• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Caran d'Ache har bra reservoarpennor för kring tusenlappen.
Ännu mindre numera
https://www.penstore.se/caran-dache/849-reservoarpenna-black
6BCCD904-5494-4902-96D8-7B1B01758E22.jpeg

Jag har fått lite feeling på att använda blyerts på jobbet istället för bläck som jag har använt de senaste 20 åren.

Caran d’Ache 844 har jag sedan tidigare som sudoku-penna... De nya är Lamy 106 och den innovativa Uni Kuru Toga. Nu skall det antecknas flitigt.

79AE5051-CCC9-4DA8-8779-43BD641D28C1.jpeg

Lamyn var snygg!

Berätta om den innovativa! :)
Unin liksom vrider lite lätt på stiftet varje gång det nuddar pappret. Detta gör så att spetsen alltid är rund/spetsig och inte blir så där fasad så att man behöver vrida pennan lite för att jämna ut den. Jag har dock inte provat detta ordentligt än - men den får bra recensioner.

Lagom nördigt tekniskt för att jag skall slå till. Och 40:- för plastvarianten får väl anses överkomligt. Är den suverän så kan jag gå upp i prisklass för att få metall och finishing.

Edit: fasnings-effekten syns på Caran d’Ache pennan i bilden.

Unin liksom vrider lite lätt på stiftet varje gång det nuddar pappret. Detta gör så att spetsen alltid är rund/spetsig och inte blir så där fasad så att man behöver vrida pennan lite för att jämna ut den. Jag har dock inte provat detta ordentligt än - men den får bra recensioner.

Lagom nördigt tekniskt för att jag skall slå till. Och 40:- för plastvarianten får väl anses överkomligt. Är den suverän så kan jag gå upp i prisklass för att få metall och finishing.

Edit: fasnings-effekten syns på Caran d’Ache pennan i bilden.

Cool lösning! Älskar sånt!

Köpte min första Penn-penna idag. Hur sjukt är det inte att köpa en penna för över 50 spänn? Nu köpte ju jag ändå en av de billigaste som finns. Köpte en Lamy, något tyskt märke men den ser rolig ut.
Ibland (läs alltid) är det svårt att förklara för folk att man kan lägga så mycket på en klocka, hur ska man då förklara pennor?
Alla tips välkomnas :D
4FAA244F-2F76-49AB-9C21-3A87F801B23E.jpeg

Köpte min första Penn-penna idag. Hur sjukt är det inte att köpa en penna för över 50 spänn? Nu köpte ju jag ändå en av de billigaste som finns. Köpte en Lamy, något tyskt märke men den ser rolig ut.
Ibland (läs alltid) är det svårt att förklara för folk att man kan lägga så mycket på en klocka, hur ska man då förklara pennor?
Alla tips välkomnas :D
4FAA244F-2F76-49AB-9C21-3A87F801B23E.jpeg
Tanken och känslan fastnar bättre i orden som formas på pappret ju mer du gillar pennan. :) Snygg! Lamy är tysk kvalité.

Vad är Lamy motsvarande klocka? Certina?
Jag vet inte om jag vågar gissa, men det beror nog mer på vilken modell du väljer. Kostade den strax över 50 kr så stämmer nog Certina bra in. Jag har några Lamy själv och de är väl fungerande pennor av mycket god kvalite. Som gamla Volvo om jag får dra jämförelsen till bilar och då blir Omega ett bra val i jämförelse med en klocka. Bra brukspryl helt enkelt som håller länge och trivs med att arbeta. :) Jag tror du köpt en livskamrat idag.

Jag vet inte om jag vågar gissa, men det beror nog mer på vilken modell du väljer. Kostade den strax över 50 kr så stämmer nog Certina bra in. Jag har några Lamy själv och de är väl fungerande pennor av mycket god kvalite. Som gamla Volvo om jag får dra jämförelsen till bilar och då blir Omega ett bra val i jämförelse med en klocka. Bra brukspryl helt enkelt som håller länge och trivs med att arbeta. :) Jag tror du köpt en livskamrat idag.
Jag hoppas det stämmer!
Betalade 400 något

Jag hoppas det stämmer!
Betalade 400 något
Misstänkte det. Jag betalade 198 kr för min gula och jag tyckte den här såg exklusivare ut. Jag är ingen expert, men tror du har köpt pennornas Rolle.
Känns lite töntigt med såna här jämförelser, men snarare Longines eller kanske Tag Heuer än Rolex. Möjligtvis Tudor, men då kanske man behöver gå upp ett par hundringar?

Att @Psykel valde att använda ordet töntigt, var nog ett uttryck för något annat. Det är inte ovanligt att man använder andra områden som man är bekant med för att nå förståelse.

Senast ändrad:
Varför är det töntigt? Jag ville bara veta hur märket uppfattades.
Att @Psykel valde att använda ordet töntigt, var nog ett uttryck för något annat. Det är inte ovanligt att man använder andra områden som man är bekant med för att få förståelse.
Töntigt kanske var ett dåligt ordval, men krystat kanske? Klyschigt? Och i vissa sammanhang känner iallafall jag att det inte riktigt funkar. Just pennor känns ju inte som ett område där så många reagerar om man inte är en total pennörd om det inte är exempelvis en Montblanc det handlar om. En penna är (enligt mig) inte ett statement för gemene man på samma sätt som en klocka eller en bil är. Just klocka/bil-jämförelsen funkar väl helt okej, men vid en viss nivå blir det som sagt lite krystat.
"Vilket märke på havregryn ska jag välja om jag vill ha havregrynens Patek?"

Töntigt kanske var ett dåligt ordval, men krystat kanske? Klyschigt? Och i vissa sammanhang känner iallafall jag att det inte riktigt funkar. Just pennor känns ju inte som ett område där så många reagerar om man inte är en total pennörd om det inte är exempelvis en Montblanc det handlar om. En penna är (enligt mig) inte ett statement för gemene man på samma sätt som en klocka eller en bil är. Just klocka/bil-jämförelsen funkar väl helt okej, men vid en viss nivå blir det som sagt lite krystat.
Urtekram, givet.

Jag köper det du skriver, men när du använder ordet töntigt gör du också en jämförelse, en jämförelse med avsikt att nedvärdera. Det var min tolkning med respekt för att du kan definiera ordet på ett annat sätt.

Senast ändrad:
Jag köper det du skriver, men när du använder ordet töntigt gör du också en jämförelse, en jämförelse med avsikt att nedvärdera. Det var min tolkning med respekt för att du kan definiera ordet på ett annat sätt.
Menar naturligtvis jämförelsen klocka/annat och inte jämförelser i största allmänhet. Sen var mitt syfte absolut inte att nedvärdera någon, utan det var min syn på den typen av jämförelser. Dessutom lägger jag inte ett helt negativt värde i ordet töntig heller. Men nu tycker jag att vi flyttar den diskussionen till den stora språktråden istället och fortsätter snacka pennor här.
Ber uppriktigt om ursäkt om någon kände sig påhoppad eller nedvärderad av mitt ordval. Det var som sagt inte min mening.

Tror du missförstår mig iallafall :) pennor vs havregryn..really? ;)

Tillbaka
Topp