• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

ernst

Omega
Jag är ett stort fan av reservoarpennor. Jag använder främst en Waterman man 100 kolsvart med XF-spets. Just nu ligger den på jobbet, därför ingen bild. På bilden syns:
Pelikan 100, ca 1944 med en otroligt mjuk och behaglig CN-spets som varierar mellan F och BB beroende på belastning.
Ett Parker Premier-set i "barley corn"
Ett Aurora 88 set
En Cross kulspets
En sailor demonstrator
Och sist men inte minst, de verkliga juvelerna:
Två matchande set av Sheaffers berömda snorkel (ett set är signature och det andra är autograph, båda utan ägarens namnteckning graverade på guldbandet och aldrig använda och därför mycket sällsynta. Jag fick söka i runt 5 år för att lokalisera de exemplar jag har). De är tillverkade på -50 talet och hade vid den tidpunkten världens mest avancerade fyllningsmekanism (jag har dragit ut snorkeln för den som är intresserad).
image.jpeg
 

Thorn

Friends of KS
Jag är ett stort fan av reservoarpennor. Jag använder främst en Waterman man 100 kolsvart med XF-spets. Just nu ligger den på jobbet, därför ingen bild. På bilden syns:
Pelikan 100, ca 1944 med en otroligt mjuk och behaglig CN-spets som varierar mellan F och BB beroende på belastning.
Ett Parker Premier-set i "barley corn"
Ett Aurora 88 set
En Cross kulspets
En sailor demonstrator
Och sist men inte minst, de verkliga juvelerna:
Två matchande set av Sheaffers berömda snorkel (ett set är signature och det andra är autograph, båda utan ägarens namnteckning graverade på guldbandet och aldrig använda och därför mycket sällsynta. Jag fick söka i runt 5 år för att lokalisera de exemplar jag har). De är tillverkade på -50 talet och hade vid den tidpunkten världens mest avancerade fyllningsmekanism (jag har dragit ut snorkeln för den som är intresserad).
image.jpeg
Jävlar va fina! Jag har varit på jakt efter en pelikan 400nn ett tag men de drar iväg så mycket i pris hela tiden.
 

ernst

Omega
Jag var tvungen att åka in till jobbet i ett annat ärende och passade på att ta med min Waterman Le Man 100 hem för lite kärlek (matchande set, ca början/mitten -80 tal). Jag hittade även en gammal Sheaffer Balance i storlek "oversize" (sent 1920-tal). Waterman Le Man var Watermans flaggskepp när det begav sig och var/är fullt jämförbar i kvalité och utförande med andra kända tillverkares motsvarigheter (exempelvis Pelikan M1000 och Mont Blanc 149). Waterman Le Man tillverkades i två storlekar, 100 och den något mindre 200, samt i flera olika färger och material (bl.a. trä och rent silver/guld för att nämna några). Jag tycker att den är otroligt stilren och välbalanserad samt har rätt längd. Tyvärr har den en nackdel och det är att den gulpläterade ringen runt stiftet har en tendens att korrodera (dock ej mitt exemplar tack och lov).
image.jpeg
 

Camo00

Patek
Jag var tvungen att åka in till jobbet i ett annat ärende och passade på att ta med min Waterman Le Man 100 hem för lite kärlek (matchande set, ca början/mitten -80 tal). Jag hittade även en gammal Sheaffer Balance i storlek "oversize" (sent 1920-tal). Waterman Le Man var Watermans flaggskepp när det begav sig och var/är fullt jämförbar i kvalité och utförande med andra kända tillverkares motsvarigheter (exempelvis Pelikan M1000 och Mont Blanc 149). Waterman Le Man tillverkades i två storlekar, 100 och den något mindre 200, samt i flera olika färger och material (bl.a. trä och rent silver/guld för att nämna några). Jag tycker att den är otroligt stilren och välbalanserad samt har rätt längd. Tyvärr har den en nackdel och det är att den gulpläterade ringen runt stiftet har en tendens att korrodera (dock ej mitt exemplar tack och lov).
image.jpeg
Ren porr!!! :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag är ett stort fan av reservoarpennor. Jag använder främst en Waterman man 100 kolsvart med XF-spets. Just nu ligger den på jobbet, därför ingen bild. På bilden syns:
Pelikan 100, ca 1944 med en otroligt mjuk och behaglig CN-spets som varierar mellan F och BB beroende på belastning.
Ett Parker Premier-set i "barley corn"
Ett Aurora 88 set
En Cross kulspets
En sailor demonstrator
Och sist men inte minst, de verkliga juvelerna:
Två matchande set av Sheaffers berömda snorkel (ett set är signature och det andra är autograph, båda utan ägarens namnteckning graverade på guldbandet och aldrig använda och därför mycket sällsynta. Jag fick söka i runt 5 år för att lokalisera de exemplar jag har). De är tillverkade på -50 talet och hade vid den tidpunkten världens mest avancerade fyllningsmekanism (jag har dragit ut snorkeln för den som är intresserad).
image.jpeg

Fantastiskt! Kul att du delar med dig!

Pelikan 100an är ju fantastisk och jag fick ett omedelbart 'habegär'. :)

Är Sailorn en kolvfyllare? Är grymt sugen på att testa en Sailor vid tillfälle.
 

ernst

Omega
Fantastiskt! Kul att du delar med dig!

Pelikan 100an är ju fantastisk och jag fick ett omedelbart 'habegär'. :)

Är Sailorn en kolvfyllare? Är grymt sugen på att testa en Sailor vid tillfälle.
Tack! Pelikan 100an är verkligen fantastisk och de något förenklade modellerna som tillverkades under krigets slutskede är relativt överkomliga rent prismässigt samt lätta att få tag på. Det är dock värt att notera att det är en ganska kort penna (precis på gränsen i mitt fall) så försök om möjligt att få känna på en före du slår till.

Sailorn är underbar och deras XF-spetsar är verkligen XF! Den är tyvärr en cartridge/converter så den blir lite tråkigare än en kolvfyllare. Om du är sugen på demonstrator med kolv kan jag tipsa om Pelikan M200-serien (fanns även en begränsad upplaga i M800-serien men den gick ur produktion för länge sedan och torde vara relativt sällsynt idag). Jag hade tidigare en helt klar M200 demonstrator som jag var mycket nöjd med. Jag brukade fylla den med fluorescerande gult bläck och använda som understrykningspenna, riktigt häftig effekt. Tyvärr överlevde den inte ett fall mot stengolvet (RIP)... Det är dock extremt mycket arbete med demonstrators generellt och var beredd på att topskonsumtionen kommer att raka i höjden.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack! Pelikan 100an är verkligen fantastisk och de något förenklade modellerna som tillverkades under krigets slutskede är relativt överkomliga rent prismässigt samt lätta att få tag på. Det är dock värt att notera att det är en ganska kort penna (precis på gränsen i mitt fall) så försök om möjligt att få känna på en före du slår till.

Sailorn är underbar och deras XF-spetsar är verkligen XF! Den är tyvärr en cartridge/converter så den blir lite tråkigare än en kolvfyllare. Om du är sugen på demonstrator med kolv kan jag tipsa om Pelikan M200-serien (fanns även en begränsad upplaga i M800-serien men den gick ur produktion för länge sedan och torde vara relativt sällsynt idag). Jag hade tidigare en helt klar M200 demonstrator som jag var mycket nöjd med. Jag brukade fylla den med fluorescerande gult bläck och använda som understrykningspenna, riktigt häftig effekt. Tyvärr överlevde den inte ett fall mot stengolvet (RIP)... Det är dock extremt mycket arbete med demonstrators generellt och var beredd på att topskonsumtionen kommer att raka i höjden.

Har faktiskt en enklare, Taiwanesisk, demonstrator i form av en TWSBI - mycket penna för pengarna, skriver riktigt bra.

Trivs bra med kolvfyllare dock rent generellt. Är dock sugen på att prova en Sailor som nästa 'moderna' penna och då blir det svårt att hitta kolvfyllning verkar det som, får leva med converter.

Skall absolut börja kolla så smått efter en vintage Pelikan - tack för tipset!
 

ernst

Omega
Det fina med reservoarpennor är att man alltid behöver ytterligare en, olika spetsar för olika situationer, något annat material, påfyllningsmekanism, etc. Man blir aldrig riktigt klar.

Jag har hört mycket gott om Sailor i allmänhet och deras spetsar i synnerhet. Några som särskilt tilltalar mig är "King of pen" och "1911". När det gäller påfyllningsmekanism gillar jag både kolv och converter, om jag ska åka på en längre tjänsteresa är det dock alltid en kolv som följer med. De tillverkare/modeller som för närvarande finns på min bevakningslista är Nakaya (fantastiska spetsar, spännande material, underbar estetik och en ytbehandling som slår det mesta), Sheaffer Targa i rent silver (en vacker ikon och materialet skulle komplettera de övriga) och slutligen Mont Blanc 149 (behövs någon motivering?, jag söker dock efter en från sent -80 tal, F eller XF och så nära nyskick det går. Jag har varit nära flera gånger men aldrig lyckats och nu har den blivit min vita val...)
 
Jag halkade in på brobergs sida för några månader sedan, kommer inte ihåg exakt hur, och fick upp ögonen för reservoarpennor. Efter lite research så slog jag till på en Aurora Ipsilon Deluxe.

DSC_0251.JPG


Efter det blev det snabbt några till, som det lätt blir. Bl. a. några Pilot Metropolitan som är mycket trevliga pennor för de pengarna.
Den jag använder mest är det senaste tillskottet en Pilot Decimo, används dagligen för anteckningar på jobbet.
DSC_0241.JPG
 

Jooiie

Omega
Hoppas det är okej att jag kapar tråden lite men det känns befogat.
Om man skall köpa en 'schysst' penna, vad skall man ha? Behöver man tänka på något speciellt? Har idag en Lamy Safari med fine-spets, ingenting att skryta med alls. Tycker att den skriver något tjockt för mig därför har den inte fått mycket tid skrivtid.
Om man skall ta ett steg upp, vad ska man kolla på? Behöver man ha i åtanke att man behöver annat sorts papper i anteckningsblocken eller går det att styra med bläcket? Upplevde en hel del genomblödning när jag använde min trots "ink-proof" papper (Leuchturm 1917)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack! Pelikan 100an är verkligen fantastisk och de något förenklade modellerna som tillverkades under krigets slutskede är relativt överkomliga rent prismässigt samt lätta att få tag på. Det är dock värt att notera att det är en ganska kort penna (precis på gränsen i mitt fall) så försök om möjligt att få känna på en före du slår till.

Sailorn är underbar och deras XF-spetsar är verkligen XF! Den är tyvärr en cartridge/converter så den blir lite tråkigare än en kolvfyllare. Om du är sugen på demonstrator med kolv kan jag tipsa om Pelikan M200-serien (fanns även en begränsad upplaga i M800-serien men den gick ur produktion för länge sedan och torde vara relativt sällsynt idag). Jag hade tidigare en helt klar M200 demonstrator som jag var mycket nöjd med. Jag brukade fylla den med fluorescerande gult bläck och använda som understrykningspenna, riktigt häftig effekt. Tyvärr överlevde den inte ett fall mot stengolvet (RIP)... Det är dock extremt mycket arbete med demonstrators generellt och var beredd på att topskonsumtionen kommer att raka i höjden.
Jag har en M800, en demonstrator (grönt transparant glas som gör att du ser bläcknivån?) som är min favorti;
https://klocksnack.se/threads/penna-klocka.11153/page-10
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hoppas det är okej att jag kapar tråden lite men det känns befogat.
Om man skall köpa en 'schysst' penna, vad skall man ha? Behöver man tänka på något speciellt? Har idag en Lamy Safari med fine-spets, ingenting att skryta med alls. Tycker att den skriver något tjockt för mig därför har den inte fått mycket tid skrivtid.
Om man skall ta ett steg upp, vad ska man kolla på? Behöver man ha i åtanke att man behöver annat sorts papper i anteckningsblocken eller går det att styra med bläcket? Upplevde en hel del genomblödning när jag använde min trots "ink-proof" papper (Leuchturm 1917)
Nästa steg upp är väl guldspets, men jag har svårt att komma med rekommendationer. Ett mellanting kan vara guldbelagt, som borde ge bättre känsla mot pappret, men samma flew som stål. Lamys spetsar är ökänt breda, och västerländska spetsar är bredare än japanska.
 

ernst

Omega
Jag har en M800, en demonstrator (grönt transparant glas som gör att du ser bläcknivån?) som är min favorti;
https://klocksnack.se/threads/penna-klocka.11153/page-10
Pelikan tillverkade mycket riktigt en grön M800 demonstrator, tyvärr är ditt exemplar inte en av dem (väldigt sällsynta). Din är standardversionen och inte en demonstrator, men det är fortfarande en otroligt bra penna (och mycket mer stilren). Flera av de pennor jag har och som syns ovan har en mer genomskinlig del närmast spetsen vilket gör det lätt att snabbt se hur mycket bläck som återstår. Det är förhållandevis vanligt på kolvfyllare.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Pelikan tillverkade mycket riktigt en grön M800 demonstrator, tyvärr är ditt exemplar inte en av dem (väldigt sällsynta). Din är standardversionen och inte en demonstrator, men det är fortfarande en otroligt bra penna (och mycket mer stilren). Flera av de pennor jag har och som syns ovan har en mer genomskinlig del närmast spetsen vilket gör det lätt att snabbt se hur mycket bläck som återstår. Det är förhållandevis vanligt på kolvfyllare.
Haha, ja jag har aldrig hört talas om demonstrator och antog att det var "fönstret" man såg bläcket i (skall hela pennan vara transparant, typ en "demonstrations"penna, som du har på bild). Jag för nöja mig med min vanlig standardpenna!
Du som är insatt, kan du ge oss en ordlista och definitionen av;
- demonstrator
-BB
-CN spets
-snorkel
-XF (antar jag står för "extra fine"-spets)
-converter

Fyll gärna på med fler kul nördiga begrepp!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Haha, ja jag har aldrig hört talas om demonstrator och antog att det var "fönstret" man såg bläcket i (skall hela pennan vara transparant, typ en "demonstrations"penna, som du har på bild). Jag för nöja mig med min vanlig standardpenna!
Du som är insatt, kan du ge oss en ordlista och definitionen av;
- demonstrator
-BB
-CN spets
-snorkel
-XF (antar jag står för "extra fine"-spets)
-converter

Fyll gärna på med fler kul nördiga begrepp!

Helt riktigt. En 'demonstrator' kräver att pennan är helt genomskinlig och visar insidan/fyllnings mekanismen. Med rätt bläck är det en rätt häftig effekt att se bläcket skvalpa runt, speciellt om det är n kolvfyllare eller en penna utan mekanism med stor volym. Bläck-nivå fönster har många pennor! ;)

BB är väl bara en 'double broad'/extra bred spets?

Om jag fattat rätt så anger 'CN' materialet i spetsen. Under kriget var det kort om guld och man använde, bl.a. , istället en krom-nickel-legering i spetsen. Därav 'CN'.

Snorkel är en snitsig fyllnadsmekanism som helt enkelt skickar ut ett litet rör framför spetsen för att man inte ska behöva doppa spetsen alls i bläck när man fyller pennan. Cool lösning rent tekniskt.

XF är 'extra fine'.

En converter är en ersättning för en vanlig bläckpatron som gör att man kan fylla på vilket bläck som helst. Finns några olika fyllningssystem på olika convertrar. Men principen är alltså att den har typ samma form som standard patronen men man fyller den själv från flaska.

Mer läsning: http://www.reservoarpennor.se/index.php?menu=Om Pennor&page=Mekanismer&language=swedish

Edit: jäklar vad nördig man kan bli angående pennor också...
 

AndyK

Cartier
Hoppas det är okej att jag kapar tråden lite men det känns befogat.
Om man skall köpa en 'schysst' penna, vad skall man ha? Behöver man tänka på något speciellt? Har idag en Lamy Safari med fine-spets, ingenting att skryta med alls. Tycker att den skriver något tjockt för mig därför har den inte fått mycket tid skrivtid.
Om man skall ta ett steg upp, vad ska man kolla på? Behöver man ha i åtanke att man behöver annat sorts papper i anteckningsblocken eller går det att styra med bläcket? Upplevde en hel del genomblödning när jag använde min trots "ink-proof" papper (Leuchturm 1917)
Jag tror inte att du behöver gå upp i prisklass för att få en bra penna som skriver tunnare. Kolla på Pilot Metropolitan (MR i Europa) men fin spets, kombinera med Sailor Nano Sei-Buko eller Nano Kiwa-Guro. Sailors Nano-bäck uppför sig väldigt bra på de flesta sorters papper.
En annan penna som kan vara värd att titta på är Faber-Castell Loom med extra fin spets.

Vill du tvunget gå upp i pris, så titta på Pilot Custom 74/ Custom Heritage 91 med fin spets, eller på Sailor 1911 med fin spets. Speciellt Sailors spetsar är finare än van man är van vid från lite billigare pennor.
 

Jooiie

Omega
Jag tror inte att du behöver gå upp i prisklass för att få en bra penna som skriver tunnare. Kolla på Pilot Metropolitan (MR i Europa) men fin spets, kombinera med Sailor Nano Sei-Buko eller Nano Kiwa-Guro. Sailors Nano-bäck uppför sig väldigt bra på de flesta sorters papper.
En annan penna som kan vara värd att titta på är Faber-Castell Loom med extra fin spets.

Vill du tvunget gå upp i pris, så titta på Pilot Custom 74/ Custom Heritage 91 med fin spets, eller på Sailor 1911 med fin spets. Speciellt Sailors spetsar är finare än van man är van vid från lite billigare pennor.

Tusen tack! Skall kolla upp de modellerna omgående.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tack! Vart hittade du den blå? Tänkte beställa en vit och en svart, ska bara mäta om längden blir bra i jobbskjortan :)
Den var en present för några år sedan, men den kommer/kom från NK. De har (hade?) ganska stort utbud.
Tänk på att vissa är eloxerade och andra är pulverlackade. Den vita är lackade, men den svarta finns som både och. Kanske svårt att försäkra sig om när man köper på nätet, men något att känna till.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Eloxering (eller anodisering) innebär att materialet färgas. Det är samma metod som används på såna där reklam-ölöppnare, alla aluminiumdetaljer på cyklar på 90-talet, och apples ipod/iphone. Det blir en färgad metallyta istället för en lackad yta.
 

SSL

Audemars
Eloxering (eller anodisering) innebär att materialet färgas. Det är samma metod som används på såna där reklam-ölöppnare, alla aluminiumdetaljer på cyklar på 90-talet, och apples ipod/iphone. Det blir en färgad metallyta istället för en lackad yta.

Okej, så vilket är bäst?
 
Topp