supersu
Basic
It's interesting how much difference there is in feel between a steel nib and a gold one.
On that note, how many people carry multiple pens on them for different uses? I always have 2 pens and 2 watches, just in case.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
It's interesting how much difference there is in feel between a steel nib and a gold one.
I carry atleast two pens, one fountainpen and one ballpoint or one pencil. But most often than not ill end up carrying 4 pensOn that note, how many people carry multiple pens on them for different uses? I always have 2 pens and 2 watches, just in case.
Can I ask what you do on a daily basis with all of them?I carry atleast two pens, one fountainpen and one ballpoint or one pencil. But most often than not ill end up carrying 4 penstwo safaris one ballpoint and one pencil
Pencil and ballpoint for loaning or writing on bad paper. Then I carry two fountainpens just incase i run out of ink.Can I ask what you do on a daily basis with all of them?
I have 2 fountain pens usually, a Safari, and a Montblanc 242G. I use the Safari for more "dangerous" writing, or for loaning to someone else. My hand is the only one that writes with my Montblanc, and I use it for note taking and signing stuff.
Verkligen bra pris på den du, snygg!Fick hem Mont Blancen idag, snabba ryck!
Mint condition, helt klart. Ser oanvänd ut! 80-tal med tanke på W Germany. Sitter en MB originalpatron i, även den märkt W Germany. Härligt, distinkt klick. Klart värd 560kr!
![]()
![]()
![]()
Ursäkta kassa foton i köksljus.
Tack! Säljaren skickade med en tjusigt handskriven hälsning också. Han verkar sälja en del vintagepennor.Verkligen bra pris på den du, snygg!![]()
Vad trevligt, alltid kul med något lite personligt när man köper saker.Tack! Säljaren skickade med en tjusigt handskriven hälsning också. Han verkar sälja en del vintagepennor.
![]()
G2 patronen ska passa i rotringer 600 pennorna. Så genom att köra pilot patroner får du samma känsla i en annan kropp, tror det finns ganska många pennor som går att köra med g2 patronerna typ som parker jotters med mera. Jag vet inte exakta alternativ men g2 är populär så är lätt att googla fram info om patronen passar eller inte.Jag har de senaste åren uteslutande använt Pilot G-2 07 på jobbet. Detta för att jag verkligen trivs att skriva med den, det tråkiga är att den inte är så snygg i mitt tycke. Någon konnässör här som kan tipsa mig om en något mer elegant penna men som uppför sig liknande?![]()
I would almost recommend making the jump to a quality fountain pen and ink. The feel of a quality fountain pen with a good nib walks all over the G2's. I used to use them religiously, but now all I use is my vintage Montblanc.Jag har de senaste åren uteslutande använt Pilot G-2 07 på jobbet. Detta för att jag verkligen trivs att skriva med den, det tråkiga är att den inte är så snygg i mitt tycke. Någon konnässör här som kan tipsa mig om en något mer elegant penna men som uppför sig liknande?![]()
Bra start, patron med fin spets gillar jag.Man måste ju börja någonstans, precis anskaffat Parker Jotter Steel kul- och stiftpenna.
![]()
Kul! Ljudet av att klicka ut spetsen är svårslagetMan måste ju börja någonstans, precis anskaffat Parker Jotter Steel kul- och stiftpenna.
![]()
Underbart ju!!! 11% ränta - det var tider det!!!!Såja, en riktig klassisk banker-kombo. Nittiotals reklampenna med nittiotals "reklam"-klocka
![]()
![]()
![]()
Gläd dig åt pennan, Montblanc klarar sig ändå. Betr MB ska man ha perspektivet, resoirvarpennor tillverkades i alla prisklasser och MB var ett fabrikat. MB hade olika serier och alla var inte dyra, ingen var så dyr som i dag, den inriktningen mot MB-penna som statusmarkör startade i mitten på 1980-talet.Fick hem en Jinhao 159 häromdagen. Blandade känslor! Extremt mycket penna för pengarna och den glider fantastiskt bra över pappret. Skriver blötare med medium nib än vad Lamyn gör. Brottas dock fortfarande med att den är lite för lik en MB.. Hatar ju homager när det gäller klockor..
![]()
![]()
Schysst kombo, vad tycker du om pennan då?Kör asiatiskt idag med en nyinkommen twsbi eco och GS.
Beställde också Lamy crystal (T53) topaz och agate, där det senare är i pennan. Låga betyg för flaskan, men bläcket verkar trevligt såhär långt!
![]()
Tack, får göra det.Gläd dig åt pennan, Montblanc klarar sig ändå. Betr MB ska man ha perspektivet, resoirvarpennor tillverkades i alla prisklasser och MB var ett fabrikat. MB hade olika serier och alla var inte dyra, ingen var så dyr som i dag, den inriktningen mot MB-penna som statusmarkör startade i mitten på 1980-talet.
Annat att veta om MB, tillverkades också i Danmark fram till 1966 av en Dansk pennfabrik.
Lär ha använt Balograf-patron i sina första kulspetspennor.
MB hade tunga år på 1970-talet, på 1970 och 80-talet skulle exklusiva pennor vara smala.
Efter några dagar med den som daglig beater på jobbet kan jag ge en kort recensionSchysst kombo, vad tycker du om pennan då?
Kul med ännu ett kvalitativt inlägg, även kul att du körde 1.1mm spetsen.Efter några dagar med den som daglig beater på jobbet kan jag ge en kort recension
Bakgrunden till köpet var nog framförallt drivet av suget efter något nytt. Tidigare använde jag min Lamy Safari där jag bytt till 1.1-spets, och var egentligen väldigt nöjd med den. Det var mest att det vore kul med något lite finare, då Safari har en lite väl ungdomlig/lekfull framtoning, även om den här var svart. Man ska vara seriös.
De alternativ jag hade var min 2000, men jag hade blivit ganska fäst vid 1.1-spetsen. Jag hade också min farfars Sheaffer, men den ville jag inte använda på jobbet. I Lamys sortiment, som jag verkligen gillar, var det inte mycket annat som lockade, förutom möjligen dialog 3 som är väldigt festlig rent tekniskt. Den tar visserligen 1.1-spetsen, men då måste man byta från guld till stål vilket är synd på en penna som kostar huggorm.
Jag surfade runt lite, och överallt verkade TWSBI vara en återkommande favorit. Och i TWSBIs sortiment var det ECO som verkade populärast och både prisvärd och billig - inte mycket mer än en Safari. Den fanns också med 1.1-spets, vilket var ett stort plus (om inte helt avgörande).
Pennan är en piston filler, som Lamy 2000, dvs pennan utgör både behållaren för bläcket och mekanismen för att fylla den. Korken är gängad, vilket känns lite lyxigare, och spetsen är en mer traditionell form. Det finns en o-ring som tätar väldigt bra när man skruvar på cappen(?), och det finns en till för att hålla cappen på plats när den är postad. Överlag är kvalitetskänslan mycket hög. Dessvärre finns den bara som demonstrator, dvs med transparent kropp. Det blir en liten nackdel när jag nu letar efter något mer seriöst, även om det är ganska trevligt att både se bläcket och hur mycket det finns kvar av det. Den finns sedan med transparenta, vita eller svarta detaljer, där jag valde svarta. Man ska vara seriös.
Plasten misstänker jag är samma ABS som Safari, och den känns väldigt solid. Till storlek är den också nästan identisk med Safari. Dock är den en liten aning tjockare överallt, vilket leder till en oväntat stor upplevd skillnad - den känns mycket mer massiv. Det är dock inte helt negativt, bara just lite överraaskande. Även spetsen är något bredare än safaris, trots att de på pappret ska vara samma, men återigen är det inte nödvändigtvis något negativt.
Det negativa jag kan nämna är att eftersom pennan är helt rund vill den gärna rulla på bordet om inte cappen är på eller postad, och gjutskarven, sim ligger längs ett hörn på safari, kan kännas med nageln på denna. Även greppet är runt, vilket gör den ganska oförlåtande med en 1.1-spets, men det är inget stort bekymmer. På Safari hamnar man dock automatiskt rätt, medan här får man titta vad man gör.
Den skruvade korken bidrar visserligen till kvalitetsintrycket, men gör den också lite långsammare att komma igång med. Safarin snäppte man bara upp och körde med, här måste man skruva några varv. Omvänt så tätar o-ringen väldigt bra, men det förutsätter at man skruvar på korken ordentligt, inte bara trycker tills det säger klick.
Att skriva med den är en fröjd. Safarin är bra, men den här är nog ett litet snäpp bättre. Den skriver också lite våtare vilket jag gillar.
Sammantaget var det inte någon stor uppgradering från Safari, även om den är avgjort finare. Jag kommer inte göra mig av med alla andra pennor, men jag kommer nog fortsätta använda denna. Det känns lite som att köpa ett nytt band till en klocka - det är trevligt, det blev bra och jag är nöjd.
Men det var inte nödvändigt, och det är fortfarande samma klocka.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Här är en Safari-Vista-franken som är ganska lik.
![]()