• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Skriver på sin höjd adress och post-it lappar men ledsnade på billiga reklampennor som sällan funkade när dom behövdes så för några år sedan köpte jag mig en Parker och kostade även på den en gravyr. Ingen lyxpenna men ett grymt steg upp från gratispennor och hittills har den funkat oklanderlikt och jag har inte ens behövt byta patron.
ParkerRolfen.jpg

Efter det köpet har jag plockat upp några till Parker på loppis. Kan verkligen rekommendera att titta efter dessa om ni brukar besöka loppisar, det är inga problem att få tag i nya patroner även till lite äldre pennor. Dessutom gör det låga priset att man kan lägga dom både i bilen, garaget och på andra ställen där gratispennorna brukar regera.
Pennor.jpg

Senast ändrad:
Jag har fått lite feeling på att använda blyerts på jobbet istället för bläck som jag har använt de senaste 20 åren.

Caran d’Ache 844 har jag sedan tidigare som sudoku-penna... De nya är Lamy 106 och den innovativa Uni Kuru Toga. Nu skall det antecknas flitigt.

79AE5051-CCC9-4DA8-8779-43BD641D28C1.jpeg
Nu har jag haft en prövotid med pennorna. Lamyn är väl sådär. Unin däremot är väldigt skön att skriva med. Jag rekommenderar den starkt om ni vill vardagsnotera med blyerts. Billig är den också.

Det sägs att nasa, under rymdkapplöpningen, spenderade 10 år och 12 miljoner dollar för att ta fram en kulspetspenna som kunde skriva i tyngdlöshet. Ryssarna, när de stod inför samma problem, tog en blyertspenna. Tyvärr är det bara en skröna.
Efter Yuri Gagarins lyckade uppskjutning 1961, lanserade Petrodvorets klockfabrik märket "Raketa" (Raket). Med alla parningar av fisher AG7 och speedy kommer här mina rymdkompisar.
588F0021-B3BC-405B-8818-E86A78011A36.jpeg

Tjenare!

Vet inte om detta är ”den stora penntråden” men testar ändå... jag har fått ärva två äldre mont blanc reservoar-pennor som är i renoveringsbehov. Nån som vet nåt ställe i Stockholm där man kan lämna in dom på service eller liknande?

Kan återkomma med bild lite senare.

Tack på förhand!

Tjenare!

Vet inte om detta är ”den stora penntråden” men testar ändå... jag har fått ärva två äldre mont blanc reservoar-pennor som är i renoveringsbehov. Nån som vet nåt ställe i Stockholm där man kan lämna in dom på service eller liknande?

Tack på förhand!
Så funkar INTE den här tråden. Bild först, alltid.

Skämt åsido har jag tyvärr ingen aning. Normalt behöver de inte servas, men rådfråga annars en AD (NK?). Är spetsen skadad har jag sett folk som lagar (tex The nibsmith), men de går också att byta ut. Lycka till!

Tjenare!

Tack på förhand!
Du kanske kan höra efter på Penstore på Hornsgatan. Dom kanske har koll på folk som sysslar med renoveringar.

Tack ska ni ha!

Här kommer bilden som utlovat ;)

Problemet är först och främst att jag tror dom läcker på ett otrevligt sätt samt att det saknas en ring av nåt slag. Eller det kanske ska se ut så för att man ska se om det finns bläck kvar?

Sen har nån lagat den ena ganska fult med typ nagellack så skulle gärna snygga till det på nåt sätt, t ex byta ut hela spetsen.

C9A38592-1B15-4565-AA0B-B947F5BB505A.jpeg

Tack ska ni ha!

Här kommer bilden som utlovat ;)

Problemet är först och främst att jag tror dom läcker på ett otrevligt sätt samt att det saknas en ring av nåt slag. Eller det kanske ska se ut så för att man ska se om det finns bläck kvar?

Sen har nån lagat den ena ganska fult med typ nagellack så skulle gärna snygga till det på nåt sätt, t ex byta ut hela spetsen.

C9A38592-1B15-4565-AA0B-B947F5BB505A.jpeg
Det ser ut som gängorna till korken fattas. Dessa funkar också som nivåvisare för bläcket.
http://www.fountainpennetwork.com/forum/topic/73762-montblanc-31-vintage-fountain-pen/
Spetsen på den översta ser rätt bedrövlig ut, och den verkar vara lagad med epoxi. Skapa ett konto på fountainpen network och ställ frågan där, eller kolla med penstore/NK och se om de har några förslag. Du hittar nog fler nördar/savanter på penstore, men de är inte ÅF av MB.

Senast ändrad:
Det ser ut som gängorna till korken fattas. Dessa funkar också som nivåvisare för bläcket.
http://www.fountainpennetwork.com/forum/topic/73762-montblanc-31-vintage-fountain-pen/
Spetsen på den översta ser rätt bedrövlig ut, och den verkar vara lagad med epoxi. Skapa ett konto på fountainpen network och ställ frågan där, eller kolla med penstore/NK och se om de har några förslag. Du hittar nog fler nördar/savanter på penstore, men de är inte AF på MB.

Tack så hemskt mycket! Lägger upp en ny bild när jag fått ordning på dem! :)

Grymt! Hur tycker du udden är? Roligt med mässing och även storleken är ju smidig

Den är ganska ny. Kör på extra fine. Svart bläck. Patroner. Den behöver köras in lite :)
Älskar tyngden och strl!
220EC3B9-31A3-4BFA-A4AA-ED6325CEBD7E.jpeg

Mycket snygg!

Blir man att lukta av den? Seriös fråga: tycker ibland att man får lukt på huden av att hantera just mässing.
Hmm. Inte tänkt på. Luktar en del metall och visst sätter det sig lite i handen. Men bara under en kort stund skulle jag tro.

Heja! Hur länge har du haft den? Och så är jag lite nyfiken vad det är du INTE gillar med spetsen?
Något år. Den är rätt hård och raspig. Förvisso ska man beakta att det är stål men även jämfört med tex Lamys och Tswbis stålspetsar känns den raspigare. Jämfört med min MB är oceaner av skillnad. Men storleken gör att jag kör den till notisblocket sedan min Tswbi mini havererade. Gillar den men tar gärna något annat om jag ska skriva mycket.

/B

Tillbaka
Topp