• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Augusti börjar med ett nytillskott för mig 😊
IMG_9998.jpeg

Absolut, men jag tänker på hype klockor som 5711 med ett datum. Det är inte haute horology.
Nej, men det tror jag heller inte att nån påstått? Men försök köpa en 5811, det är fortfarande lika omöjligt. Men istället för att hamna hos gråhandlare stannar marginalen hos Patek.

Du avser nog två olika kundgrupper? Den ena, den som köpte en 5711 för att alla andra hade det, springer nog fortfarande efter den för tillfället hetaste modellen (var nu den finns?). Den andra (dit jag räknar mig själv), hänger på WPS och och har nog alltid varit intresserad (och diskuterat och köpt) komplikationer. Sen att den första gruppen inte har samma pulver i plånboken och kan driva upp priserna lika mycket längre beror ju på andra, externa, faktorer.

Nej, men det tror jag heller inte att nån påstått? Men försök köpa en 5811, det är fortfarande lika omöjligt. Men istället för att hamna hos gråhandlare stannar marginalen hos Patek.

Du avser nog två olika kundgrupper? Den ena, den som köpte en 5711 för att alla andra hade det, springer nog fortfarande efter den för tillfället hetaste modellen (var nu den finns?). Den andra (dit jag räknar mig själv), hänger på WPS och och har nog alltid varit intresserad (och diskuterat och köpt) komplikationer. Sen att den första gruppen inte har samma pulver i plånboken och kan driva upp priserna lika mycket längre beror ju på andra, externa, faktorer.
Stämmer men jag tror fortfarande att priserna mellan hype och haute horology kommer jämnas ut. Jag köpte för övrigt min första 5711 2016 när patek sänkte sina listpriser, den kan mycket väl hamna där igen. Jag utgår ifrån att du har ett par Breguet och Vacheron i samlingen om du gillar komplikationer?

Nytillskott här också. Är komplikationer på väg tillbaka?
Har inte märkt något direkt skifte i komplikationers efterfrågan rent generellt. Däremot är mindre ur och mer udda design mer populärt. Detta kan leda till att vissa lite mer komplicerade klockor blir hetare på marknaden.

Senast ändrad:
Har inte märkt något direkt skifte i komplikationers efterfrågan rent generellt. Däremot är mindre och mer udda design mer populärt. Detta kan leda till att vissa lite mer komplicerade klockor blir hetare på marknaden.
Haha ja man vet aldrig. Du har också varit med tillräckligt länge att veta att det går i vågor. Här i HK är den senaste trenden precis allt och resten är stendött. Men ju längre man håller på med klockor desto mer uppskattar man komplikationer. Så är det för mig i alla fall.

Någon som lyckats plocka ut en 5167a som första PP? 😁

Vad är en rimlig tid att vänta om man nu ens får chansen till det.

Någon som lyckats plocka ut en 5167a som första PP? 😁

Vad är en rimlig tid att vänta om man nu ens får chansen till det.
Självklart finns det nån som gjort det. Hur lång tid du behöver vänta är helt omöjligt att svara på men troligen kan du glömma det. Det finns ju en utmärkt återförsäljare i Sverige så det är väl bara att fråga? Du kommer inte att få ett bättre svar här än vad dom kan ge.

Inte enligt mig, du har lite annorlunda storlekspreferens. Det är dock din handled och dina klockor så det är ditt val och du som skall trivas.
Så är det ju. Men något jag lärt mig om klockor är att de måste verkligen provas för att du ska veta hur den upplevs. Millimeter och boettdimensioner kan upplevas väldigt olika beroende på den egna handledens anatomi och preferenser.

Tillbaka
Topp