• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

Oj, den har helt flugit under min radar! Absolut snygg, och jag ska kolla upp den närmre. Dock verkar det som om det blir en Lamy 2000 ändå i slutändan (i alla fall för tillfället).
Ett tips bara...
Nu har iofs Lamy 2000 annan spets än övriga Lamypennor, men om du skriver smått så se till att beställa en EF. Jag har en F till min AL-star och jag upplever den lite för bred, mer som en M. Jag skulle lyssnat på @DrSbaitso och tagit en EF.
 
Ett tips bara...
Nu har iofs Lamy 2000 annan spets än övriga Lamypennor, men om du skriver smått så se till att beställa en EF. Jag har en F till min AL-star och jag upplever den lite för bred, mer som en M. Jag skulle lyssnat på @DrSbaitso och tagit en EF.

Eller så ser du det som en möjlighet att köpa en färgglad safari med EF-spets som slaskpenna, och flytta smala spetsen till Al-star. Det var så jag gjorde :)
 
Eller så ser du det som en möjlighet att köpa en färgglad safari med EF-spets som slaskpenna, och flytta smala spetsen till Al-star. Det var så jag gjorde :)
Har funderat på det, eller att bara köpa en lös spets...

Har även funderat på att köpa en till penna, med fin spets. Följande verkar intressanta:
Pilot Prera, Premium Balance/Cool, Sailor Young Profit (Somiko 1911 Young), Sailor Reglus (Industrial Revolution)

Kan bli dyrt detta.... :confused:
 
Lite bläck från Japan dök upp igår! :happyhappy:
post-124297-0-53416700-1441868378.jpg

post-124297-0-34382800-1441868382.jpg


Väntar även på en flaska Iroshizuku Take-sumi från Japan (halva priset).
 
Vilken sida beställde du ifrån?
Från cool-japan på eBay. Frakten tog prick 7 dagar och jag hade tur som slapp införtullningsavgifter.
Just nu säljer han ut Iroshizuku billigt, ~135 kr. Dock är frakten ganska dyr pga vikten.

Kommer nog att handla från honom igen, om jag behöver något mer från Japan. Speciellt japanska Limited Editions av bläck, men han är även billig med japanska pennor.
 
  • Like
Reactions: san
Jag håller med Undersköterskan om att Pelikan gör pennor av högsta kvalité och riktigt sköna att skriva med. Här min reservoar (M800) som är drygt 15 år gammal.
Även Caran d'Arcs och speciellt Duponts pennor håller jag högt.
73lcMnA.jpg
Caran d'Ache håller väldigt hög kvalitet. Jag har ett antal av dem och de imponerar. Varierar vilken som används utifrån aktuell daglig klocka. Är sjukt stolt över att få fatt på en förvisso vanlig kulspetspenna Ericdor, men det är 925 sterling silver! Ovanlig! Annars uppskattar jag min RNX.016, tror jag den heter. Använder japanskt bläck av högsta kvalitet.
 
Vad kan ni rekommendera som "första penna" som är "lite finare" än standard men ändå inte kostar skjortan? :)
Känner verkligen att det är dags att skaffa sig en hyffsad penna!
 
Vad kan ni rekommendera som "första penna" som är "lite finare" än standard men ändå inte kostar skjortan? :)
Känner verkligen att det är dags att skaffa sig en hyffsad penna!
Pilot MR (Metropolitan i vissa länder)
Sailor 1911 Young
Lamy CP1/Linea/ST
Lamy Studio


Det du bör fundera mest på är vilken spets du vill ha. Europeiska märken har normalt lite bredare spetsar än de japanska märkena. En Lamy "Fine" motsvarar en Pilot "Medium", etc.
Jag har själv en Lamy "Fine" och en Pilot "Fine". Lamyn tycker jag är aningen för bred och Piloten aningen för fin. Funderar på att skaffa en Pilot eller Platinum "Fine/Medium".
 
Pilot MR (Metropolitan i vissa länder)
Sailor 1911 Young
Lamy CP1/Linea/ST
Lamy Studio


Det du bör fundera mest på är vilken spets du vill ha. Europeiska märken har normalt lite bredare spetsar än de japanska märkena. En Lamy "Fine" motsvarar en Pilot "Medium", etc.
Jag har själv en Lamy "Fine" och en Pilot "Fine". Lamyn tycker jag är aningen för bred och Piloten aningen för fin. Funderar på att skaffa en Pilot eller Platinum "Fine/Medium".

Tack. Är det nät-shopping som gäller?
 
Tack. Är det nät-shopping som gäller?
I mitt fall har det varit det till 100%. Den lokala bokhandeln har bara enstaka reservoarpennor att välja på, men inga som faller mig i smaken.

Men det finns massor av bra webshoppar världen runt. Jag har även handlat ett par gånger från Massdrop.
Dock, om man ska ha tag på japanska pennor och bläck är det oftast mycket billigare att köpa dem direkt från Japan. Jag har handlat från Rakuten och cool-japan på eBay, mycket smidigt.
Lamy finns billigt hos Fontoplumo i Nederländerna.
 
Senast ändrad:
Hur stor skillnad upplever ni det är mellan stål och guldspetsar? Och hur knepigt är det att leva med en reservoar "till vardags" inkl flyg osv? Eller är det en rollerball man ska sikta på tycker ni? Har försökt mig på en del research men inte lyckats bilda mig en vettig uppfattning än, så alla kloka synpunkter samt förslag på lämpliga modeller mottages tacksamt!
 
Reservoar på flyg är ingen jättebra ide, då tryckskillnader gör att bläcket kan läcka ut. Töm pennan innan du går ombord, eller, men mer riskabelt, fyll den helt för att minimera luftvolymen i bläcket. Jag är inte säker på om rollerballs är befriade från detta problem, men det kanske andra har koll på eller erfarenheter av? Mellan guld och stål är det skillnad, framförallt över tid. En guldspets formas efter hur du skriver, vilket en stålspets inte gör. I alla fall inte i samma utsträckning.
 
Och nästa fundering är ju då om man ska köra med cartridge/converter eller inbyggd behållare? Vilken är den billigaste/mest prisvärda (2 olika saker, jag vet) pennan med guldspets? Om det man letar efter är skrivkänsla och vettigt yttre vill säga... (helt ointresserad av massa orientaliska ornament, sköldpaddsfinish och Gud vet vad... Har sett sådär löjligt dyra "konstverk" till pennor som jag bara tycker är fula. Föredrar clean och modern design...)
 
Och nästa fundering är ju då om man ska köra med cartridge/converter eller inbyggd behållare? Vilken är den billigaste/mest prisvärda (2 olika saker, jag vet) pennan med guldspets? Om det man letar efter är skrivkänsla och vettigt yttre vill säga... (helt ointresserad av massa orientaliska ornament, sköldpaddsfinish och Gud vet vad... Har sett sådär löjligt dyra "konstverk" till pennor som jag bara tycker är fula. Föredrar clean och modern design...)
Vilken typ av behållare är nog en smaksak. Jag har inte prövat någon med inbyggd behållare, men fördelen är ju att bläckkapaciteten ökar ganska mycket.

Platinum PLT-5000 brukar räknas som en av de billigaste pennorna med guldspets. En väldigt prisvärd penna tycker jag, dock finns det andra högre upp i prissegmenten som är ännu bättre att skriva med, men vad som är prisvärt är ju väldigt subjektivt.
plaf0603_1.jpg
 
Är det nån härinne som har erfarenhet av Coles pennor?
Sugen på en billig rollerball, men ok kvalitet är ju alltid nice... :)

http://www.penheaven.co.uk/coles-approach-shiny-chrome-rollerball-pen
Jag är ingen penn-konnässör, men efter efterforskningen när jag letade min första "fin"-penna så skulle jag nog säga att Pilot G2 (hittas lätt i Sverige) är ganska svårslaget när det gäller prisvärt. Dock inget som inger den där sköna känslan av halv-lyx... Typ som en Seiko 5.
http://www.cultpens.com/i/q/PL00019/pilot-g2-07-gel-ink-rollerball-pen-blg207

Annars så lutar jag mot Caran d'Ache. Klassikern 849:
http://www.cultpens.com/i/q/CD05757/caran-dache-metal-collection-metal-x-line-849-ballpoint-pen

Eller den tjockare och lite skönare att hålla, Alchemix:
http://www.cultpens.com/i/q/CD24866/caran-dache-alchemix-ballpoint-pen-graphite
 
Hur stor skillnad upplever ni det är mellan stål och guldspetsar? Och hur knepigt är det att leva med en reservoar "till vardags" inkl flyg osv? Eller är det en rollerball man ska sikta på tycker ni? Har försökt mig på en del research men inte lyckats bilda mig en vettig uppfattning än, så alla kloka synpunkter samt förslag på lämpliga modeller mottages tacksamt!

Jag flyger som bara den med mina reservoarpennor, använder dem även i luften och har aldrig märkt av något läckage...
 
Vilken typ av behållare är nog en smaksak. Jag har inte prövat någon med inbyggd behållare, men fördelen är ju att bläckkapaciteten ökar ganska mycket.

Platinum PLT-5000 brukar räknas som en av de billigaste pennorna med guldspets. En väldigt prisvärd penna tycker jag, dock finns det andra högre upp i prissegmenten som är ännu bättre att skriva med, men vad som är prisvärt är ju väldigt subjektivt.
plaf0603_1.jpg
Gött! Måste kolla lite på dem!
Hahaha! Se där ja! Det är ju idag ju (noterade jag efter lite googlande)! Kul!
 
Tillbaka
Topp