Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
AgreeInbillar mig att small second hade funkat bra?!
Förutom någon enstaka gnällpelle tycker jag inte att det har varit något fel på mottagandet... ;-)...Ta fram något ordentligt och visa så tror jag att det kan mottas bättre...
Tjena!
Först och främst önskar jag dig ett extremt stort lycka till!
Min personliga åsikt är att det är svårt att göra något för kliniskt och ändå få det att se välarbetat ut. Det behövs oftast några små element för att få till en bra balans.
Mina förslag är att testa en diskret subsekund kl 6, tänk ex.vis. S&S Royal Capital, samt en indexring som "skär" genom centrum av subsekunden och följer urtavlans ytterkanter. Tänk ex.vis. Glashutte Panomatic. Då blir det också lättare för ögat att orientera mot den okonventiella boettformen?
Det är en smula ironiskt att just du klagar på 'gnällpellar'Förutom någon enstaka gnällpelle tycker jag inte att det har varit något fel på mottagandet... ;-)
its a deal...Får den subsekund vill jag vara med på passaround!
därför kommer det bli en subsekund som folket har föreslagit här @Hubbelbubbel @nissehult GoS är mycket riktigt ett speciellt och bra märkeJag tycker inte heller att den ska ha datum, men inbillar mig att väldigt många kan tycka att en stor del av tjusningen med ett automatiskt urverk försvinner om den inte har sekundvisare. Många vill nog att det ska synas att den är mekanisk även för de som inte råkar veta det.
Bara något jag tror.
Skulle kunna tänka mig samma deal! Tycker sekundvisare saknas. För mig är det även viktigt att man enkelt kan läsa av tiden på en klocka, det försvinner tyvärr i och med avsaknaden av index tycker jag.its a deal...![]()
Ser topptung ut och med sina 40 mm kommer den nog vara något stor.
Mmm, med perlon ser den inte ut att sitta så bra mot handleden. Har du en bild rakt från sidan utan band?Den ideala tjockleken bör ligga på 7,8 mm men beroende på material och urverk kommer den inte vara större än 12 mm
@MrSundstrom
![]()
![]()
![]()
![]()
@Hexagon blir lite svårt att få till det med en 3d printad modell som väger en bråkdel av den riktiga klockan.Måste ligga bättre mot handleden. Tycker underdelen/baksidan bör justeras för att uppnå det. Designen i sig du visade i början är Nice. Men inget är värre än en klocka som ligger dåligt mot armen.
Såklart! Men den såg lite "bullig" ut imo. Som sagt, överdelen var ball! Och om den blir tyngre och åker ner en bit så.@Hexagon blir lite svårt att få till det med en 3d printad modell som väger en bråkdel av den riktiga klockan.
men självklart kommer det tas i beaktning därav passaround klockan ska framställas![]()
Kul att du vågar, men samtidigt blir jag lite orolig. Svårt med renderade bilder iofs, men har du arbetat färdigt designen ordentligt? Jag förstår på något vis hur du tänker med det avskalade och den annorlunda formen på tavlan, men det känns inte riktigt "wow". Jag tror att det är helt avgörande att det "känns wow" för din målgrupp om de ska hosta upp mer än 2k för en klocka. Att du verkar positiv till många infall i den här tråden gör mig mer fundersam. Har du inte redan funderat på en subsekund och förkastat det? Självklart har du provat med en handfull olika index-varianter, och förkastat det? Varför ska du ändra dig för att ett par KS-nissar (helt utan att du vet deras kvalifikationer) har random åsikter. När de är färdiga med sina synpunkter kan det mycket väl vara en Sub-hommage du lanserar...
Riktigt roligt att se att du har förkovrat dig, du kan helt klart mer om mekaniken i en klocka (och troligen desigen) än vad jag kan. Du tillhör ju då också en exklusiv minoritet bland de som presenterat projekt här på KS. Men har du verkligen lagt ned motsvarande arbetsinsats på desigen? Du säljer inte en enda klocka på dina horlogiska kunskaper i ditt prisspann, bara på design. Här på KS krävs helst på båda, dessutom.
Lycka till och kör hårt! Men det kommr kosta dig tid och pengar (trots Kickstarter) så se till att göra det rätt!
den färdiga prudken är klar senast i mitten på januari @Moorflax , namnet kommer från en kombination av Pedro och Alberto, vilket är en namn mina förfäder använde för ett par generationer sedan och intressant nog var en av de urmakare i belgien...Två funderingar: Hur lång tid tar det innan du har en färdig produkt?
Var kommer namnet ifrån?
@JoberMan responsen blev positiv och all feedback jag fått kommer jag ha i beaktning i samband med prototyptillverkning.Förutom någon enstaka gnällpelle tycker jag inte att det har varit något fel på mottagandet... ;-)
@månljus det kommer finnas en sportigare version som kommer att vara mer "hottad" denna design kommer att vara en inkörsport till fler modeller..."Allt i sinom tid" som de brukar sägaTycker annars att det finns potential i designen. Men att det finns risk att den blir lite för tråkigt, även om jag förstår vilken design du är ute efter. Man kanske kan hotta upp den lite?