• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Absolut! La till en edit på förra inlägget ;)
Jag ska göra en Side show till Urbildningsradion som vi tänkt ska heta margarinkungenshörna där jag tänkte snacka lite life style så naturligtvis pennor så jag lovar att det kommer mer om du bara orkar vänta lite, tänkte köra igång efter semestern.
(Jobbar på manus och sånt nu)

Jag ska göra en Side show till Urbildningsradion som vi tänkt ska heta margarinkungenshörna där jag tänkte snacka lite life style så naturligtvis pennor så jag lovar att det kommer mer om du bara orkar vänta lite, tänkte köra igång efter semestern.
(Jobbar på manus och sånt nu)
Härligt!! Ser fram emot den! Kul med sånt här också! Saker går ofta hand i hand ;)

Var tvungen att uppgradera lite kulspetspenna. Lamy 2000. :) (Och Gshock).
20200716_110554.jpg

Fick precis in två parker sonnet. För 700kr dessutom, inte dåligt. Klockan kom inte med men har em g-shock på mig:)
20200721_140838.jpg
20200721_141211.jpg
20200721_141205.jpg
20200721_141158.jpg

Bilagor

• 20200721_141214.jpg
    20200721_141214.jpg
    235.4 KB · Visningar: 3
  • 20200721_141156.jpg
    20200721_141156.jpg
    208.3 KB · Visningar: 3
  • 20200721_141148.jpg
    20200721_141148.jpg
    233.5 KB · Visningar: 3
är det onödigt om man köper Mont Blanc ballpoint eller roller ball? är det reservoar som gäller?
Inte alls, ballpoint, dvs kulspetspenna är enl min erfarenhet oslagbart, rollerballrefil är dyrt och dessa räcker inte länge.
Jag har även en 0,9 mm blyertsstift och den är också mycket bra.

jag är mellan rollerball eller ballpoint båda ( båda mont blanc Legrand) , fan svårt val.
Vad får man mest för pengarna mellan dessa två

Caran d'Ache eller Mont Blanc är mitt svar.
Caran d'Ache väger mer, skönt när man skriver men några gram extra i kavajfickan är inte snyggt eller skönt om kavajen är tunn.
Detta påpekande har fått smisk förr i denna tråd...

..... känslan

Caran d'Ache Kulspetspennor är bäst tycker jag och dom är vettigt prissatta.
Caran d'Ache 849 är skön att hålla, skön att skriva med och kostar ett par hundra kronor.

Den är dock ganska liten tycker jag. Jag har ett par 849:eek:r, men den Caran D'ache Leman jag har är tack vare lite mer tyngd och framförallt större mått mycket skönare att skriva med. Jag gillar kulspetspatronerna från Caran D'Ache, speciellt med de tjockare kulorna - genom att variera trycket kan man variera texten rätt mycket.

Edit: Det är alltså hos Caran D'Ache samma patroner både i de billiga pennorna som i de för flera tusen. :)

Vill också slå ett slag för det japanska märket Sailor. De har både kulspets och reservoarpennor som enligt mig är i samma klass som Caran D'Ache och Montblanc. Fast japanska då.

Men nu när jag skriver detta inser jag att jag borde göra mig av med några pennor, främst reservoarpennor och bläckflaskor... jag har för många och skriver nästan inte med reservoarpennor längre... hmm... Dags för en annons nån gång tror jag. :)

Den är dock ganska liten tycker jag. Jag har ett par 849:eek:r, men den Caran D'ache Leman jag har är tack vare lite mer tyngd och framförallt större mått mycket skönare att skriva med. Jag gillar kulspetspatronerna från Caran D'Ache, speciellt med de tjockare kulorna - genom att variera trycket kan man variera texten rätt mycket.

Edit: Det är alltså hos Caran D'Ache samma patroner både i de billiga pennorna som i de för flera tusen. :)

Vill också slå ett slag för det japanska märket Sailor. De har både kulspets och reservoarpennor som enligt mig är i samma klass som Caran D'Ache och Montblanc. Fast japanska då.

Men nu när jag skriver detta inser jag att jag borde göra mig av med några pennor, främst reservoarpennor och bläckflaskor... jag har för många och skriver nästan inte med reservoarpennor längre... hmm... Dags för en annons nån gång tror jag. :)

skippa arbetet med att knåpa ihop en annons, behåll reservoarpennorna, skriv med dom och njut.
Njut av färgfläckar på fingrarna.
Njut av att du inte ”bara” skriver.
Njut av att kollegorna tycker att du är lite för mer än dom.

skippa arbetet med att knåpa ihop en annons, behåll reservoarpennorna, skriv med dom och njut.
Njut av färgfläckar på fingrarna.
Njut av att du inte ”bara” skriver.
Njut av att kollegorna tycker att du är lite för mer än dom.

En penna eller två kommer jag säkert behålla. Min Sailor King of Pen. Kanske en Sailor 1911. Men resten ligger bara och torkar ihop. Bläck åldras inte alltid heller med värdighet. Jag har redan en lite äldre (tror jag) Parker M200 som jag vet kräver renovering innan den går att att skriva med. :(

En penna eller två kommer jag säkert behålla. Min Sailor King of Pen. Kanske en Sailor 1911. Men resten ligger bara och torkar ihop. Bläck åldras inte alltid heller med värdighet. Jag har redan en lite äldre (tror jag) Parker M200 som jag vet kräver renovering innan den går att att skriva med. :(
Är Parkerna reservoar?
Om så PMa mig så kan jag maila kontakt uppgifter till den enda jag känner till som servar gamla pennor.

Är Parkerna reservoar?
Om så PMa mig så kan jag maila kontakt uppgifter till den enda jag känner till som servar gamla pennor.

Det är ju inte en Parker, det är en Pelikan. :) Tack, jag ska minnas erbjudandet och kanske kontaktar dig inom kort. Har lite egna kontakter sen jag var mer pennaktiv också.

Vi får väl se när jag orkar ta tag i det. :)

Ang reservoarpenna på jobbet... inte för mig. De blöder genom billiga papper (vilket alla papper på ett kontor är) och få bläck är arkivbeständiga. :(

På kontoret är det också lite för lätt att man glömmer pennor i fel rum eller nån bara lånar en penna etc... så finpennorna håller jag hemma. :)

Vi får väl se när jag orkar ta tag i det. :)

Ang reservoarpenna på jobbet... inte för mig. De blöder genom billiga papper (vilket alla papper på ett kontor är) och få bläck är arkivbeständiga. :(

På kontoret är det också lite för lätt att man glömmer pennor i fel rum eller nån bara lånar en penna etc... så finpennorna håller jag hemma. :)
För kontorsbruk har jag fastnat för järngallusbläcken (iron gall ink) från Rohrer & Klingner, de är vattenbeständiga (vet ej om det finns arkivklassade varianter) och för mig blöder de inte igenom ens på billigt papper.

Tillbaka
Topp