Ok, då är det säkert jag som kommer ihåg fel. Kan iofs vara bra för alla att kolla upp.Stämmer inte, i alla fall inte enligt IF. Enligt IF blir man ersatt till maxbeloppet om det som ska ersättas kostar mer än maxbeloppet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ok, då är det säkert jag som kommer ihåg fel. Kan iofs vara bra för alla att kolla upp.Stämmer inte, i alla fall inte enligt IF. Enligt IF blir man ersatt till maxbeloppet om det som ska ersättas kostar mer än maxbeloppet.
Jag brukar höra runt med fedex, dhl och usp. Ska paketet försäkras upplever jag dhl som billigastFinns det ens några bra alternativ för att skicka internationellt som privatperson. Jag skickar alltid REK internationellt med andan i halsen.
Eeeeeh. Det är ju knappast normalfall att paket försvinner.Tråkigt att höra. Hade också problem att välja speditör när jag skulle returnera en klocka till Italien. Övervägde en weekendresa men valde att sända klockan som klockdelar värda 5000 kr och hoppas på det bästa. Jag hade turen på min sida. Klockor och juveler går inte att försäkra som jag förstod saken.
Nä som tur var. Men det händer ju trots allt. Skulle ändå inte vilja skicka en klocka för t ex 50000kr.Eeeeeh. Det är ju knappast normalfall att paket försvinner.
Skicka via EMS med posten nästa gång, hundring dyrare men försäkrat till 50k. Trist att läsa hur som helstDom beklagar att försändelsen försvunnit och förklarar sen att enligt villkoren har jag inte rätt till ersättning.
En godtrogen människa tror givetvis att man kan få ut det man försäkrat för om något händer, men så enkelt är det ju inte.
Använder man rätt tjänst för att skicka är det inga problem, nu har man inte gjort det, tyvärrVerkligen trist att höra. Man blir inte förvånad över någonting längre när det kommer till Postnord och deras regler och villkor.
Tack för att du delar med dig utav informationen.
Skönt att höra, har ifStämmer inte, i alla fall inte enligt IF. Enligt IF blir man ersatt till maxbeloppet om det som ska ersättas kostar mer än maxbeloppet.
Fast kan du skicka som värde utomlands?Beklagar det inträffade. Jag har också varit med om att posten strulat och ställt till det. Känns för jävla tråkigt. När jag skickade en klocka (värde ca.5') som rek en gång, slarvades paketet bort i hanteringen. Jag blev ersatt men det orsakade en massa problem och klockan gick inte att ersätta med en ny (läs begränsad tillgång, vintage, patina etc.)
Efter den erfarenheten skickar jag ALLTID, ALLTID mina paket som värdepost oavsett om dom är värda 300kr eller 50.000kr. Det är marginellt dyrare (imho) att skicka ett knappt kilo som värde kontra vanligt rek.
Jag har inte hittills stött på det problemet. Men om jag någon gång i framtiden ska skicka något till utlandet, kommer jag att efterfråga motsvarande "posten värde".Fast kan du skicka som värde utomlands?
Jag skulle kolla upp saken med kommunens konsumentvägledare eller direkt med Konsumentverket. Bara för att det står i Postnords finstilta betyder ju inte att de har all rätt på sin sida - speciellt om det inte framgick tydligt när du köpte tjänsten.Dom beklagar att försändelsen försvunnit och förklarar sen att enligt villkoren har jag inte rätt till ersättning.
En godtrogen människa tror givetvis att man kan få ut det man försäkrat för om något händer, men så enkelt är det ju inte.
Värde finns inte för internationell post enligt Posten.Jag har inte hittills stött på det problemet. Men om jag någon gång i framtiden ska skicka något till utlandet, kommer jag att efterfråga motsvarande "posten värde".
Minns en gång att jag skulle skicka en klocka till Danmark. Kostade drygt 1000kr om jag inte missminner mig. Gick dock jävligt fort (ca. 24tim) och alla blev nöjda och glada vill jag minnas
Jag postar alltid från postens företagscenter, tror att det också kan hjälpa till så att risken för borttappning minskar. Då jag blev av med ett rek hade jag postat hos mitt ombud (Coop el. dyl.) och jag är ganska säker på att det var hos dom som paketet "kom bort"...Värde finns inte för internationell post enligt Posten.
Angående att skicka som värde istället för REK är det såklart att föredra, problemet är att det inte finns så många "värde-ombud".
Jag skulle kolla upp saken med kommunens konsumentvägledare eller direkt med Konsumentverket. Bara för att det står i Postnords finstilta betyder ju inte att de har all rätt på sin sida - speciellt om det inte framgick tydligt när du köpte tjänsten.
Som konsument så är det inte orimligt att anta att försäkringen täcker värdet fast med ett tak på 10k. Postnord borde åtminstone få en rejäl smäll på fingrarna för att inte upplysa konsumenten ordentligt.
13000 var väl värdet om den inte var skadad?
Kan väl inte vara värd 13000 om den var i det skick du beskrev?
Det är ju en ganska logisk tanke. Jag köper en försäkring som täcker upp till 10.000 för värdefulla föremål, där klockor får skickas. Skiten försvinner. Då fårVilka jävla svinpälsar dom är, fy fan.
Tack för nyttig information. Trodde att det var som du att dom betalade ut den försäkrade summan oavsett innehåll.
Var exakt sådär jag tänkte med. Man slutar aldrig förvånas. Trist du fick lära dig den hårda vägen.Det är ju en ganska logisk tanke. Jag köper en försäkring som täcker upp till 10.000 för värdefulla föremål, där klockor får skickas. Skiten försvinner. Då får
jag 10.000 av dom. Men nej. Man ska aldrig sluta förvånas...
Kan det inte vara värt ett försök att dra detta hos Allmänna reklamationsnämnden? Utifrån vad som är rimligt att anta när man köper tjänsten hos ombud så är det inte helt orimligt att de dömer till din fördel och jag kan inte tänka mig annat än att Postnord rättar sig efter ARN.
Om inte "säljaren" uppmärksammade dig om detta, så kan du ha rätt att kräva ersättning.
Väsentliga saker, som kan avgöra om det blir ett köp eller inte måste upplysas av den som säljer tjänsten.
Till exempel att man kanske inte ska sälja ett par skor som inte tål vatten till någon som ska ut och fiska.
Det tycker jag är en bra idé! Detta visar ju bara att man inte kan lita på dom för fem öre!Tråkig historia, lider med dig.
Kanske är värt att titta närmare på villkoren för värde också, har sett många annonser på k&s med "kan skickas med värde men köparen står för risken över 50k".
Tråkig historia, lider med dig.
Kanske är värt att titta närmare på villkoren för värde också, har sett många annonser på k&s med "kan skickas med värde men köparen står för risken över 50k".
Det tycker jag är en bra idé! Detta visar ju bara att man inte kan lita på dom för fem öre!
"Om Innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada."
Från villkoren för postnords värde, gäller alltså även för värde!