• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ska klockan ha datumfönster vid klockan 6 ?


  • Totala väljare
    217

Heartcone

Cartier
2-Faktor
1. Kronan kanske kan ha samma form som tavlan?
2. Om du ska ha subsekund klockan 6, blir det inte mer symmetriskt och lättare för ögat om loggan också centreras? Antingen ovanför tim/minutvisarna eller mellan dem och subsekunden.
3. Du nämnde kolfiber som potentiellt boettmaterial. Jag är tveksam, då en design som jag identifierar som dressad krockar med ett sportigt material.

I övrigt gillar jag vad jag ser. En passaround låter intressant. ;)

Lycka till!
 
En fundering till jag har: Kanske skulle texten "automatic" läggas till under märket?

Varför jag tror det är för att jag tror att många som kan tänka sig att köpa ett nytt och okänt märke med automatiskt urverk verkligen vill att det ska framgå. Särskilt om klockan får subsekund och den svepande visaren inte ses lika tydligt som en stor sekundvisare. Det här låter kanske lite barnsligt och fåfängt för många, men startar man ett företag får man inte utgå bara från sig själv och sina egna tankar. Man måste fundera på hur andra kan tänka och om vissa kunder är "barnsliga och fåfänga" så är det ändå alltid kunden som har rätt.

Jag inbillar mig att ska man fånga kunder som gärna betalar lite extra för ett mekaniskt verk istället för quartz, så ska den detaljen framgå tydligt. Åtminstone om det inte handlar om mycket kända märken.
 

Depp-Erik

Cartier
Jag gillar att det är en vettig produkt med ett eget utseende och inte samma gamla knep för att få ett miyota-verk i en risig boett att sälja till prispremium.
Det är en balansgång det där, som det är nu tycker jag att tavlan är för tom men att börja plottra skulle förstöra den. Tror som vissa andra att en subsekund kan vara snyggt men att datumfönster inte känns nödvändigt.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag faller inte själv för designen, men tror att mycket kan förbättras med tim-index. I övrigt känns det som en av de största utmaningarna blir att få den att "kännas" premium, och därmed undvika att den "känns som något man fått i en tidning", vilket lätt blir känslan av en rolig design som inte håller hög Kvalité.

all lycka!
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Blir nog en väldigt snäv målgrupp då du både "konkurrerar" prismässigt med Longines billigare modeller och Certina/Tissot som är billigare, har schweiziska eta-verk och är väletablerade. Spännande att se vart detta leder. Lycka till! :)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Tror att 7500:- är lite väl, speciellt eftersom det finns så pass många alternativ med schweiziska automat-urverk för 3-4k.... Tissot Visodate exempelvis... Kanske ska fundera på ett swiss quartz istället... Och lite billigare prislapp...
 

Kugghjul

Panerai
Jag köper aldrig klocka utan datum, men många andra bryr sig ju inte om detta.

Grattis till en design som känns relativt fräsch och ny! Jag tror dock att den blir rätt svår och dyr att tillverka. Glöm inte att det är en stor fälla att ramla i som företagare att ha hög tillverkningskostnad som du har svårt att få tillbaka vid försäljningen, speciellt med ett helt nytt brand.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag skulle inte köpa en klocka utan datum. Vill gärna att en klocka skall ha lite funktionalitet, och inte bara vara en modeaccessoar. Frågan är om det går att få in datumfönster på de aktuella klockorna på ett sätt som passar med formgivningen i stort. Fast å andra sidan känns det som om jag inte tillhör dem som klockorna riktar sig till.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Varför skulle det vara ett efternamn? Aldrig sett eller hört talas om släkten Pedral iaf..

Tja, finns väl många efternamn man aldrig har hört tidigare...:) Kollade på SCB:s namnsök, och det skall tydligen finnas två stycken Pedral i landet. Inte det vanligaste namnet, men det finns...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag skulle inte köpa en klocka utan datum. Vill gärna att en klocka skall ha lite funktionalitet, och inte bara vara en modeaccessoar. Frågan är om det går att få in datumfönster på de aktuella klockorna på ett sätt som passar med formgivningen i stort. Fast å andra sidan känns det som om jag inte tillhör dem som klockorna riktar sig till.
Att säga att en klocka behöver datum för att inte enbart vara en modeaccessoar är väl lite snett?

DSC_0514-01.jpeg
 
Att säga att en klocka behöver datum för att inte enbart vara en modeaccessoar är väl lite snett?

DSC_0514-01.jpeg
Jag hålled med dig om att en klocka kan vara funktionell utan att ha datum. Men klockan som tråden handlar om är inget, åtminstone i mina ögon, annat än en modeaccessoar. En klocka som inte ens har index kan väl inte ses som funktionell?
 

bykr89

Cartier
Jävla tråkiga inlägg folk skriver. Dryga och otrevliga.
Orkade till sida 3.
Klockan bör vara utan datum. Men en sekundvisare hade gjort susen på den avskalade designen då hade man haft något att titta på, som rör sig. Lite roligare. Iom klockan kommer vara relativt "billig" tror jag det kan roa klientelet. Dock alldeles för dyrt för mig att köpa ett helt nytt märke.med udda design för knappa 10k.
Jag hade gärna ställt upp på att prova en pass around dock! Lycka till med projektet!
 

Uggla

Breitling
Nej –utan datum. Men sen tilltalar designen inte mig på något sätt heller. Annorlunda är inte alltid bättre.
 
Topp