• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PostNord-nytt: Rek kan nu försäkras upp till 25000kr

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson För mig som betraktar Rek som en särskild tjänst med sina egna villkor där värdefullt innehåll är försäkrat upptill 10000:-, kan du väl länka till några sidor på PostNord som styrker din tanke att Rek är en tilläggstjänst? Beskriv en tjänst där man kan lägga till Rek?
REK fungerar olika beroende på om det är inrikes, utrikes, brev eller paket samt om du skickar betalmedel eller ej. Olika villkor beroende på vilken tjänst som ligger i grunden.

PostNord.se
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
REK fungerar olika beroende på om det är inrikes, utrikes, brev eller paket samt om du skickar betalmedel eller ej. Olika villkor beroende på vilken tjänst som ligger i grunden.

PostNord.se
Fast det stämmer väl ändå inte riktigt ur kundens perspektiv? Rek inrikes är t.ex. en tjänst man köper precis som allt annat hos Postnord? Utrikes kan säkert skilja, det är jag mindre insatt i. Oavsett om det är brev eller paket som skickas Rek så köper man det per viktenhet inom vissa spann och minimimått och maximimått är samma för båda? Varför göra det mer komplicerat än vad det är? Allt finns här: https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5123.22082?disposition=inline

Rek
Försäkringen täcker upp till 10 000kr och gäller även värdeföremål. Den täcker upp till 5 000kr för betalmedel.
Kostnad beroende på vikt.

Maximimått:
Längd 600mm
Bredd + längd + tjocklek högst 900mm

Minimimått:
Längd 140mm
Bredd 90mm

Maximivikt 2kg

För rulle gäller maximimått:
Längd 900mm
Längden + dubbla diametern 1 040mm

Minimimått: Längd 100mm
Längden + dubbla diametern 170mm

Maximivikt: 2kg

Rek Extra
Försäkringen täcker upp till 25 000kr och gäller även värdeföremål. Den täcker upp till 5 000kr för betalmedel (så onödigt utöver vanlig rek.)
Kostnad beroende på vikt.

Maximimått:
Längd 1500mm
Längd + omkrets högst 2000mm

Minimimått:
Längd 140mm
Bredd 90 mm

Maximivikt: 20kg
 

Rivalen

Rolex
Jag trodde vi pratade om Rek inrikes och då kan vi klara oss utan att förvilla och kalla det en tilläggstjänst när det inte är det. "Rek" (inrikes)" och "Rek Extra" (inrikes) och "Värde" (inrikes) är sina egna tjänster med sina villkor där den stora skillnaden är beloppsgränserna och i viss mån priset. De försäkrar klockor.

Skall jag skicka utrikes så får jag läsa villkoren för de tjänsterna och det blir nog inte så uppmuntrande för den som vill skicka klockan försäkrad. Sedan kan man ifrågasätta PostNords val att kalla en tjänst Rek Utrikes när villkoren skiljer sig så rejält mot Rek Inrikes. De ber nästan om att vi kunder skall dra fel slutsatser. Rek Utrikes försäkrar inte värdeföremål. Vi har haft långa diskussioner på forumet för att hitta försäkrad klockfrakt utrikes, utan lyckas så vitt jag minns.

Jag tror att TS intention att klargöra nya alternativet för PostNords försäkrade inrikes klockfrakt är avklarade i tråden.

Jag diskuterar i detalj för jag skall veta säkert så att jag informerar rätt på min hemsida.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag trodde vi pratade om Rek inrikes och då kan vi klara oss utan att förvilla och kalla det en tilläggstjänst när det inte är det. "Rek" (inrikes)" och "Rek Extra" (inrikes) och "Värde" (inrikes) är sina egna tjänster med sina villkor där den stora skillnaden är beloppsgränserna och i viss mån priset. De försäkrar klockor.

Skall jag skicka utrikes så får jag läsa villkoren för de tjänsterna och det blir nog inte så uppmuntrande för den som vill skicka klockan försäkrad. Sedan kan man ifrågasätta PostNords val att kalla en tjänst Rek Utrikes när villkoren skiljer sig så rejält mot Rek Inrikes. De ber nästan om att vi kunder skall dra fel slutsatser. Rek Utrikes försäkrar inte värdeföremål. Vi har haft långa diskussioner på forumet för att hitta försäkrad klockfrakt utrikes, utan lyckas så vitt jag minns.

Jag tror att TS intention att klargöra nya alternativet för PostNords försäkrade inrikes klockfrakt är avklarade i tråden.

Jag diskuterar i detalj för jag skall veta säkert så att jag informerar rätt på min hemsida.
Enligt de nuvarande villkoren för rek utrikes så får man skicka tex bearbetat guld etc (läs: smycken). Det står inget om värdesaker och klockor och sådant. Min tolkning är att klockor upp till 10000 är "försäkrade" med rek utrikes.
 

Rivalen

Rolex
Det är nog en djungel. Söker på PostNord rek utrikes https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort-privat/rek-utrikes åsså kommer det en länk en bit ner Läs mer vad du inte får skicka - då hamnar man på länk till vad får du skicka, men det handlar mest om vad man inte får - omsorgen om detaljer är begränsad hos PN https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/vad-far-du-skicka

Och där läste jag nedanstående som otillåtet.
Dyrbart innehåll
Dyrbart innehåll är till exempel guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och värdepapper.

Denna villkorstext baserade jag min slutsats på. Men jag blir inte förvånad om du hittat villkor av annan karaktär.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är nog en djungel. Söker på PostNord rek utrikes https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort-privat/rek-utrikes åsså kommer det en länk en bit ner Läs mer vad du inte får skicka - då hamnar man på länk till vad får du skicka, men det handlar mest om vad man inte får - omsorgen om detaljer är begränsad hos PN https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/vad-far-du-skicka

Och där läste jag nedanstående som otillåtet.
Dyrbart innehåll
Dyrbart innehåll är till exempel guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och värdepapper.

Denna villkorstext baserade jag min slutsats på. Men jag blir inte förvånad om du hittat villkor av annan karaktär.
Ibland kan internet vara svårt, men inte i detta fall då vi redan förklarat hur det ligger till samt var man kan hitta informationen på hemsidan.
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villkor/villkor/tjanstevillkor
Så väljer du relevant tjänst:
https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5118.21985?disposition=inline
 

Rivalen

Rolex
@Aurum Det borde vara det som du visar som gäller för det ser mer formellt ut, men det jag hamnade i är likafullt PNs skriftliga, och visar det sig, motstridiga skriftliga villkor för Rek Utrikes.

Den som vill få skriftligt på om klockor får skickas och är försäkrade i olika tjänster kan pröva Facebook - jag fick svar efter 9 timmar. Sedan vad det blir värt om de svarar fel är en annan fråga.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Någon som vet hur man skickar ett REK Extra genom Skicka direkt på postnord.se? Verkar inte finnas som tillval där? Måste man göra det hos ombudet eller?
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Någon som vet hur man skickar ett REK Extra genom Skicka direkt på postnord.se? Verkar inte finnas som tillval där? Måste man göra det hos ombudet eller?
Sökte samma sak förra veckan, slutade med att jag åkte till ombud och köpte där, direkt i kassan. Frågade kassören ang. Skicka direkt men hon hade inget svar.. Inga problem att köpa hos ombudet dock!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Lånar tråden lite:

Hur gör ni om ni vill posta en klocka för mer än 50k? Säg 90 eller 100?
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Skickade precis första Rek Extra via företagscenter.
Personal var ovetandes om tjänsten men hittade den efter lite letande i systemet.

Pris för paketet som var under 1kg:
207kr istället för 370ish? för värde.

Ny bokstavskombo för REK Extra
RLxxxxxx istället för RRxxxxx
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Skickade precis första Rek Extra via företagscenter.
Personal var ovetandes om tjänsten men hittade den efter lite letande i systemet.

Pris för paketet som var under 1kg:
207kr istället för 370ish? för värde.

Ny bokstavskombo för REK Extra
RLxxxxxx istället för RRxxxxx
De 207kr som det kostar gäller till och med 2kg så dubbelt så bra! :)
 

Denvy

Omega
Blir bara mer förvirrad när jag läser den här tråden.

Går det att skicka en klocka för 25k som är försäkrad genom Rek extra?

Är det bara skriva ut via deras tjänst och klistra på paketet och lämna in?

Hur ska jag ens intyga att min klocka är i paketet eller värdet av den om jag skickar med värdehandlingen?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Blir bara mer förvirrad när jag läser den här tråden.

Går det att skicka en klocka för 25k som är försäkrad genom Rek extra?

Är det bara skriva ut via deras tjänst och klistra på paketet och lämna in?

Hur ska jag ens intyga att min klocka är i paketet eller värdet av den om jag skickar med värdehandlingen?
Du kan skicka med värde upp till 50k. Resten får någon annan svara på.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Blir bara mer förvirrad när jag läser den här tråden.

Går det att skicka en klocka för 25k som är försäkrad genom Rek extra?

Är det bara skriva ut via deras tjänst och klistra på paketet och lämna in?

Hur ska jag ens intyga att min klocka är i paketet eller värdet av den om jag skickar med värdehandlingen?
Upp till 25k funkar rek extra. 25-50k är det Värdefrakt som gäller.
Jag brukar boka rek extra på pn’s hemsida. Jag får då en qr-kod skickad till mig via Mail. Ombudet scannar koden och skriver ut lappen.
gällande din sista fundering känns det faktiskt lite krångligt!
 

Denvy

Omega
Upp till 25k funkar rek extra. 25-50k är det Värdefrakt som gäller.
Jag brukar boka rek extra på pn’s hemsida. Jag får då en qr-kod skickad till mig via Mail. Ombudet scannar koden och skriver ut lappen.
gällande din sista fundering känns det faktiskt lite krångligt!

Okej! Så behöver princip bara beställa sån, skriva ut och sätta på mitt paket och lämna in?

Jaa exakt, tänker om mitt paket helt försvinner och de kräver något form av intyg på klockans värde eller ens existens. Svårt att intyga om jag skickat med exat alla papper..
 

PE76

Cartier
2-Faktor
Okej! Så behöver princip bara beställa sån, skriva ut och sätta på mitt paket och lämna in?

Jaa exakt, tänker om mitt paket helt försvinner och de kräver något form av intyg på klockans värde eller ens existens. Svårt att intyga om jag skickat med exat alla papper..
När jag skickade värde och ställde dessa frågor till postnord sa de att om man dokumenterar innehållet, kvitton osv med bilder samt några bilder när man packar innehållet räcker det om paketet skulle försvinna eller liknande. Jag tog bilder på allt och bad dem tejpa ihop lådan så de såg vad den innehöll. Var inga problem att ta bild på detta heller.
 

Denvy

Omega
När jag skickade värde och ställde dessa frågor till postnord sa de att om man dokumenterar innehållet, kvitton osv med bilder samt några bilder när man packar innehållet räcker det om paketet skulle försvinna eller liknande. Jag tog bilder på allt och bad dem tejpa ihop lådan så de såg vad den innehöll. Var inga problem att ta bild på detta heller.
Precis vad jag undra tack! Tänker man kan ta bilder när man packar in men känns lite bökigt om jag ska stå där i ombudet och behöva packa ner klockan i lådan medans de kollar på. Någon goodwill får de ju ha tänker jag men skeptisk som man är så är man så klart orolig om de värsta skulle hända och sen står man där utan klocka eller pengar.
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Bumpar tråden med en fråga

Säg att man sålt en klocka för uppskattat marknadsvärde 25k och den försvinner på vägen. Om en handläggare hos Postnord får för sig att värdera klockan till 26k istället så uteblir ersättningen helt och hållet. Känns lite overkill att ta en 3 år gammal klocka till värdering bara för att säkerställa att försäkringen ska gälla vid transport
Jag brukar skicka rek men tycker ni inte det här är spännande? (Bilden). Vem ska avgöra marknadspriset på vintageur? Och om någom säger att din klocka är värd mer än 25k ((vilket man ofta hör feån folk som säger sig ha låtit ngn värdera den) så utgår ingen ersättning alls?
Screenshot_20190205-141851__01.jpg
Egentligen inte då du bryter mot villkoren om du skickar något dyrare.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Bumpar tråden med en fråga

Säg att man sålt en klocka för uppskattat marknadsvärde 25k och den försvinner på vägen. Om en handläggare hos Postnord får för sig att värdera klockan till 26k istället så uteblir ersättningen helt och hållet. Känns lite overkill att ta en 3 år gammal klocka till värdering bara för att säkerställa att försäkringen ska gälla vid transport

Om du de facto sålt en klocka för 25k och kan uppvisa underlag för det (kvitto, annons, auktion etc) så kommer det vara det som begärs utifrån ett reklamationsärende. Inte att någon postanställd gör en egen värdering. 😉
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Bumpar tråden med en fråga

Säg att man sålt en klocka för uppskattat marknadsvärde 25k och den försvinner på vägen. Om en handläggare hos Postnord får för sig att värdera klockan till 26k istället så uteblir ersättningen helt och hållet. Känns lite overkill att ta en 3 år gammal klocka till värdering bara för att säkerställa att försäkringen ska gälla vid transport
Tror du inte ett kvitto eller ett utdrag från kontot/Swish räcker för att ” bevisa” värdet av affären?
 
Tidigare var det upp till 10,000. Nu har de lanserat en tilläggstjänst som gör det möjligt att försäkra upp till 25,000kr. Enligt damen i kassan ska de tydligen levereras med större säkerhet än vanliga rek.

Tjänsten är betydligt billigare än värdefrakt som annars är premium-metoden inom postnords logistik. Men kanske kan det vara ett alternativ om man skickar något i mellanklassen? Alltså mellan 10-25ksek.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort-privat/rek-inrikes
Jag tog mig tiden en gång ringde runt till alla speditörer för att se efter vilka som kunde försäkra till ett ännu högre värde och om man vill gå hela vägen upp till 500 000 kr (eller högre) så var det schenker som löste det billigare än alla andra. Ville bara flika in med den infon.
 
Topp