• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

MrIronMike

Panerai
Klocksnack är giftigt. Jag såg denna tråd och tänkte gå in och läsa lite... helt plötsligt så har man plöjt igenom hela tråden. :cool:

Jag tänker perfekt julklapp, efter varit runt på nätet och tittat lite beslutade jag åka till affären och inhandla två pennor av märket Parker i svart pianolack och guld detaljer, en reservoar och en vanlig penna...:angel:

Jag tar med mig påsen till kontoret, sätter mig och arbetar lite, skriver på lite papper... Då får jag ett ha begär....

Jag har läst i tråden om märket Lamy, den är lite mer modern och lite bättre i pris för ett spontanköp. Åker in till affären och och känner på lite olika modeller...

8E23D939-17C2-429D-93CE-83411F59C543.jpeg

Helt plötsligt ser jag något blått som kan påminnas lite om en Rolex Med blå sunburst tavla.

Köpt
3EDEB6FF-CA7D-471A-97A7-69C71B2F93F0.jpeg


Vilken kvalitet till det priset, lagom tyngd, färgen gjorde mig snabbt förälskad. Modellen heter Lamy Aion Reservoar 2019 Limited Blue
87CE53B3-F55D-4F30-846E-215051A8EE3E.jpeg
 
Senast ändrad:

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Klocksnack är giftigt. Jag såg denna tråd och tänkte gå in och läsa lite... helt plötsligt så har man plöjt igenom hela tråden. :cool:

Jag tänker perfekt julklapp, efter varit runt på nätet och tittat lite beslutade jag åka till affären och inhandla två pennor av märket Parker i svart pianolack och guld detaljer, en fontän och en vanlig penna...:angel:

Jag tar med mig påsen till kontoret, sätter mig och arbetar lite, skriver på lite papper... Då får jag ett ha begär....

Jag har läst i tråden om märket Lamy, den är lite mer modern och lite bättre i pris för ett spontanköp. Åker in till affären och och känner på lite olika modeller...

8E23D939-17C2-429D-93CE-83411F59C543.jpeg

Helt plötsligt ser jag något blått som kan påminnas lite om en Rolex Med blå sunburst tavla.

Köpt
3EDEB6FF-CA7D-471A-97A7-69C71B2F93F0.jpeg


Vilken kvalitet till det priset, lagom tyngd, färgen gjorde mig snabbt förälskad. Modellen heter Lamy Aion Reservoar 2019 Limited Blue
87CE53B3-F55D-4F30-846E-215051A8EE3E.jpeg
Snyggt, missa inte Pelikan, magiska pennor. Kanske nästa...
 

MrIronMike

Panerai

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Blir nyfiken på vad du har för pennor, posta lite bilder :)

Handlade också en Lamy AL-star Resoervoar Vibrant Pink till 45% rabatt... 199 SEK (tyckte det var ett bra pris).
https://www.penstore.se/lamy/al-star-reservoar-vibrant-pink
Skärmavbild 2019-12-17 kl. 12.47.26.png

Nu blir det lite paus med inköpen ;) Helt klar är jag dock nöjdast med Aion modellen.. Blir dock lite nyfiken på Pelikanen.
Jag ska återkomma med lite bilder. Har 2 montblanc, en Urbanspeed starwalker och en mesterstuk. En pelikan m605 midnattsblå. Två all star en koppar och en brons, sen lamy 2000 en rollerball och en Multipenna samt en medium nib under granen som tomten ger mig den 24 sen har jag lite annat mög också men det är dessa jag använder
AC646F0F-B9F4-43FB-B224-85892E73E31C.jpeg
D54464A1-CBCC-4101-B368-D32BF5E81DD5.jpeg
2C47932C-4D55-48E9-BB9A-BB98AD3EAA3E.jpeg
08EE714A-40DA-4C9A-BDE7-FB4F0BB84F3A.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Edit: sorry för långt inlägg

Jag skriver ganska mycket i mitt jobb och har testat lite olika penntyper men fastnat för gelpennor. Har använt en enklare engångspenna länge nu men den har blivit väldigt sliten och jag kände att det var dags för min första påfyllningsbara penna.
Jag önskade och fick en Kaweco Sport i julklapp av min fru som jag tyckte jättemycket om och var väldigt nöjd med.

Dessvärre hade jag inbrott i min hyrbil på semestern igår och fick min väska med bland annat pennan i stulen. Utöver allt krångel med försvunnet pass och annat viktigt var det trist att bli av med pennan förstås.

Idag gick jag förbi en loppishandel och köpte den här efter bra prutande :)
En annan sorts penna än Kawecon, men väldigt snygg och kul med en penna i stål, min Kaweco var i plast eftersom jag tyckte den i stål var för dyr att önska sig i julklapp.

Jag kan ganska lite om pennor men har trivts bäst med gelpennor. Min fråga är därför: kan jag köpa en gel-refill till min nya penna? Kommer den här funka? https://www.penstore.se/parker/gel-kulpatron-medium-1

Tacksam för hjälp! Om någon vet något mer om pennmodellen vore det givetvis också uppskattat. (Köpte även en skräpklocka för armbandets skull :))
 

Bilagor

  • IMG_20200106_151349.jpg
    IMG_20200106_151349.jpg
    140.5 KB · Visningar: 4
  • IMG_20200106_151320.jpg
    IMG_20200106_151320.jpg
    156 KB · Visningar: 5
  • IMG_20200106_145207.jpg
    IMG_20200106_145207.jpg
    327.3 KB · Visningar: 5

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Edit: sorry för långt inlägg

Jag skriver ganska mycket i mitt jobb och har testat lite olika penntyper men fastnat för gelpennor. Har använt en enklare engångspenna länge nu men den har blivit väldigt sliten och jag kände att det var dags för min första påfyllningsbara penna.
Jag önskade och fick en Kaweco Sport i julklapp av min fru som jag tyckte jättemycket om och var väldigt nöjd med.

Dessvärre hade jag inbrott i min hyrbil på semestern igår och fick min väska med bland annat pennan i stulen. Utöver allt krångel med försvunnet pass och annat viktigt var det trist att bli av med pennan förstås.

Idag gick jag förbi en loppishandel och köpte den här efter bra prutande :)
En annan sorts penna än Kawecon, men väldigt snygg och kul med en penna i stål, min Kaweco var i plast eftersom jag tyckte den i stål var för dyr att önska sig i julklapp.

Jag kan ganska lite om pennor men har trivts bäst med gelpennor. Min fråga är därför: kan jag köpa en gel-refill till min nya penna? Kommer den här funka? https://www.penstore.se/parker/gel-kulpatron-medium-1

Tacksam för hjälp! Om någon vet något mer om pennmodellen vore det givetvis också uppskattat. (Köpte även en skräpklocka för armbandets skull :))
Det är en Parker Jotter, en kulspetsklassiker. Den finns som gel, och enligt beskrivningen ska gel-patron passa. Grattis till fyndet!
 

Pictor

Audemars
8BD4D8D1-B8E6-4BC2-B88E-4546885CEDC8.jpeg
Hittade min Fisher Spacepen i en låda. Tungsten-Carbide, gastryck på 35 PCI. Ska fungera i alla lägen, och även under vatten. Gravitationsfritt i vacuum i rymden. No Cost to Nasa var uppdraget till Paul Fisher 1965. Finns säkert en modell med ögla för halsrem som jag sett på någon bild. Passande för tyngdlösheten.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Edit: sorry för långt inlägg

Jag skriver ganska mycket i mitt jobb och har testat lite olika penntyper men fastnat för gelpennor. Har använt en enklare engångspenna länge nu men den har blivit väldigt sliten och jag kände att det var dags för min första påfyllningsbara penna.
Jag önskade och fick en Kaweco Sport i julklapp av min fru som jag tyckte jättemycket om och var väldigt nöjd med.

Dessvärre hade jag inbrott i min hyrbil på semestern igår och fick min väska med bland annat pennan i stulen. Utöver allt krångel med försvunnet pass och annat viktigt var det trist att bli av med pennan förstås.

Idag gick jag förbi en loppishandel och köpte den här efter bra prutande :)
En annan sorts penna än Kawecon, men väldigt snygg och kul med en penna i stål, min Kaweco var i plast eftersom jag tyckte den i stål var för dyr att önska sig i julklapp.

Jag kan ganska lite om pennor men har trivts bäst med gelpennor. Min fråga är därför: kan jag köpa en gel-refill till min nya penna? Kommer den här funka? https://www.penstore.se/parker/gel-kulpatron-medium-1

Tacksam för hjälp! Om någon vet något mer om pennmodellen vore det givetvis också uppskattat. (Köpte även en skräpklocka för armbandets skull :))

Så verkar även jag ha trillat ner i penn-träsket. Efter att ha läst på en massa unnade jag mig en Kaweco i aluminium, jag gillade den i plast så det kändes lyxigt att uppgradera till aluminium.

Tittar nu efter en refill till min Parker Jotter, tycker att många pekar mot Schmidt EasyFlow 9000 M, är det någon som har något alternativt förslag?
Vet någon om man kan köpa en sådan någonstans i Stockholms innerstad?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har lite olika schyssta high och medium end pennor över om nån vill köpa och matcha med klocka. Tror jag redan har en aktiv annons ute på det mesta. Men lite Montblanc, Sartini, tysk i helsilver mm.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
8BD4D8D1-B8E6-4BC2-B88E-4546885CEDC8.jpeg
Hittade min Fisher Spacepen i en låda. Tungsten-Carbide, gastryck på 35 PCI. Ska fungera i alla lägen, och även under vatten. Gravitationsfritt i vacuum i rymden. No Cost to Nasa var uppdraget till Paul Fisher 1965. Finns säkert en modell med ögla för halsrem som jag sett på någon bild. Passande för tyngdlösheten.
Grym kombo, har både svart och crome bullet space pen.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Börjar med en dubbelpost, för även om det slutar lyckligt kan det säkert vara jobbig läsning för många.
På bilden: Braun DW30 reissue och Twsbi ECO.
F6E09956-D4D4-45E0-85B7-161055850C9F.jpeg

På jobbet har jag haft Lamy safari och på senare tid TWSBI ECO som mina vardagspennor. Jag har varit väldigt nöjd, men skulle gärna ha någon finare. Tänk kanske Rolex Explorer.
Jag har varit jobbigt nära att slå till på en Lamy Dialog 3 för jag älskar mekaniken, men storleken, tyngden och inte minst priset har varit avskräckande. Jag gillar också italic spetsar, som inte finns i guld från Lamy. Då känns det lite dumt att byta till stål på en penna för nästan 3k.
Lamy 2000 är billigare, men inte heller den har italic spets, och de är inte utbytbara alls. Synd, för jag har redan en 2k med F-spets som mest blir liggande.
Då jag var väldigt nöjd med ECO tittade jag lite uppåt bland TWSBI och har haft både diamond 580 och mini i olika kundvagnar tillräckligt länge för att det ska bli pinsamt även i en nätbutik.
Till slut landade jag dock i att jag inte behöver fler pennor, bara rätt pennor. Efter en del googlande efter folk som kan omforma spetsar började jag hitta fler och fler guider till hur man gör själv.

Hur svårt kan det vara?

Dremel fanns ju på jobbet, och slippapper kunde jag beställa från Tyskland.

Så.

Beväpnad endast med självförtroendet hos en medelmåttig vit man och upptäckten att L2k-spetsar visst fanns att köpa löst satte jag igång. Jag hade beställt en ny stålspets från lamy för att öva på, men lät den ligga i lådan.
Jag tänkte också att eftersom det här kommer bli så bra kan jag lika gärna ge mig på min farfars gamla penna samtidigt. Den uppmärksamme läsaren hör förmodligen samtliga varningsklockor som tyvärr var helt ur funktion hos mig.
Den första lärdomen jag kan dela med mig av är använd aldrig dremel på penspetsar. De är helt enkelt för känsliga. Ungefär här började jag bittert ångra att jag körde båda pennor samtidigt. Min tröst var att de ändå bara låg i lådan.
Efter lite milt våld för att återställa parallellitet gav jag mig på sandpapper istället. 240, 400, 600, 800, 1200, 1500, 1800, 2400, 3200, 3600, 4000, 6000, 8000 för att avsluta med 12000.
05F81206-B1F2-440D-86F9-A2D54B48F945.jpeg


Tyvärr skedde allt under ganska hög stressnivå, men jag är ändå både glatt överraskad och lite stolt över resultatet.
A9FE1B31-E8E4-4E0B-B5A5-978CB6BE8A25.jpeg


Lamyn blev helt ok, och Sheaffern blev riktigt bra.
9031AE5E-BBF5-4119-98B4-B08F1819C342.jpeg
EA977575-86CE-4432-A569-44668925F1BE.jpeg
3FD9FC8F-CA94-47AB-AA35-6F71431CC6FD.jpeg


Just nu har jag fyllt Lamy med "Holly" från adventskalendern, men kommer nog återbesöka den för att få den ytterligare lite bredare. Sheaffern blir hemmapenna. Tillsvidare är jag framförallt mycket nöjd med att inte helt ha sabbat någon av dem.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Börjar med en dubbelpost, för även om det slutar lyckligt kan det säkert vara jobbig läsning för många.
På bilden: Braun DW30 reissue och Twsbi ECO.
F6E09956-D4D4-45E0-85B7-161055850C9F.jpeg

På jobbet har jag haft Lamy safari och på senare tid TWSBI ECO som mina vardagspennor. Jag har varit väldigt nöjd, men skulle gärna ha någon finare. Tänk kanske Rolex Explorer.
Jag har varit jobbigt nära att slå till på en Lamy Dialog 3 för jag älskar mekaniken, men storleken, tyngden och inte minst priset har varit avskräckande. Jag gillar också italic spetsar, som inte finns i guld från Lamy. Då känns det lite dumt att byta till stål på en penna för nästan 3k.
Lamy 2000 är billigare, men inte heller den har italic spets, och de är inte utbytbara alls. Synd, för jag har redan en 2k med F-spets som mest blir liggande.
Då jag var väldigt nöjd med ECO tittade jag lite uppåt bland TWSBI och har haft både diamond 580 och mini i olika kundvagnar tillräckligt länge för att det ska bli pinsamt även i en nätbutik.
Till slut landade jag dock i att jag inte behöver fler pennor, bara rätt pennor. Efter en del googlande efter folk som kan omforma spetsar började jag hitta fler och fler guider till hur man gör själv.

Hur svårt kan det vara?

Dremel fanns ju på jobbet, och slippapper kunde jag beställa från Tyskland.

Så.

Beväpnad endast med självförtroendet hos en medelmåttig vit man och upptäckten att L2k-spetsar visst fanns att köpa löst satte jag igång. Jag hade beställt en ny stålspets från lamy för att öva på, men lät den ligga i lådan.
Jag tänkte också att eftersom det här kommer bli så bra kan jag lika gärna ge mig på min farfars gamla penna samtidigt. Den uppmärksamme läsaren hör förmodligen samtliga varningsklockor som tyvärr var helt ur funktion hos mig.
Den första lärdomen jag kan dela med mig av är använd aldrig dremel på penspetsar. De är helt enkelt för känsliga. Ungefär här började jag bittert ångra att jag körde båda pennor samtidigt. Min tröst var att de ändå bara låg i lådan.
Efter lite milt våld för att återställa parallellitet gav jag mig på sandpapper istället. 240, 400, 600, 800, 1200, 1500, 1800, 2400, 3200, 3600, 4000, 6000, 8000 för att avsluta med 12000.
05F81206-B1F2-440D-86F9-A2D54B48F945.jpeg


Tyvärr skedde allt under ganska hög stressnivå, men jag är ändå både glatt överraskad och lite stolt över resultatet.
A9FE1B31-E8E4-4E0B-B5A5-978CB6BE8A25.jpeg


Lamyn blev helt ok, och Sheaffern blev riktigt bra.
9031AE5E-BBF5-4119-98B4-B08F1819C342.jpeg
EA977575-86CE-4432-A569-44668925F1BE.jpeg
3FD9FC8F-CA94-47AB-AA35-6F71431CC6FD.jpeg


Just nu har jag fyllt Lamy med "Holly" från adventskalendern, men kommer nog återbesöka den för att få den ytterligare lite bredare. Sheaffern blir hemmapenna. Tillsvidare är jag framförallt mycket nöjd med att inte helt ha sabbat någon av dem.
Oj oj oj, hur har jag missat det här...

Har själv petat med en del jinaho spetsar... Och ja dremel är ju en mardröm. Det jag funnit fungera bra är den finaste nagelfil du kan tänka dig att hitta, för att forma och för att sedan avsluta med grov papperspåse och en liten mängd häxans silverputs och göra åttor. Men du kan ju även justera bredden på slitsen för att minska mängden bläck som kommer ut. Dock finns en chans att pennan går lite väl torrt och du tappar smörj mot pappret. Men din väg med papper är ju helt klart proffsigast :)
 

Fargoth

Omega
Så verkar även jag ha trillat ner i penn-träsket. Efter att ha läst på en massa unnade jag mig en Kaweco i aluminium, jag gillade den i plast så det kändes lyxigt att uppgradera till aluminium.

Tittar nu efter en refill till min Parker Jotter, tycker att många pekar mot Schmidt EasyFlow 9000 M, är det någon som har något alternativt förslag?
Vet någon om man kan köpa en sådan någonstans i Stockholms innerstad?

Jag är kanske lite sen på bollen, men har nördat ner mig en del i detta så tänkte dela med mig. :)

Schmidt EasyFlow 9000 är ju ett hybrid-bläck, det vill säga en uppblandad variant av ett oljebaserat kulspetsbläck med bättre flyt. I den klassen så gillar jag Schneiders Slider 755 bättre än Schmidts EasyFlow, tyckte Schneider gled mycket bättre. Den svarta varianten är dessutom dokumentklassad (ISO 12757-2). Ett annat hybridbläck som jag gillar skarpt och som är mer åt gel-hållet är uni:s Jetstream, det finns numera som G2-refill med modellnummer SXR-600.

Det lät tidigare som att du gillade regelrätt gel-känsla, där har jag sneglat på Schneider Gelion 39. Den är också dokumentklassat vilket tilltalar min nördiga sida. Det skönaste gel-bläck jag testat är annars Zebra Sarasa Dry, men det verkar inte finnas som G2-refill.

P.S.
För fans av Ballograf Epoca är det värt att notera att Ballografs refiller är samma format som G2 förutom plastpluppen på toppen, och den kan man byta mellan refiller utan större problem. På så vis kan man t.ex. ordna en arkivbeständig röd refill till sin röda Epoca... :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Fargoth

Omega
Hej,

Vad tror ni om följande penna? tänker för prisklassen? är det värt?
https://www.lamystore.se/lamy-dialog-3-reservoar-palladium-f
LAMY DIALOG 3 RESERVOAR PALLADIUM
Värt eller ej beror ju mycket på vad du är ute efter och vad du gillar?

Jag har varit lite sugen på en reservoarpenna med mekanism för att gömma spetsen, men då en Pilot Decimo, den mindre varianten av Pilots Capless. Finns på Pen Store i Stockholm om du vill känna.

Nu gillar jag mindre pennor, men Decimo är också rätt mycket billigare än en fullstor Capless.
 
Topp