• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Efter några dagar med den som daglig beater på jobbet kan jag ge en kort recension
Bakgrunden till köpet var nog framförallt drivet av suget efter något nytt. Tidigare använde jag min Lamy Safari där jag bytt till 1.1-spets, och var egentligen väldigt nöjd med den. Det var mest att det vore kul med något lite finare, då Safari har en lite väl ungdomlig/lekfull framtoning, även om den här var svart. Man ska vara seriös.
De alternativ jag hade var min 2000, men jag hade blivit ganska fäst vid 1.1-spetsen. Jag hade också min farfars Sheaffer, men den ville jag inte använda på jobbet. I Lamys sortiment, som jag verkligen gillar, var det inte mycket annat som lockade, förutom möjligen dialog 3 som är väldigt festlig rent tekniskt. Den tar visserligen 1.1-spetsen, men då måste man byta från guld till stål vilket är synd på en penna som kostar huggorm.
Jag surfade runt lite, och överallt verkade TWSBI vara en återkommande favorit. Och i TWSBIs sortiment var det ECO som verkade populärast och både prisvärd och billig - inte mycket mer än en Safari. Den fanns också med 1.1-spets, vilket var ett stort plus (om inte helt avgörande).
Pennan är en piston filler, som Lamy 2000, dvs pennan utgör både behållaren för bläcket och mekanismen för att fylla den. Korken är gängad, vilket känns lite lyxigare, och spetsen är en mer traditionell form. Det finns en o-ring som tätar väldigt bra när man skruvar på cappen(?), och det finns en till för att hålla cappen på plats när den är postad. Överlag är kvalitetskänslan mycket hög. Dessvärre finns den bara som demonstrator, dvs med transparent kropp. Det blir en liten nackdel när jag nu letar efter något mer seriöst, även om det är ganska trevligt att både se bläcket och hur mycket det finns kvar av det. Den finns sedan med transparenta, vita eller svarta detaljer, där jag valde svarta. Man ska vara seriös.
Plasten misstänker jag är samma ABS som Safari, och den känns väldigt solid. Till storlek är den också nästan identisk med Safari. Dock är den en liten aning tjockare överallt, vilket leder till en oväntat stor upplevd skillnad - den känns mycket mer massiv. Det är dock inte helt negativt, bara just lite överraaskande. Även spetsen är något bredare än safaris, trots att de på pappret ska vara samma, men återigen är det inte nödvändigtvis något negativt.
Det negativa jag kan nämna är att eftersom pennan är helt rund vill den gärna rulla på bordet om inte cappen är på eller postad, och gjutskarven, sim ligger längs ett hörn på safari, kan kännas med nageln på denna. Även greppet är runt, vilket gör den ganska oförlåtande med en 1.1-spets, men det är inget stort bekymmer. På Safari hamnar man dock automatiskt rätt, medan här får man titta vad man gör.
Den skruvade korken bidrar visserligen till kvalitetsintrycket, men gör den också lite långsammare att komma igång med. Safarin snäppte man bara upp och körde med, här måste man skruva några varv. Omvänt så tätar o-ringen väldigt bra, men det förutsätter at man skruvar på korken ordentligt, inte bara trycker tills det säger klick.
Att skriva med den är en fröjd. Safarin är bra, men den här är nog ett litet snäpp bättre. Den skriver också lite våtare vilket jag gillar.
Sammantaget var det inte någon stor uppgradering från Safari, även om den är avgjort finare. Jag kommer inte göra mig av med alla andra pennor, men jag kommer nog fortsätta använda denna. Det känns lite som att köpa ett nytt band till en klocka - det är trevligt, det blev bra och jag är nöjd.
Men det var inte nödvändigt, och det är fortfarande samma klocka.

IMG_E7409.JPG
IMG_E7411.JPG
IMG_E7416.JPG
IMG_E7417.JPG
IMG_E7418.JPG

Här är en Safari-Vista-franken som är ganska lik.

IMG_E7419.JPG
Tack för en fin recension! Har också sneglat på dom där men tyvärr inte gjort slag i saken, fastnade för min Pelikan M605 och har inte kommit längre just nu...
 
Senast ändrad:

Amme

Cartier
Ni som har billigare pennor, oavsett fabrikat. Vad kör ni för bläck till? Vad rekommenderas till en Jinhao?
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Tjena pennfantaster! Söker eran hjälp då jag letar efter en finare första vardagsbläckpenna i present till min bror :)
Budget är upp till 600 och har inte bestämt mig mellan rollerball och kulspets, är öppen för förslag :bookworm:
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tjena pennfantaster! Söker eran hjälp då jag letar efter en finare första vardagsbläckpenna i present till min bror :)
Budget är upp till 600 och har inte bestämt mig mellan rollerball och kulspets, är öppen för förslag :bookworm:
Tyska märker Lamy håller väldigt god kvalité i det prissegmenget.
Om du lägger lite till kan du hitta en Fisher Spacepen!t
https://www.penstore.se/fisher-spac...J7oSDf-p8qe484vyaW7UX60iNdzQMSd0aAuKvEALw_wcB
Nästa bättre story än speedy pro!
 

Iguana

Omega
Tjena pennfantaster! Söker eran hjälp då jag letar efter en finare första vardagsbläckpenna i present till min bror :)
Budget är upp till 600 och har inte bestämt mig mellan rollerball och kulspets, är öppen för förslag :bookworm:
Tänker du dig kulspets är denna skön att hålla i samt toppen att skriva med. Dessutom kan man radera om det blir fel.
Screenshot_20190416-072728_Samsung Internet.jpg
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Tyska märker Lamy håller väldigt god kvalité i det prissegmenget.
Om du lägger lite till kan du hitta en Fisher Spacepen!t
https://www.penstore.se/fisher-spac...J7oSDf-p8qe484vyaW7UX60iNdzQMSd0aAuKvEALw_wcB
Nästa bättre story än speedy pro!
Tyvärr lite väl dyrt för en kulspets, men hey den är coool
Kikar på Lamy Logo och CP1 nu dock :)
Assnygga stockbilder, men gillade inte hur den såg ut i verkligheten tyvärr :(

Tänker du dig kulspets är denna skön att hålla i samt toppen att skriva med. Dessutom kan man radera om det blir fel.
Screenshot_20190416-072728_Samsung Internet.jpg
Letar efter en med mer klassiskt utseende tyvärr!
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Efter ha läst igenom tråden mer noggrant efter ett par bra första tips har jag landat i en gott och blandat! Tänkte att han kan pröva reservoar och om han vill köpa eget bläck senare finns convertern. Några roliga tips eller tankar? :)
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Efter ha läst igenom tråden mer noggrant efter ett par bra första tips har jag landat i en gott och blandat! Tänkte att han kan pröva reservoar och om han vill köpa eget bläck senare finns convertern. Några roliga tips eller tankar? :)
För Kuru Toga rekommenderar jag verkligen gunmetal-varianten. Avsevärd skillnad i känsla. Finns på eBay för drygt hundralappen har jag för mig.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Efter ha läst igenom tråden mer noggrant efter ett par bra första tips har jag landat i en gott och blandat! Tänkte att han kan pröva reservoar och om han vill köpa eget bläck senare finns convertern. Några roliga tips eller tankar? :)

Kulspets: Lamy 2000
https://www.penstore.se/lamy/2000-kulpenna

Reservoar:
Lamy Aion
https://www.penstore.se/lamy/aion-reservoar-black
TWSBI Diamond
https://www.penstore.se/twsbi/diamond-580-clear-reservoar
 
Topp