• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

Jonte73

Audemars
Statstjänstemannacombo Röd !

image.jpg
 

JAkesson

Omega
Tips på bra ställe i GBG där man kan testa (och köpa..) vettig penna? Jag tänkte inte ta fullt steg ut till MB men en riktigt snygg rostfri rollerball eller en "modern" reservoar från Lamy eller liknande?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tips på bra ställe i GBG där man kan testa (och köpa..) vettig penna? Jag tänkte inte ta fullt steg ut till MB men en riktigt snygg rostfri rollerball eller en "modern" reservoar från Lamy eller liknande?

http://www.penstore.se/ Beställ ett par och testa. Skicka tillbaka de du inte vill ha.

Tycker det här var en intressant frågeställning - är trött på att hämta ut sunkiga kulspetspennor från förrådet på jobbet.

Är det någon som har något bra tips på vettig instegspenna? Jag tänker mig i detta fall snarare en penna i spannet 'Seiko till Omega' än 'Rolex till Patek'.

Gillar generellt att skriva med såna 'gel' och 'finewriter'-pennor (möjligen kanske det som kallas för 'rollerball' också - kan INGENTING om fina pennor). Var börjar jag lämpligen leta? Tips på modeller?
 

MrPlow

Rolex
Tycker det här var en intressant frågeställning - är trött på att hämta ut sunkiga kulspetspennor från förrådet på jobbet.

Är det någon som har något bra tips på vettig instegspenna? Jag tänker mig i detta fall snarare en penna i spannet 'Seiko till Omega' än 'Rolex till Patek'.

Gillar generellt att skriva med såna 'gel' och 'finewriter'-pennor (möjligen kanske det som kallas för 'rollerball' också - kan INGENTING om fina pennor). Var börjar jag lämpligen leta? Tips på modeller?
Först och främst är det reservoarpenna som gäller.

Bra instegsmodell: LAMY Safari t.ex.:
http://www.penstore.se/p/varumarke/lamy/lamy-safari-reservoar-shiny-black.html
123022_0.jpg


Ett eller två steg upp: Lamy 2000:
http://www.penstore.se/p/varumarke/lamy/lamy-2000-reservoar.html
123001_0.jpg


Kör på finespets och hitta något fint bläck. Ganska snart kommer du lämna färdigfyllda patroner...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Först och främst är det reservoarpenna som gäller.

Bra instegsmodell: LAMY Safari t.ex.:
http://www.penstore.se/p/varumarke/lamy/lamy-safari-reservoar-shiny-black.html
123022_0.jpg


Ett eller två steg upp: Lamy 2000:
http://www.penstore.se/p/varumarke/lamy/lamy-2000-reservoar.html
123001_0.jpg


Kör på finespets och hitta något fint bläck. Ganska snart kommer du lämna färdigfyllda patroner...

Tack!

Jag förstår att det EGENTLIGEN är reservoar som gäller - men är det inte väldigt krångligt? Är dessutom vänsterhänt och lite rädd för kladd.

Eller vågar man prova?

Jag kommer liksom från sånt här 'mög' och tycker detta är en 'fin' penna: http://www.penstore.se/p/varumarke/uni/uni-ball-vision-elite-05-mm.html

til12.jpg
 

MrPlow

Rolex
Tack!

Jag förstår att det EGENTLIGEN är reservoar som gäller - men är det inte väldigt krångligt? Är dessutom vänsterhänt och lite rädd för kladd.

Eller vågar man prova?

Jag kommer liksom från sånt här 'mög' och tycker detta är en 'fin' penna: http://www.penstore.se/p/varumarke/uni/uni-ball-vision-elite-05-mm.html

til12.jpg
Du kan ju smygstarta med en rollerball från LAMY. Visst är det lite krånligare, men det är det ju att dra upp en manuell klocka också =)

Men jag skulle satsa på extra fine spets då och snabbtorkande bläck... Men om det inte funkar får du gå över till rollerball.
 

JAkesson

Omega
Penstore känner jag väl till, där köpte jag min Lamy Safari som jag använt mer än två år nu. Det var just i nästa steg, med en penna för säg..1000-1500kr som jag verklkigen ville testa. Att beställa ett par och sen skicka tillbaka känns sådär. Hade hopats på nån vettig affär där. Jag får fundera vidare!
 

CyberAndre

Cartier
Tycker det här var en intressant frågeställning - är trött på att hämta ut sunkiga kulspetspennor från förrådet på jobbet.

Är det någon som har något bra tips på vettig instegspenna? Jag tänker mig i detta fall snarare en penna i spannet 'Seiko till Omega' än 'Rolex till Patek'.

Gillar generellt att skriva med såna 'gel' och 'finewriter'-pennor (möjligen kanske det som kallas för 'rollerball' också - kan INGENTING om fina pennor). Var börjar jag lämpligen leta? Tips på modeller?
Vilket man skulle kunna prata om i timmar.
Pennor är som klockor. Var skall man ens börja?! Man kan ge sig in i att reservoirpennor är i kalibern automatklocka. Kulspetspenna är quartz. Rollerball är nån sorts hybrid.
Kan inte ens börja prata om modeller, än.
Man kanske kan börja med att tänka budget? Hur mycket kan du tänka dig lägga ned på en penna? Allt handlar om vad det är man uppskattar hos en penna. Eller snarare, man kan börja där.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vilket man skulle kunna prata om i timmar.
Pennor är som klockor. Var skall man ens börja?! Man kan ge sig in i att reservoirpennor är i kalibern automatklocka. Kulspetspenna är quartz. Rollerball är nån sorts hybrid.
Kan inte ens börja prata om modeller, än.
Man kanske kan börja med att tänka budget? Hur mycket kan du tänka dig lägga ned på en penna? Allt handlar om vad det är man uppskattar hos en penna. Eller snarare, man kan börja där.

Tack för input! Och jag förstår att det är ett sjukt brett ämne och att man kan nörda ner sig oerhört mycket i detta.

...känns som en slippery slope att ge sig in på om jag ska vara ärlig.

Gör relativt mycket anteckningar på dagarna så tycker det vore roligt att ha någon trevlig penna att höra det med. Kulspets gillar jag inte alls.

Efter ovanstående input så fick det bli en beställning av en Lamy Safari Reservoar, för att testa, samt en Lamy AL-Star Rollerball, eftersom jag tror det kommer vara en trevlig penna även om den inte har den rätta 'nördfaktorn'.

Börjar enkelt så kanske man känner vad man gillar och kan ta sig vidare om man skulle fastna... :)
 

CyberAndre

Cartier
Tack för input! Och jag förstår att det är ett sjukt brett ämne och att man kan nörda ner sig oerhört mycket i detta.

...känns som en slippery slope att ge sig in på om jag ska vara ärlig.

Gör relativt mycket anteckningar på dagarna så tycker det vore roligt att ha någon trevlig penna att höra det med. Kulspets gillar jag inte alls.

Efter ovanstående input så fick det bli en beställning av en Lamy Safari Reservoar, för att testa, samt en Lamy AL-Star Rollerball, eftersom jag tror det kommer vara en trevlig penna även om den inte har den rätta 'nördfaktorn'.

Börjar enkelt så kanske man känner vad man gillar och kan ta sig vidare om man skulle fastna... :)

Hoppas att "we shortly can compare notes!" . Nördfaktor är komplicerad i denna branch. Många är väldigt ödmjuka MEN har sin egna fetish. Jag har flera. Yard-o-Led, allt är hantverk OCH Caran d'Ache T ex. Har precis nyligen beställt en japansk penna, också.
De är otroligt olika!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Penstore känner jag väl till, där köpte jag min Lamy Safari som jag använt mer än två år nu. Det var just i nästa steg, med en penna för säg..1000-1500kr som jag verklkigen ville testa. Att beställa ett par och sen skicka tillbaka känns sådär. Hade hopats på nån vettig affär där. Jag får fundera vidare!

Lamy Studio, kanske? För ~700.- får du en penna som skriver likadant som safari, men med betydligt finare yttre kvalitet.
lamy_studio_black_fp.jpg
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Kan man köpa "bättre" kulspets-/rollerballpennor än vanliga Ballograf och liknande? Köpte hem två Jinhao som var rätt mysiga i handen, men spetsen är ju inte direkt roligare än någon annan penna jag äger.
 

JesperO

Rolex
Penstore känner jag väl till, där köpte jag min Lamy Safari som jag använt mer än två år nu. Det var just i nästa steg, med en penna för säg..1000-1500kr som jag verklkigen ville testa. Att beställa ett par och sen skicka tillbaka känns sådär. Hade hopats på nån vettig affär där. Jag får fundera vidare!

Brobergs i Arkaden har ju bra sortiment....ev lite dyrare pennor men värt ett besök kanske.
Osäker på vad de har, länge sedan jag var där, senast hade de både Aurora, Lamy, Caran d'ache och MB - den senare är ju rätt trist dock...
 

AndyK

Cartier
Ett tips på ett insteg i reservoarpennsvärlden är Pilot MR (Metropolitan i USA). Väldigt skön att skriva med, både med fin och medium spets.

Jag har även en Lamy AL-star med fin spets, men jag föredrar min Pilot Metropolitan med medium spets.

Kommer inom kort att beställa en Pilot Custom Heritage 91 med mjuk fin-medium guldspets, och kanske även en Platinum 3776 Century medium.

Dock tycker jag att det roligaste med reservoarpennor är bläcken. Det finns så otroligt många olika bläck med olika nyanser, egenskaper och utseenden. Själv föredrar jag Sailors bläck, fantastisk skuggning och "sheen" (vet inte riktigt hur det översätts till svenska).
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag känner mig ganska omogen i mitt bläckval - lite som innan man hittar rätt bland klockor. Mycket bling lite substans. Jag ska börja söka mig mot lite bättre kvalitet och lugnare färger så fort jag kommer tillbaka till att skriva lite mer. Just nu är jag lite svag för brunt bläck, och svart är det absolut tråkigaste som finns.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Pennor i all ära (Love them)
Men använder folk reservoarpennor i vardagen? Jag gillar det verkligen, så det ärende det.. Men i mitt yrke skulle det bara inte vara rent praktiskt med en penna man alltid sätter på korken på (sitter på kontor som byggnadsingenjör och använder pennan till att görs extremt snabba anteckningar med eller skissar på en ritning). Skulle va om man hade ett sånt bordsställ då dvs...
 

AndyK

Cartier
Pennor i all ära (Love them)
Men använder folk reservoarpennor i vardagen? Jag gillar det verkligen, så det ärende det.. Men i mitt yrke skulle det bara inte vara rent praktiskt med en penna man alltid sätter på korken på (sitter på kontor som byggnadsingenjör och använder pennan till att görs extremt snabba anteckningar med eller skissar på en ritning). Skulle va om man hade ett sånt bordsställ då dvs...
Jag använder mina reservoarpennor varje dag på jobb. Har de liggande bredvid mig på skrivbordet under dagen, stoppar ned dem i min väska på kvällen så att de följer med hem. Har olika färg på bläcket och lite olika egenskaper på bläcket också. Har t.ex. alltid en fylld med permanent bläck.

Jag förstår att om man har ett lite mer praktiskt arbete, t.ex. ingenjör ute på en byggplats, så kan det vara lite bökigare. Men man kan ju alltid köra med en Pilot Capless.
Finns i olika modeller. Den i länken är årets specialutgåva, så det finns billigare varianter.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag använder mina reservoarpennor varje dag på jobb. Har de liggande bredvid mig på skrivbordet under dagen, stoppar ned dem i min väska på kvällen så att de följer med hem. Har olika färg på bläcket och lite olika egenskaper på bläcket också. Har t.ex. alltid en fylld med permanent bläck.

Jag förstår att om man har ett lite mer praktiskt arbete, t.ex. ingenjör ute på en byggplats, så kan det vara lite bökigare. Men man kan ju alltid köra med en Pilot Capless.
Finns i olika modeller. Den i länken är årets specialutgåva, så det finns billigare varianter.
Jag förstår :)

Även hittat att MB har en caples rollerball som jag ska iväg och pilla på snart..
 

AndyK

Cartier
Jag känner mig ganska omogen i mitt bläckval - lite som innan man hittar rätt bland klockor. Mycket bling lite substans. Jag ska börja söka mig mot lite bättre kvalitet och lugnare färger så fort jag kommer tillbaka till att skriva lite mer. Just nu är jag lite svag för brunt bläck, och svart är det absolut tråkigaste som finns.
Håller med om svart, tråkigt. Har dock en flaska Iroshizuku Take-sumi för säkerhetsskull.

Jag kör oftast med olika typer av blå bläck. Alltifrån blå/gröna (teal), via blå-svarta till blå som drar mot lila.
Idag kör jag Iroshizuku Asa-gao i min Pilot Metropolitan M, Sailor nano Sei-boku i min Pilot Metropolitan F och Bungbox 4B in min Lamy AL-star.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Håller med om svart, tråkigt. Har dock en flaska Iroshizuku Take-sumi för säkerhetsskull.

Jag kör oftast med olika typer av blå bläck. Alltifrån blå/gröna (teal), via blå-svarta till blå som drar mot lila.
Idag kör jag Iroshizuku Asa-gao i min Pilot Metropolitan M, Sailor nano Sei-boku i min Pilot Metropolitan F och Bungbox 4B in min Lamy AL-star.

Finns det patroner till 'alla' modeller (iaf. de som du nämner och andra som nämnts ovan i tråden) som man kan fylla själv?

Finns det någon guide kring hur fyllnadsförfarandet etc. går till?
 

AndyK

Cartier
Finns det patroner till 'alla' modeller (iaf. de som du nämner och andra som nämnts ovan i tråden) som man kan fylla själv?

Finns det någon guide kring hur fyllnadsförfarandet etc. går till?
Man fyller direkt från flaskorna, oftast med en konverter som göra att man kan "suga" upp bläcket i pennan.

Till de billigare Lamy-modellerna heter konvertern Z24.

Hittade denna på YouTube.
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Känner mig jäkligt novis just nu i reservoarpennoe världen.
Om man förvarar en sådan med spetsen nedåt (inte horisontellt utan vertikalt med spetsen neråt) rinner inte allt ut då?
 
Topp