• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Tyvärr inte alltid man kan välja vad avsändaren skickar med men ska försöka välja DHL, UPS eller liknande istället i framtiden!
Även om det inte går att välja i kassan eller liknande så brukar de flesta vara väldigt hjälpsamma om man bara mailar och ber dem att använda en alternativ speditör. Tyvärr går det inte alltid att lösa men oftast gör det det och det skadar inte att fråga om man nu helst vill undvika PN. :)
 
Även om det inte går att välja i kassan eller liknande så brukar de flesta vara väldigt hjälpsamma om man bara mailar och ber dem att använda en alternativ speditör. Tyvärr går det inte alltid att lösa men oftast gör det det och det skadar inte att fråga om man nu helst vill undvika PN. :)
Det är oftast obskyrda eBay auktioner från icke engelskspråkande säljare jag brukar köpa av men det går alltid att försöka iaf :)
 
En uppdatering ang det försvunna rek till @Seikosthlm .

Jag fick ett mail i veckan från postnord där de för tredje gången efterfrågar information för att kunna starta en utredning (all info skickas in via ett formulär när man gör reklamationen)

Jag svarade vänligt att nu får de minsann ge sig, de frågade även om paketet hade kommit fram 😀.

En dag senare fick jag ett mail med utbetalningsinfo, pengarna landade på kontot ett par dagar senare.
 
En uppdatering ang det försvunna rek till @Seikosthlm .

Jag fick ett mail i veckan från postnord där de för tredje gången efterfrågar information för att kunna starta en utredning (all info skickas in via ett formulär när man gör reklamationen)

Jag svarade vänligt att nu får de minsann ge sig, de frågade även om paketet hade kommit fram 😀.

En dag senare fick jag ett mail med utbetalningsinfo, pengarna landade på kontot ett par dagar senare.
De är magiskt dåliga på Postnord. 😁 Men skam den som ger sig. Bra jobbat!
 
Går det bra att hata på FedEx i den här tråden?

Beställer Panna. Klockan skickas med FedEx.
På Arlanda blandar FedEx ihop mitt och ett annat paket när dessa ska vidarebefordras till PostNord.

Upptäcker felet när jag ska hämta ut paketet på företagscenter.
Paketet är för litet och på sitter två adresslappar, PostNords med min adress och FedEx med en annan mottagares namn och adress.
Fotar av paketet, låter det ligga kvar hos PostNord och kontaktar FedEx.

Idag ringer FedEx och frågar om mitt paket innehåller en dykarklocka.
Så klockan är åtminstone lokaliserad men säkerhetsplomberingen bekräftat bruten 😑
 
Köpte ett band här på forumet av stabil medlem. Postades 26/1. Vet ju att det är hög risk att skicka med sveriges sämsta företag men vore ju kul om de kunde överraska positivt ngn gång. Bandet lär jag aldrig få.
 
Ja, fyfan för Postnord. Beställde en del grejer i somras. Försändelsen skulle levereras med 3 paket, men det fanns bara två i bilen. Chaffören började fota och ha sig och påstod att han skulle registers att jag bara fick 2/3 av försändelsen. Blev självklart ingen ärende skapat och när jag ringer Postnord påstår de prompt att jag tagit emot paketen. Fyra månader senare kommer det ett sms på min telefon från en kille 5 mil bort där det står att han fått ett paket felaktigt levererat till honom och undrar om jag vill komma och hämta det.

Beställde vid ett annat tillfälle 20kg fryst hundmat, fick det beryktade ”det var ingen hemma sms:et” trots att vi var parkerade vid ytterdörren för att va säkra på att få paketet. Timmar i telefon till PN och de fick tag i chauffören som lovade att svänga förbi, vilket han naturligtvis inte gjorde. Fick åka och hämta 20kg upptinade köttbiffar på postterminalen dagen därpå.. inte roligt.
 
Använde mig av Postnords tjänster så sent som igår då jag skickade en klocka som ”rek extra”.

De hade dock fått upp tempot på hanteringen denna gång. Paketet inlämnat hos ombud strax efter kl 09 igår, framme och möjlig för utlämning till mottagare 08.23 idag…vilket i min värld är mer än godkänt.
 
Jag har haft rätt lite problem med Postnord genom åren, men nu lyckades de med att misslyckas. Fick avisering i app:en att det gick att hämta paketet hos ombudet idag... men väl där hittar de det inte och det finns inte i deras system. I app:en står det envist att det "Finns att hämta" vilket förbryllade tjejen vid utlämningen lika mycket som mig.
Men när man går in på spårningen på webben så ser man några timmar efter "The shipment item has been delivered to a service point." att "The shipment item has been incorrectly sorted." och ytterligare några timmar senare att "The shipment item is under transportation.".

Jag kan förstå att automatsortering och liknande kan göra fel ibland så att paket hamnar fel, men hur det kan registreras som mottaget av utlämningsstället när det helt enkelt inte befinner sig där fattar jag inte.
 
Senast ändrad:
Jag har haft rätt lite problem med Postnord genom åren, men nu lyckades de med att misslyckas. Fick avisering i app:en att det gick att hämta paketet hos ombudet idag... men väl där hittar de det inte och det finns inte i deras system. I app:en står det envist att det "Finns att hämta" vilket förbryllade tjejen vid utlämningen lika mycket som mig.
Men när man går in på spårningen på webben så ser man några timmar efter "The shipment item has been delivered to a service point." att "The shipment item has been incorrectly sorted." och ytterligare några timmar senare att "The shipment item is under transportation.".

Jag kan förstå att automatsortering och liknande kan göra fel ibland så att paket hamnar fel, men hur det kan registreras som mottaget av utlämningsstället när det helt enkelt inte befinner sig där fattar jag inte.
Är det inte så att ombudet har tagit emot paketburen, upptäckt att just ditt paket hamnat fel och sedan skickat med det i retur vid eftermiddagens posthämtning då? Det känns rätt logiskt, borde stämma överens med tidslinjen och jag antar att de antingen måste registrera paketet som mottaget för att kunna göra ändringar alt. att man helt enkelt inte skannar in enskilda paket som mottagna utan kvitterar paketburen i sin helhet.
 
Är det inte så att ombudet har tagit emot paketburen, upptäckt att just ditt paket hamnat fel och sedan skickat med det i retur vid eftermiddagens posthämtning då? Det känns rätt logiskt, borde stämma överens med tidslinjen och jag antar att de antingen måste registrera paketet som mottaget för att kunna göra ändringar alt. att man helt enkelt inte skannar in enskilda paket som mottagna utan kvitterar paketburen i sin helhet.
Nja, borde det inte ha registrerat hos det felaktiga ombudet då? De påstår i spårningen och app:en att det har varit på rätt ställe. App:en hävdar dessutom envist att det fortfarande finns där för avhämtning, så den verkar inte klara av att uppdatera sig när sånt här händer vilket också suger.
 
Nja, borde det inte ha registrerat hos det felaktiga ombudet då? De påstår i spårningen och app:en att det har varit på rätt ställe. App:en hävdar dessutom envist att det fortfarande finns där för avhämtning, så den verkar inte klara av att uppdatera sig när sånt här händer vilket också suger.
Uppföljning:
Onsdag lunch - Avisering för avhämtning
Onsdag eftermiddag - "Felsorterats"
Onsdag kväll - Försökte hämta ut det, upptäckte först senare att det hade markerats som felsorterat. Fanns inte hos ombudet vare sig i deras system eller på hyllorna.
Onsdag senare - Under transport, Veddesta
Torsdag lunch - Avisering för avhämtning
Torsdag eftermiddag - "Felsorterats"
Torsdag lite senare - Ringde Postnord, de skulle lägga upp "spårning" av paketet (eller vad det nu kallades)
Torsdag kväll/natt - Under transport, Veddesta x2
Fredag lunch - Avisering för avhämtning
Fredag eftermiddag - "Felsorterats"
Fredag kväll - Åkte ändå förbi ombudet för att försäkra mig att det verkligen inte fanns där. Det gjorde det inte. Patrik letade och tog mitt telefonnummer och skulle höra av sig om det dök upp under lördagen.
Fredag senare/natt - Under transport, Veddesta x2
Lördag eftermiddag - Patrik ringer och meddelar att paketet faktiskt har dykt upp, på riktigt den här gången!
Lördag några minuter senare - Avisering för avhämtning.

Avhämtades till slut inom en halvtimme. (Bäst att passa på innan det försvinner igen.) Hade jag inte fått samtalet vet jag inte om jag hade trott på att det faktiskt hade kommit fram... Paketet har förstås rätt mottagaradress och ombud på etiketten, så det var inte feladresserat på något sätt.

Jag får nog aldrig veta var paketet egentligen befanns sig. Patrik hos ombudet trodde att det kanske faktiskt kommit fel men av någon anledning aviserades som om det kommit till det avsedda ombudet. Jag vet inte. Något är rätt trasigt i Postnords system hur som helst. Jag har fått ett paket felskickat en gång tidigare och då aviserades det för det ombud där det faktiskt hade hamnat, så jag är lite skeptisk mot den teorin.

👎 för Postnord. 👍 för Patrik hos ombudet.
 
Tredje gången i rad det händer. Jag beställer klockarmband från utanför EU men försändelsen går i retur.

Den här gången beställde jag band från Ukraina. Allt gick snabbt och smidigt tills försändelsen nådde Sverige. I spårningen står det att den tullklareras. Jag får inget sms. Ingen avi. Jag får inte heller någon träff på försändelsen när jag skriver in den i postens portal för tull. Jag väntar. Några dagar senare uppdateras spårningen med att försändelsen plötsligt lämnat avsändarlandet. En märklig formulering. Jag ringer kundtjänst och de säger: Du skulle ha fått en avi i brevlådan. Men jag har som sagt inte fått någon avi. Jag får sedan veta att försändelsen returnerats till sändaren.

Det verkar vara omöjligt att få ett klockarmband levererat om jag beställt det från utanför EU.
 
Screenshot_20220312-082519_Instagram.jpg
 
Tänkte dela med mig av värdefrakt:

Skickade en klocka för första gången, använde värdefrakt.
Vilket kostade 560kr för ett paket på knappt 3kg. Dyr tjänst men allt gick toppen.
Personen i kassan berättade att det är numera väldigt små volymer med värdefrakt jämfört med tidigare. Värdetejp tejpades runt paketet för att ingen ska kunna bryta upp paketet utan att det syns.

Närvöst att skicka iväg men allt gick bra den här gången!
 
Hej

Behöver akut hjälp. Med att skicka paket till Kanada.

Går in på postnords sida och ser att jag verkar kunna skicka antingen spårbart med oklar försäkring eller rek med försäkring upp till 10K sek men icke spårbart?!

Verkar ju helt obegripligt att jag måste välja antigen eller… Eller så är spårbart försäkrat men jag hittar inte det finstilta. 🤔

Tyvärr visste inte personalen på Coop heller vad som gällde.
 
Hej

Behöver akut hjälp. Med att skicka paket till Kanada.

Går in på postnords sida och ser att jag verkar kunna skicka antingen spårbart med oklar försäkring eller rek med försäkring upp till 10K sek men icke spårbart?!

Verkar ju helt obegripligt att jag måste välja antigen eller… Eller så är spårbart försäkrat men jag hittar inte det finstilta. 🤔

Tyvärr visste inte personalen på Coop heller vad som gällde.
Verkar bero på land. Rek utrikes 2000 ch 10000 kan vara spårbara, men tydligen inte till Kanada.
 
Hej

Behöver akut hjälp. Med att skicka paket till Kanada.

Går in på postnords sida och ser att jag verkar kunna skicka antingen spårbart med oklar försäkring eller rek med försäkring upp till 10K sek men icke spårbart?!

Verkar ju helt obegripligt att jag måste välja antigen eller… Eller så är spårbart försäkrat men jag hittar inte det finstilta. 🤔

Tyvärr visste inte personalen på Coop heller vad som gällde.
Vill du kunna spåra paketet utomlands är postnord meningslöst. När paktet lämnar landet slutar i princip spårningen.
 
Okej tack ska ni ha för snabba svar, kör på rekommenderat då. Så jag får det försäkrat och grymt att få rest-API-specen :D
 
Bara för att vara djävulens advokat, så är det inte Postnords fel utan mottagarlandets begränsning i tjänsten.
Absolut. Men enda anledningen att använda postnord när man skickar utomlands är priset. I princip alla andra transportörer levererar hela vägen eller har åtminstone avtal med en transportör som har spårning.
 
Jag har paket på väg från utlandet. Jag antar Postnord tar över när paketet landar i Sverige. Får man då ny försändelse-ID hos Postnord eller är det samma ID som säljaren fått i sitt hemland som gäller?
 
Jag har paket på väg från utlandet. Jag antar Postnord tar över när paketet landar i Sverige. Får man då ny försändelse-ID hos Postnord eller är det samma ID som säljaren fått i sitt hemland som gäller?
Du är säker på att det är Postnord? Men ja, paketet behåller sitt ursprungliga kolli-ID när det byter speditör i Sverige.
 
Tillbaka
Topp