• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postens värdefrakt. Någon som haft problem?

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Märkligt, minns kanske fel men jag kunde spåra min omega när den skickades via värde för något år sedan...
Aja, kommer det en avi då? Om posten strular med det kan jag väl ändå gå in med spårningsID och leg och fråga om den kommit?
Du minns fel.

Ja, det kommer en avi. Du behöver dock inte AVI:n för att hämta ut det utan du kan knalla dit med kolli-id och leg (om du vet till vilket företagscenter paketet levereras).
Du kan även ringa Postnord och fråga om paketet kommit fram (dock inte spåra det).
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Märkligt, minns kanske fel men jag kunde spåra min omega när den skickades via värde för något år sedan...
Aja, kommer det en avi då? Om posten strular med det kan jag väl ändå gå in med spårningsID och leg och fråga om den kommit?
Vet inte hur det varit förut men senaste året har det ialalfall inte varit möjligt.
Det kommer en avi i brevlåden, annars kan du gå till ditt närmsta företagscenter med kolli-id och leg då det i regel alltid ska vara framme dagen efter! :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Du minns fel.

Ja, det kommer en avi. Du behöver dock inte AVI:n för att hämta ut det utan du kan knalla dit med kolli-id och leg (om du vet till vilket företagscenter paketet levereras).
Du kan även ringa Postnord och fråga om paketet kommit fram (dock inte spåra det).
Ålrajt, tack :)

Vet inte hur det varit förut men senaste året har det ialalfall inte varit möjligt.
Det kommer en avi i brevlåden, annars kan du gå till ditt närmsta företagscenter med kolli-id och leg då det i regel alltid ska vara framme dagen efter! :)
Trevligt, tack.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En fråga för er som vet. Tejpen är ju lite speciell, går det att återanvända en box med gammal värdetejp för att skicka tillbaka med värde? Eller krävs det en "fräsch" låda?
15589033230668449519453438116648.jpg
 
C

Coach

Guest
En fråga för er som vet. Tejpen är ju lite speciell, går det att återanvända en box med gammal värdetejp för att skicka tillbaka med värde? Eller krävs det en "fräsch" låda?
15589033230668449519453438116648.jpg
Jag har återanvänt lådan vid värdefrakt.
Det kommer ju en ny tejp på så det kommer synas om den bryts.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
La märke till att det har blivit märkbart dyrare att skicka med värdefrakt än förra åreto_O
Kostade 410kr för 1,2kg med en låda som rymmer t.ex. en Rolex-box med några centimeters marginal på alla sidor. Har aldrig haft några problem med värdefrakten eller REK för den delen utan det har alltid gått snabbt och nu sist var det framme på 1-vardag samt avi-lappen hos mottagaren!

Dock drygt när postens egna röda tejp ska appliceras av säkerhetsskäl för då ska alla skarvar/öppningar förseglas även om du själv tejpat dessa. Snubben som hjälpte mig med detta ville även att jag skulle hjälpa till för det började bli köbildning med otåliga personer bakom mig!:D. Lätt hänt att man klantar till det med rullen(vilket hände regelbundet) och får stå och pilla efter tejpens ände. Rekommenderas att man kommer dit i god tid och förbereder paketet så noggrant som möjligt!
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Hur förvaras den röda tejpen? Är det på något sätt svårt att komma åt den som postanställd? Vad fyller den för egentlig funktion?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hur förvaras den röda tejpen? Är det på något sätt svårt att komma åt den som postanställd? Vad fyller den för egentlig funktion?
* På en rulle bakom disken.
* Nej
* Försegling av paketet. Egentligen skall alla tejpade skarvar signeras av avsändaren så att en ev öppning och återtejpning kan upptäckas. Jag har inte alltid signerat.
 

Kugghjul

Panerai
* På en rulle bakom disken.
* Nej
* Försegling av paketet. Egentligen skall alla tejpade skarvar signeras av avsändaren så att en ev öppning och återtejpning kan upptäckas. Jag har inte alltid signerat.
OK. Tejpen är alltså mest för att det skall kännas säkert. Och totalt värdelös om man inte skickar bilder på exakt hur paktet såg ut när man skickade det till mottagaren.

Och problemet med mottagare som ljuger att lådan var tom kvarstår.
 

Kugghjul

Panerai
@Kugghjul syftade nog på att det verkar vara lätt att ersätta men om man följer riktlinjerna som någon nämnde där bl.a. signatur på tejpen ingår blir det givetvis svårare att förfalska.
Enbart svårt om mottagaren jämför paketet med foton innan signering i kombination med att mottagaren kan skilja en äkta och förfalskad version av din namnteckning. Detta är sant i 0-5% av fallen.
 
Fungerat toppen för mig alla gånger, ibland har man fått grejerna snabbare än man anat. Alltid lika uppskattande!!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Enbart svårt om mottagaren jämför paketet med foton innan signering i kombination med att mottagaren kan skilja en äkta och förfalskad version av din namnteckning. Detta är sant i 0-5% av fallen.
Som med de flesta former av säkerhet är det inte tänkt att göra det omöjligt att kringgå men däremot att försvåra för den som försöker. En bra idé hade varit att tillverka mindre rullar där varje rulle har ett unikt serienummer tryckt på tejpen och där man endast använder en rulle per försändelse.

Det kan inte skilja många öre i tillverkningskostnad och tar man 500 spänn eller vad värde nu ligger på idag kan man gott bjuda på det tycker jag. De flesta kunder hade säkert inte heller haft något emot några kronor högre pris för den extra säkerheten.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som vet om man kan lägga till betalning på värdefrakten?
Hittar inget om det här:
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/varde

Hur gör ni annars med betalning vid värdefrakt mellan medlemmar här?
Den som skickar betalar ;) Skämt å sido, det får man komma överens om. Om jag har en klocka ute för ett pris f2f och köparen vill ha det skickat så får han betala det. Eventuellt kvittar man prut mot frakt eller liknande. Betalning av varan alltid Swish innan den byter händer eller skickas
 
Topp