• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ska klockan ha datumfönster vid klockan 6 ?


  • Totala väljare
    217
ok det är ju ändå bra att veta, modefolkets åsikt rör mig inte i nacken det viktigaste är ju alla "purister " då ni faktiskt är den mest svåflörtade publiken som faktiskt kommer med vettiga åsikter, kring hur de vill ha en klocka de skulle vilja investera i om man säger så.
Där tycker jag du har fel. Definiera din kundgrupp - är det verkligen vi på forumet?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kul initiativ!

Designen för mina tankar till Georg Jensen, vilket iof inte är det sämsta. Gillar den, men eftersom det är feedback du vill ha så tänker jag så här:
Iom att du väljer en minimalistisk design så ska du skippa supsekund. Håll tavlan ren.
40mm kan bli stort. Vill du ha 40mm så skulle jag satsa på en annan design på bandhornen för att få klockan att bäras mindre. Tänk integrerade eller möjligtvis tunna som t e x Radomir.
Var försiktig så klockan inte blir för grisig. (tjock) Om den pga av urverket ändå drar iväg i tjocklek så se om du kan ändra designen något så att den upplevs/bärs tunnare.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
ok det är ju ändå bra att veta, modefolkets åsikt rör mig inte i nacken det viktigaste är ju alla "purister " då ni faktiskt är den mest svåflörtade publiken som faktiskt kommer med vettiga åsikter, kring hur de vill ha en klocka de skulle vilja investera i om man säger så.
Jag tror som många andra att detta forums medlemmar inte kommer vara din köpkrets och du bör nog titta på andra forum som riktar sig mer åt modehållet. Du skall nog inte rata deras åsikter. Det finns tex Karlskrona och knut Gadd som lyckats få fram en klocka och jag tror inte de sålt speciellt många här.
 

Hugii

Audemars
Jag tycker att du ska hålla den ren. Här är min (utan datum, sekundvisare, index).
23mmx23mm (5mm hög/tjock)
20160819_065832.jpg
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Kul och egen design! Ignorera alla tröttpåsar som lägger kassa kommentarer. Att folk är lite skeptiska till dessa projekt finns det en anledning till, men det verkar som folk tror det numera är standard att racka ner på nya klockföretag. Det ständiga drevet osv...
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Precis som @Aboynamedsue ovan får jag direkt vibbar av Georg Jensen, eller i alla fall någon väldigt minimalistisk design. Personligen gillar jag inte tavlan i sin nuvarande konfiguration. En så stor tavla som (vad jag kan se) har en helt slät textur till skillnad från den Cellini som @Hugii visar upp tycker jag blir mer likt ett smycke än en klocka. Jag tycker att designen vill vara väldigt elegant (vilket den i min mening är, även om det inte är i min smak) men vissa element av klockan just nu går emot varandra, storleken på uret gör tomheten på tavlan ännu mer påtaglig. Tavlor utan något som händer på dem ser jag inte att jag någonsin kommer gilla. Så mitt förslag skulle vara att du verkligen skulle jobba in någon form av index på klockan, som många också nämnt innan.

Med det sagt är det grymt kul att du jobbar seriöst med både urverk och design för att skapa något eget. Urtavlan är minst sagt okonventionellt formad, först tyckte jag inte alls om formen, nu tycker jag lite mer om den, och med lite tid kan jag verkligen se mig själv kunna uppskatta designen. Fortsätt jobba på med designen och klockan, jag tycker du verkar så engagerad att det kan bli bra :)

P.S. Tänk på att skaffa riktigt bra visare, platta visare är riktigt tråkiga i klockor.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kronan är för liten och anammar inte alls samma formspråk som resten utav klockan nu. Skissa på kronan några vändor och få den att samspela mer med resterande design, kanske använda tavlans form tex.? Kul att du försöker göra en egen design med istället för ytterligare en DW kopia.

Sen som redan påpekats är automatiskt verk ganska onödigt utan sekundvisare, åtminstone för din förmodade kundkrets.

Lycka till!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Utan datum. Får lite Gaudi vibbar av boetten. Om den ska vara clean tycker jag du ska slopa loggan eller ha den blank svart mot matt botten eller präglad så den bara anas. Typsnittet känns inte rätt till formspråket heller. Visarna som är lika tjocka och väldigt lika varandra och lär bli svårlästa. Jag skulle vilja se något mycket roligare och något som drar blicken till sig när det gäller visarna. Kanske något med midja där du gör en mjukare form i spetsarna.
gaudi-arc2.jpg

Om du ska ha automat verk bör kronan vara lätt att dra upp annars större. Tycker inte heller att den kantiga formen passar riktigt.
Spontant känns det inte exklusivt bara för att den har en udda design.
 

pedral

Omega
2-Faktor
Kronan är för liten och anammar inte alls samma formspråk som resten utav klockan nu. Skissa på kronan några vändor och få den att samspela mer med resterande design, kanske använda tavlans form tex.? Kul att du försöker göra en egen design med istället för ytterligare en DW kopia.

Sen som redan påpekats är automatiskt verk ganska onödigt utan sekundvisare, åtminstone för din förmodade kundkrets.

Lycka till!
@Erik1 kronan kommer göras lite större, all eloge för att Filip Tysander gjorde med DW men det är inte min målgrupp.
:)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag är trött på alla dessa kickstarters trådar. Men denna tilltalade mig och jag skulle mer än gärna vara med på en pass around :) tycker att tavlan var clean och att formen på boetten var trevlig! Keep on going så hoppas vi på en fet produkt!
 

Mvnordlander

Cartier
Har läst igenom tråden men förstår inte vad klockan kommer att kosta. Har jag missat det någonstans i tråden kanske. Sinn har ju ETA och Selitta och de går för ca 10k, kommer denna ligga på samma prisklass?
 

pedral

Omega
2-Faktor
Har läst igenom tråden men förstår inte vad klockan kommer att kosta. Har jag missat det någonstans i tråden kanske. Sinn har ju ETA och Selitta och de går för ca 10k, kommer denna ligga på samma prisklass?
den kommer inte kosta mer än 7500 SEK (beror på schweizarna såklart, men min tanke är inte att det ska ligga på mer än 7500 SEK)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Personligen är det inte en design för mig, tkr inte att de olika elementen samspelar. Den känns för mig överdesignad, att man gått stenhårt efter ett mål att vara unik men samtidigt klassisk och avskalad och lite glömt något på vägen.

Visarna gillar jag dock väldigt mycket i sig.

Med det sagt, så är detta endast min smak, och jag tycker att du faktiskt ska skita i den. Kolla Grahamtråden här, tilltalar inte särskilt många men dom gör Sin egen grej bra, för sin målgrupp.

Kör på, gör allt med "rätt" ingredienser så kan ingen fela er.
För egen del så är det lite samma princip som med allt annat i världen, om du gör det med fokus på kvalitet och stor respekt för dina råvaror, så gör du rätt. Kommer du in som Söner of Sweden och ska sälja något som "lyxigt" utan att ha en tanke eller vetskap för Vad eller Var dina ingredienser kommer ifrån.. Så.. Ja...

Lycka till!

/flumkväll
 

pedral

Omega
2-Faktor
Där tycker jag du har fel. Definiera din kundgrupp - är det verkligen vi på forumet?
@Harman Kardon min kundgrupp är någon medveten kring mekanismen bakom ett "riktigt" verk som samtidigt uppskattar design och funktionalitet på samma gång.

även om alla inte kanske har samma syn som jag när det gäller design är jag mer lyhörd till folket här än någon annanstans för det är hos den mest kritiska målgruppen man lyckas skapa den mest lyckade produkten (paketering inkluderad)
 

pedral

Omega
2-Faktor
Personligen är det inte en design för mig, tkr inte att de olika elementen samspelar. Den känns för mig överdesignad, att man gått stenhårt efter ett mål att vara unik men samtidigt klassisk och avskalad och lite glömt något på vägen.

Visarna gillar jag dock väldigt mycket i sig.

Med det sagt, så är detta endast min smak, och jag tycker att du faktiskt ska skita i den. Kolla Grahamtråden här, tilltalar inte särskilt många men dom gör Sin egen grej bra, för sin målgrupp.

Kör på, gör allt med "rätt" ingredienser så kan ingen fela er.
För egen del så är det lite samma princip som med allt annat i världen, om du gör det med fokus på kvalitet och stor respekt för dina råvaror, så gör du rätt. Kommer du in som Söner of Sweden och ska sälja något som "lyxigt" utan att ha en tanke eller vetskap för Vad eller Var dina ingredienser kommer ifrån.. Så.. Ja...

Lycka till!

/flumkväll
@Tripeiro. var precis och kollade på Söner och skämdes lite när jag såg det. (pga den grafiska designen på hemsidan)
allt jag kan säga är, den dagen ni ser mig använda deras strategi har ni min fulla tillåtelse att lyncha mig offentligt.
det funkar helt enkelt inte för mig, det finns köpare till allt men det var inte i min smak.
på samma sätt som att min design inte är tilltalande för vissa här inne.
deras form på boetten gillade jag däremot
 
Senast ändrad:

KarlTor

Omega
Gillar designen och visarna som fått det lilla a'et i sig. Som sagt ovan small second vore nog snyggt och en lite roligare krona, med kanske nån logotyp ingraverad, a'et tyckte jag var snyggt, men fonten får mig lite o tänka på MVMT och känns som den typen av font är väldigt uttjatad...
Lycka till!
 

pedral

Omega
2-Faktor
Jag tror som många andra att detta forums medlemmar inte kommer vara din köpkrets och du bör nog titta på andra forum som riktar sig mer åt modehållet. Du skall nog inte rata deras åsikter. Det finns tex Karlskrona och knut Gadd som lyckats få fram en klocka och jag tror inte de sålt speciellt många här.

@Compiss tack för tipsen, men modefolket har inte samma kunskap om urverk som klocksnackarna, därav väger deras åsikt mycket.

@Vonlind tack

@Mvnordlander jag kommer att använda mig av Sellita caliber SW260-1 med subsekund
 
@Compiss tack för tipsen, men modefolket har inte samma kunskap om urverk som klocksnackarna, därav väger deras åsikt mycket.
Jag tycker du gör lite fel i det. Jag har sagt det förut men tänkte utveckla min åsikt. Klockvetare kommer inte köpa din klocka, det är modeintresserade som kommer göra det, om du nu lyckas motivera det höga priset för ett helt okänt märke. Anledningen till att klockvetare inte kommer köpa din klocka är dels för att märket är helt nytt (detta spelar dock inte så jättestor roll) men framförallt för att din klocka ser väldigt annorlunda ut. Såklart är detta bara spekulationer och klart någon här på forumet kommer köpa din klocka, men den är ju inte på något sätt prisvärd och kommer därför ha svårt att konkurrera med dem redan stora etablerade märkerna som många gånger erbjuder just prisvärda klockor. Istället bör du titta på Knut Gadd som lyckats intressera klockvetare och modeintresserade genom att erbjuda en lite mer klassisk klockdesign med ett relativt väl ansett urverk med en framförallt konkurrenskraftigt pris. Du måste ju välja din målgrupp efter produkt, eventuellt välja produkt efter målgrupp. Börja med att göra en marknadsundersökning. Nu blev det väldigt mycket kritik men jag gör ju det bara för att vara snäll :)
 
Personligen tror jag att om du ska använda subsekund så bör du också lägga in index i urtavlan. Annars kan det minimalistiska målet med klockan kännas lite halvdant. Jag tror att antingen ska du köra minimalistiskt på riktigt (och då tror jag att stor sekundvisare passar bättre) eller så kör du både index och subsekund. Detta är min högst personliga uppfattning. Annars tror jag att det är rätt att satsa på något som sticker ut och folk antingen älskar eller hatar. Något som alla kan gilla blir bara ytterligare något i mängden och något ljummet som glöms bort. Men får du en kundgrupp som vill ha något som verkligen skiljer ut sig, gör det inget om resten blir förfärade av den.

Viktigt tror jag är att du ser till att den får den finish och kvalitetskänsla som förväntas i prisklassen. Den behöver inte ha finish i Rolex eller Breitlingklass, men den ska definitivt kännas gedignare än det man köper för en tusenlapp, eller två. Titta gärna på märken som Certina och Tissot. Om du bestämmer dig för index så se till att de ser snygga och välgjorda ut, liksom visarna. För att ta några exempel.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tycker den var "snygg" , även om jag inte får nån "vill ha känsla" men det är bara jag...

MEN, det jag reagerade på direkt var att den känns unik i designen ändå, inte kopia på nån annan rakt av och det är ju possitivt...

Lycka till!
 
Topp