• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Porsans tråd för virtuella lavetter...

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det blir ju samma problematik med lägre än utsatt pris då ju. Man får 7 skambud och tar det som ligger närmst det man satt som utgångspris, det borde väl också klassas som "auktionsförfarande" enligt ovanstående definition?
Har påpekat samma brist. Om man som säljare inte får acceptera ett högre bud borde man som köpare inte få skicka ett lägre ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast att man accepterar det högsta bud man får kan ju knappast vara ovanligt eller fel.
Nej, tänker mer ifall någon lägger ut något för ett tydligt för högt pris och sedan skriver att kom med ett bud.

Kanske bara jag som tycker det är fult. Tycker man ska lägga sig så nära det pris man tror att marknaden kommer att vilja betala.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Antalet "entusiaster" är lägre än vi vill hoppas


Men om det är högre än angivet pris då är det tvärnej?
Tycker jag, eller rättare sagt att man accepterar den första som erbjuder begärt pris. Men har också förståelse för de som inte tackar nej till tex 10' extra om man missbedömt. Då bör man dock skämmas och räkna med att hängas ut. Ta konsekvenserna helt enkelt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tycker jag, eller rättare sagt att man accepterar den första som erbjuder begärt pris. Men har också förståelse för de som inte tackar nej till tex 10' extra om man missbedömt. Då bör man dock skämmas och räkna med att hängas ut. Ta konsekvenserna helt enkelt.
Har nog samma något luttrade inställning. Pengar luktar inte och när skiten träffar fläkten är det VÄLDIGT FÅ som säger nej till 10k extra. Däremot väldigt många som säger att de "skulle" göra det...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Antalet "entusiaster" är lägre än vi vill hoppas
Fast nog är det väl så ändå att de som varit med länge och har många inlägg bör kunna kvala in som entusiaster? Annars borde man ju rimligen ha lämnat detta forum för länge sen. Här finns ändå rätt många. Det är ju trots allt ett tämligen smalt område, om man bortser från Lifestyle.
Sen kan man ju hoppas att de som är entusiaster är här för att glädjas åt sin hobby snarare än att vrida och vända och mjölka varenda krona ur allting varenda gång.
I motsats till föreg resonemang är ju de som varit med länge, men inte bidrar förrän nåt ska säljas till marknads- läs: högt, pris.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast nog är det väl så ändå att de som varit med länge och har många inlägg bör kunna kvala in som entusiaster? Annars borde man ju rimligen ha lämnat detta forum för länge sen. Här finns ändå rätt många. Det är ju trots allt ett tämligen smalt område, om man bortser från Lifestyle.
Sen kan man ju hoppas att de som är entusiaster är här för att glädjas åt sin hobby snarare än att vrida och vända och mjölka varenda krona ur allting varenda gång.
I motsats till föreg resonemang är ju de som varit med länge, men inte bidrar förrän nåt ska säljas till marknads- läs: högt, pris.
Finns de som är klockentusiaster och de som är penningentusiaster. Märks ju tydligt vilka som hör till vilket skrå och vilka jag helst diskuterar klockor/umgås med över en öl.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tycker att det är intressant med uttrycket "marknaden bestämmer" men sen blir samma personer temporärt kommunister när det är dags att köpa en stål sub bara för att man är entusiast och absolut inte har någon tanke på att tjäna pengar på den :D

Skäms gör dem nog bara om de blir påkomna efter att ha påstått motsatsen ;)
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast nog är det väl så ändå att de som varit med länge och har många inlägg bör kunna kvala in som entusiaster? Annars borde man ju rimligen ha lämnat detta forum för länge sen. Här finns ändå rätt många. Det är ju trots allt ett tämligen smalt område, om man bortser från Lifestyle.
Sen kan man ju hoppas att de som är entusiaster är här för att glädjas åt sin hobby snarare än att vrida och vända och mjölka varenda krona ur allting varenda gång.
I motsats till föreg resonemang är ju de som varit med länge, men inte bidrar förrän nåt ska säljas till marknads- läs: högt, pris.
Några av de värsta nasarna på det här forumet är de med många inlägg...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det blir ju samma problematik med lägre än utsatt pris då ju. Man får 7 skambud och tar det som ligger närmst det man satt som utgångspris, det borde väl också klassas som "auktionsförfarande" enligt ovanstående definition?
Nej, för då har ingen erbjudit utsatt pris. ;) Det är upp till säljaren att avgöra om man går med på prutande eller ej men rent krasst vore det bästa att man beslutade att utsatt pris gäller så skulle vi slippa alla jäkla prutare som prutar helt omotiverat bara för sakens skull och objekten skulle förhoppningsvis prissättas mer realistiskt från början.

Jag tycker att det är en väldigt stor skillnad på att prisbumpa eller gå med på ett pris som är lägre än utsatt pris om ingen är villig att betala det man begär eftersom det tyder på att man varit orimlig i sin prissättning och att sätta ett pris där man sedan låter folk bjuda över varandra utöver detta. Vill man auktionera ut varor så finns det andra marknadsplatser för det, här tycker jag att man sätter vad man själv anser är ett rimligt pris och att andra respekterar detta. Jag har faktiskt varit med om att erbjuda utsatt pris och fått frågan om jag ville matcha ett 200kr högre bud men tackade artigt nej, inte för att 200kr är någonting att bråka om utan för att jag blev så oerhört irriterad och provocerad över att någon ens orkar lägga ner tid och energi på att kräma ur en hundring eller två extra med motiveringen att "man är ju dum om man tackar nej till gratis pengar"... :facepalm:
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Blir väldigt förvirrande när folk lägger upp klockor till långt över marknadsvärde för mig som köpare. Ser jag en sådan bläddrar jag bara vidare då jag tycker att priset är för högt. Kanske skall börja tokpruta istället. Har varit borta från den här cirkusen några år men förr tyckte man att ex. Kaplans var väldigt dyrt och K&S var rimligt. Nu är det nästan tvärt om. Alla verkar tro att man kan köpa en random Seiko och lägga ut över list.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jaha ja, bättre sent än aldrig så fick jag återigen tillfälle att utdela en virtuell lavett. Denna gången till @Margarinkungen som helt sonika tappar allt förstånd på en så pass banal sak som Secret Santa. Var det bara jag som totalt missade poängen av alla utspel, dessutom med en helt logisk förklaring av @Lord_tito88 som givit gåvan.

Efterspelet med raderade adresser och annan soppa gör det hela bara mer förvirrande. Tydligen har hela 800 riksdaler spenderats av Kungen själv, oerhört upprörande.


A4CA857C-7867-4FC3-8D95-9247077428FF.gif
 
Senast ändrad:

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jaha ja, bättre sent än aldrig så fick jag återigen tillfälle att utdela en virtuell lavett. Denna gången till @Margarinkungen som helt sonika tappar allt förstånd på en så pass banal sak som Secret Santa. Var det bara jag som totalt missade poängen av alla utspel, dessutom med en helt logisk förklaring av @Lord_tito88 som givit gåvan.

Efterspelet med raderade adresser och annan soppa gör det hela bara mer förvirrande. Tydligen har hela 800 riksdaler spenderats av Kungen själv, oerhört upprörande.


A4CA857C-7867-4FC3-8D95-9247077428FF.gif
Väl rutet på matroserna, kapten P
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Sålde min Grand Seiko SBGJ003 till @Elvis82 för 32000 (herrn ville dessutom pruta ned ännu mer på ett redan lågt pris), en månad senare ligger klockan uppe igen för 37000. Det tycker jag nog förtjänar en liten virtuell lavett.

Samtidigt kanske man måste räkna med att folk vill pruta? Han kanske räknar med att få 32?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Samtidigt kanske man måste räkna med att folk vill pruta? Han kanske räknar med att få 32?
Lite osäker på vad du menar här, om någon inte vet om att klockan nyss sålts för mer än 16 procent lägre pris och betalar 37, ska säljaren då säga "oj, jag tog i för att skydda för prutare, du får den för 32"? Det här är inte Blocket och jag tycker att vi ska sträva efter att annonsplatsen heller inte beter sig som Blocket, även om vi fått många nya medlemmar som agerar så. För forumets bästa som entusiastforum tycker jag det är rimligt att påpeka.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Lite osäker på vad du menar här, om någon inte vet om att klockan nyss sålts för mer än 16 procent lägre pris och betalar 37, ska säljaren då säga "oj, jag tog i för att skydda för prutare, du får den för 32"? Det här är inte Blocket och jag tycker att vi ska sträva efter att annonsplatsen heller inte beter sig som Blocket, även om vi fått många nya medlemmar som agerar så. För forumets bästa som entusiastforum tycker jag det är rimligt att påpeka.

Var väl iofs länge sedan K&S var fritt från säljare med drömpriser och köpare som inte prutade?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Sålde min Grand Seiko SBGJ003 till @Elvis82 för 32000 (herrn ville dessutom pruta ned ännu mer på ett redan lågt pris), en månad senare ligger klockan uppe igen för 37000. Det tycker jag nog förtjänar en liten virtuell lavett.
Håller med. "Säljer den för samma pris som jag köpte den för här på KS" är väl stilen vi vill ha på forumet. (Bortsett från försäljning av Rolex för priset ändras från dag till dag.)
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Sålde min Grand Seiko SBGJ003 till @Elvis82 för 32000 (herrn ville dessutom pruta ned ännu mer på ett redan lågt pris), en månad senare ligger klockan uppe igen för 37000. Det tycker jag nog förtjänar en liten virtuell lavett.
Är problemet att jag ställde frågan om det gick att göra något på priset eller att jag annonserar den till ett högre pris? Du skriver själv att det var ett redan lågt pris och gör man en sökning på tidigare annonser på KS så verkar flertalet ligga på 36-37 000. Är det då orimligt att jag lägger ut den för samma pris?

Om någon vill komma med bud så är jag öppen för det, lovar att inte börja lipa eller dela ut lavetter ;)

Edit: vid närmare sökning så verkar övriga annonser legat på 37000 (3st) och en på 38000.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Är problemet att jag ställde frågan om det gick att göra något på priset eller att jag annonserar den till ett högre pris? Du skriver själv att det var ett redan lågt pris och gör man en sökning på tidigare annonser på KS så verkar flertalet ligga på 36-37 000. Är det då orimligt att jag lägger ut den för samma pris?

Om någon vill komma med bud så är jag öppen för det, lovar att inte börja lipa eller dela ut lavetter ;)

Edit: vid närmare sökning så verkar övriga annonser legat på 37000 (3st) och en på 38000.
Nu är inte jag @Nicbex, men jag kan väl känna att det är schysstare att lägga ut den för samma prislapp som man själv betalat endast någon månad tidigare. Skulle det däremot vara flera månader senare och en modell som i en galen marknad de facto har stuckit iväg flera tusenlappar, fine. Skillnad såklart om pjäsen var köpt billigt på någon annan kanal för att sedan annonsera här på forumet. Även annorlunda om man försöker sälja av klockan på typ Blocket/Tradera, men det ser lite ut som ”göra snabba pengar på andra forummedlemmar” vilket IMO känns lite tråkigt.

Tillägg: ovanstående i kombination med att försöka få ned priset på en redan lågt prissatt klocka. (Uppenbarligen då ditt pris nu och på andra tidigare annonser tydligen varit högre).
 
Senast ändrad:
Topp