• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Aktionen är uppe!!
https://klocksnack.se/threads/barn-cancer-fonden-auktion-jlc-penna.101134/

BF9CB8D7-C3C7-4426-956E-6684BBC469D4.jpeg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Denna tråden fick bägaren att fylla över så beställde precis en Lamy Safari, konverter och svart Lamy bläck.
Tänkte det kunde vara ett bra första steg in i reservoar-världen för att se om det är något för mig. :)
Hoppas inte det är lika beroendeframkallande som klockor bara...
Jag upptäckte nyligen nästa nivå på det där. Vintage-pennor är naturligtvis en grej, och det finns många modeller och kontruktioner som är intressanta. Men vintage bläck? Japp. Tydligen är Parker Penman Sapphire ett graal-bläck för många. Det tillverkades bara mellan 1993 och 2000, och ska vara det bästa blåa bläcket någonsin. Liten nackdel att det förstör pennorna. Det pågår en del aktivitet att hitta aktuella bläck som jämförs med detta (som säljs för 2500.- flaskan på bukten), men internet är ännu inte nöjt.
Mitt personliga favoritbläck är Lamy Petrol (limited), men det har mötts med besvikelse på forumen så tydligen förstår jag inte riktigt.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag upptäckte nyligen nästa nivå på det där. Vintage-pennor är naturligtvis en grej, och det finns många modeller och kontruktioner som är intressanta. Men vintage bläck? Japp. Tydligen är Parker Penman Sapphire ett graal-bläck för många. Det tillverkades bara mellan 1993 och 2000, och ska vara det bästa blåa bläcket någonsin. Liten nackdel att det förstör pennorna. Det pågår en del aktivitet att hitta aktuella bläck som jämförs med detta (som säljs för 2500.- flaskan på bukten), men internet är ännu inte nöjt.
Mitt personliga favoritbläck är Lamy Petrol (limited), men det har mötts med besvikelse på forumen så tydligen förstår jag inte riktigt.
Sedärja, bläckjakt nästa alltså.. :p
Släpper de limiterat bläck varje år som jag har förstått de gör med pennorna?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Sedärja, bläckjakt nästa alltså.. :p
Släpper de limiterat bläck varje år som jag har förstått de gör med pennorna?
De senaste åren (8?) har de gjort det, i samma färg som LE-safari och/eller LE-Al-star. Närmast har de teasat 10 nya färger i en ny premium-serie T-53 Crystal ink, namngivet efter ädelstenar. Skulle kommit under september oktober, men lär vara försenat pga fyllningsproblem.
B13AACEA-E5FF-4A86-B063-F24EC68CEAC1.jpeg
crystal-ink-muster(1).jpg
DkjynSiW4AEK1tN.jpeg
lamy-t53-crystal-ink-30-ml..jpg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Jag upptäckte nyligen nästa nivå på det där. Vintage-pennor är naturligtvis en grej, och det finns många modeller och kontruktioner som är intressanta. Men vintage bläck? Japp. Tydligen är Parker Penman Sapphire ett graal-bläck för många. Det tillverkades bara mellan 1993 och 2000, och ska vara det bästa blåa bläcket någonsin. Liten nackdel att det förstör pennorna. Det pågår en del aktivitet att hitta aktuella bläck som jämförs med detta (som säljs för 2500.- flaskan på bukten), men internet är ännu inte nöjt.
Mitt personliga favoritbläck är Lamy Petrol (limited), men det har mötts med besvikelse på forumen så tydligen förstår jag inte riktigt.
Förra veckan fick jag tyvärr slut på lamy bläcket du gav mig, och vart lite besviken på varenda bläck jag har kört sen dess.. Du har inte hittat något alternativ?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
De senaste åren (8?) har de gjort det, i samma färg som LE-safari och/eller LE-Al-star. Närmast har de teasat 10 nya färger i en ny premium-serie T-53 Crystal ink, namngivet efter ädelstenar. Skulle kommit under september oktober, men lär vara försenat pga fyllningsproblem.
B13AACEA-E5FF-4A86-B063-F24EC68CEAC1.jpeg
crystal-ink-muster(1).jpg
DkjynSiW4AEK1tN.jpeg
lamy-t53-crystal-ink-30-ml..jpg
Azurite såg ju riktigt trevlig ut. Tack för tipset, får hålla utkik!
 

Tampa_blord

Panerai
Här är min arsenal :)

Pilot G2 trimmad med Montblanc refill
Lamy Safari Rollerball
Lamy Al-Star reservoar
Lamy 2000 Ballpoint

4B9F8D8E-A6C0-4FAC-97BA-74D9C2659139.jpeg


2000 används dagligen, främst när jag är utanför kontoret. AL-Star använder jag mestadels på kontoret. Safarin använder jag väldigt sällan, gillar pennan överlag men tycker att spetsen är för bred för min smak.
G2 var ett kul expriment och blev ett otroligt lyft mot gelrefillen.
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Är det någon som testat denna lamy spets? Jag har insett att jag älskar safari/al-star greppet då det är triangulärt och rullar aldrig i handen.
Villket gör pennorna till jämna relativt till hur den känns när den nuddar pappret villket inte min twsbi gör och det retar mig rejält. Kanske skulle vara en idé att sätta på en guldspets på safarin istället än att köpa en L2K :)
Screenshot_20181102-134222.png
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Är det någon som testat denna lamy spets? Jag har insett att jag älskar safari/al-star greppet då det är triangulärt och rullar aldrig i handen.
Villket gör pennorna till jämna relativt till hur den känns när den nuddar pappret villket inte min twsbi gör och det retar mig rejält. Kanske skulle vara en idé att sätta på en guldspets på safarin istället än att köpa en L2K :)
Screenshot_20181102-134222.png
Jag gillar tanken! Bara testat i butik, men då gillade jag den. Lite mjukare än stålspetsen.
 
Topp