• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Glömde bort att nämna att jag fick sms från Fedex att paketet skickas från Arlanda med Postnord kl. 13:20. Så det blev tydligen överlämnat till Postnord då. Och eftersom flyget Arlanda-Luleå tar nånstans mellan 1-2 timmar(vet inte vilket plan som används) så måste det ha varit i Luleå ett par timmar innan det hann bli inskannat.
Husomhelst: på spårningsfunktionen anger Fedex inte var paketet är utan det står Stockholm Arlanda ända tills paketet körs hem eller till ombud. Detta även under hela vägen när de själva har hand om försändelsen.
Första gången, innan jag visste att det fungerade så, tänkte jag att vad tusan sysslar de med?, när det visade att paketet har skannats in på Stockholm Arlanda typ 8ggr under två dagar...
10.36 verkar ju Postnord ha tagit över frakten, "Tendered to authorized agent for final delivery". Sen verkar du ha begärt att paketet typ ska gå till ett ombud eller något och därmed fler poster i Fedex system, eller har jag fel?
 
Glömde bort att nämna att jag fick sms från Fedex att paketet skickas från Arlanda med Postnord kl. 13:20. Så det blev tydligen överlämnat till Postnord då. Och eftersom flyget Arlanda-Luleå tar nånstans mellan 1-2 timmar(vet inte vilket plan som används) så måste det ha varit i Luleå ett par timmar innan det hann bli inskannat.
Husomhelst: på spårningsfunktionen anger Fedex inte var paketet är utan det står Stockholm Arlanda ända tills paketet körs hem eller till ombud. Detta även under hela vägen när de själva har hand om försändelsen.
Första gången, innan jag visste att det fungerade så, tänkte jag att vad tusan sysslar de med?, när det visade att paketet har skannats in på Stockholm Arlanda typ 8ggr under två dagar...
Inget konstigt. Fedex synkar såklart i detalj med postnords spårningssystem.

10.36 står det ju klart att det är överlämnat :)

Det man ska ha med sig är att många fraktbolag använder "logisk scanning" alltså paketet får en scanning när det borde vara på en plats vid en tidpunkt. Det betyder alltså inte att paketet verkligen är på den platsen vid den tidpunkten det scannats.

Det fick jag bistert erfara då UPS slarvade bort ett paket
 
Glömde bort att nämna att jag fick sms från Fedex att paketet skickas från Arlanda med Postnord kl. 13:20. Så det blev tydligen överlämnat till Postnord då. Och eftersom flyget Arlanda-Luleå tar nånstans mellan 1-2 timmar(vet inte vilket plan som används) så måste det ha varit i Luleå ett par timmar innan det hann bli inskannat.
Husomhelst: på spårningsfunktionen anger Fedex inte var paketet är utan det står Stockholm Arlanda ända tills paketet körs hem eller till ombud. Detta även under hela vägen när de själva har hand om försändelsen.
Första gången, innan jag visste att det fungerade så, tänkte jag att vad tusan sysslar de med?, när det visade att paketet har skannats in på Stockholm Arlanda typ 8ggr under två dagar...

Har ju gått via PN's terminal i Veddesta - enligt vad som står - och sedan lastbil till Luleå.
 
10.36 verkar ju Postnord ha tagit över frakten, "Tendered to authorized agent for final delivery". Sen verkar du ha begärt att paketet typ ska gå till ett ombud eller något och därmed fler poster i Fedex system, eller har jag fel?

Japp, fick möjlighet att välja om det skulle lämnas till ombud eller hem. Valde närmaste ombudet, coopbutiken i närheten.
Jag tror det är nyligen som t.ex. Fedex börjat samarbeta med Postnord, något år sedan bara. Mycket bra, för tidigare fick jag i regel en avi i brevlådan att det inte kunde lämnas ut, för att jag var på jobbet.
 
Har ju gått via PN's terminal i Veddesta - enligt vad som står - och sedan lastbil till Luleå.

I smset jag fick stod det i alla fall att det skulle skickas från Arlanda 13:20 för att sedan bli inskannat i Luleå 18:28 samma dag.
Lastbil tar väl ca 15 timmar nånting.
Hursomhelst, vad som nu än gäller, så är Postnords spårning bättre tycker jag.
 
I smset jag fick stod det i alla fall att det skulle skickas från Arlanda 13:20 för att sedan bli inskannat i Luleå 18:28 samma dag.
Lastbil tar väl ca 15 timmar nånting.
Hursomhelst, vad som nu än gäller, så är Postnords spårning bättre tycker jag.
Exakt samma sak med tex. DHL express. På alla uppdateringar står det Malmö. Jag bor i Småland och tillhör Malmös serviceområde.

Till och med när det är levererat står det Malmö

Har aldrig stört mig :)
 
Postnords rek och värde fungerar väldigt bra. Däremot har jag hört många som har problem med hemleveranser likt @MaBr
Håller med om detta, men jag hade en intressant upplevelse då jag lämnade in ett paket för Värdefrakt på Postnords företagscenter på Regeringsgatan i Stockholm. Jag hade förväntat mig att kunna lämna in det, ange mottagarens mailadress och att vi båda skulle kunna spåra paketet, men icke. Tydligen är de fysiska centrens system separata från onlinetjänsten du kan använda hemma på kammaren om du ska boka värdefrakt och skriva ut fraktsedeln själv, och spårning då man skickar från fysiska center är tydligen inte möjlig.

Slutsats: köp frakten själv på hemsidan om man vill säkra spårning!

EDIT efter uppläxning nedan: jag blev felinformerad av Postnords personal på Företagscentret - spårning av Värdefrakt ska inte kunna ske.
 
Senast ändrad:
Håller med om detta, men jag hade en intressant upplevelse då jag lämnade in ett paket för Värdefrakt på Postnords företagscenter på Regeringsgatan i Stockholm. Jag hade förstås förväntat mig att kunna lämna in det, ange mottagarens mailadress och att vi båda skulle kunna spåra paketet, men icke. Tydligen är de fysiska centrens system separata från onlinetjänsten du kan använda hemma på kammaren om du ska boka värdefrakt och skriva ut fraktsedeln själv, och spårning då man skickar från fysiska center är tydligen inte möjlig. Helt sjukt att det är så i 2021...

Slutsats: köp frakten själv på hemsidan om man vill säkra spårning!
Värde/REK är inte spårbart av säkerhetsskäl oavsett hur du bokar eller betalar frakten. Det enda som syns utåt är spårningen sista biten då försändelsen levereras till slutdestinationen.
 
Håller med om detta, men jag hade en intressant upplevelse då jag lämnade in ett paket för Värdefrakt på Postnords företagscenter på Regeringsgatan i Stockholm. Jag hade förstås förväntat mig att kunna lämna in det, ange mottagarens mailadress och att vi båda skulle kunna spåra paketet, men icke. Tydligen är de fysiska centrens system separata från onlinetjänsten du kan använda hemma på kammaren om du ska boka värdefrakt och skriva ut fraktsedeln själv, och spårning då man skickar från fysiska center är tydligen inte möjlig. Helt sjukt att det är så i 2021...

Slutsats: köp frakten själv på hemsidan om man vill säkra spårning!
Fast som privatperson kan du inte boka värdefrakt hemifrån, det kan endast företag göra.

Postnord kan spåra paketet såklart, inte vi konsumenter. Av säkerhetsskäl

 
Fast som privatperson kan du inte boka värdefrakt hemifrån, det kan endast företag göra.

Postnord kan spåra paketet såklart, inte vi konsumenter. Av säkerhetsskäl

Se där, detta var inte vad de sa till mig när jag lämnade in det på Företagscentret. De sa att de "trodde att jag skulle kunna spåra det" och att det går att spåra om man bokar själv online, och att systemen är separata. Jag skulle skicka klockan till en urmakare som också hade rekommenderat mig att köra Värde och uppge hans mailadress så han kunde spåra paketet, vilket han "alltid gör". Men det är ju helt tydligt i denna screenshot - tack! Tar tillbaka allt!

Gissar att missförståndet ligger i Värdefrakt vs. Rek från urmakarens sida. för Rek ska väl kunna spåras, åtminstone delvis.
 
Se där, detta var inte vad de sa till mig när jag lämnade in det på Företagscentret. De sa att de "trodde att jag skulle kunna spåra det" och att det går att spåra om man bokar själv online, och att systemen är separata. Jag skulle skicka klockan till en urmakare som också hade rekommenderat mig att köra Värde och uppge hans mailadress så han kunde spåra paketet, vilket han "alltid gör". Men det är ju helt tydligt i denna screenshot - tack! Tar tillbaka allt!

Gissar att missförståndet ligger i Värdefrakt vs. Rek från urmakarens sida. för Rek ska väl kunna spåras, åtminstone delvis.
Som du säger så är det vanligt att folk blandar ihop rek och värde
 
Värde/REK är inte spårbart av säkerhetsskäl oavsett hur du bokar eller betalar frakten. Det enda som syns utåt är spårningen sista biten då försändelsen levereras till slutdestinationen.
Som du säger så är det vanligt att folk blandar ihop rek och värde
@HSK - jag tror (enbart baserat på denna erfarenhet) att REK är (åtminstone delvis) spårbart. När urmakaren skickade tillbaka klockan till mig (med REK) kunde jag se den. När jag skickade till honom (med Värde) gick det inte att söka på försändelsenumret över huvud taget.
 
Kanske ett oroväckande tecken på att man köpt och sålt lite för många klockor :)
Haha! Beror nog på vem du frågar :) Bra för oss som sällan distanshandlar klockor! Har alltid haft F2F-preferens men det begränsar ju valmöjligheterna avsevärt tyvärr. Hade nästan grov obehagskänsla i magen när jag skickade denna försändelse på service via Postnord...Gissar att det är en vanesak
 
Rek är spårbart. Värde är inte spårbart.

Så enkelt är det :)

REK är alltid sökbart med uppdateringar på deras hemsida

VÄRDE går enbart att spåra om man ringer in till Postnord
Är det nytt att REK numera är spårbart? När jag har fått REK så har de enda uppdateringarna varit inlämnad hos ombud och därefter leverans till ombud/Inskanning på sista terminalen i leveranskedjan utan några uppdateringar däremellan. 🤔

Eller är det det som avses när ni säger spårbart?
 
Är det nytt att REK numera är spårbart? När jag har fått REK så har de enda uppdateringarna varit inlämnad hos ombud och därefter leverans till ombud/Inskanning på sista terminalen i leveranskedjan utan några uppdateringar däremellan. 🤔

Eller är det det som avses när ni säger spårbart?
Så är det och det är ju per definition spårbart, även om det har en hel del att önska.
 
Så är det och det är ju per definition spårbart, även om det har en hel del att önska.
Svaret jag fick från Postnord var att man inte kunde se mer än så för att det inte skulle gå att kartlägga transporterna men att de kunde följa försändelsen internt precis som med värde.
 
Svaret jag fick från Postnord var att man inte kunde se mer än så för att det inte skulle gå att kartlägga transporterna men att de kunde följa försändelsen internt precis som med värde.
Japp, så är det.

De sållar såklart vad som visas för oss mot vad de kan se internt. Men det gäller nog alla fraktbolag
 
Nej. Värde kan överhuvudtaget inte spåras förutom av Postnord internt.

Du får ingen träff på ett värde-spårningsnummer
Ah, då är jag med. Jag trodde att man på samma sätt kunde se att det skickats och även ankommit mottagarterminal eftersom det brukar stå "ankommit värdeavdelning <ort>" eller liknande för REK. Jag köper alldeles för billiga klockor helt enkelt! 😂

Tack för förtydligandet! 👍
 
Ah, då är jag med. Jag trodde att man på samma sätt kunde se att det skickats och även ankommit mottagarterminal eftersom det brukar stå "ankommit värdeavdelning <ort>" eller liknande för REK. Jag köper alldeles för billiga klockor helt enkelt! 😂

Tack för förtydligandet! 👍
Ah ok! Nej man ser ingenting, inte ens att det är inlämnat :)

Haha, det verkar så :)
 
Skicka dyra klockor med REK är kanske inte jättesmart.

Personligen försöker jag generellt undvika att skicka saker per post men om det är enda lösningen så är det isåfall VÄRDE. Vad jag fattade på postpersonalen (alltså riktiga posten/postnord) är att värdepaketen är i speciella burar och mixas inte med annat gods, noga checkar när de förflyttas mellan destinationer, hanteras endast på posten ej via ombud, endast får hanteras av viss personal etc. Så verkar ganska svårt både för de kleptomaner som huserar internt på posten eller att tredje man skulle kunna tillgripa sig ngt ur de där värdeboxarna.

Sen som alltid när det rör sig om business ihop med Postnors så får man såklart under transporttiden hålla tummarna, bita på naglarna och be till Gud att inget händer...
 
Tillbaka
Topp