Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken spets har du på din M805?
Är lite sugen på en M600, har hört mycket positivt om Pelikans spetsar... Tycker dock att de är alldeles för dyra.
Får nog nöja mig med min Pilot Custom 74 så länge, den skriver också mjukt och fint. Speciellt på Oxford Optik-papper...
Min nuvarande pennkollektion. Från vänster till höger (modell, vikt utan kork, längd utan kork (spets ej inkluderad), cirka vad jag betalade:
Jinhao X450 (M), 27 g, 124 mm, 9 kr
Pilot Metropolitan (M), 17 g, 126 mm, 125 kr
Pilot Metropolitan (F), 17 g, 126 mm, 125 kr
Pilot Custom 74 (M), 17 g, 125 mm, 775 kr
Lamy AL-star (F), 12 g, 130 mm, 340 kr
![]()
Är de fortfarande för korta om du sätter hatten bakpå? Det bidrar också med tyngd, men framförallt lite tröghet. Mitt standardsvar är annars Lamy Studio. Med metallspets kostar den runt 750.-
![]()
Pilot Metropolitan går just nu att köpa i 2-pack på Massdrop för USD 22,99 + USD 7,00 i frakt. http://dro.ps/b/GIAtkSCMitten pennan var väldigt snygg
Pennshoppen har Parkerpennor.var hittar man Parker pennor?
Var i Luxemburg över helgen och råkade hitta en fantastisk affär för skrivmateriel (okej - jag erkänner - jag Googlade i förväg) och det här råkade hända:
![]()
Känns lite som en klassiker som bör finnas i samlingen - jag gillar formspråket starkt. Trodde dock att jag skulle ha stora problem med den 'halvdolda' spetsen då jag tycker den är rätt ful på bild men hade ingen som helt issue med denna i verkligheten.
Om Montblanc Meisterstuck är pennornas lite pråliga Ferriari så känns LAMY 2000 lite som den mer modesta 911an. Jag gillar det. Finishen är oklanderlig och man ser knappt skarvarna för gängen till kolven etc. Riktigt snyggt!
Bra känsla i grejjerna också. Nöjd med bläcket med, men fick, efter tips i tråden, precis hem ett Sailor också som ska bli kul att testa.
Kul också att vara på en riktig 'penn-affär' och få möjlighet att klämma, och prova, allt möjligt, passade på att prova några modeller i min prisklass jag läst om från Parker och Sailor bla.
Idag två designklassiker i respektive genre. Två klassiker som fötts ungefär samtidigt, RO -72 och 2000 -66, och som det känns som att de designats i ungefär samma skola.
Jag gillar båda. Skarpt. Uppenbarligen en fäbless för enkel, industriell, design.
![]()
Jäklar! Det va en snygg combo jag inte tänkt på! Nice!Idag två designklassiker i respektive genre. Två klassiker som fötts ungefär samtidigt, RO -72 och 2000 -66, och som det känns som att de designats i ungefär samma skola.
Jag gillar båda. Skarpt. Uppenbarligen en fäbless för enkel, industriell, design.
![]()
Läckert!Idag två designklassiker i respektive genre. Två klassiker som fötts ungefär samtidigt, RO -72 och 2000 -66, och som det känns som att de designats i ungefär samma skola.
![]()
Bara lite nyfiken... Har du testat några Sailor-bläck än?Grymt! Tänkte nog klocka hem något Sailor-bläck efter dina tips för att testa.
Mycket bra, skulle jag säga! Tänk på att spetsarna är väldigt breda, dvs välj med fördel ett snäpp smalare än du tror om du inte kan testa.Sugen på att testa reservoar. Varit länge faktiskt. Kikat i omgångar men aldrig förkovrat mig ordentligt. Överväger LAMY ALstar. Är det ett vettigt insteg?
De bäst instegspennorna är enligt mig: Lamy Safari/AL-star, Pilot Metropolitan/MR och Faber-Castell Loom. Finns några fler, men dessa är nog de som get bästa inblick i vad reservoarpennor handlar om och vad man kan få ut av dem, utan att spendera en förmögenhet.Sugen på att testa reservoar. Varit länge faktiskt. Kikat i omgångar men aldrig förkovrat mig ordentligt. Överväger LAMY ALstar. Är det ett vettigt insteg?
Bara lite nyfiken... Har du testat några Sailor-bläck än?
Yes - det gjorde jag!
I teorin gillar jag svart bläck, men i reserviarer har jag märkt att det är ganska trist. Så jag köpte ett bläck ur Sailors Season-serie - Doyou som är mörkt men drar mot brunt. Väldigt snyggt faktiskt då man svagt ser den bruna tonen i det. Ger dock inte så mycket 'sheen' och variation i tonen.
Väldigt trevligt bläck att skriva med, grym konsistens, inte så lättflytande.
Jag laddade dock upp det i min TWSBI vilket kanske inte var ultimat, det är inget jättroligt bläck att titta på i en demonstrator - ser mest ut som tråkigt avlopssvatten och pga. konsistensen skvalpar det inte så mycket heller!
...men jag tror nästan att nästa bläck också får bli från Sailor - trivs väldigt bra med det. I någon annan lite roligare färg som kan få bo i TWSBIn så länge - några tips på roliga Sailor bläck, någon? - så kanske Doyoun får flytta in i Lamyn längre fram.
![]()
...skrämmande nog märker jag också att TWSBIn är väldigt, väldigt trevlig att skriva med, flyter bättre över papperet än min Lamy 2000 även om den har andra kvaliteer som TWSBIn saknar, känns helt klart som mycket penna för pengen.
Trevligt!
Alla bläck i Seasons-serien är väldigt trevliga, men framförallt Yama-dori, Oku-yama, Souten och Tokiwa-matsu har härligt skuggning och sheen. Sen är där Sei-boku, permanent bläck ur Nano-serien, som har skön skuggning och fint sheen.
Ja, flaskorna kan vara lite bökiga, speciellt med en piston filler (kolvfyllare ?). Om du tar ur insatsen hur flaskan så är det lättare att fylla på pennan. Vissa hatar Sailors flaskor, andra diggar dem skarpt; jag är någonstans mittemellan.Yama-Dori var mitt egentliga första val, men lyckades köpa ett Pelikan i Azur så det kändes lite redundant. Men är helt klart sugen på att prova nåt mer från Sailor. Enda draw backen är att det är lite tråkiga flaskor!
Har alla Sailor-bläck samma 'konsistens'?
Du får ta det från klockbudgeten...Fan vad jag hatar Er..!
Lurkat här i tråden en längre tid, och hux flux hade man budat på, och vunnit, en vintage Pelikan och en Parker... För pengar som skulle gått till annat...
![]()
Det var ju det jag gjorde...Du får ta det från klockbudgeten...
Grattis till en fin Monter Bland!Och så den utlovade paket öppningen:
Just varit på resande fot och snubblade över ett erbjudande som bara va för bra att motstå. En återförsäljare av pennor va sur på sin leverantör och hade i vredesmod rivit kontraktet och villa bara bli av med inventaret. Dvs solade allt på 50%! Klockor, plånböcker, manschettknappar och framför allt pennor! Ångrar lite att jag inte köpte två!
För bra för att vara sant? Tänkte jag också, men det är en stor kedja som bland annat säljer Rolex, omega, patek och massor av diamanter så jag har svårt att tro det inte är äkta.
Nu kör vi.
![]()
Skydivern får vara med för att få in nån klocka i det hela.
![]()
Asså, det där är en stor låda för en penna!
att det är en Monter Bland har vi redan gissat. Men vilken?![]()
![]()
Aaaahhh... En klassisk Meistersrück i vitguld. Vad finns under korken då?
![]()
Det blev en Rollerball av alla saker!
Detta av rent praktiska skäl. En vettig blyerts har jag redan, kulspetspenna är redan planerad av ett annat märke (waterman), reservoarpennor är underbart men tyvärr opraktiskt för mig just nu. Använder inte pennor på det sättet.
![]()
Spetsen är en medium och färgen är svart.
![]()
En fantastisk tyngd och kvalitetskänsla genom hela pennan.
Nu längtar jag till måndag så man får börja jobba med sin nya kollega!
(Och ja, jag sitter på golvet och fotar allt)
Jo, skyller på autocorrect och jag som inte läser det jag skriverGrattis till en fin Monter Bland!
Grymt snygg, nonetheless...Jo, skyller på autocorrect och jag som inte läser det jag skriver![]()