• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Nej det behövs ju ;) Hur är det nu med bläck till denna? https://brobergs.se/product.html/caran-dache-ecridor-retro-silver-reservoar?category_id=199
Förutom färg som jag antar att jag väljer själv. Är det någon speciell sort man ska ha eller kan man köra lite hur man vill?
Ska kolla lite på YouTube också när det gäller hur man fyller på :)
Tar patroner annars ska det gå att köra konverterare som du kan dra upp bläck med, penhabbit och goulet pens på youtube så har du allt du behöver :D
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Beror ju på bläcket, men jag har mest Pelikans egna eller just nu Waterman Florida blue ink.
Tycker nog det är en vanlig medium storlek, men så klart beror på vad msn jämför med.
Bilder - med linjal så du får hum om storlek.
7E028653-603A-475D-840B-159744FEFC88.jpeg
3CA7253B-A1A2-45A3-9E90-351F97E16C89.jpeg
9CC44EF7-4441-461B-836B-A4E62214D79F.jpeg
68F73267-FDA5-4B7C-9F66-E4AFB7E8EC37.jpeg
Tack, missade bilderna helt.

Köpte en likadan, en blå 605 med medium nib. Den har kommit till Sverige men kvar hos postnord... tror att det blir en riktigt bra JLC penna.
 
Senast ändrad:

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Fick två JLC pennor hemskickade förra veckan.
Rätt trevliga fickpennor men lite lätta för min smak
C770AF9F-5BCF-4199-827D-DFAAA65C290F.jpeg
7ACDDA8F-B28E-45B5-96FC-03A45EDE7C59.jpeg

Men en trevlig gåva från Jaeger-LeCoultre
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hur är det förresten med ballpoint vs rollerball vs fountain pen?
Denna fastnade jag för nu https://brobergs.se/product.html/caran-dache-ecridor-retro-silver-reservoar?category_id=199
Något att tänka på när det gäller fountain pens? :)
Jag gillar Cd'A 849 kulspetspennor och har flera av alu-varianten. Sneglat en del på ecridor för det är lite trevligt med massivt silver, men själv använder jag nästan uteslutande reservoarpennor och då blir det lite obalans. Jag har tittat lite på 849 reservoar som ett lite finare budgetval, men det stöp på en i mitt tycke ganska irriterande detalj. Pennorna är ju hexagonala, men det finns inget som linjerar cappen mot pennan, så man måste själv vrida dem rätt. Jag vet inte om det är samma på ecridor, men internet vet säkert.
Annars håller jag med vad som sagts - rhodia gör bra papper, speciellt "R", men det finns bara som linjerat eller blankt. Jag har också hört lite tveksamt om moleskine, men det är absolut inte det sämsta och jag vet att många använder moleskine med reservoar så det är verkligen nyanser vi pratar.
Annars tycker jag lite som redan sagts, det kan vara värt att testa med en enklare penna innan man bränner 2k på ett bräde, och det finns mycket creddigt och prisvärt för 300.-, 600.-, och 1200.-.
Kolla Goulet pens youtube-kanal. Där finns top fem intro-pennor (pennornas skx007), top fem med guldspets, osv.
Med det sagt tror jag ecridor är en alldeles utmärkt penna! Silver lär ge mer tyngd på gott och ont, men det är lätt att byta patron eller sätta i converter.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gillar Cd'A 849 kulspetspennor och har flera av alu-varianten. Sneglat en del på ecridor för det är lite trevligt med massivt silver, men själv använder jag nästan uteslutande reservoarpennor och då blir det lite obalans. Jag har tittat lite på 849 reservoar som ett lite finare budgetval, men det stöp på en i mitt tycke ganska irriterande detalj. Pennorna är ju hexagonala, men det finns inget som linjerar cappen mot pennan, så man måste själv vrida dem rätt. Jag vet inte om det är samma på ecridor, men internet vet säkert.
Annars håller jag med vad som sagts - rhodia gör bra papper, speciellt "R", men det finns bara som linjerat eller blankt. Jag har också hört lite tveksamt om moleskine, men det är absolut inte det sämsta och jag vet att många använder moleskine med reservoar så det är verkligen nyanser vi pratar.
Annars tycker jag lite som redan sagts, det kan vara värt att testa med en enklare penna innan man bränner 2k på ett bräde, och det finns mycket creddigt och prisvärt för 300.-, 600.-, och 1200.-.
Kolla Goulet pens youtube-kanal. Där finns top fem intro-pennor (pennornas skx007), top fem med guldspets, osv.
Med det sagt tror jag ecridor är en alldeles utmärkt penna! Silver lär ge mer tyngd på gott och ont, men det är lätt att byta patron eller sätta i converter.
Tack! Även pennor kan man gå djupt i :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tack! Även pennor kan man gå djupt i :)
Visst är det så :)
Reservoarpennor är väl pennvärldens motsvarighet till mekaniska klockor. Det finns i en massa olika prisklasser, från en massa olika tillverkare, och som funkar på en massa olika sätt. För mig var vägen in en Lamy Safari (ca 250.-), och sen började jag researcha lite finare pennor medan jag vande mig vid att hålla ordning på den jag hade. Det finns olika spetsbredder och slipningar, olika spetsmaterial, olika spetsegenskaper, olika sätt att fylla pennorna (och här börjar det bli spännande på allvar), och sen är man där i Jakten På Den Perfekta Pennan. Men precis som i klocksvängen kan man safea med en SARB och gräva vidare, eller hoppa i djupa änden direkt med en Sub.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Visst är det så :)
Reservoarpennor är väl pennvärldens motsvarighet till mekaniska klockor. Det finns i en massa olika prisklasser, från en massa olika tillverkare, och som funkar på en massa olika sätt. För mig var vägen in en Lamy Safari (ca 250.-), och sen började jag researcha lite finare pennor medan jag vande mig vid att hålla ordning på den jag hade. Det finns olika spetsbredder och slipningar, olika spetsmaterial, olika spetsegenskaper, olika sätt att fylla pennorna (och här börjar det bli spännande på allvar), och sen är man där i Jakten På Den Perfekta Pennan. Men precis som i klocksvängen kan man safea med en SARB och gräva vidare, eller hoppa i djupa änden direkt med en Sub.
Intressant. Vad är SARB-alternativet för reservoarpennor?
 

Txistorra

Omega
Någon som har tips på en vettig penna av god kvalitet? Jobbar i kök och skriver mycket listor osv. Vill ha en elegant som funkar även på fritiden. Behöver vara smidigt att få fram spetsen på när man behöver stryka saker på bongar under service osv också. Har kikat i ett antal år på Ecridoren som nämnts ovan men aldrig kommit mig för ett inköp.
Är dunhill bra pennor?
Mont Blanc Pix?

Emotser gärna tips på anteckningsböcker för recept också. Behöver ej vara avsett för just recept utan bara en adekvat bok helt enkelt, gärna pärm i läder tror jag? Eller vad tål bäst stänk, fett och annat i kök förekommande besudlingar?(haha så äckligt ord.)
Tack på förhand!
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har tips på en vettig penna av god kvalitet? Jobbar i kök och skriver mycket listor osv. Vill ha en elegant som funkar även på fritiden. Behöver vara smidigt att få fram spetsen på när man behöver stryka saker på bongar under service osv också. Har kikat i ett antal år på Ecridoren som nämnts ovan men aldrig komma mig för ett inköp.
Är dunhill bra pennor?
Mont Blanc Pix?

Emotser gärna tips på anteckningsböcker för recept också. Behöver ej vara avsett för just recept utan bara en adekvat bok helt enkelt, gärna pärm i läder tror jag? Eller vad tål bäst stänk, fett och annat i kök förekommande besudlingar?(haha så äckligt ord.)
Tack på förhand!
Vad har du för budget? Annars kan du kanske ha vanlig slit och släng penna i köket och en på fritiden och anteckna recept med?
Jag själv är väldigt nöjd med min montblanc meisterstück
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har tips på en vettig penna av god kvalitet? Jobbar i kök och skriver mycket listor osv. Vill ha en elegant som funkar även på fritiden. Behöver vara smidigt att få fram spetsen på när man behöver stryka saker på bongar under service osv också. Har kikat i ett antal år på Ecridoren som nämnts ovan men aldrig kommit mig för ett inköp.
Är dunhill bra pennor?
Mont Blanc Pix?

Emotser gärna tips på anteckningsböcker för recept också. Behöver ej vara avsett för just recept utan bara en adekvat bok helt enkelt, gärna pärm i läder tror jag? Eller vad tål bäst stänk, fett och annat i kök förekommande besudlingar?(haha så äckligt ord.)
Tack på förhand!
Jag gillar lamy 2000, vista och all star.
Har några montblanc också men lamy slår MB varje dag.
Senaste köpet är en Pelikan M605 men den har jag inte fått ännu.
Har testat några Cross också, mins inte modellnamnet men dom i stål med skinn på, men lamy 2000 slår dom också.
Så börja med en lamy 2000 du, så tror jag du blir nöjd.
11E6E57D-7C32-4194-BBC4-A3E853B471CE.png

Finns i flera olika utföranden,
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag gillar lamy 2000, vista och all star.
Har några montblanc också men lamy slår MB varje dag.
Senaste köpet är en Pelikan M605 men den har jag inte fått ännu.
Har testat några Cross också, mins inte modellnamnet men dom i stål med skinn på, men lamy 2000 slår dom också.
Så börja med en lamy 2000 du, så tror jag du blir nöjd.
11E6E57D-7C32-4194-BBC4-A3E853B471CE.png

Finns i flera olika utföranden,
Lurkat runt här i omgångar och Lamy som du rekommenderar verkar återkomma som rekommendation. Kan en ballpoint vara ett bra första steg från BIC? Eller skulle man gå direkt på en fountain? Från en nyfiken newbie.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Lurkat runt här i omgångar och Lamy som du rekommenderar verkar återkomma som rekommendation. Kan en ballpoint vara ett bra första steg från BIC? Eller skulle man gå direkt på en fountain? Från en nyfiken newbie.
Jag köpte en multipenna först och sedan en ballponit, den med locket. Älskarn!
Och har inte köpt piston fillern ännu, men den kommer. Blir troligen nästa penna
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Lurkat runt här i omgångar och Lamy som du rekommenderar verkar återkomma som rekommendation. Kan en ballpoint vara ett bra första steg från BIC? Eller skulle man gå direkt på en fountain? Från en nyfiken newbie.
Reservoar och kulspets är helt olika saker, båda roliga men kulspetspenna fungerar överallt och reservoar inte så mycket. Om du bara skriver under saker eller små anteckningar kan kulspetspenna vara bästa valet men man ska inte heller vara rädd för att testa reservoarpennor.

//Sorry om jag svarar på frågor inte riktade till mig men pennor är roligt :rolleyes:
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Reservoar och kulspets är helt olika saker, båda roliga men kulspetspenna fungerar överallt och reservoar inte så mycket. Om du bara skriver på saker eller små anteckningar kan kulspetspenna vara bästa valet men man ska inte heller vara rädd för att testa reservoarpennor.

//Sorry om jag svarar på frågor inte riktade till mig men pennor är roligt :rolleyes:
Ja jag hade tänkt att bara skaffa en hygglig penna. Mest för att det tangerar klockintresset. Vill inte hamna i nåt pennflippande... Inte än iaf:)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Ja jag hade tänkt att bara skaffa en hygglig penna. Mest för att det tangerar klockintresset. Vill inte hamna i nåt pennflippande... Inte än iaf:)
Lamy 2000 Multi-penna är riktigt festlig, bra, och kanske rätt bra lämpad till det du beskriver. Den har färger närmast toppen, och den färg som är uppåt när du trycker på knappen kommer ut. Kan vara bra att kommentera/rätta i färdiga recept och liknande.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Intressant. Vad är SARB-alternativet för reservoarpennor?
Det är alltid lite vanskligt eftersom man kommer från olika ställen, både när det gäller klockor och pennor. SARB är ju lite dressigare och ett snäpp upp från de allra billigaste, så den kanske närmast motsvarar Caran d'Ache 849 (550.-)
https://www.penstore.se/caran-dache/849-reservoarpenna-black
caran_dache_849_reservoarpenna_orange_2.jpg

Eller Lamy Aion (625.-, designad av Jasper Morrison)
https://www.penstore.se/lamy/aion-reservoar-black
_aion_reservoar.jpg

Den senare har i stort sett samma spets (urverk?) och tar samma patroner som lamy safari (225.-), som också är ett utmärkt val för något mindre pengar. Jag har en blank svart till vardags, men just nu finns en "all black" limited edition om man gillar sånt (vilket man gör).
https://www.penstore.se/lamy/safari-reservoar-shiny-black
https://www.penstore.se/lamy/safari-reservoar-all-black
lamy_safari_reservoar_all_black.jpg

Sen kan du köpa en converter och börja nörda ner dig i bläck och papper
pilot-iroshizuku-chiku-rin-bamboo-forest-bottle.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det är alltid lite vanskligt eftersom man kommer från olika ställen, både när det gäller klockor och pennor. SARB är ju lite dressigare och ett snäpp upp från de allra billigaste, så den kanske närmast motsvarar Caran d'Ache 849 (550.-)
https://www.penstore.se/caran-dache/849-reservoarpenna-black
caran_dache_849_reservoarpenna_orange_2.jpg

Eller Lamy Aion (625.-, designad av Jasper Morrison)
https://www.penstore.se/lamy/aion-reservoar-black
_aion_reservoar.jpg

Den senare har i stort sett samma spets (urverk?) och tar samma patroner som lamy safari (225.-), som också är ett utmärkt val för något mindre pengar. Jag har en blank svart till vardags, men just nu finns en "all black" limited edition om man gillar sånt (vilket man gör).
https://www.penstore.se/lamy/safari-reservoar-shiny-black
https://www.penstore.se/lamy/safari-reservoar-all-black
lamy_safari_reservoar_all_black.jpg

Sen kan du köpa en converter och börja nörda ner dig i bläck och papper
pilot-iroshizuku-chiku-rin-bamboo-forest-bottle.jpg
Tack! :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Öppning!!
Då var äntligen Margarinkungen men Pelikan. Och inte vilket Pelikan som helst, en midnattsblå M605 med medium nib!
3E882540-97A3-4934-8836-8082BA875901.jpeg

Lite skadat paket, men innehållet var intakt.
1E44AF25-9888-431D-97EA-76E937306875.jpeg

Boom, då var vi nära, cert och annat i boxen!
0CE08FB8-433B-4D3A-B323-0F365A696E3F.jpeg

Säljaren hade lagt med 2 bläckprover, började med det blåa MB for BMW, riktigt bra bläck, förälskad direkt och måste köpa en flaska!
99F556F2-EA07-47FF-9F30-8369023E507E.jpeg

Pennan är helt rätt, diametern och längden är perfekt. Och spetsen är grym! Fyllde upp henne till bredden och började skriva direkt!
7AA59CFC-BC71-474E-9ECF-22C828765EA1.jpeg

Nibben är snygg med sina guldinlägg och mönstret kommer att fyllas med bläck och se lite naughty ut med tiden.
Sammanfattning:
Den här pennan tar allt jag tidigare skrivit med! Skriver skiten ut Montblanc och allt annat jag tidigare haft!
Så nu kommer jag sälja av en del annat om någon är intresserad.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Öppning!!
Då var äntligen Margarinkungen men Pelikan. Och inte vilket Pelikan som helst, en midnattsblå M605 med medium nib!
3E882540-97A3-4934-8836-8082BA875901.jpeg

Lite skadat paket, men innehållet var intakt.
1E44AF25-9888-431D-97EA-76E937306875.jpeg

Boom, då var vi nära, cert och annat i boxen!
0CE08FB8-433B-4D3A-B323-0F365A696E3F.jpeg

Säljaren hade lagt med 2 bläckprover, började med det blåa MB for BMW, riktigt bra bläck, förälskad direkt och måste köpa en flaska!
99F556F2-EA07-47FF-9F30-8369023E507E.jpeg

Pennan är helt rätt, diametern och längden är perfekt. Och spetsen är grym! Fyllde upp henne till bredden och började skriva direkt!
7AA59CFC-BC71-474E-9ECF-22C828765EA1.jpeg

Nibben är snygg med sina guldinlägg och mönstret kommer att fyllas med bläck och se lite naughty ut med tiden.
Sammanfattning:
Den här pennan tar allt jag tidigare skrivit med! Skriver skiten ut Montblanc och allt annat jag tidigare haft!
Så nu kommer jag sälja av en del annat om någon är intresserad.
Vad är det för något du vill sälja? :)
 
Topp