• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Porsans tråd för virtuella lavetter...

Är problemet att jag ställde frågan om det gick att göra något på priset eller att jag annonserar den till ett högre pris? Du skriver själv att det var ett redan lågt pris och gör man en sökning på tidigare annonser på KS så verkar flertalet ligga på 36-37 000. Är det då orimligt att jag lägger ut den för samma pris?

Om någon vill komma med bud så är jag öppen för det, lovar att inte börja lipa eller dela ut lavetter ;)

Edit: vid närmare sökning så verkar övriga annonser legat på 37000 (3st) och en på 38000.

Problemet är att det luktar illa när du gör som du gör. Inget fel att sälja för marknadspris men gör det någon annanstans i så fall. Eller så startar du en firma och börjar sälja som en professionell (kanske tom approved) handlare.

Senast ändrad:
Problemet är att det luktar illa när du gör som du gör. Inget fel att sälja för marknadspriset men gör det någon annanstans i så fall. Eller så startar du en firma och börjar sälja som en professionell (kanske tom approved) handlare.
Ok, jag har inga ambitioner att tjäna pengar på mitt intresse men har svårt att se vad som luktar illa i att sälja en klocka till marknadspris. Varför föregående ägare valde att sälja den avsevärt lägre än tidigare sålda på KS vet jag inte men man kan väl tänka sig att han ville ha ett snabbt avslut.
Hur länge är det kutym att just detta exemplar ska handlas med rabatt innan den är ok att sälja för marknadspriset igen? (Och nej, jag säljer inte för att göra en vinst utan för att jag helt enkelt inte använder den men är genuint nyfiken på vad de oskrivna reglerna säger). Om jag bumpar den till 30, är det ok att dela ut digitala lavetter och gråta ut i denna tråden då om nästa säljare annonserar ut den för 32? (Vilket jag naturligtvis inte skulle göra eftersom jag sålt klockan till ett pris jag accepterat).

När du köper på KS för att sedan tjäna pengar genom att sälja här på KS är det inget som folk tycker om. Någon kanske hade velat köpa klockan för att ha den men du var snabbare och nu finns möjligheten inte kvar utan man måste betala marknadspris. Är detta så svårt att förstå?

När du köper på KS för att sedan tjäna pengar genom att sälja här på KS är det inget som folk tycker om. Någon kanske hade velat köpa klockan för att ha den men du var snabbare och nu finns möjligheten inte kvar utan man måste betala marknadspris. Är detta så svårt att förstå?
Min avsikt var såklart att jag ville ha den, köper inte klockor jag inte vill ha bara för att de är billiga.

Min avsikt var såklart att jag ville ha den, köper inte klockor jag inte vill ha bara för att de är billiga.
Men om du inte har för avsikt att tjäna pengar på den så finns det väl ingen anledning att annonsera ut den för mer än vad du själv betalat? Du verkar uppenbarligen vilja tjäna pengar på affären med tanke på vad du annonserat ut den för och då är det klart att folk reagerar när du hävdar motsatsen oavsett vad marknadspriset är eller vad andra exemplar har sålts för.

Men om du inte har för avsikt att tjäna pengar på den så finns det väl ingen anledning att annonsera ut den för mer än vad du själv betalat? Du verkar uppenbarligen vilja tjäna pengar på affären med tanke på vad du annonserat ut den för och då är det klart att folk reagerar när du hävdar motsatsen oavsett vad marknadspriset är eller vad andra exemplar har sålts för.
Jag har för avsikt att sälja klockan då jag inte använder den. Majoriteten av likadana klockor har annonserats för 37-38000 därav tyckte jag det var rimligt att annonsera för detsamma.

Ja, det skulle resultera i att jag tjänade några kronor om den säljs till annonserat pris men jag har svårt att förstå resonemanget "att jag uppenbarligen vill tjäna pengar på affären". Jag köpte inte klockan med intentionen att den skulle säljas med vinst.

Jag har för avsikt att sälja klockan då jag inte använder den. Majoriteten av likadana klockor har annonserats för 37-38000 därav tyckte jag det var rimligt att annonsera för detsamma.

Ja, det skulle resultera i att jag tjänade några kronor om den säljs till annonserat pris men jag har svårt att förstå resonemanget "att jag uppenbarligen vill tjäna pengar på affären". Jag köpte inte klockan med intentionen att den skulle säljas med vinst.

Du bryter såklart inte mot några regler. Vissa har till och med satt detta i system.

Men, det låter ändå lite knasigt när du säger att du inte vill tjäna pengar, och så är det exakt det du försöker göra nu 🙃🙃🙃

21150AF8-CAE2-4C43-BBB3-EB3F95B4E2B1.jpeg

Är problemet att jag ställde frågan om det gick att göra något på priset eller att jag annonserar den till ett högre pris? Du skriver själv att det var ett redan lågt pris och gör man en sökning på tidigare annonser på KS så verkar flertalet ligga på 36-37 000. Är det då orimligt att jag lägger ut den för samma pris?
Om någon vill komma med bud så är jag öppen för det, lovar att inte börja lipa eller dela ut lavetter ;)

Edit: vid närmare sökning så verkar övriga annonser legat på 37000 (3st) och en på 38000.
Jag tycker väl att min lavett är rätt self explanatory. Det finns en vit som sålts för 32 också, men samtliga de annonserna är ju gamla så ingen känns relevant för frågan; den senast sålda klockan är ju den du precis innan köpte för 32.

Men jösses.

Ja, han la möjligen ut den lite ”för dyrt” för att ägt den så kort period (gissar att inte marknad påverkat)-Så typ några procent för högt.

De prutfria tiderna på KS är tyvärr över för längesen, så några tusen i mariginal är ju nödvändigt om man vill få igen sina pengar. Vilket man förvisso inte måste alla gånger men på 4 veckor känns det väl rätt realistiskt.
Dock kanske 5000 är precis lite för högt för summan den här klockan kostade men... det är ju marginellt. ~15% prutmån. Känns inte sinnessjukt direkt. Vad är normalt i andra sammanhang? 5? 10? I sammanhanget iallafall småpengar som skiljer från normal prutmån till något hög.

Jag tar också för givet att den inte säljs för 37, precis som att jag tar för givet att allt annat också går några procent under pris - för att folk prutar. Vissa mer än andra. Tråkigt men sant.

Jag saknar också de gamla tiderna med betydligt behagligare affärer på KS. Är själv värdelös på att pruta och hade behövt gå en kurs. Men jag hoppas att syftet med alla inlägg är att hitta tillbaka dit och inte svartmåla någon för några ynka procent för dyrt annonserat pris. :)

Jag kanske lät för hårt i och med att tråden heter som den gör men egentligen var det jag sa bara en konstaterande av vad en inte bör göra: det sticker folk i ögonen när man använder K&S för att göra vinst genom att flippa. Även om det inte var avsikten från första början. Så antingen säljer man någon annanstans (typ Chron - och då måste man verkligen jobba för att tjäna pengarna) eller så slängen man ut klockan för typ samma peng och säger att priset inte går att diskutera 🤷‍♂️

De prutfria tiderna på KS är tyvärr över för längesen, så några tusen i mariginal är ju nödvändigt om man vill få igen sina pengar. Vilket man förvisso inte måste alla gånger men på 4 veckor känns det väl rätt realistiskt.
Dock kanske 5000 är precis lite för högt för summan den här klockan kostade men... det är ju marginellt. ~15% prutmån. Känns inte sinnessjukt direkt. Vad är normalt i andra sammanhang? 5? 10? I sammanhanget iallafall småpengar som skiljer från normal prutmån till något hög.

Jag tar också för givet att den inte säljs för 37, precis som att jag tar för givet att allt annat också går några procent under pris - för att folk prutar. Vissa mer än andra. Tråkigt men sant.
Ja, det är väl ganska talande att det till och med skulle försöka prutas på ett pris som redan låg 5k/14% lägre än jämförbara objekt och som enligt annonsen var billigast WW.

Varför bemöda sig med att lägga på prutmån och dividera med potentiella köpare om man inte är intresserad av att tjäna pengar på affären och i slutändan ändå säljer den till samma pris som man själv gav? Det blir bara en massa extrajobb, men det är klart, hade man lagt ut den till ett redan schysst pris som är billigast WW och ligger 5k under andra objekt så skulle det väl säkert komma någon som ville pruta lik förbannat. 😉

I detta fallet nämner han även själv att det inte är prutmån utan att han kikat på ”marknadspris”.
Tycker som tidigare inlägg att det är en mindre grej men man får även utstå kritik om man gör en sån grej.

Självklart kan man förslå ett lägre pris men många ”spekulanter” blir rent av förbannade när man inte vill gå med på förslaget. Först kommer något tafatt försök om att denne hittar ”fel” för att försöka få ner priset. När det inte fungerar kommer någon historia om atr denne är student eller av någon annan anledning har begränsad ekonomi för just klockan ifråga. Om man då fortfarande säger nej så har jag upplevt att vissa ibland blir förbannade och svarat med kommentarer som ”lycka till med det priset!” eller ”du kommer aldrig att kunna sälja den!”.

När jag sålt på K&S har intentionen varit att ligga så nära +/- 0 som möjligt. Men om ett köp står och faller på att man ska få igenom ett skambud eller t o m mindre så ska man nog fundera på om man ska köpa den klockan just då.

Hade man fått en guldtia varje gång någon sålt en klocka dyrare än man själv sålt den för hade man nog faen fått ihop till en back Norrlands (folköl).
Väx upp - det är inte din klocka längre.

Nu är det här ju en virtuell liten lavett och inte något allvarligt, så vi ska nog ta det här för vad det är :) smisk på lilla stjärten och så går vi vidare.
Det är sådant här man har sin svarta lista till, så man vet vem man inte ska sälja till eller köpa av.

Personligen skiter jag i vad en klocka jag sålt säljs för senare. Den kanske är värd 32 och inte säljs för 37.

Näpp!

Men det är ju skillnad på att, som du PM:at någon gång om jag minns rätt, skriva "vill du byta mot min Omega Powershower Mark 7.3 på länk" jämför med att skriva, på förekommen anledning "vill du byta mot en <sätt-in-märke-här>", utan att ens bemöda sig att berätta vilken ref det gäller.

Nötter!

Försökte andas i en papp-påse och tändsläcka lampan 9 gånger men, nej, det pyser fan över ändå:

LÄNKA TILL DIN JÄVLA ANNONS NÄR DU SVARAR PÅ EN BYTESANNONS! HUR SVÅRT KAN DET VARA?

nu känns det bättre
Jag fick lära mig att andas i trianglar och fyrkanter när jag var på stressrehab. Men det är tråkigt. Det är tur att den här tråden finns. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp