@JLC Men är villkor företag det vi skall kolla på som privatpersoner, eller har jag missförstått?
Jag klistrar in det svar jag fick för några år sedan av en ansvarig person på PN på frågor om Värde.
PostNords mailsvar.
Hej!
Beklagar att du fått olika besked från vår kundservice men förklaringen är nog att det är sällan som de stöter på frågor om tjänsten Värde. Som privatperson omfattas du inte av de villkor du fått av A men jag skickar dig de korrekta.
Din klocka är fullt försäkrad till det styrkta marknadsvärdet. För tydlighets skull så är inte marknadsvärdet detsamma som det en köpare är villig att betala. Du bör skaffa ett intyg från en oberoende part som kan styrka vad klockan är värd. Ex en Rolexhandlare eller en antikhandlare med kunskap om klockar.
Skulle din försändelse försvinna i vår hantering så är det du som avsändare som har rätt till ersättningen och det är också lämpligt att det är du som reklamerar då du ska visa upp intyg på marknadsvärdet.
Värde kan innehålla det du räknar upp nedan så en klocka går alldeles utmärkt att skicka. Har klockan en styrkt marknadsvärde på mer än 50 000 kr och du ändå skickar den med PostNord Värde, och den försvinner på vägen till mottagaren, så får du ingen ersättning alls.
/m