• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

AndyK

Cartier
Känner mig jäkligt novis just nu i reservoarpennoe världen.
Om man förvarar en sådan med spetsen nedåt (inte horisontellt utan vertikalt med spetsen neråt) rinner inte allt ut då?
Nix, man kan få visst läckage, men om det är en penna av bra kvalitet som är helt tät ska det inte vara några problem. Ibland kan spetsen vara lite blöt när man börjar skriva med en penna som förvarats med spetsen neråt, men generellt sett är det inga problem.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vad är det för svart hål ni lett ner mig i? Vet inte om jag tycker om er...

image.jpeg


Däremot gillar jag mina pennor som bara den.

Ångrar nästan redan nu att jag inte satsade på en bättre reservoarpenna direkt. Även fast AL-staren är en billig penna så känns den riktigt trevlig. Dock Rollerball i detta utförande.

Och initialt så känns inte reservoaren alls krånglig att skriva med. Ska testköra ett tag så får vi se om det blir någon uppgradering framöver. Känns som man borde prova runt bland lite olika modeller innan dess dock...

Tack för all input så här långt!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Vad är det för svart hål ni lett ner mig i? Vet inte om jag tycker om er...

image.jpeg


Däremot gillar jag mina pennor som bara den.

Ångrar nästan redan nu att jag inte satsade på en bättre reservoarpenna direkt. Även fast AL-staren är en billig penna så känns den riktigt trevlig. Dock Rollerball i detta utförande.

Och initialt så känns inte reservoaren alls krånglig att skriva med. Ska testköra ett tag så får vi se om det blir någon uppgradering framöver. Känns som man borde prova runt bland lite olika modeller innan dess dock...

Tack för all input så här långt!
Welcome to the dark (blue) side..
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Okej - plitat på med min nya Safari ett par dagar nu - ÄLSKART!

Nybörjarfråga igen då: en sak som jag gillar med rollerballs är hur lättskrivna dem är, alltså att de rör sig lätt, och med låg friktion, över papperet. Jag upplever att reservoaren går tyngre, som att den nästan 'skär' lite i papperet. Jag beställde en 'extra fine' nib - skulle en grövre spets ge en friktionsfriare gång?

Och hur tänker ni kring storlekar på spetsarna? Hur väljer ni? Och varför?

Har direkt blivit sugen på att dels prova någon annan bredd, men även på att prova något med kolvfyllning (TWSBI 580 - okej skrot?) - damn, fast i träsket direkt! :facepalm:
 

AndyK

Cartier
Ju bredare spets, ju lättare går de över pappret. Sen har vissa märken mer feedback i sina spetsar än andra.
Pilot och Pelikan är kända för att ha spetsar med väldigt lite motstånd. Lamy, Sailor och Platinum ger mer feedback. Vad man föredrar är en smaksak, jag gillar när de går lätt över pappret.

Jag har lite olika bredder på mina spetsar. Beror lite på vad jag ska skriva. Marginalanteckningar kräver en japansk fin eller europeisk extra fin, vanliga anteckningar gör jag med japansk medium eller europeisk fin. Jag har ganska liten handstil, så jag kan inte ha alltför breda spetsar. Dock vill jag har tillräckligt breda för att få skuggning och "sheen".
Gillar att skriva lite mer "konstnärligt" kan man ju kolla på italic-spetsar.

TWSBI 580 ska vara helt OK. Inte i klass med Pilot Custom Heritage 92, men helt OK.
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ju bredare spets, ju lättare går de över pappret. Sen har vissa märken mer feedback i sina spetsar än andra.
Pilot och Pelikan är kända för att ha spetsar med väldigt lite motstånd. Lamy, Sailor och Platinum ger mer feedback. Vad man föredrar är en smaksak, jag gillar när de går lätt över pappret.

Jag har lite olika bredder på mina spetsar. Beror lite på vad jag ska skriva. Marginalanteckningar kräver en japansk fin eller europeisk extra fin, vanliga anteckningar gör jag med japansk medium eller europeisk fin. Jag har ganska liten handstil, så jag kan inte ha alltför breda spetsar. Dock vill jag har tillräckligt breda för att få skuggning och "sheen".
Gillar att skriva lite mer "konstnärligt" kan man ju kolla på italic-spetsar.

TWSBI 580 ska vara helt OK. Inte i klass med Pilot Custom Heritage 92, men helt OK.

Tack för svar!

Vet inte riktigt vad som räknas som 'liten handstil' - skriver inte heller så stort, frågan är om man ska satsa på en 'fine' eller 'medium' som andra penna.

Tack för tipset om Pilot Heritage - ska kolla in den. Är någon typ av fyllning bättre att satsa på än någon annan? Upplever, från din film, som att kolvfyllning verkar smidigt.
 

AndyK

Cartier
Tack för svar!

Vet inte riktigt vad som räknas som 'liten handstil' - skriver inte heller så stort, frågan är om man ska satsa på en 'fine' eller 'medium' som andra penna.

Tack för tipset om Pilot Heritage - ska kolla in den. Är någon typ av fyllning bättre att satsa på än någon annan? Upplever, från din film, som att kolvfyllning verkar smidigt.
Angående storleken på handstilen har jag inte något bra svar. Jag antar att man får pröva sig fram till vilken spets som passar en bäst. Det är lite bökigt i och med att alla olika tillverkare har olika definition på vad som är medium, fin, etc. Skulle dock tror att japansk medium eller europeisk fin är de som passar mig bäst. Andra föredrar andra storlekar.

Jag har inte prövat så många olika fyllningssystem. Det viktigaste för mig är att jag ska kunna se bläcknivån i convertern (eller pennan). Behållare som inte är genomskinliga är lite dryga, då får man gå på känn och erfarenhet för att avgöra hur mycket bläck man har kvar.
Men för de som inte vill fylla på sin penna allt för ofta, så är nog en penna med kolvfyllnig att satsa på. Själv byter jag bläck alldeles för ofta för att ha nytta av en kolvfyllare. Dock är det grymt fräckt att se bläcket skvalpa runt i en genomskinlig penna (demonstrator).
 

JAkesson

Omega
I väntan på att beslutsångesten gällande "riktig" (riktigare?) penna skall lägga sig så köpte jag en Fisher Space Pen idag. Får ta på mig min speedy, korka upp rymdpennan och känna mig som riktig Nasa-tekniker tills jag bestämmer mig för vad som komma skall.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
I väntan på att beslutsångesten gällande "riktig" (riktigare?) penna skall lägga sig så köpte jag en Fisher Space Pen idag. Får ta på mig min speedy, korka upp rymdpennan och känna mig som riktig Nasa-tekniker tills jag bestämmer mig för vad som komma skall.
Do it! Mycket härlig kombo!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
I väntan på att beslutsångesten gällande "riktig" (riktigare?) penna skall lägga sig så köpte jag en Fisher Space Pen idag. Får ta på mig min speedy, korka upp rymdpennan och känna mig som riktig Nasa-tekniker tills jag bestämmer mig för vad som komma skall.
Köpte en svart space pen för ca 6 år sendan. Har förvarat den i jackfickan sedan dess. Den har underbar patina nu, och är alltid till hands. Tycker om patronen, är mycket skön att skriva med.

Edit:en bullet black clip
 
Senast ändrad:

Shadyboy

Cartier
Har äntligen fått tummen ur och köpt pennan jag suktat efter, en Lamy 2000 med medium-spets. Man undrar ju genast varför jag inte köpt en tidigare. Vilken känsla att skriva med alltså! Och då har jag ju inte nött in spetsen på långa vägar än! Nu måste bara lite finare papper inhandlas! Någon som har tips på bra papper? Har hört mycket gott om Rhodias 80 och 90-grams, men någon som har bra alternativ att komma med?
 

Psykel

Patek
Köpte en svart space pen för ca 6 år sendan. Har förvarat den i jackfickan sedan dess. Den har underbar patina nu, och är alltid till hands. Tycker om patronen, är mycket skön att skriva med.

Edit:en bullet black clip
Jag har haft en Bullet utan clip i rå mässing i ett par månader nu. Använder den både privat och på jobbet och är sjukt nöjd! Den har dessutom på den korta tid jag haft den utvecklat en riktigt fin patina!
 

AndyK

Cartier
Har äntligen fått tummen ur och köpt pennan jag suktat efter, en Lamy 2000 med medium-spets. Man undrar ju genast varför jag inte köpt en tidigare. Vilken känsla att skriva med alltså! Och då har jag ju inte nött in spetsen på långa vägar än! Nu måste bara lite finare papper inhandlas! Någon som har tips på bra papper? Har hört mycket gott om Rhodias 80 och 90-grams, men någon som har bra alternativ att komma med?
Rhodia är bra, men inte jättelätta att få tag på i Sverige. Penshoppen har några enstaka block.
Jag använder själv Oxford Optik papper, oftast blocken som heter "Colours". Pappret är 90 g och priset är överkomligt. Ska vara likvärdigt med Rhodia.
Ska man ha ett riktigt bra papper, så är det Tomoe River från Japan som gäller. Men jag har inte sett det till försäljning i Sverige. Det är ett väldigt tunt och lätt papper, men ska ha vara speciellt utvecklat för reservoarpennor. Cultpens i UK har det till försäljning, men smakar det, så kostar det.
 

san

Cartier
2-Faktor
Har vi någon här som provat Uni Kuru Toga? Briljant idé, och pennan i all sin enkelhet löser ett uppenbart problem.
67675.jpg

Booklet+1.jpg

Booklet+2.jpg

Booklet+3.jpg

Booklet+4.jpg

Booklet+5.jpg

Booklet+6.jpg


Den autoroterar alltså samtidigt som du skriver så att stiftet bibehåller en skarp spets.
 

Galaxy

Rolex
Okej - plitat på med min nya Safari ett par dagar nu - ÄLSKART!

Nybörjarfråga igen då: en sak som jag gillar med rollerballs är hur lättskrivna dem är, alltså att de rör sig lätt, och med låg friktion, över papperet. Jag upplever att reservoaren går tyngre, som att den nästan 'skär' lite i papperet. Jag beställde en 'extra fine' nib - skulle en grövre spets ge en friktionsfriare gång?

Och hur tänker ni kring storlekar på spetsarna? Hur väljer ni? Och varför?

Har direkt blivit sugen på att dels prova någon annan bredd, men även på att prova något med kolvfyllning (TWSBI 580 - okej skrot?) - damn, fast i träsket direkt! :facepalm:
Låter ju nördigare än klockor :D måste läsa på!
 
Topp