Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Låter ju nördigare än klockormåste läsa på!
Om du inte gått med i Fountain Pen Network så gör det. Lika outtömlig källa på information om reservoarpennor som Klocksnack är om klockor.Tänk dig noga för dock. Bara nån vecka efter de första funderingarna så sitter jag här och leker med kolvfyllning och läser på om olika bläck...
TWSBI 580 medium och CYMA W.W.W. på kontoret idag.
Don't! Inte bra för plånboken eller sinnesfriden. Du är (uppenbarligen) redan in to klockor och behöver inte en till last.Inspirerad av denna tråd köpte jag en lamy safari rollerball på kastrup igår. Kul att ha ngt utöver det vanliga och inte så farligt dyrt (ca 100ddk).
Får se om man vågar nörda ner sig i reservoarpennor eller ej.
Skrivit med min TWSBI under någon vecka nu och gillar den skarpt. Är en medium och som det konstaterades tidigare i tråden så ger den betydligt mindre friktion och är riktigt behaglig att skriva med.
Trots att jag kör hyffsade kvalitets-block så har jag dock problem med att den 'bläckarigenom' papperet lite. Köpte ett LAMY-bläck bara för att testa, är det någon som har några rekommendationer på andra bläck som kanske inte ger samma effekt? Vet inte om det borde vara mindre lättflytande, mer snabbtorkande eller nåt annat...
Rhodia är bra, men inte jättelätta att få tag på i Sverige. Penshoppen har några enstaka block.
Jag använder själv Oxford Optik papper, oftast blocken som heter "Colours". Pappret är 90 g och priset är överkomligt. Ska vara likvärdigt med Rhodia.
Ska man ha ett riktigt bra papper, så är det Tomoe River från Japan som gäller. Men jag har inte sett det till försäljning i Sverige. Det är ett väldigt tunt och lätt papper, men ska ha vara speciellt utvecklat för reservoarpennor. Cultpens i UK har det till försäljning, men smakar det, så kostar det.
Langa upp bilder på den! Blir grymt nyfiken på hur den ser ut med patinaJag har haft en Bullet utan clip i rå mässing i ett par månader nu. Använder den både privat och på jobbet och är sjukt nöjd! Den har dessutom på den korta tid jag haft den utvecklat en riktigt fin patina!
Skruttig bild. Svårt att få med patinan pga blänk. Men den har en del mörkare partier och en del nästan gröna fläckar.Langa upp bilder på den! Blir grymt nyfiken på hur den ser ut med patina
SnyggtSkruttig bild. Svårt att få med patinan pga blänk. Men den har en del mörkare partier och en del nästan gröna fläckar.
![]()
Tackar! Ska dock försöka få till en bild nån gång där man faktiskt ser patineringen ordentligt.
Jinhao X450, medium spets. USD 0,99 på eBay. Ett riktigt klipp!
Skriver lite blött, men det gör mig inte speciellt mycket.
![]()
Bläcket är Silor Sei-boku (nano blue-black). Pappret är Oxford Optik 90g, @krämbulle.
Ursäkta handstil och bildkvalitet.
Min nuvarande pennkollektion. Från vänster till höger (modell, vikt utan kork, längd utan kork (spets ej inkluderad), cirka vad jag betalade:Hej,
är på jakt efter en reservoarpenna och tänkte höra om någon här kanske har lite tips att komma med.
Är som sagt ute efter en reservoarpenna, men har några krav;
Inte för dyr (helst under 1000kr)
Har lite tyngd
Är relativt lång
Finns det någon penna som möter dessa tre kriterier?
Var och kände på två Lamy idag, Scala och Logo. Tyckte dessvärre att båda två var för korta samt för lätta (priset var dock bra).
Finns det någonstans att köpa dessa begagnade kanske?
Hej,
är på jakt efter en reservoarpenna och tänkte höra om någon här kanske har lite tips att komma med.
Är som sagt ute efter en reservoarpenna, men har några krav;
Inte för dyr (helst under 1000kr)
Har lite tyngd
Är relativt lång
Finns det någon penna som möter dessa tre kriterier?
Var och kände på två Lamy idag, Scala och Logo. Tyckte dessvärre att båda två var för korta samt för lätta (priset var dock bra).
Finns det någonstans att köpa dessa begagnade kanske?
Älskar deras patron! Använder deras AG-7 på daglig basis.Min fru köpte åt mig en Fischer space bullet. Riktigt skön penna som ligger silkeslent i handen![]()
Är jag ensam om att tycka ganska illa om space pen? Jag har också en bullet, och jag tycker räfflingen i greppet är på tok för vass, jag tycker inte att den skriver jämnt, och eftersom patronen är trycksatt så blir det hela tiden lite "skägg" runt kulan som ger spår i skriften. Kul produkt, men inte så bra penna, imho.Älskar deras patron! Använder deras AG-7 på daglig basis.
Kul att du satt på Sjöö Sandströms egna spänne på lädret! Ska också göra det vilken vecka som helst.
Kul att du såg att jag bytt spännet. Det passar riktigt bra till bandet. Nu härnäst så blir det ett cognac brunt bandÄlskar deras patron! Använder deras AG-7 på daglig basis.
Kul att du satt på Sjöö Sandströms egna spänne på lädret! Ska också göra det vilken vecka som helst.
Nu framstår jag väl som en hoarder (eller snarare att bilden förstärks än mer) men vid sidan av klockor har jag alltid gillat pennor, enda sedan barnsben. Jag har ett arbete som innebär en hel del anteckning så mina skrivinstrument kommer väl till pass. Jag är svag för vintage även när det gäller pennor och mina favorittillverkare är franska ST Dupont samt schweiziska Caran D'Ache. Jag har även en del andra fintillverkare. Tex är min skönaste reservoarpenna en Pelikan (denna är dock inte så vintage, kanske 25 år gammal). En del har jag fått av min far (Parker sterlingsilver pennorna från tidigt sjuttiotal) medans jag ropat hem de flesta andra för någon hundring då och då genom åren. Mina skönaste kulspets är helt klart från Dupont och Caran D.
Guldplätterade
![]()
Caran d'Ache från vänster (1-3) resten Dupont.
Silver- och rhodium-plätterade
![]()
Caran d'Ache (nr 1-2), Dupont (3-7) och en Parker.
Lack
![]()
![]()
Närmast franska Waterman (1-2), Mont Blanc (Schweiz, no 3-4) samt min älskade tyska Pelikan
Parker Sterlingsilver
![]()
Det är alltid snyggt att ha en fin penna i kavajen eller rocken (på insidan givetvis!) samt att det känns som en fröjd att skriva med en fin penna. Tyngden, mekaniken, kvalitén men framför allt skrivkänslan i en kvalitativ kula eller 18k spets.
//Rozzy![]()
Parker M400? Vilken är det? Tänker du på min Pelikan M800? Den är som sagt fantastisk. Den endan av dessa som jag köpt ny.Skoj!
Parker M400? Nöjd med den?
Parker M400? Vilken är det? Tänker du på min Pelikan M800? Den är som sagt fantastisk. Den endan av dessa som jag köpt ny.
Parker M400? Vilken är det? Tänker du på min Pelikan M800? Den är som sagt fantastisk. Den endan av dessa som jag köpt ny.
Parker i sterlingsilver mums. Dom var riktigt finaNu framstår jag väl som en hoarder (eller snarare att bilden förstärks än mer) men vid sidan av klockor har jag alltid gillat pennor, enda sedan barnsben. Jag har ett arbete som innebär en hel del anteckning så mina skrivinstrument kommer väl till pass. Jag är svag för vintage även när det gäller pennor och mina favorittillverkare är franska ST Dupont samt schweiziska Caran D'Ache. Jag har även en del andra fintillverkare. Tex är min skönaste reservoarpenna en Pelikan (denna är dock inte så vintage, kanske 25 år gammal). En del har jag fått av min far (Parker sterlingsilver pennorna från tidigt sjuttiotal) medans jag ropat hem de flesta andra för någon hundring då och då genom åren. Mina skönaste kulspets är helt klart från Dupont och Caran D.
Guldplätterade
![]()
Caran d'Ache från vänster (1-3) resten Dupont.
Silver- och rhodium-plätterade
![]()
Caran d'Ache (nr 1-2), Dupont (3-7) och en Parker.
Lack
![]()
![]()
Närmast franska Waterman (1-2), Mont Blanc (Schweiz, no 3-4) samt min älskade tyska Pelikan
Parker Sterlingsilver
![]()
Det är alltid snyggt att ha en fin penna i kavajen eller rocken (på insidan givetvis!) samt att det känns som en fröjd att skriva med en fin penna. Tyngden, mekaniken, kvalitén men framför allt skrivkänslan i en kvalitativ kula eller 18k spets.
//Rozzy![]()
Vilken spets har du på din M805?Enig, helt fantastisk penna, min M805 är den jag klart använder mest.
Men vill även slå ett slag för 600-serien, lite mindre men lika mycket kvalitet.