• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Jag har haft min i minst 15 år och inte varit speciellt försiktig med den under tiden. Det finns enstaka märken, men den är absolut inte på väg att bli blank.
Då kanske jag fått fel uppfattning, din ser inte alls ut som jag förväntade mig att en 15 år gammal skulle se ut.

Trodde det skulle vara mer likt denna där nedersta ska vara tre år gammal.
7706324552_aa3d4f21bf_z.jpg

Bild stulen härifrån http://www.fountainpennetwork.com/forum/topic/227631-lamy-2000-and-the-origins-of-lamy-design/
 

Iguana

Omega
Ser att här finns mkt kunskap som en nybörjare (jag) kan ha nytta av. Provat några mkt enkla reservoarpennor är nu mycket förtjust i den på bilden och funderar på att köpa den. Vad har ni för erfarenhet av parker? Både positivt och negativt är av intresse.
20181121_124121.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Då kanske jag fått fel uppfattning, din ser inte alls ut som jag förväntade mig att en 15 år gammal skulle se ut.

Trodde det skulle vara mer likt denna där nedersta ska vara tre år gammal.
7706324552_aa3d4f21bf_z.jpg

Bild stulen härifrån http://www.fountainpennetwork.com/forum/topic/227631-lamy-2000-and-the-origins-of-lamy-design/
Jag har inte jämfört med en ny, men min ser väl ut som mitten, eller mellan mitten och den nedre. Det finns i alla fall inga tendenser (vad jag märker) till att den ska bli blankare precis där man håller, eller där den nöt, utan det är väldigt jämnt över hela pennan.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Jag har inte jämfört med en ny, men min ser väl ut som mitten, eller mellan mitten och den nedre. Det finns i alla fall inga tendenser (vad jag märker) till att den ska bli blankare precis där man håller, eller där den nöt, utan det är väldigt jämnt över hela pennan.
Är nog extremfall som är på bilden, då din är ju grymt mycket fräschare.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Någon med erfarenhet av att blanda bläck här?

Testade Diamine jet-black och lamy turkos för att försöka få ihop en petroleum liknande, lite för grå aktig just nu men tror att mer turkos kan nog lösa det :)
IMG_20181127_202324.jpg

Sorry kass bild men färgen vart bäst med blixt.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Någon med erfarenhet av att blanda bläck här?

Testade Diamine jet-black och lamy turkos för att försöka få ihop en petroleum liknande, lite för grå aktig just nu men tror att mer turkos kan nog lösa det :)
IMG_20181127_202324.jpg

Sorry kass bild men färgen vart bäst med blixt.
Spännande projekt! Det låter ju inte omöjligt att få fram någorlunda rätt färg, men frågan är hur det beter sig i övrigt - sheen (rödaktig i petrols fall) hur den väter och torkar, och helhetsupplevelsen på ett papper. Berätta vad du kommer fram till!
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Spännande projekt! Det låter ju inte omöjligt att få fram någorlunda rätt färg, men frågan är hur det beter sig i övrigt - sheen (rödaktig i petrols fall) hur den väter och torkar, och helhetsupplevelsen på ett papper. Berätta vad du kommer fram till!
Saknar sheen men lamys turkos brukar göra sig bra på pappret :) fotade detta idag
IMG_20181127_163948.jpg

Men jag tror att jag behöver någon starkare svart, jet-black är ganska grå aktig. Några tips på riktigt svarta bläck?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har bytt till Lamys blåa! När denna är slut ska jag testa någon annan färg, någon rekommendation? :)
1543399727842823302607473912101.jpg
Har du converter eller kör du patroner? Jag köpte ett paket av varje av lamys alla T10, samt monteverdes T10-kompatibla patroner. Det var ett ganska billigt sätt att få en känsla för vilka färger jag gillar (och tillgång till ganska mycket variation). Jag är inte så jätteförtjust i blått, svart och mellantingen (även om det börjar växa lite), men jag tycker lamys blåsvart är ett ganska trevligt och billigt neutralt bläck. Annars gillar jag de lite mer dämpade "seriösa" tonerna, som brunt, oxblod, och lamys petrol. Lamy Crystal Agate (grått) är jag välsigt sugen på att testa, och det har blivit mycket uppskattat på forumen, och jag har en flaska diamine mossgrönt som jag också ser fram emot. De lite bjärtare färgerna (turkos, lila, grönt, etc) använder jag när jag korrekturläser, eller som highlighter. Kolla Diamine bläcken på penstore.se (billiga och finns hur mycket som helst), och sök gärna på reviews av bläcken innan du köper. Det finns nördar och så finns det nördar, om vi säger så.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har du converter eller kör du patroner? Jag köpte ett paket av varje av lamys alla T10, samt monteverdes T10-kompatibla patroner. Det var ett ganska billigt sätt att få en känsla för vilka färger jag gillar (och tillgång till ganska mycket variation). Jag är inte så jätteförtjust i blått, svart och mellantingen (även om det börjar växa lite), men jag tycker lamys blåsvart är ett ganska trevligt och billigt neutralt bläck. Annars gillar jag de lite mer dämpade "seriösa" tonerna, som brunt, oxblod, och lamys petrol. Lamy Crystal Agate (grått) är jag välsigt sugen på att testa, och det har blivit mycket uppskattat på forumen, och jag har en flaska diamine mossgrönt som jag också ser fram emot. De lite bjärtare färgerna (turkos, lila, grönt, etc) använder jag när jag korrekturläser, eller som highlighter. Kolla Diamine bläcken på penstore.se (billiga och finns hur mycket som helst), och sök gärna på reviews av bläcken innan du köper. Det finns nördar och så finns det nördar, om vi säger så.
Tack! Jag kör T10 patroner :) Beställer hem alla färger, såg att de var ganska billiga (25kr för 5st)
 

supersu

Omega
My mother is a Montblanc fan, I'm a watch enthusiast. I knew they would cross somewhere, and now my mother is collecting watches, and I'm working on getting more pens and inks. She got me this Emerald Green ink for Christmas :) The gold watch used to belong to her grandfather, and she passed it down to me. My Lamy doesn't get so much use these days, I much prefer the softer feeling of my vintage Montblanc.
LRM_EXPORT_435416892953949_20181209_121454206.jpeg
 

supersu

Omega
I think you mean better than average ;)

Bic ballpoints and random chinese movements are the average right? :D great combo anyways!
Yea, you have a point hahaha ;) I've become a bit spoiled.

It's interesting how much difference there is in feel between a steel nib and a gold one. The difference can be further noticed when using low quality inks with a gold nib, and quality ones.
 
Topp