• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Någon som kan rekommendera ett anteckningsblock med tjockare blad och helst inga linjer? Upplever allt som oftast att bladen blöder. Märkligt nog inte på billigare anteckningsböcker, där är det den generella kvalitén som är tråkig.

Jag använder Leuchtturm, finns alla möjliga format och linjerat, rutat, prickat och olinjerat. Tillräckligt tjockt papper för reservoar.
https://www.penstore.se/leuchtturm
+1 på Leuchtturm. Finns mycket bra, och min favorit är dot-grid. Har bunkrat en del så jag får inte köpa mer nu, men det är nog bara en tidsfråga innan jag trillar dit. Även Rhodia är väldigt bra, om än inte lika lekfulla.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Har i dagarna köpt denna Whal-Eversharp från ca 1925! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av dessa stifthållare från den tiden. Stiften är ca 1,18 mm. Enligt entusiast sidor på nätet så går det använda stift av märket Retro 1951. Det är alltså inga standard stift! Har något testat en Eversharp! Skulle uppskatta om någon kunde undervisa eller länka en pedogogisk sida som beskriver tydligt hur man laddar nya stift. Bifogar några bilder på pennan och en nyinskaffade Seiko 7005-8052!

Tack på förhand!

3fF2jLiER6yLXYfXy0O3HA.jpg
uXO9AawUSgm9AQWUmdvuSQ.jpg
wdKggqTmS4G+8s1kLH6y6A.jpg
q6L0Z0n8T6qRPSznK%V1tw.jpg
rKdJQycIR4egzT5Ywhznmw.jpg
 

Amme

Cartier
Märks att få jobbat under sommaren när det inte postats nåt i denna tråd :)

Är det nån som vet vart jag hittar monteverde gel refill för montblanc i Sverige/EU?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har i dagarna köpt denna Whal-Eversharp från ca 1925! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av dessa stifthållare från den tiden. Stiften är ca 1,18 mm. Enligt entusiast sidor på nätet så går det använda stift av märket Retro 1951. Det är alltså inga standard stift! Har något testat en Eversharp! Skulle uppskatta om någon kunde undervisa eller länka en pedogogisk sida som beskriver tydligt hur man laddar nya stift. Bifogar några bilder på pennan och en nyinskaffade Seiko 7005-8052!

Tack på förhand!

3fF2jLiER6yLXYfXy0O3HA.jpg
uXO9AawUSgm9AQWUmdvuSQ.jpg
wdKggqTmS4G+8s1kLH6y6A.jpg
q6L0Z0n8T6qRPSznK%V1tw.jpg
rKdJQycIR4egzT5Ywhznmw.jpg
Cool! Kan inte hjälpa dig med hur du använder den men behöver du några stift så är det bara att dra iväg ett pm! :)
6ZZ66X8.jpg
 

nept

Panerai
Snacka om mässingscigarr :) vad är det för något? Ser riktigt bra ut.
Kaweco Liliput i mässing med vågmönster, tror modellen heter 'brass wave' på engelska. Köpte den i München för några år sen när jag bodde där och precis lämnat in min masteruppsats. :)

Den som är petig kommer märka att jag bytt den silverfärgade spetsen till en guldfärgad som jag snott från en modern Kaweco Sport.

 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Kaweco Liliput i mässing med vågmönster, tror modellen heter 'brass wave' på engelska. Köpte den i München för några år sen när jag bodde där och precis lämnat in min masteruppsats. :)
Det var alltså en Liliput, missade att du hade locket på.. tyckte den var för stor för att vara en liliput.. Snyggt val av present :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har alltid fascinerats av pennor. Tidiga minnen är från pappas arkitektkontor och den blå undersidan av handflatan när handen följde genom nyskrivet bläck i skolan. Inte ens läskpapper kunde rädda kombinationen av långsamt torkande bläck, tunt papper och ”fel” skrivhand. En serie av händelser under året ledde fram till dagens onceinalifetime-köp, en reservoarpenna från samma land som vi köper klockor ifrån. I denna guldspets kommer det att flyta ett blodrött japanskt bläck. Elegant och återhållsam i samtidighet blev det jag föll för, en Caran d’Ache från Genève. Skrivandet kommer aldrig mer att bli sig likt. Mjukt och följsamt låter den fingrarna slappna av. Förtroende i att tyngden gör jobbet. Jag vågar lita på den egna rörelsen som styrs av mina tankar, min vilja, min fruktan, längtan och lust.
B10FE2EA-BD93-4E7A-AE55-A2CD61D18BF3.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp