• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Perfekt duo!

ClownenJac

Panerai
Perfekt och perfekt, men stort affektionsvärde :) Min Certinaduo, kloclan jag hade när jag gifte mig och morfars gamla förtjänstur.

20220518_100515.jpg
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
En mångsidig duo!

I oktober 2021 flyttade jag ner till Rom för att bo här i 9 månader. Innan resan var jag skeptisk till att ta med mig hela samlingen, vilket gav mig en idé om att försöka klara mig med endast två klockor. För att det inte skulle bli allt för svårt valde jag en enligt mig mångsidig duo som funkar till allt från strandhäng till finkläder. Det var även dessa två som användes mest frekvent innan flytten.

De första tre månaderna gick smärtfritt, klockorna fick ungefär lika mycket handledstid och jag kände ingen större saknad av de som var kvar i Sverige. Julen kom och vi åkte hem till familjen, 10 dagar blev till 40 pga ändrade covidregler som gjorde att vi behövde vänta in vaccindos nummer tre innan vi kunde återvända. Fuskade en hel del med min TWG-regel under denna tiden vilket gjorde att jag kunde stilla min för tillfället milda abstinens, så när det var dags att åka tillbaks hade jag inga som helst problem med att fortsätta min utmaning.

Första tiden tillbaks i Rom var inte heller några problem men sen kom OWGM… 31 dagar med en Tank på armen var en större prövning än väntat och när april äntligen anlände så förpassades pansarvagnen till en mörk låda. Sedan dess har det näst intill varit BB36 varenda dag med några få kvällar som undantag. Varmare väder samt en och annan dag på stranden gjorde inte saken bättre, någonstans här började jag sakna min Seamaster och i samband med detta växte saknaden till hela gänget på hemmaplan mer och mer.

Nu är det cirka två veckor kvar till hemresa, Tanken ligger kvar i lådan, BB36an stryper min uppsvällda handled och mobilen är ständigt överhettad av frenetiskt bläddrande i bildarkivet.

Sammanfattningsvis så ser jag trots ovanstående tillbaks på detta med glädje. Det har varit en rolig utmaning som troligtvis hade funkat ännu bättre om det inte vore för OWGM, det är iallafall skönt att ha något att skylla på. Ska njuta av den sista tiden här och sen blir det klockbyten dagarna i ända!
8A7E0FA8-1DC0-4F95-B5BF-A39D78300DCE.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
En mångsidig duo!

I oktober 2021 flyttade jag ner till Rom för att bo här i 9 månader. Innan resan var jag skeptisk till att ta med mig hela samlingen, vilket gav mig en idé om att försöka klara mig med endast två klockor. För att det inte skulle bli allt för svårt valde jag en enligt mig mångsidig duo som funkar till allt från strandhäng till finkläder. Det var även dessa två som användes mest frekvent innan flytten.

De första tre månaderna gick smärtfritt, klockorna fick ungefär lika mycket handledstid och jag kände ingen större saknad av de som var kvar i Sverige. Julen kom och vi åkte hem till familjen, 10 dagar blev till 40 pga ändrade covidregler som gjorde att vi behövde vänta in vaccindos nummer tre innan vi kunde återvända. Fuskade en hel del med min TWG-regel under denna tiden vilket gjorde att jag kunde stilla min för tillfället milda abstinens, så när det var dags att åka tillbaks hade jag inga som helst problem med att fortsätta min utmaning.

Första tiden tillbaks i Rom var inte heller några problem men sen kom OWGM… 31 dagar med en Tank på armen var en större prövning än väntat och när april äntligen anlände så förpassades pansarvagnen till en mörk låda. Sedan dess har det näst intill varit BB36 varenda dag med några få kvällar som undantag. Varmare väder samt en och annan dag på stranden gjorde inte saken bättre, någonstans här började jag sakna min Seamaster och i samband med detta växte saknaden till hela gänget på hemmaplan mer och mer.

Nu är det cirka två veckor kvar till hemresa, Tanken ligger kvar i lådan, BB36an stryper min uppsvällda handled och mobilen är ständigt överhettad av frenetiskt bläddrande i bildarkivet.

Sammanfattningsvis så ser jag trots ovanstående tillbaks på detta med glädje. Det har varit en rolig utmaning som troligtvis hade funkat ännu bättre om det inte vore för OWGM, det är iallafall skönt att ha något att skylla på. Ska njuta av den sista tiden här och sen blir det klockbyten dagarna i ända!
8A7E0FA8-1DC0-4F95-B5BF-A39D78300DCE.jpeg
Kul idé och tycker du gjorde rätt val. Låt den ligga i lådan men sälj den inte. Förr eller senare kommer du längta tillbaks till den. Och ja nu har du ju ett bra minne knutet till båda. 🙂
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Kul idé och tycker du gjorde rätt val. Låt den ligga i lådan men sälj den inte. Förr eller senare kommer du längta tillbaks till den. Och ja nu har du ju ett bra minne knutet till båda. 🙂
Visa ord! Inte helt lätt när mycket annat lockar, men jag tror att den kommer göra en stark comeback till hösten. Faktum är att den åkte på efter att jag skrev inlägget
 

dropic

Cartier
2-Faktor
En mångsidig duo!

I oktober 2021 flyttade jag ner till Rom för att bo här i 9 månader. Innan resan var jag skeptisk till att ta med mig hela samlingen, vilket gav mig en idé om att försöka klara mig med endast två klockor. För att det inte skulle bli allt för svårt valde jag en enligt mig mångsidig duo som funkar till allt från strandhäng till finkläder. Det var även dessa två som användes mest frekvent innan flytten.

De första tre månaderna gick smärtfritt, klockorna fick ungefär lika mycket handledstid och jag kände ingen större saknad av de som var kvar i Sverige. Julen kom och vi åkte hem till familjen, 10 dagar blev till 40 pga ändrade covidregler som gjorde att vi behövde vänta in vaccindos nummer tre innan vi kunde återvända. Fuskade en hel del med min TWG-regel under denna tiden vilket gjorde att jag kunde stilla min för tillfället milda abstinens, så när det var dags att åka tillbaks hade jag inga som helst problem med att fortsätta min utmaning.

Första tiden tillbaks i Rom var inte heller några problem men sen kom OWGM… 31 dagar med en Tank på armen var en större prövning än väntat och när april äntligen anlände så förpassades pansarvagnen till en mörk låda. Sedan dess har det näst intill varit BB36 varenda dag med några få kvällar som undantag. Varmare väder samt en och annan dag på stranden gjorde inte saken bättre, någonstans här började jag sakna min Seamaster och i samband med detta växte saknaden till hela gänget på hemmaplan mer och mer.

Nu är det cirka två veckor kvar till hemresa, Tanken ligger kvar i lådan, BB36an stryper min uppsvällda handled och mobilen är ständigt överhettad av frenetiskt bläddrande i bildarkivet.

Sammanfattningsvis så ser jag trots ovanstående tillbaks på detta med glädje. Det har varit en rolig utmaning som troligtvis hade funkat ännu bättre om det inte vore för OWGM, det är iallafall skönt att ha något att skylla på. Ska njuta av den sista tiden här och sen blir det klockbyten dagarna i ända!
8A7E0FA8-1DC0-4F95-B5BF-A39D78300DCE.jpeg
Riktigt grym combo!

Är lite sugen på att byta ut min GS mot en tank för att få en likadan kombination.

Den klassiska cartier frågan, storlek på modellen samt handleden? :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Efter åratal av flippande av allt så har jag landat i dessa två. Hur länge kommer det vara? Jag vet inte. Men jag vet att jag är lika förtjust i min Planet Ocean sen dagen jag fick den.
Storlek och vikt är på gränsen men jag lovar att jag kan bära den i dagar, t.o.m. sova med den, utan att den känns jobbig. Grymt urverk, grym finish, grym design.

Datejusten.. well. What’s not to like? Rolesor, ett grymt urverk. Klassisk design men kassaskåpssäker konstruktion. Snygg, funktionell och känns extra härlig till mjukisbyxor och sliten t-shirt.
Denna klocka har speciell betydelse för mig och tillsammans med PO:n ovan är den en av få klockor som faktiskt fått en sådan plats i mitt hjärta. Betyder det att den är säker från flipp? Jag skulle hoppas det, men jag vet inte. Man skall aldrig säga aldrig.

Ur ett makroperspektiv är dessa klockor, eller alla klockor, inte viktiga alls. Personligen vacklar jag mellan minimalistiska ideal och rent materialism (samlande).
Samtidigt tycker jag att det finns en poäng i att värdesätta vissa ting, precis som man kan värdesätta människor, djur eller minnen.
Att undervärdera föremålens betydelse kan också leda till en känsla av tomhet.

Så vad jag gjort här är att jag helt sonika köpt ett par klockor jag verkligen ville, och fortfarande vill, ha. Och nu tänker jag försöka behålla dem så länge som det känns meningsfullt.


980E3F69-DBF7-4F3C-B444-238159ED794E.jpeg
D7B1EF8D-E89F-4F10-8639-906E5FBFFFC7.jpeg
Denna duo är fortfarande stark!
F441DF4F-C6BF-4E1D-B94F-D22CA207433A.jpeg
 
Topp