycket längre beror ju på andra, externa, faktorer.
Har inte märkt något direkt skifte i komplikationers efterfrågan rent generellt. Däremot är mindre ur och mer udda design mer populärt. Detta kan leda till att vissa lite mer komplicerade klockor blir hetare på marknaden.Nytillskott här också. Är komplikationer på väg tillbaka?
Haha ja man vet aldrig. Du har också varit med tillräckligt länge att veta att det går i vågor. Här i HK är den senaste trenden precis allt och resten är stendött. Men ju längre man håller på med klockor desto mer uppskattar man komplikationer. Så är det för mig i alla fall.Har inte märkt något direkt skifte i komplikationers efterfrågan rent generellt. Däremot är mindre och mer udda design mer populärt. Detta kan leda till att vissa lite mer komplicerade klockor blir hetare på marknaden.
Självklart finns det nån som gjort det. Hur lång tid du behöver vänta är helt omöjligt att svara på men troligen kan du glömma det. Det finns ju en utmärkt återförsäljare i Sverige så det är väl bara att fråga? Du kommer inte att få ett bättre svar här än vad dom kan ge.Någon som lyckats plocka ut en 5167a som första PP?
Vad är en rimlig tid att vänta om man nu ens får chansen till det.
När jag ställde mig i kö för 15 år sedan sa dom på Bo B att jag lär vänta ca 50 år realistiskt räknatNågon som lyckats plocka ut en 5167a som första PP?
Vad är en rimlig tid att vänta om man nu ens får chansen till det.
När jag ställde mig i kö för 15 år sedan sa dom på Bo B att jag lär vänta ca 50 år realistiskt räknat![]()
För små?Fick möjlighet att känna på de två nya Cubitusmodellerna. Riktigt fin känsla och underbara tavlor. Dock uppenbart för små för min handled på 18 cm.
![]()
För små?
Tog du några bilder med dem på?
Att jämföra med min 45mm![]()
Ja men bilden visar ändå inte det uppenbara att den blir för liten, enligt mig i alla fall
Ser enligt mig absolut inte för liten ut! Snudd på för stor![]()
Ja men bilden visar ändå inte det uppenbara att den blir för liten, enligt mig i alla fall
Ser helt sjukt stor ut.![]()
Le ballet!![]()
Förstår att bilden blir missvisande. Här ser fram storleken lite mer rättvisande.Ser helt sjukt stor ut.
Inte enligt mig, du har lite annorlunda storlekspreferens. Det är dock din handled och dina klockor så det är ditt val och du som skall trivas.Förstår att bilden blir missvisande. Här ser fram storleken lite mer rättvisande.
Så är det ju. Men något jag lärt mig om klockor är att de måste verkligen provas för att du ska veta hur den upplevs. Millimeter och boettdimensioner kan upplevas väldigt olika beroende på den egna handledens anatomi och preferenser.Inte enligt mig, du har lite annorlunda storlekspreferens. Det är dock din handled och dina klockor så det är ditt val och du som skall trivas.
TackOerhört smakfull. Blå tavla? Ref?
Framför allt på fyrkantiga modeller tycker jag. Deras storlek är omöjliga att förstå sig på endast genom måttenMen något jag lärt mig om klockor är att de måste verkligen provas för att du ska veta hur den upplevs.
Inte svårare än runda. För mig är 23 mm bredd minimum. Lite kraftigare är 29 mm bra.Framför allt på fyrkantiga modeller tycker jag. Deras storlek är omöjliga att förstå sig på endast genom måtten