• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

PostNord-nytt: Rek kan nu försäkras upp till 25000kr

Jag tog mig tiden en gång ringde runt till alla speditörer för att se efter vilka som kunde försäkra till ett ännu högre värde och om man vill gå hela vägen upp till 500 000 kr (eller högre) så var det schenker som löste det billigare än alla andra. Ville bara flika in med den infon.
Är väl som vanligt att det ej gäller klockor?

Tror du inte ett kvitto eller ett utdrag från kontot/Swish räcker för att ” bevisa” värdet av affären?
Med erfarenhet från försäkringsbranschen så måste du kunna visa upp något slags värderingsintyg. Ofta vid dessa "lägre" summor så kan det räcka med att man visar vad de kostar i butik eller på Chrono24 men om din klocka har stigit i värde så krävs där ett värderingsintyg.

Med erfarenhet från försäkringsbranschen så måste du kunna visa upp något slags värderingsintyg. Ofta vid dessa "lägre" summor så kan det räcka med att man visar vad de kostar i butik eller på Chrono24 men om din klocka har stigit i värde så krävs där ett värderingsintyg.
Just i detta fall är Chrono24 ingen höjdare med tanke på de höga priserna där

Just i detta fall är Chrono24 ingen höjdare med tanke på de höga priserna där
Nej precis, de har dessutom höjt provisioner från 6% till 6,5%. Chrono24 har medvetet eller ej bidragit till att det är dyrare på andrahandsmarknaden då säljare räknar ut att de gärna inte vill betala 6,5% i provision så priserna höjs då per automatik med ca 6,5%.

Om du de facto sålt en klocka för 25k och kan uppvisa underlag för det (kvitto, annons, auktion etc) så kommer det vara det som begärs utifrån ett reklamationsärende. Inte att någon postanställd gör en egen värdering. 😉
Förstår såklart att postanställda inte gör själva värderingen, frågan var om det räcker med en swishbetalning för att styrka marknadsvärdet. Som någon nämnde här i tråden så behövs oftast mer underlag i exempelvis försäkringsärenden

Förstår såklart att postanställda inte gör själva värderingen, frågan var om det räcker med en swishbetalning för att styrka marknadsvärdet. Som någon nämnde här i tråden så behövs oftast mer underlag i exempelvis försäkringsärenden

Swishen bör ju kunna kopplas vidare till en annons t ex och att namn överensstämmer med köpare/säljare, självklart.

De hade inga invändningar mot det, jag ringde omkring då ungefär ett år sedan.
Det här var förvånande för de har tiigare varit tydliga med att det inte gäller klockor. Kanske är värt att dubbelkolla för den som ska nyttja tjänsten.

Edit: hittade bara att klockor är undantaget på den försäkring man kan teckna direkt via Schenker (upp till 100k) men på den för högre belopp (som ges via AIG) hittar jag inte det undantaget. Väl detta som kan vara bra att ha med sig:

"Försäkringen omfattar inte, om inte annat avtalats; 4.11 begagnade eller redan skadade varor"

Senast ändrad:
Det här var förvånande för de har tiigare varit tydliga med att det inte gäller klockor. Kanske är värt att dubbelkolla för den som ska nyttja tjänsten.

Edit: hittade bara att klockor är undantaget på den försäkring man kan teckna direkt via Schenker (upp till 100k) men på den för högre belopp (som ges via AIG) hittar jag inte det undantaget. Väl detta som kan vara bra att ha med sig:

"Försäkringen omfattar inte, om inte annat avtalats; 4.11 begagnade eller redan skadade varor"
Det låter ungefär vad jag kunde utläsa. Jag har jobbat på schenker i åtta år för många år sedan och vi skötta även tulldeklarationen för import/export. Vi skickade styrbixar för tåg till Schweiz för ca 600-800k nästan dagligen men schenker är mer inriktade mot företag än privatpersoner. Kvinnan jag pratade med ville helst att man skulle ha eget företag för att öppna företagskonto för att skicka dyrare klockor (för att underlätta deras arbete) men det var inget krav.

Deras villkor och tillgång till information är väldigt klyddigt att leta igenom och det bästa är att åka till en av deras terminaler eller ringa deras kundtjänst för att få konkreta svar. Det bästa är om man kan maila dem så att man får det på svart och vitt.

Jag hoppas att jag har kunnat bidra med någon hjälp iallafall :)

Tillbaka
Topp