• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

JesperO

Rolex
Mycket bra!

Min Lamy 2000 har typ förstört pennor för mig - jag behöver inget annat.

Lite sugen på att testa något från Sailor dock...

håller med - egentligen behöver man bara en Lamy 2000.... riktig arbetshäst.
Har en Sailor 1911, grymt skön men i fine vilket är xf i min värld så lite annorlunda att skriva med då jag är mer van med M... men riktigt skön spets trots det.
Plus en annan känsla i klockan, svårt att beskriva (Lamy får du både grym funktion och avskalad estitik, men härlig textur, Sailorn har något med värdighet över sig... (lite GS känsla i klockornas värld på ngt sätt, detaljer, känsla, lite mer än vad man kanske hade behövt :) - svårt att beskriva). Kör på en king of pen om du skall ha en Sailor...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
håller med - egentligen behöver man bara en Lamy 2000.... riktig arbetshäst.
Har en Sailor 1911, grymt skön men i fine vilket är xf i min värld så lite annorlunda att skriva med då jag är mer van med M... men riktigt skön spets trots det.
Plus en annan känsla i klockan, svårt att beskriva (Lamy får du både grym funktion och avskalad estitik, men härlig textur, Sailorn har något med värdighet över sig... (lite GS känsla i klockornas värld på ngt sätt, detaljer, känsla, lite mer än vad man kanske hade behövt :) - svårt att beskriva). Kör på en king of pen om du skall ha en Sailor...

Ja, Sailors spetsar skall ju vara något särskilt, därför jag är lite nyfiken, men jag haro ckså förstått att de skriver smått. Medium hade jag isf. tänkt mig.

Jag tycker 'Professional Gear Imperial Black' är oerhört lockande rent estetiskt.

Sailor-Professional-Gear-Imperial-Open-Box.jpg


Jag har en Caran d'Ache Alchemix och är sugen på något nytt. Har du (eller någon annan) provat båda och kan ge en jämförelse med Lamy 2000?

Har tyvärr inte testat Alchemixen. Rådet man läst är ju att provhålla en Lamy 2000 innan man handlar då den har stift som håller korken. Dessa stör tydligen vissas grepp men för mig funkar den perfekt. Oerhört diskret penna.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har tyvärr inte testat Alchemixen. Rådet man läst är ju att provhålla en Lamy 2000 innan man handlar då den har stift som håller korken. Dessa stör tydligen vissas grepp men för mig funkar den perfekt. Oerhört diskret penna.
Ok. Jag får ta och besöka en riktig affär nästa gång jag är i en ordentlig stad. Bokhandlarna här säljer ju bara Ballograf och Parker...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag vet! Har samma problem...

Flygplatser kan vara bra för att få klämma lite har jag märkt om man råkar vara på sådana någon gång.
Du menar de där 40 minuterna man har på sig mellan anknytningarna på Schiphol när man skall hinna kissa, klämma en macka och öl, köpa godis till barnen, choklad till frun, sprit till mig och besöka Gassan? ;) :D
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_2613.JPG
Vet den samlade expertisen vad som händer när man tappar sin 3 veckor gamla Montblanc starwalker i stengolvet när man letar efter nyckeln... recin materialet är inte gjorda för tapp och en närmast exploderad penna är inte så vacker på kundmötena. Tyvärr förpassad i delar till skrivbordslådan...
Hann bara ta en bild innan och visar den här, liket väljer jag att inte visa.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
håller med - egentligen behöver man bara en Lamy 2000.... riktig arbetshäst.
Har en Sailor 1911, grymt skön men i fine vilket är xf i min värld så lite annorlunda att skriva med då jag är mer van med M... men riktigt skön spets trots det.
Plus en annan känsla i klockan, svårt att beskriva (Lamy får du både grym funktion och avskalad estitik, men härlig textur, Sailorn har något med värdighet över sig... (lite GS känsla i klockornas värld på ngt sätt, detaljer, känsla, lite mer än vad man kanske hade behövt :) - svårt att beskriva). Kör på en king of pen om du skall ha en Sailor...
Köpte två lamy 2000 istället för starwalker, en multipenna och en med gelink, den med locket. Otroligt nöjd, kvalitetskänslan slår alla tidigare pennor jag ägt
 

Skolläraren

Panerai
Jag skulle vilja köpa en finare penna, när mina arbetsuppgifter förändrats och jag ska börja skriva under lite fler dokument.

Vad finns det för bra kulspetspennor i klassen 500-1000:-?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag skulle vilja köpa en finare penna, när mina arbetsuppgifter förändrats och jag ska börja skriva under lite fler dokument.

Vad finns det för bra kulspetspennor i klassen 500-1000:-?
Jag har två som jag vurmar för, båda Caran d'Ache. En Alchemix (tjockare och tyngre) och en 849 (klassisk och slimmad). Båda är bra, kanske att 849 är lite skönare för sporadiska anteckningar.
 

UNO

Panerai
[QUOTE="

post-5946-0-54340100-1380906659.jpg


Dock är "arkivbeständigt" (enligt svenskt arkiv) en egen klassificering, så ISO-certifieringen betyder inte så mycket där. Ska man vara krass så är det bara på arkivpapper och i speciellt förvaring som arkivbeständigt gäller, och de två sista punkterna följs sällan. Av någon anledning har man hakat upp sig på bläcket.[/QUOTE]

hehe, ja bläcket är i fokus men bättre än inget fokus alls.
Plockade fram pärmar med dok där det som var giltigt hade märkts ut med gul överstryknkngspenna vilket 3 år senare var försvunnet . . .
Med Ultraviolett ljus i ett mörkt rum kunde vi ana vilka val de gjort men det var en trist och tidsödande omväg.
 

carlanton

Audemars
Jag insåg härom året att jag tappat min förmåga att skrivs för hand. Efter träning ABCD...Ö, abcde...ö, 123...9 med lite roliga pennor och bra papper är förmågan tillbaka.

Haha, roligt att det var några år sedan jag postade det där. Idag har jag klart bättre handstil än genomsnittet!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag skulle vilja köpa en finare penna, när mina arbetsuppgifter förändrats och jag ska börja skriva under lite fler dokument.

Vad finns det för bra kulspetspennor i klassen 500-1000:-?
En lamy 2000 känns som en given rekommendation, men 4-i-1 är också väldigt festlig! Båda ryms med marginal inom budget.
https://www.penstore.se/lamy/2000-kulpenna
https://www.penstore.se/lamy/2000-multipenna-4in1
123461_0.jpg

Annars skriver jag under på ovanstående - Caran d'Ache 849. Kanske en goldbar?
https://www.penstore.se/caran-dache/849-goldbar-kulspets
caran_dache_849_goldbar_kulspets.jpg
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor

UNO

Panerai
En lamy 2000 känns som en given rekommendation, men 4-i-1 är också väldigt festlig! Båda ryms med marginal inom budget.
https://www.penstore.se/lamy/2000-kulpenna
https://www.penstore.se/lamy/2000-multipenna-4in1
123461_0.jpg

Annars skriver jag under på ovanstående - Caran d'Ache 849. Kanske en goldbar?
https://www.penstore.se/caran-dache/849-goldbar-kulspets
caran_dache_849_goldbar_kulspets.jpg
Caran d'Achen är bra, bytte till grönt i mina två och dom blev inte sämre, tyngre än Mont Blanc vilket får en tunn kavaj att sitta illa men bra på bordet penna.
 
Topp