Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, hade en köpare som fick ta sig en 14 mil ToR för att hämta värde och det är ju rätt långt.Strålande! Föredrar även REK själv då jag inte behöver åka så långt för att hämta paket![]()
Haha och jag klagar över 1 milJa, hade en köpare som fick ta sig en 14 mil ToR för att hämta värde och det är ju rätt långt.
Det är olika beroende på storlek och vikt tror jag. Skickade två värde idag, 300:- respektive 410:-.
Trevligt, blir sugen på att skicka något för att få se testa den där röda tjejpen. Någon sugen på en Omega Planet Ocean för 24999kr?
Nya REK-tjänsten är väldigt intressant då jag tror att jag skickar fler REK och värde än de flesta på forumet.Jag brukar skicka rek men tycker ni inte det här är spännande? (Bilden). Vem ska avgöra marknadspriset på vintageur? Och om någom säger att din klocka är värd mer än 25k ((vilket man ofta hör feån folk som säger sig ha låtit ngn värdera den) så utgår ingen ersättning alls?
![]()
Ja då finns det ju ett intresse i höga värderingar vilket inte alls är ovanligt att många "auktoriserade värderare" gör och som inte då alltid stämmer med marknadspris. Förresten, vilken marknad ska man ta höjd för innan man vågar känna sig säker?Nya REK-tjänsten är väldigt intressant då jag tror att jag skickar fler REK och värde än de flesta på forumet.
Jag förutsätter att PostNord då använder sig av en auktoriserad värderingsperson ifrån Svenska handelskammaren eller annan likställd värderingsperson. Men det är ändå väldigt märkligt att det inte ska utgå någon ersättning alls om värdet överstiger 25.000 och det faktiskt händer något.
Har man jobbat med försäkring vet man att värdet är marknadsvärdet av motsvarande produkt. Vad man betalat är i detta sammanhang ovidkommande.Värdet måste väl ändå vara det belopp som personen som mottagit betalat? eller krävs det ett värderingsintyg/värdering i efterhand?
Har inte jobbat med försäkring, därför jag frågade. Antog att det skulle bli oskäligt dyrt att ta in en extern värderingsman för varje fall av försvunnet paket vid ett värde av säg 5-15 000:- och jag har själv aldrig förlorat något sådant paket. Tack för info.Har man jobbat med försäkring vet man att värdet är marknadsvärdet av motsvarande produkt. Vad man betalat är i detta sammanhang ovidkommande.
Tänk ersättningngsvärde, om du skulle återanskaffa motsvarande produkt på marknaden, vad skulle det kosta. Därför ex. försärkignsbolag anlitar oberoende värderare.
Vad har du fått detta ifrån?Har ni kollat att villkoren på vilket gods man får skicka är samma mellan Värde och utökat försäkrat REK?
Vet att tidigare var värdefulla föremål såsom juveler och klockor endast försäkrade om man skickade Värde, alltså du fick inte ut vid förlust om du använt annan metod och skickat ex klocka.
De verkar vara långsamma att uppdatera. Men du kan köpa det vid inlämningsstället.Ngn som lyckats köpa ett Rek extra? Finns inte på nätet?
Har för mig det står på deras sida och de har alltid sagt det till mig på postens företagcenter.Vad har du fått detta ifrån?
Förstår inte vad beskrivningen av värde har med villkoren för rek att göra? Rek har inte exkluderat klockor.Har för mig det står på deras sida och de har alltid sagt det till mig på postens företagcenter.
"När du ska skicka dyrbara föremål som guld, silver, mynt, sedlar eller värdepapper kan du göra det säkert med tjänsten Värde."
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-foretag/varde
du kan ha rätt, jag har alltid fått infon och trott att värdefulla föremål skall skicks med Värde för att få ut fullvärde vid ev skada. Vid rek är det försäkrad men trodde det exkluderade värdeföremål och just därför de tagit fram tjänten Värde som är en egen säkrare hantering och dessutom försäkrat till högre belopp.Förstår inte vad beskrivningen av värde har med villkoren för rek att göra? Rek har inte exkluderat klockor.
De verkar vara långsamma att uppdatera. Men du kan köpa det vid inlämningsstället.
REK-Extra finns iaf att köpa via Packsoft och jag frågade på Företagcenter hur det var med klockor (och dylikt) men inga begränsningar där. Däremot känns det, "sådär" om det händer något och godset senare blir övervärderat och utan ersättning.du kan ha rätt, jag har alltid fått infon och trott att värdefulla föremål skall skicks med Värde för att få ut fullvärde vid ev skada. Vid rek är det försäkrad men trodde det exkluderade värdeföremål och just därför de tagit fram tjänten Värde som är en egen säkrare hantering och dessutom försäkrat till högre belopp.
De ändrade villkoren förra eller förrförra året till att inkludera klockor som godkända saker att skicka rek. Postpaket med deras försäkring är en annan femma har jag för mig (aldrig använt).du kan ha rätt, jag har alltid fått infon och trott att värdefulla föremål skall skicks med Värde för att få ut fullvärde vid ev skada. Vid rek är det försäkrad men trodde det exkluderade värdeföremål och just därför de tagit fram tjänten Värde som är en egen säkrare hantering och dessutom försäkrat till högre belopp.
REK är inte en enskild tjänst utan en tilläggstjänst som går att applicera på brev eller paket.De ändrade villkoren förra eller förrförra året till att inkludera klockor som godkända saker att skicka rek. Postpaket med deras försäkring är en annan femma har jag för mig (aldrig använt).
Men tidigare var det väl så att klockor nämndes i villkoren för rek? (Vill jag minnas, det finns en tråd eller trådar om detta)Villkoren för Rek och Rek Extra https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5333.22082?disposition=inline
Liksom för vilkoren för Värde nämns inte klockor specifikt som tillåtet, men att klockor är tillåtet har ju PN bekräftat.
Nu får vi ligga på för att få ett Värde-extra försäkrat upptill 100000:-
Fraktjakt pratar om PostNord Värde 50000-200000 och 200000-500000, men jag ser inte PostNord puffa för något sådant.
Jo, fast postpaket är en annan typ av tjänst. Rek är en tilläggstjänst som gäller för vikter upp till 2kg, ansvar upp till 10000. Postpaket upp till 50kg, ansvar upp till 50000. I villkoren för postpaket säger de att klockor inte får skickas (se kapitel 1.5.2)REK är inte en enskild tjänst utan en tilläggstjänst som går att applicera på brev eller paket.
Det var ju precis det jag skrev. REK är inte EN enskild tjänst, villkoren beror även på vilken tjänst som är grundtjänsten.Jo, fast postpaket är en annan typ av tjänst. Rek är en tilläggstjänst som gäller för vikter upp till 2kg, ansvar upp till 10000. Postpaket upp till 50kg, ansvar upp till 50000. I villkoren för postpaket säger de att klockor inte får skickas (se kapitel 1.5.2)
Nu med tilläggstjänsten rek extra så kan man skicka upp till 20kg, ansvar upp till 25000.