• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Helson Shark Diver och Ballograf Epoca

IMG_4165.JPG

Bilagor

• index.jpg
    index.jpg
    10.7 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Jag har ingen större erfarenhet av rollerball, men gillar att gissa, så här kommer mitt bidrag.

Uttorkning - Borde ta minst ett par år innan den torkar ut. Schmidt, en respekterad tillverkare, anger att deras rollerball-refiller klarar ett år i fria luften utan att torka ut. Så om MB lyckas hålla sin penna någorlunda tät låter det rimligt att livslängden kan bli upp emot 5 eller kanske 10 år.

Skrivlängd - Ballografs kulspetsrefiller marknadsförs med skrivlängd på 8000m, och jag skulle gissa att en rollerball räcker i storleksordningen en tiondel av en kulspets, så säg 800m. En snabb sökning resulterade i en rollerball som marknadsförs med 700m skrivlängd. Så säg att MB håller hög kvalitet och kanske kommer upp emot 1000m. Kan också vara så att MB är måna om ett gott bläckflöde för skrivkänslan och därför inte räcker lika långt som snålare rollerballrefiller.

Jag har ingen större erfarenhet av rollerball, men gillar att gissa, så här kommer mitt bidrag.

Uttorkning - Borde ta minst ett par år innan den torkar ut. Schmidt, en respekterad tillverkare, anger att deras rollerball-refiller klarar ett år i fria luften utan att torka ut. Så om MB lyckas hålla sin penna någorlunda tät låter det rimligt att livslängden kan bli upp emot 5 eller kanske 10 år.

Skrivlängd - Ballografs kulspetsrefiller marknadsförs med skrivlängd på 8000m, och jag skulle gissa att en rollerball räcker i storleksordningen en tiondel av en kulspets, så säg 800m. En snabb sökning resulterade i en rollerball som marknadsförs med 700m skrivlängd. Så säg att MB håller hög kvalitet och kanske kommer upp emot 1000m. Kan också vara så att MB är måna om ett gott bläckflöde för skrivkänslan och därför inte räcker lika långt som snålare rollerballrefiller.
Kan tillägga att om du använder pennan sällan kan det fastna lite torkat bläck precis innanför spetsen, så om bläckflödet är lite snålt betyder det nödvändigtvis inte att bläcket är slut i patronen. Brukar flyta på bra efter en stunds användande.

Sorry, jag har inte läst tråden senaste tiden.
MBs rollerballs har inte räckt länge för mig, snarare osannolikt kort.
Helt ok om man sitter på sitt kontor men sjukt irriterande om man jobbar aktivitetsbaserat utan egen plats och dessutom åker till möten på 3-4 olika kontor hela dagarna.
Mer än ett möte har avbrutits för omladdning.

Köpte du ny?
Hur känns den i kroppen? Har hört att godset skall vara tunt, men att spetsarna skall vara fantastiska.

Grattis, det jag fiskar efter är en recension.
Hihi ja den kommer direkt från MB. Fyllde den nyss med bläck, känns magiskt. Vet inte om jag kan filma den med min kamera i vettig kvalitet, men om du vill kan jag försöka flänga ihop något. Jämförelsebild på min pelikan m600 (m), där ser du hur fet nibben är på MB kontra m600.
Känns mjuk från början, men den lär bli len som varmt smör så småningom.
20200918_160329.jpg

Kul @Nissestr !

Galet stor spets. Men det är väl MBs största?
Hur upplever du eventuell skillnad i finish mellan m600 och 149?

Du behöver absolut inte spela in något. Det finns mycket kring 149 på nätet.
Bara kul att höra vad andra tycker.

Kul @Nissestr !

Galet stor spets. Men det är väl MBs största?
Hur upplever du eventuell skillnad i finish mellan m600 och 149?

Du behöver absolut inte spela in något. Det finns mycket kring 149 på nätet.
Bara kul att höra vad andra tycker.
Haha ja den är riktigt stor, men det passar den bra iom tjockleken överlag (mer likt en cigarr än ett tjockt sugrör). Problemet med "känslan" är väl att det känns fattigt med resin (materialet på pennan i sig - plast) men det är ju inget unikt för just 149 eller montblanc, många andra, typ pelikan kör ju med samma stuk. Så på det planet känns det inte något olikt. Däremot tycker jag att 149s finish överlag men främst på nib är klart bättre än m600, men där skulle man snarare göra en jämförelse till m1000 för att få en bättre bild.

Sen så betalar man ju mer för märket. Precis som med vissa klockmärken ;)

Haha ja den är riktigt stor, men det passar den bra iom tjockleken överlag (mer likt en cigarr än ett tjockt sugrör). Problemet med "känslan" är väl att det känns fattigt med resin (materialet på pennan i sig - plast) men det är ju inget unikt för just 149 eller montblanc, många andra, typ pelikan kör ju med samma stuk. Så på det planet känns det inte något olikt. Däremot tycker jag att 149s finish överlag men främst på nib är klart bättre än m600, men där skulle man snarare göra en jämförelse till m1000 för att få en bättre bild.

Sen så betalar man ju mer för märket. Precis som med vissa klockmärken ;)
Priset får en ju nästan att svimma:confused: Men stort grattis!

Jag är lite sugen på antingen en (till) Twsbi Eco eller 580 om man sträcker lite på benen. Du har ingen rekomendation på något fint i 300-700kr klassen?
Har inte superkoll på den sektionen, jag har en platinum eycron (?) Som kostar ca 700kr, den har en aluminium nib och det är en gigantisk skillnad jämfört med 14k eller 18k guld.
Är det en reservoir du är ute efter eller ballpoint/rollerball?

Jag är lite sugen på antingen en (till) Twsbi Eco eller 580 om man sträcker lite på benen. Du har ingen rekomendation på något fint i 300-700kr klassen?
Bor du i sthlm trakten så kan du gå förbi penshop på Södermalm, där kan du prova lite i handen och se om det är något som känns bra, finns massor sub 1000kr att prova :)

Bor du i sthlm trakten så kan du gå förbi penshop på Södermalm, där kan du prova lite i handen och se om det är något som känns bra, finns massor sub 1000kr att prova :)
Det är reservoar som ska införskaffas. Nästa ballpoint är en fisher space pen, en sådan måste man ju ha. Tror inte det var rätt modellnamn på platinum pennan då det inte kom upp något på google. Bor dessutom inte i stockholm som du ser under min profil:D (kom på att det står från så det är tekniskt inte rätt men ändå)
Pennan som ska köpas måste vara en piston filler, orkar inte med dessa jävla converters längre. Fylla på dem varannan vecka för fan.

Tillbaka
Topp