Laddar...
Erikson Urhandel

Postnords villkor

Diskussion i 'Diskussion' startad av agraw, 7 december 2015.

  1. eriksson850

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    15.280
    Från:
    烏普薩拉
    Ok, då är det säkert jag som kommer ihåg fel. Kan iofs vara bra för alla att kolla upp.
     
  2. par

    par Diamant

    Inlägg:
    7.000
    Har bråkat med dem vid tillfälle om samma sak(fast det hade gått sönder och jag kontrade med att det inte kostade 10 000kr att laga klockan) Lika flexibel som valfritt statligt verk
     
  3. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    43.571
    Från:
    Jymden
    Finns det ens några bra alternativ för att skicka internationellt som privatperson. Jag skickar alltid REK internationellt med andan i halsen.
     
  4. Criss Cross

    Criss Cross Diamant

    Inlägg:
    7.853
    Från:
    Stockholm
    Tråkigt att höra. Hade också problem att välja speditör när jag skulle returnera en klocka till Italien. Övervägde en weekendresa men valde att sända klockan som klockdelar värda 5000 kr och hoppas på det bästa. Jag hade turen på min sida. Klockor och juveler går inte att försäkra som jag förstod saken.
     
  5. par

    par Diamant

    Inlägg:
    7.000
    Jag brukar höra runt med fedex, dhl och usp. Ska paketet försäkras upplever jag dhl som billigast
     
    yonsson gillar detta.
  6. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    43.571
    Från:
    Jymden
    Eeeeeh. Det är ju knappast normalfall att paket försvinner.
     
  7. Criss Cross

    Criss Cross Diamant

    Inlägg:
    7.853
    Från:
    Stockholm
    Nä som tur var. Men det händer ju trots allt. Skulle ändå inte vilja skicka en klocka för t ex 50000kr.
     
  8. Nic

    Nic Silver

    Inlägg:
    1.619
    Från:
    Hälsingland
    Verkligen trist att höra. Man blir inte förvånad över någonting längre när det kommer till Postnord och deras regler och villkor.
    Tack för att du delar med dig utav informationen.
     
    agraw gillar detta.
  9. Donkii

    Donkii Boushh

    Inlägg:
    11.548
    Från:
    Skåne
    Skicka via EMS med posten nästa gång, hundring dyrare men försäkrat till 50k. Trist att läsa hur som helst :(
     
    agraw gillar detta.
  10. Donkii

    Donkii Boushh

    Inlägg:
    11.548
    Från:
    Skåne
    Använder man rätt tjänst för att skicka är det inga problem, nu har man inte gjort det, tyvärr :(
     
  11. Savagear114

    Savagear114 Silver

    Inlägg:
    2.603
    Skönt att höra, har if :)
     
  12. vonbahr

    vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

    Inlägg:
    2.747
    Från:
    Stockholm
    Beklagar det inträffade. Jag har också varit med om att posten strulat och ställt till det. Känns för jävla tråkigt. När jag skickade en klocka (värde ca.5') som rek en gång, slarvades paketet bort i hanteringen. Jag blev ersatt men det orsakade en massa problem och klockan gick inte att ersätta med en ny (läs begränsad tillgång, vintage, patina etc.) :(
    Efter den erfarenheten skickar jag ALLTID, ALLTID mina paket som värdepost oavsett om dom är värda 300kr eller 50.000kr. Det är marginellt dyrare (imho) att skicka ett knappt kilo som värde kontra vanligt rek.
     
  13. Donkii

    Donkii Boushh

    Inlägg:
    11.548
    Från:
    Skåne
    Fast kan du skicka som värde utomlands?
     
  14. vonbahr

    vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

    Inlägg:
    2.747
    Från:
    Stockholm
    Jag har inte hittills stött på det problemet. Men om jag någon gång i framtiden ska skicka något till utlandet, kommer jag att efterfråga motsvarande "posten värde".
    Minns en gång att jag skulle skicka en klocka till Danmark. Kostade drygt 1000kr om jag inte missminner mig. Gick dock jävligt fort (ca. 24tim) och alla blev nöjda och glada vill jag minnas :)
     
  15. nissehult

    nissehult Platina

    Inlägg:
    5.327
    Jag skulle kolla upp saken med kommunens konsumentvägledare eller direkt med Konsumentverket. Bara för att det står i Postnords finstilta betyder ju inte att de har all rätt på sin sida - speciellt om det inte framgick tydligt när du köpte tjänsten.

    Som konsument så är det inte orimligt att anta att försäkringen täcker värdet fast med ett tak på 10k. Postnord borde åtminstone få en rejäl smäll på fingrarna för att inte upplysa konsumenten ordentligt.
     
    Rivalen gillar detta.
  16. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    43.571
    Från:
    Jymden
    Värde finns inte för internationell post enligt Posten.

    Angående att skicka som värde istället för REK är det såklart att föredra, problemet är att det inte finns så många "värde-ombud".
     
  17. vonbahr

    vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

    Inlägg:
    2.747
    Från:
    Stockholm
    Jag postar alltid från postens företagscenter, tror att det också kan hjälpa till så att risken för borttappning minskar. Då jag blev av med ett rek hade jag postat hos mitt ombud (Coop el. dyl.) och jag är ganska säker på att det var hos dom som paketet "kom bort"...
    När jag skickade till Danmark var jag inne på någon firma som samordnar logistik från de flera speditörer, tror dom hette box nånting, dyrt som sagt, men förtroendeingivande som Disneys luftens hjältar :)
     
    Ruskprick och yonsson gillar detta.
  18. MrPlow

    MrPlow Silver

    Inlägg:
    1.589
    13000 var väl värdet om den inte var skadad?

    Kan väl inte vara värd 13000 om den var i det skick du beskrev?
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  19. agraw
    Trådstartare

    agraw Tantal

    Inlägg:
    605
    Ska kolla med en kunnig konsumentvägledare om detta. Fortsättning följer. Om inte annat har Postnord undlåtit att informera om detta. På hemsidan står det: "Du väljer om du vill skicka Rek utrikes 2 000 eller Rek utrikes 10 000 där innehållet får ha ett värde på 2 000 respektive 10 000 kronor". Visst, får väl ha ett värde på 1000 kr också? 13.000 då? Ingenting om vad innehållet inte får vara, eller vad som händer då. Informationen undanhålls och nämns endast i deras villkordokument. Givetvis är detta åt helvete när de inte informerar om villkoren för försäkringen på sidan för info om REK utrikes? Så ska inte ett företag bete sig.
    Så är det. Klockan är inte värd 13k, men tyvärr så accepterar dom nog inte en värdering av mig baserat på en skada jag inte kan styrka!
     
    Senast ändrad: 8 december 2015
    nissehult gillar detta.
  20. willbur

    willbur Silver

    Inlägg:
    1.880
    Från:
    Stockholm
    Riktigt tråkigt. Men bra info, tack
     
  21. Zuuki

    Zuuki Tantal

    Inlägg:
    460
    Från:
    Östergötland
    Vilka jävla svinpälsar dom är, fy fan.

    Tack för nyttig information. Trodde att det var som du att dom betalade ut den försäkrade summan oavsett innehåll.
     
    agraw gillar detta.
  22. agraw
    Trådstartare

    agraw Tantal

    Inlägg:
    605
    Det är ju en ganska logisk tanke. Jag köper en försäkring som täcker upp till 10.000 för värdefulla föremål, där klockor får skickas. Skiten försvinner. Då får
    jag 10.000 av dom. Men nej. Man ska aldrig sluta förvånas...
     
  23. Zuuki

    Zuuki Tantal

    Inlägg:
    460
    Från:
    Östergötland
    Var exakt sådär jag tänkte med. Man slutar aldrig förvånas. Trist du fick lära dig den hårda vägen.
     
  24. maartyn

    maartyn Titan

    Inlägg:
    92
    Kan det inte vara värt ett försök att dra detta hos Allmänna reklamationsnämnden? Utifrån vad som är rimligt att anta när man köper tjänsten hos ombud så är det inte helt orimligt att de dömer till din fördel och jag kan inte tänka mig annat än att Postnord rättar sig efter ARN.
     
  25. KenKun

    KenKun Diamant

    Om inte "säljaren" uppmärksammade dig om detta, så kan du ha rätt att kräva ersättning.
    Väsentliga saker, som kan avgöra om det blir ett köp eller inte måste upplysas av den som säljer tjänsten.

    Till exempel att man kanske inte ska sälja ett par skor som inte tål vatten till någon som ska ut och fiska.
     
  26. xBjörne

    xBjörne Silver

    Inlägg:
    1.965
    Tråkig historia, lider med dig. :(
    Kanske är värt att titta närmare på villkoren för värde också, har sett många annonser på k&s med "kan skickas med värde men köparen står för risken över 50k".
     
    Rivalen gillar detta.
  27. agraw
    Trådstartare

    agraw Tantal

    Inlägg:
    605
    Det är absolut en väsentlig sak som inte framgår förutom i de juridiska dokumenten. Visst, en köpare har skyldighet att också ansvara för att ta reda på villkoren, men i detta fall tycker jag Postnords skyldighet att upplysa om alla villkor och konsekvenser för brytande av villkor inte har uppfyllts på långa vägar. Det är dessutom en sak som får avsevärda negativa ekonomiska följder, som inte framgår på deras hemsida för REK utrikes.
    Inväntar svar från konsumentvägledare. ARN är ju nästa steg om konsumentvägledaren tycker det finns en chans och att inte Postnord backar. Även börjat arbeta mig uppåt inom Postnords personal för att se hur dom bemöter att jag bestrider deras beslut.
     
    Rivalen gillar detta.
  28. agraw
    Trådstartare

    agraw Tantal

    Inlägg:
    605
    Det tycker jag är en bra idé! Detta visar ju bara att man inte kan lita på dom för fem öre!
     
  29. xBjörne

    xBjörne Silver

    Inlägg:
    1.965
    "Om Innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada."

    Från villkoren för postnords värde, gäller alltså även för värde!
     
  30. agraw
    Trådstartare

    agraw Tantal

    Inlägg:
    605
    Fyfan vad grisigt. Detta borde alla på KS bli informerade om. Speciellt de som köper och säljer klockor värda drygt 50k och skickar Värde.
     
    xBjörne gillar detta.
Mollstedt