• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

PostNord-nytt: Rek kan nu försäkras upp till 25000kr

I villkoren i mitt tidigare inlägg är innehållsbeskrivningen samma för Rek och Rek Extra och i o f s även för Värde. Klockor nämns inte specifikt som tillåtna/försäkrade, men är tillåtna/försäkrade på de villkor vi tidigare beskrivit. Postpaketstjänster är något annat. Visst skulle man önska att PN var tydligare med vad som är inkluderat och hur värdebestämningen går till. Senast (två år sedan) jag talade med dem var säljarens och köparens bevisligen avtalade pris/köpeskillingen inte säkert att det skulle duga för att fastställa värdet - luddigt luddigt då, hoppas de är tydligare idag?

Det står fortfarande på postnords hemsida att deras varaförsäkring exkluderar värdeföremål såsom klockor etc.

Med risk för att upprepa mig själv en tredje gång, därför Värde finns som tjänst där de försäkrar VÄRDEFÖREMÅL.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villkor/villkor-foretag/varuforsakring

pn klockor.png

Bilagor

• PN försärking.JPG
    PN försärking.JPG
    156.1 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:
@JLC Men är villkor företag det vi skall kolla på som privatpersoner, eller har jag missförstått?

Jag klistrar in det svar jag fick för några år sedan av en ansvarig person på PN på frågor om Värde.
PostNords mailsvar.

Hej!

Beklagar att du fått olika besked från vår kundservice men förklaringen är nog att det är sällan som de stöter på frågor om tjänsten Värde. Som privatperson omfattas du inte av de villkor du fått av A men jag skickar dig de korrekta.

Din klocka är fullt försäkrad till det styrkta marknadsvärdet. För tydlighets skull så är inte marknadsvärdet detsamma som det en köpare är villig att betala. Du bör skaffa ett intyg från en oberoende part som kan styrka vad klockan är värd. Ex en Rolexhandlare eller en antikhandlare med kunskap om klockar.

Skulle din försändelse försvinna i vår hantering så är det du som avsändare som har rätt till ersättningen och det är också lämpligt att det är du som reklamerar då du ska visa upp intyg på marknadsvärdet.

Värde kan innehålla det du räknar upp nedan så en klocka går alldeles utmärkt att skicka. Har klockan en styrkt marknadsvärde på mer än 50 000 kr och du ändå skickar den med PostNord Värde, och den försvinner på vägen till mottagaren, så får du ingen ersättning alls.

/m

Som sagt några år gammalt, skulle jag skicka värde, rek eller rek extra idag så skulle jag fråga på nytt.

@JLC Men är villkor företag det vi skall kolla på som privatpersoner, eller har jag missförstått?

Jag klistrar in det svar jag fick för några år sedan av en ansvarig person på PN på frågor om Värde.
PostNords mailsvar.

Hej!

Beklagar att du fått olika besked från vår kundservice men förklaringen är nog att det är sällan som de stöter på frågor om tjänsten Värde. Som privatperson omfattas du inte av de villkor du fått av A men jag skickar dig de korrekta.

Din klocka är fullt försäkrad till det styrkta marknadsvärdet. För tydlighets skull så är inte marknadsvärdet detsamma som det en köpare är villig att betala. Du bör skaffa ett intyg från en oberoende part som kan styrka vad klockan är värd. Ex en Rolexhandlare eller en antikhandlare med kunskap om klockar.

Skulle din försändelse försvinna i vår hantering så är det du som avsändare som har rätt till ersättningen och det är också lämpligt att det är du som reklamerar då du ska visa upp intyg på marknadsvärdet.

Värde kan innehålla det du räknar upp nedan så en klocka går alldeles utmärkt att skicka. Har klockan en styrkt marknadsvärde på mer än 50 000 kr och du ändå skickar den med PostNord Värde, och den försvinner på vägen till mottagaren, så får du ingen ersättning alls.

/m
ja exakt, du missar poängen. Frågan var inte om det går att skicka klocka med Värde och självklart är det marknadsvärde och inte vad du betalat,.

Frågan var ju om du får ut ersättning om du försäkrar vanligt paket som inte är Värde tjänst om du skickar en klocka i paketet.

Fast det där är ju helt fel tjänst, vi pratade om REK.
jo jag vet, men jag tolkar PN som att ska du skicka klocka och ha det försäkrat är Värde den enda tjänst där de ersätter vid förlust.

alltså paket med REK tillägg ersätter inte klockan även om försäkrat, då värdeföremål exkluderas. Därav mitt inlägg om undantag.

De ersätter klocka vid Rek, Rek Extra och Värde, men ta inte mitt ord för det. Dubbelkolla med PN när det blir aktuellt för dig. Korkat att de inte bara kan lägga till klockor ibland tillåtna värdeföremål.

Nej, postpaket skall vi inte använda.

Eller REK som vi hela tiden sagt. Du behöver inte tolka något, läs villkoren.
Jag tror vi pratar förbi varandra. För att prata klarspråk; du kan inte skicka klocka med REK om du ska få ut fullvärde vid förlust. Då måste du använda Värde tjänsten.

Värde är INTE Rek.

Rek är ett tilägg såsom försäkring.

Värde är en egen tjänst med egen säkrare hantering som dessutom är försäkrad.

Jag tror vi pratar förbi varandra. För att prata klarspråk; du kan inte skicka klocka med REK om du ska få ut fullvärde vid förlust. Då måste du använda Värde tjänsten.
Helt fel, läs villkoren för REK istället.

1.1 Innehåll Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.

Rek
Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 10 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Rek Extra
Innehållet i ett Rek Extra får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 25 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5123.22082?disposition=inline

Helt fel, läs villkoren för REK istället.

1.1 Innehåll Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.

Rek
Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 10 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Rek Extra
Innehållet i ett Rek Extra får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 25 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5123.22082?disposition=inline
yes, så skickar du en klocka får du inte ut fullvärde då det är cappat till 10K, så i prakltiken är det Värde som gäller om du vill ha ersättning om det försvinner.

yes, så skickar du en klocka får du inte ut fullvärde då det är cappat till 10K, så i prakltiken är det Värde som gäller om du vill ha ersättning om det försvinner.
Du väljer såklart tjänst efter värdet på försändelsen?' Rek finns som <10' och <25'. Värde <50'. Inte svårare än så och villkoren finns tydligt beskrivna i länkarna ovan.

@JLC Rek, Rek Extra och Värde är sina egna tjänster - kan inte se att PN beskriver Rek som en tilläggstjänst till något annat, utan vill du ha det försäkrat så väljer du tjänsten Rek. Har jag fel så vill jag gärna lära mig något nytt. Annars tror jag att jag stoppar här.

@JLC Rek, Rek Extra och Värde är sina egna tjänster - kan inte se att PN beskriver Rek som en tilläggstjänst till något annat, utan vill du ha det försäkrat så väljer du tjänsten Rek. Har jag fel så vill jag gärna lära mig något nytt. Annars tror jag att jag stoppar här.
vet inte om jag orkar fortsätta heller men gör ett sista försök.
REK betyder rekommenderat, alltså att mottagen måste legitimera sig och att det är spårbart.
vill man lägga till försäkrng kan man göra det. Vill man ha säker hantering av värdeföremål (t ex klocka) väljer man tjänten Värde.
REK var tidigare ett tillägg även på brev. Då valde man rek tillägg och fick IDkontroll/utkvittering och spårbarhet på brevet.

- over and out -

vet inte om jag orkar fortsätta heller men gör ett sista försök.
REK betyder rekommenderat, alltså att mottagen måste legitimera sig och att det är spårbart.
vill man lägga till försäkrng kan man göra det. Vill man ha säker hantering av värdeföremål (t ex klocka) väljer man tjänten Värde.
REK var tidigare ett tillägg även på brev. Då valde man rek tillägg och fick IDkontroll/utkvittering och spårbarhet på brevet.

- over and out -
Eller så slutar du att killgissa och läser villkoren för Rek inrikes som finns i länken från @nissehult några inlägg upp.
Aurum har länkat direkt ser jag nu också .

Tidigare var Rek det du beskriver. Nu är det en egen tjänst.

Ok, väljer du tjänsten Rek så är det försäkrat (inkl klockor) upp till 10k. Någon annan variant på Rek erbjuder inte Post Nord. Visa mig var jag kan skicka Rek oförsäkrat? Meijlinder är värd att lyssna på.

Ok, väljer du tjänsten Rek så är det försäkrat (inkl klockor) upp till 10k. Någon annan variant på Rek erbjuder inte Post Nord. Visa mig var jag kan skicka Rek oförsäkrat? Meijlinder är värd att lyssna på.
då säger jag så här, du ska skicka klocka för 50KSEK, vilken tjänst väljer du ?

då säger jag så här, du ska skicka klocka för 50KSEK, vilken tjänst väljer du ?
Men det har väl aldrig varit frågan.
Upp till 10k = Rek
10-25k =numera Rek extra (det tråden handlar om)
25-50k = Värde.
+50k = f2f

Givetvis går det att skicka billigare klockor värde men känns onödigt då de täcks upp till beloppen ovan. Sen har värde vissa fördelar då de inte går vanliga vägen via postombud men det är återigen en annan fråga.

@JLC Men, den är ju självklar - Värde. Skickar jag en 10k eller 25k klocka så väljer jag också Värde. Men det är jag som vill ha den säkra hantering som jag tror att Värde erbjuder med säkerhetsburar på bilarna, värdetejp etc. Men den som vill spara några hundralapper och skall skicka en 10k eller 25k klocka kan ju välja på Rek och Rek Extra (som man möjligen skulle kunna kalla ett tillägg till Rek, men det blir en lek med ord och det är inte försäkring som isf fall är tillägget, utan beloppshöjningen). Kvar står att försäkringen beställs inte som ett tillägg utan ingår alltid i dessa tre tjänster. Det är där du har aviserat annan åsikt och jag kan inte hålla med. Det gamla rekommenderat som du hänvisar till är överspelat så vitt jag vet.

@yonsson För mig som betraktar Rek som en särskild tjänst med sina egna villkor där värdefullt innehåll är försäkrat upptill 10000:-, kan du väl länka till några sidor på PostNord som styrker din tanke att Rek är en tilläggstjänst? Beskriv en tjänst där man kan lägga till Rek?

Tillbaka
Topp