• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

haha det känns lovande, fick du det i brevlådan eller hämtade hos ombud?
Låg i brevlådan :) Skickat ganska mycket saker senaste året och måste säga att 65% av gångerna så har postnord varit helt åt helvete. Resterande % har istället imponerat med att vara skitsnabba istället :S vad hände med att leverera jämt o stadigt istället?
 
Nästan lika kass som Postnord

1 rek o ett postpaket på vift för närvarande.
 
Medverkade i en kundundersökning så sent som förra veckan gällande PostNord, temat på frågorna var i princip "Hur mycket kan vi dra ner på utlämning och utlämningsställen innan ni säger ifrån för mycket", så det blir nog inte bättre i framtiden heller tyvärr.
 
Medverkade i en kundundersökning så sent som förra veckan gällande PostNord, temat på frågorna var i princip "Hur mycket kan vi dra ner på utlämning och utlämningsställen innan ni säger ifrån för mycket", så det blir nog inte bättre i framtiden heller tyvärr.
Å andra sidan dyker det upp fler och fler boxar så det är inte bara negativt. Kostnadseffektivt och smidigt för mottagarna. 🙂
 
Jag har testat dem två gånger. Båda gångerna vägrade luckjäveln öppna sig och jag fick styra om paketen till ombud ändå…
Trist, jag har aldrig haft några problem och tycker att det är jättesmidigt men det kanske är lite strul med utomhusboxarna i kylan om det är en sådan du syftar på?

Jag tror att ombuden skulle fungera betydligt bättre om man kortade ner liggtiden avsevärt. Jag vet att de har dragit ner vissa tjänster till sju dagar istället för 14 men det mesta ligger fortfarande i uppåt två veckor och folk är i allmänheten dåliga på att hämta ut sina paket. Har man beställt prylar till ombud med 1-2 dagars leveranstid borde man rimligtvis även kunna hämta ut det inom någon dag eller två (för inhemska varubrev m.m).
 
Absolut inte utmärkt. Har nu 3 paket på vift. 1 rek o 2 spårbara. Rek borta över 1 månad. (Samma paket som @Maxer nämner ovan). Postnord är SÄMST!
Sämst är väl kanske att ta i. Det är klart att man blir besviken om man råkar ut för paket som hamnar på vift men det blir ju högst anekdotiskt när de hanterar 100 miljoner försändelser per månad och det är nog många som inte riktigt förstår hur stora de faktiskt är.

Leveranskvaliteten för brev och mindre paket (dit bl.a. skicka lätt och förmodligen även REK ingår) låg på 97,71% för November med 99,996,000 försändelser och antalet klagomål för samma månad landade på 2506st eller 0.0025%. 🙂

 
Sämst är väl kanske att ta i. Det är klart att man blir besviken om man råkar ut för paket som hamnar på vift men det blir ju högst anekdotiskt när de hanterar 100 miljoner försändelser per månad och det är nog många som inte riktigt förstår hur stora de faktiskt är.

Leveranskvaliteten för brev och mindre paket (dit bl.a. skicka lätt och förmodligen även REK ingår) låg på 97,71% för November med 99,996,000 försändelser och antalet klagomål för samma månad landade på 2506st eller 0.0025%. 🙂

De siffrorna är en klen tröst när man väl har råkat utför tråkigheter.

Nu återstår att se om postnord betalar tillbaka värdet av försändelsen
 
De siffrorna är en klen tröst när man väl har råkat utför tråkigheter.

Nu återstår att se om postnord betalar tillbaka värdet av försändelsen
Absolut, jag menar bara att det är långt ifrån alla som har problem med försvunna paket och ser man det ur ett objektivt perspektiv är det inte alls så illa som många vill få det till. 98% är trots allt en otroligt hög procentsats i en kvalitetsmätning som jag tvivlar på att många når upp till om vi ser till KS-användarnas arbetsgivare. 😉
 
Sämst är väl kanske att ta i. Det är klart att man blir besviken om man råkar ut för paket som hamnar på vift men det blir ju högst anekdotiskt när de hanterar 100 miljoner försändelser per månad och det är nog många som inte riktigt förstår hur stora de faktiskt är.

Leveranskvaliteten för brev och mindre paket (dit bl.a. skicka lätt och förmodligen även REK ingår) låg på 97,71% för November med 99,996,000 försändelser och antalet klagomål för samma månad landade på 2506st eller 0.0025%. 🙂

Har skickat många tusen paket totalt (privat och som näringsidkare) och vidhåller att postnord är absolut sämst. Att få fram kolli och på kundservice. De har lyckats med grejer som inte borde vara möjligt. Jag klassar dem därför som sämst. Riktigt skitföretag.
 
Senast ändrad:
Absolut, jag menar bara att det är långt ifrån alla som har problem med försvunna paket och ser man det ur ett objektivt perspektiv är det inte alls så illa som många vill få det till. 98% är trots allt en otroligt hög procentsats i en kvalitetsmätning som jag tvivlar på att många når upp till om vi ser till KS-användarnas arbetsgivare. 😉
Haha jobbar du på Postnord? Aldrig hört ngn försvara dem innan.
 
De siffrorna är en klen tröst när man väl har råkat utför tråkigheter.

Nu återstår att se om postnord betalar tillbaka värdet av försändelsen
De kommer att betala tillbaka men först ska det skickas in dokument och beskrivningar. Verkar också lite random. Som den här gången när de skickade ett dyblött brev som skulle returneras med snigelpost efter att man skrivit "Nej" på en linje. 😅 Inte ovanligt att tiden man får lägga ned kostar mer än innehållet. Av den anledningen reklamerar jag aldrig billigare försändelser. Enda man kan göra är att så långt det går använda annan spedititör. ALLA andra fungerar bättre. I rättvisans namn har jag aldrig blivit av med "värde". Rek och allt där under är däremot ett dåligt skämt.

Största postnordklassikern på företagssidan är när de säger att de varit där men egentligen bara droppar av direkt på utlämningstället och drar och knarkar istället 😅. Har jag varit med om 100 ggr plus. I viss områden var det 100% säkert. Intresse från vår rep att lösa = 0
gQu809lJhl6x05RJjMa6kOOydrvRbXOZg3GNPth2FQ4.jpg
 
Senast ändrad:
Haha jobbar du på Postnord? Aldrig hört ngn försvara dem innan.
Nej, men dina inlägg är uppenbarligen färgade av negativa upplevelser som inte är representativa för Postnord som helhet och jag förstår inte riktigt varför du ifrågasätter statistiken. 🙂 Som sagt, det är klart att det är tråkigt att tillhöra de få promille som råkar ut för bekymmer men ca 98 miljoner paket levereras trots allt inom 1-2 vardagar utan problem varje månad.
 
Nej, men dina inlägg är uppenbarligen färgade av negativa upplevelser som inte är representativa för Postnord som helhet och jag förstår inte riktigt varför du ifrågasätter statistiken. 🙂 Som sagt, det är klart att det är tråkigt att tillhöra de få promille som råkar ut för bekymmer men ca 98 miljoner paket levereras trots allt inom 1-2 vardagar utan problem varje månad.
Ok. Ja de är färgade av åratal av erfarenheter. Har som sagt skickat och tagit emot 1000 tals paket och vill bestämt hävda att Postnord är sämst på allt. Inget jag upprörs över..tror @Maxer kan skriva under på det? Är mest fascinerad över hur ett företag kan vara så otroligt kass år efter år 😄 Har heller inget emot en Postnord fanboy. Trodde bara aldrig jag skulle få träffa på en.
Positivt är att jag fått många biobiljetter av dem. Brukar få det när man ringer marknadsavdelningen när man drabbats av de mer spektakulära grejerna. Får jag till exempel ett Collisimo paket från frankrike så hamnar det alltid i en "infinite loop" mellan terminal o utlämningställe. Enda sättet att bryta den är att ringa ngn hög chef på huvudkontoret. Har hänt 7 ggr sista 2 åren (100% av fallen). En annan klassiker är när rek går tillbaka till utlämningställe och man måste hämta ut, lämna in igen och reklamera. 😅😅 Magiskt jävla företag.
Hur kan de ens få 1.2 på reco?
 
Senast ändrad:
Leder såklart ingen vart att hacka på Postnord men som Jörgen beskriver det i artikeln så handlar det om principen.
 
Ok. Har som sagt skickat och tagit emot 1000 tals paket och vill bestämt hävda att Postnord är sämst på allt. Inget jag upprörs över..tror @Maxer kan skriva under på det? Är mest fascinerad över hur ett företag kan vara så otroligt kass år efter år 😄 Har heller inget emot en Postnord fanboy. Trodde bara aldrig jag skulle få träffa en.
Jag googlade lite snabbt och lyckades inte hitta någon nyare statistik men motsvarande siffra för DHL/Deutsche Post var år 2019 83% så 98% är långt ifrån sämst och det finns nog få speditörer som kan klå det oavsett om man ser till nationell eller internationell nivå.

De flesta håller Japan högst på listor över kvalitet, precision och liknande mått och vad jag kunde hitta så låg de på 97.8%, dvs. samma procentsats som Postnord även om det var ganska gammal statistik.


Jag vet inte om jag skulle kalla mig PN-fanboy och jag har inte heller någon koppling till företaget annat än som kund och "delägare" men du verkar vara ganska faktaresistent och hänvisar till personliga upplevelser som utgör en försvinnande del av deras totala verksamhet. 🙂
 
Ok. Ja de är färgade av åratal av erfarenheter. Har som sagt skickat och tagit emot 1000 tals paket och vill bestämt hävda att Postnord är sämst på allt. Inget jag upprörs över..tror @Maxer kan skriva under på det? Är mest fascinerad över hur ett företag kan vara så otroligt kass år efter år 😄 Har heller inget emot en Postnord fanboy. Trodde bara aldrig jag skulle få träffa på en.
Positivt är att jag fått många biobiljetter av dem. Brukar få det när man ringer marknadsavdelningen när man drabbats av de mer spektakulära grejerna. Får jag till exempel ett Collisimo paket från frankrike så hamnar det alltid i en "infinite loop" mellan terminal o utlämningställe. Enda sättet att bryta den är att ringa ngn hög chef på huvudkontoret. Har hänt 7 ggr sista 2 åren (100% av fallen). En annan klassiker är när rek går tillbaka till utlämningställe och man måste hämta ut, lämna in igen och reklamera. 😅😅 Magiskt jävla företag.
Hur kan de ens få 1.2 på reco?
En ljusglimt i den här trista historien är ditt sätt att hantera det. Toppklass som vanligt, du kunde lika gärna skickat en torped på mig för att få tillbaka dina pengar.
 
Jag googlade lite snabbt och lyckades inte hitta någon nyare statistik men motsvarande siffra för DHL/Deutsche Post var år 2019 83% så 98% är långt ifrån sämst och det finns nog få speditörer som kan klå det oavsett om man ser till nationell eller internationell nivå.

De flesta håller Japan högst på listor över kvalitet, precision och liknande mått och vad jag kunde hitta så låg de på 97.8%, dvs. samma procentsats som Postnord även om det var ganska gammal statistik.

Jag vet inte om jag skulle kalla mig PN-fanboy och jag har inte heller någon koppling till företaget annat än som kund och "delägare" men du verkar vara ganska faktaresistent och hänvisar till personliga upplevelser som utgör en försvinnande del av deras totala verksamhet. 🙂
Fanboy eller inte. Första o troligen den sista jag stöter på ngn som försvarar Postnord. Kommer inte att kunna omvända dig o tänker inte försöka men skulle nog föreslå att du tittar på vad kunder säger om ett företag istället för att gå in på deras hemsida för att finna "fakta". Over and out!
 
Senast ändrad:
En ljusglimt i den här trista historien är ditt sätt att hantera det. Toppklass som vanligt, du kunde lika gärna skickat en torped på mig för att få tillbaka dina pengar.
Löser sig alltid. Tycker som sagt att det är spännande hur dåliga de är gång på gång 😁 alltid lika trevligt att handla med dig oxå.
 
Fanboy eller inte. Första o troligen den sista jag stöter på som försvarar Postnord. Kommer inte att kunna omvända dig o tänker inte försöka men skulle nog föreslå att du tittar på vad kunder säger om ett företag istället för att gå in på deras hemsida för att finna "fakta". Over and out!
Statistiken kommer dock från det fristående Kantar Sifo som så vitt jag vet har ett gott anseende och används frekvent av både privata aktörer såväl som myndigheter och ligger bl.a. till grund för valprognoser. Att du tar till begrepp som fanboy (som du senare redigerade bort men nu verkar ha återställt) och försöker förlöjliga på olika sätt förstärker bara upplevelsen av att dina inlägg är skrivna i affekt och du verkar inte heller vilja ta till dig att de, rent statistiskt, har samma eller till och med bättre leveranskvalitet än andra aktörer och/eller andra länders statliga postverksamhet trots att de enligt dig är sämst och alla andra påstås vara bättre.

Det känns som att diskussion fick en ganska tråkig ton och jag beklagar dina borttappade paket men det förändrar inte faktumet att en förkrossande majoritet av alla försändelser levereras felfritt. 🙂
 
Statistiken kommer dock från det fristående Kantar Sifo som så vitt jag vet har ett gott anseende och används frekvent av både privata aktörer såväl som myndigheter och ligger bl.a. till grund för valprognoser. Att du tar till begrepp som fanboy (som du senare redigerade bort men nu verkar ha återställt) och försöker förlöjliga på olika sätt förstärker bara upplevelsen av att dina inlägg är skrivna i affekt och du verkar inte heller vilja ta till dig att de, rent statistiskt, har samma eller till och med bättre leveranskvalitet än andra aktörer och/eller andra länders statliga postverksamhet trots att de enligt dig är sämst och alla andra påstås vara bättre.

Det känns som att diskussion fick en ganska tråkig ton och jag beklagar dina borttappade paket men det förändrar inte faktumet att en förkrossande majoritet av alla försändelser levereras felfritt. 🙂
Har inte raderat fanboy vad jag kan minnas o menade det inte som en förolämpning heller. Du menade säkert inget illa när du kallade mig faktaresistent heller 😅. Raljerade bara över Postnord (är lite temat för tråden) o blev genuint förvånad över att du försvarade dem. Inte arg eller upprörd på dig öht. Du behöver heller inte beklaga att jag blivit dåligt behandlad av postnord. Är helt lugnt som sagt. Kommer inte att diskutera statistiken som sådan då det nog e helt dödfött när den kommer från Postnord själva. Så här ser kundförtroendet ut när samma företag mäter kundförtroende på uppdrag av 3e part:

Borde också lägga till att jag menar att Postnord har den sämsta kundservice jag stött på alla kategorier..Inte bara i relation till andra speditörer utan av samtliga större företag jag varit i kontakt med. Är min upplevelse och du har såklart rätt till din. ♡. Ta det inte personligt även om du är delägare.
 
Senast ändrad:
En liten uppdatering sedan jag skrev sist, båda försändelserna gick till sist att spåra och betala manuellt i Postnords tjänst för importmoms.

Ena paketet kom fram utan problem medans de andra verkar ha försvunnit, senaste uppdateringen var 2022-01-21 "En avi har skickats till mottagaren." vilket jag också fått i min brevlåda att jag kan hämta ut paketet hos mitt ombud. Dock har paketet aldrig kommit fram till ombudet och efter att jag pratat med Postnords kundtjänst anser de att försändelsen är förlorad samt hänvisar mig till att avsändaren ska reklamera hos Royal Mail.

Vilket jävla skämt Postnord är när det gäller utrikes, det har säkert avhandlats förut men kan man själv göra ett val vilka som ska hantera importen dvs EJ Postnord?
 
Vilket jävla skämt Postnord är när det gäller utrikes, det har säkert avhandlats förut men kan man själv göra ett val vilka som ska hantera importen dvs EJ Postnord?
Ja, du kan be avsändaren att använda sig av en annan speditör (exempelvis DHL som finns representerat i alla länder). Skickas det via det egna landets posttjänst så kommer det automatiskt att hanteras av Postnord och vice versa.

Du kan även välja att sköta tulldeklarationen själv men det hjälper ju inte så mycket om själva paketet försvinner på vägen. 🤷‍♂️
 
En liten uppdatering sedan jag skrev sist, båda försändelserna gick till sist att spåra och betala manuellt i Postnords tjänst för importmoms.

Ena paketet kom fram utan problem medans de andra verkar ha försvunnit, senaste uppdateringen var 2022-01-21 "En avi har skickats till mottagaren." vilket jag också fått i min brevlåda att jag kan hämta ut paketet hos mitt ombud. Dock har paketet aldrig kommit fram till ombudet och efter att jag pratat med Postnords kundtjänst anser de att försändelsen är förlorad samt hänvisar mig till att avsändaren ska reklamera hos Royal Mail.

Vilket jävla skämt Postnord är när det gäller utrikes, det har säkert avhandlats förut men kan man själv göra ett val vilka som ska hantera importen dvs EJ Postnord?
Tror det är läge att eskalera tonläget lite om det finns en chans att försändelsen ligger hos ombudet men inte är scannad. På mitt förra jobb väntade vi på ett paket som var värt kanske 100 k om jag minns rätt. Av allt att döma borde försändelsen funnits hos ombudet men den var inte scannad där och både vid besök hos ombudet och på telefon med Postnords kundtjänst möttes vi av likgiltighet och rådet att reklamera till avsändaren. När min chef plöjt ner avsevärd tid i att trilskas med kundtjänsten tog tålamodet slut och han brann av och höjde rösten och hotade med polisanmälning om inte paketet dök upp. 20 minuter senare scannade ombudet det och vi kunde äntligen hämta. Mitt intryck är att man på Postnord skiter rätt mycket i om kunderna ringer och gnäller men att anmälningar till polis och Post- och telestyrelsen är något man vill undvika. Det är väl inte lika lätt att dribbla bort statistik man inte tar fram själv och de har ju vissa imageproblem efter alla nyheter om till exempel att man låtit sig infiltreras av yrkeskriminella om stjäl värdesaker ur paketen, ”släktklustret” som drivit lagret i Jordbro, och så vidare.
 
Ja, du kan be avsändaren att använda sig av en annan speditör (exempelvis DHL som finns representerat i alla länder). Skickas det via det egna landets posttjänst så kommer det automatiskt att hanteras av Postnord och vice versa.

Du kan även välja att sköta tulldeklarationen själv men det hjälper ju inte så mycket om själva paketet försvinner på vägen. 🤷‍♂️
Tyvärr inte alltid man kan välja vad avsändaren skickar med men ska försöka välja DHL, UPS eller liknande istället i framtiden!
 
Tillbaka
Topp