• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Porsans tråd för virtuella lavetter...

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det här förtjänar en lavett. Skrev ett PM ang en explorer som är till salu för 52k. Priset har tydligen höjts och nu ska jag tydligen ”matcha” någons bud.
Hur orkar man anstränga sig så mycket för 1000kr mer?
@Alex Taól

383C900C-8B43-48E3-90A1-284A348366ED.png
Det kanske bara är jag, men jag tycker inte denna förtjänar någon lavett. Han förklarar att en säljare ifrån annan ort har lagt ett bud och att du kan få gå före honom om du tar den f2f för samma peng. Låter till och med juste. Han kunde lika gärna sagt att han vill höra med den andra spekulanten först för att se om han vill höja sitt bud.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det kanske bara är jag, men jag tycker inte denna förtjänar någon lavett. Han förklarar att en säljare ifrån annan ort har lagt ett bud och att du kan få gå före honom om du tar den f2f för samma peng. Låter till och med juste. Han kunde lika gärna sagt att han vill höra med den andra spekulanten först för att se om han vill höja sitt bud.
Varför tar han inte bara det högre budet och avslutar annonsen då?
Och vad händer om en tredje person kommer in och erbjuder 55?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Varför tar han inte bara det högre budet och avslutar annonsen då?
Det får du fråga honom, jag skulle krävt handpenning eller något muntlig överenskommelse för att hänvisa till en annan spekulant som han gör. Avsluta annonsen gör man ju först när klocka och pengar bytt händer. Men jag tycker fortfarande inte det förtjänar någon lavett. Han svarar ju artigt. Du kunde ju lika gärna svarat med att han får det han lagt ut den för, snabbt och problemfritt, men du valde i stället denna tråd.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det kanske bara är jag, men jag tycker inte denna förtjänar någon lavett. Han förklarar att en säljare ifrån annan ort har lagt ett bud och att du kan få gå före honom om du tar den f2f för samma peng. Låter till och med juste. Han kunde lika gärna sagt att han vill höra med den andra spekulanten först för att se om han vill höja sitt bud.
Var det någon som bara var så generös att hen budade 1k upp från begärt pris, eller vad missar jag här?
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Det här förtjänar en lavett. Skrev ett PM ang en explorer som är till salu för 52k. Priset har tydligen höjts och nu ska jag tydligen ”matcha” någons bud.
Hur orkar man anstränga sig så mycket för 1000kr mer?
@Alex Taól

383C900C-8B43-48E3-90A1-284A348366ED.png

Du kunde bara bemött på ett öppet och tydligt sätt i vår dialog så hade jag svarat dig med full respekt. Du har absolut en poäng i det du skriver men känns lite unfair detta. Tråkigt att du uppfatta det hela som så provokativt. Allt gott :)
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Du kunde bara bemött på ett öppet och tydligt sätt i vår dialog så hade jag svarat dig med full respekt. Du har absolut en poäng i det du skriver men känns lite unfair detta. Tråkigt att du uppfatta det hela som så provokativt. Allt gott :)
Vill även framhäva det någon lyft fram gällande aktionsförfarande vilket jag nu inser samt att jag inte är en luttrad köpare/säljare via forumet. Notera dock att jag skrivit ”spekulant” och att jag föredrar F2F. Avslutar för min del konversationen här. Fortsatt trevlig söndag :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vill även framhäva det någon lyft fram gällande aktionsförfarande vilket jag nu inser samt att jag inte är en luttrad köpare/säljare via forumet. Notera dock att jag skrivit ”spekulant” och att jag föredrar F2F. Avslutar för min del konversationen här. Fortsatt trevlig söndag :)
Du som säljare säljer till vem du vill för vilket pris du vill, i min bok gjorde du inget fel och att lägga ett högre bud är inte ett auktionsförfarande och strider därför inte mot reglerna. Om så är fallet skulle inte många rollar säljas här inne då jag gissar att det kohandlas en hel del bakom kulisserna med waitlistade överprisade stålrollar.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade blivit galen om jag gjort upp en affär för en tusing mer än utgångspris och säljaren sedan backat med motiveringen att han hittat en säljare F2F för samma pengar. (@Alex Taól )

Jag må vara kinkig men det är ett entusiastforum, vill man hustla och ha ut sista kronan så varsågod gå vidare till blocket eller tradera. Trilskas man och hänger kvar här får man åtminstone vara beredd på att bli ifrågasatt och eventuella efterföljande kränkta krokodiltårar skrattar åtminstone jag åt.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Konstigt att säljaren höll med då
Då har säljaren fel :) Han tog åt sig av kritiken som var felaktig i tron att andra vet bättre. Inget fel i den annonsen eller förfarandet, och inget fel i att vilja ha så bra betalt som möjligt heller. För ganska många är en tusenlapp betydligt mer pengar än för andra.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Varför tycker du det är unfair? Om du nu gjort rätt så har du väl heller inga problem med att agerandet togs upp här. Du verkar ju tom ha en liten skara som tycker som du.

Ta din extra tusenlapp och unna dig något kul nu.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ändå rätt så underligt på ett entusiastforum. Någon erbjuder asking price och säljaren väljer ändå att låta fler intressenter buda mot varandra. I min värld så säljer man till det pris med bett om. Att man sedan kan välja att sälja lokalt eller till vad som är enklast är fine men lite ruttet att be om x kr och sedan börja dribbla sig uppåt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är iaf att tänja på gränsen till auktionsförfarande.
Blir nyfiken hur annars budet över begärt fast pris uppstod. Dock inget fel på auktion i sig, gillar det själv vanligen men inte i säljesannonser med fast pris. Skulle känna mig ganska snopen och uppfatta det som auktion om mitt köperbjudande till begärt pris inte godtogs bara för att nån annan i efterhand bjöd högre.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vi tar en paus från den här tråden.
Det framkom aldrig något riktigt svar och åsikterna går isär så jag tänkte passa på att lyfta frågan igen nu när tråden är aktiv. :) Hur ser ni på att det sätts ett pris i annonsen och att det sedan trissas upp genom budgivning? Det är i mina ögon själva definitionen av ett auktionsförfarande oavsett vad man satt som "utgångspris" eftersom det då övergår från att vara ett utsatt pris till en budgivning men en del verkar tycka olika.

Det beror lite på hur ni definierar att annonsen ska ha ett pris men jag tolkar det som att det är ett fast försäljningspris som avses, annars finns det ju egentligen ingen anledning att förbjuda auktionsförfaranden om man ändå inte förbinder sig att hålla utsatt pris? Givetvis kan priset justeras både uppåt och nedåt av olika skäl men aldrig under en pågående affär där utsatt pris har erbjudits.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det framkom aldrig något riktigt svar och åsikterna går isär så jag tänkte passa på att lyfta frågan igen nu när tråden är aktiv. :) Hur ser ni på att det sätts ett pris i annonsen och att det sedan trissas upp genom budgivning? Det är i mina ögon själva definitionen av ett auktionsförfarande oavsett vad man satt som "utgångspris" eftersom det då övergår från att vara ett utsatt pris till en budgivning men en del verkar tycka olika.

Det beror lite på hur ni definierar att annonsen ska ha ett pris men jag tolkar det som att det är ett fast försäljningspris som avses, annars finns det ju egentligen ingen anledning att förbjuda auktionsförfaranden om man ändå inte förbinder sig att hålla utsatt pris? Givetvis kan priset justeras både uppåt och nedåt av olika skäl men aldrig under en pågående affär där utsatt pris har erbjudits.
Utsatt pris ska självklart vara accepterat pris. Givetvis går det inte att styrka juridiskt men folk som sätter ett pris som det är tänkt att intressenter sedan ska lägga ett högre bud på, blir bad guys och brända som säljare i min bok.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det framkom aldrig något riktigt svar och åsikterna går isär så jag tänkte passa på att lyfta frågan igen nu när tråden är aktiv. :) Hur ser ni på att det sätts ett pris i annonsen och att det sedan trissas upp genom budgivning? Det är i mina ögon själva definitionen av ett auktionsförfarande oavsett vad man satt som "utgångspris" eftersom det då övergår från att vara ett utsatt pris till en budgivning men en del verkar tycka olika.

Det beror lite på hur ni definierar att annonsen ska ha ett pris men jag tolkar det som att det är ett fast försäljningspris som avses, annars finns det ju egentligen ingen anledning att förbjuda auktionsförfaranden om man ändå inte förbinder sig att hålla utsatt pris? Givetvis kan priset justeras både uppåt och nedåt av olika skäl men aldrig under en pågående affär där utsatt pris har erbjudits.
Det blir ju samma problematik med lägre än utsatt pris då ju. Man får 7 skambud och tar det som ligger närmst det man satt som utgångspris, det borde väl också klassas som "auktionsförfarande" enligt ovanstående definition?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det blir ju samma problematik med lägre än utsatt pris då ju. Man får 7 skambud och tar det som ligger närmst det man satt som utgångspris, det borde väl också klassas som "auktionsförfarande" enligt ovanstående definition?
Ja, det är fult sätt att kringgå riktlinjerna för annonsering på k&s.
Lika mycket bad guy i min bok att sätta ett tydligt för högt pris och se vem som bjuder högst.
Då tycker jag att man kan vända sig till Kaplans eller Tradera istället.
 
Topp