• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har bråkat med dem vid tillfälle om samma sak(fast det hade gått sönder och jag kontrade med att det inte kostade 10 000kr att laga klockan) Lika flexibel som valfritt statligt verk
 
Finns det ens några bra alternativ för att skicka internationellt som privatperson. Jag skickar alltid REK internationellt med andan i halsen.
 
Tråkigt att höra. Hade också problem att välja speditör när jag skulle returnera en klocka till Italien. Övervägde en weekendresa men valde att sända klockan som klockdelar värda 5000 kr och hoppas på det bästa. Jag hade turen på min sida. Klockor och juveler går inte att försäkra som jag förstod saken.
 
Tråkigt att höra. Hade också problem att välja speditör när jag skulle returnera en klocka till Italien. Övervägde en weekendresa men valde att sända klockan som klockdelar värda 5000 kr och hoppas på det bästa. Jag hade turen på min sida. Klockor och juveler går inte att försäkra som jag förstod saken.
Eeeeeh. Det är ju knappast normalfall att paket försvinner.
 
Verkligen trist att höra. Man blir inte förvånad över någonting längre när det kommer till Postnord och deras regler och villkor.
Tack för att du delar med dig utav informationen.
 
Dom beklagar att försändelsen försvunnit och förklarar sen att enligt villkoren har jag inte rätt till ersättning.
En godtrogen människa tror givetvis att man kan få ut det man försäkrat för om något händer, men så enkelt är det ju inte.
Skicka via EMS med posten nästa gång, hundring dyrare men försäkrat till 50k. Trist att läsa hur som helst :(
 
Verkligen trist att höra. Man blir inte förvånad över någonting längre när det kommer till Postnord och deras regler och villkor.
Tack för att du delar med dig utav informationen.
Använder man rätt tjänst för att skicka är det inga problem, nu har man inte gjort det, tyvärr :(
 
Beklagar det inträffade. Jag har också varit med om att posten strulat och ställt till det. Känns för jävla tråkigt. När jag skickade en klocka (värde ca.5') som rek en gång, slarvades paketet bort i hanteringen. Jag blev ersatt men det orsakade en massa problem och klockan gick inte att ersätta med en ny (läs begränsad tillgång, vintage, patina etc.) :(
Efter den erfarenheten skickar jag ALLTID, ALLTID mina paket som värdepost oavsett om dom är värda 300kr eller 50.000kr. Det är marginellt dyrare (imho) att skicka ett knappt kilo som värde kontra vanligt rek.
 
Beklagar det inträffade. Jag har också varit med om att posten strulat och ställt till det. Känns för jävla tråkigt. När jag skickade en klocka (värde ca.5') som rek en gång, slarvades paketet bort i hanteringen. Jag blev ersatt men det orsakade en massa problem och klockan gick inte att ersätta med en ny (läs begränsad tillgång, vintage, patina etc.) :(
Efter den erfarenheten skickar jag ALLTID, ALLTID mina paket som värdepost oavsett om dom är värda 300kr eller 50.000kr. Det är marginellt dyrare (imho) att skicka ett knappt kilo som värde kontra vanligt rek.
Fast kan du skicka som värde utomlands?
 
Fast kan du skicka som värde utomlands?
Jag har inte hittills stött på det problemet. Men om jag någon gång i framtiden ska skicka något till utlandet, kommer jag att efterfråga motsvarande "posten värde".
Minns en gång att jag skulle skicka en klocka till Danmark. Kostade drygt 1000kr om jag inte missminner mig. Gick dock jävligt fort (ca. 24tim) och alla blev nöjda och glada vill jag minnas :)
 
Dom beklagar att försändelsen försvunnit och förklarar sen att enligt villkoren har jag inte rätt till ersättning.
En godtrogen människa tror givetvis att man kan få ut det man försäkrat för om något händer, men så enkelt är det ju inte.
Jag skulle kolla upp saken med kommunens konsumentvägledare eller direkt med Konsumentverket. Bara för att det står i Postnords finstilta betyder ju inte att de har all rätt på sin sida - speciellt om det inte framgick tydligt när du köpte tjänsten.

Som konsument så är det inte orimligt att anta att försäkringen täcker värdet fast med ett tak på 10k. Postnord borde åtminstone få en rejäl smäll på fingrarna för att inte upplysa konsumenten ordentligt.
 
Jag har inte hittills stött på det problemet. Men om jag någon gång i framtiden ska skicka något till utlandet, kommer jag att efterfråga motsvarande "posten värde".
Minns en gång att jag skulle skicka en klocka till Danmark. Kostade drygt 1000kr om jag inte missminner mig. Gick dock jävligt fort (ca. 24tim) och alla blev nöjda och glada vill jag minnas :)
Värde finns inte för internationell post enligt Posten.

Angående att skicka som värde istället för REK är det såklart att föredra, problemet är att det inte finns så många "värde-ombud".
 
Värde finns inte för internationell post enligt Posten.

Angående att skicka som värde istället för REK är det såklart att föredra, problemet är att det inte finns så många "värde-ombud".
Jag postar alltid från postens företagscenter, tror att det också kan hjälpa till så att risken för borttappning minskar. Då jag blev av med ett rek hade jag postat hos mitt ombud (Coop el. dyl.) och jag är ganska säker på att det var hos dom som paketet "kom bort"...
När jag skickade till Danmark var jag inne på någon firma som samordnar logistik från de flera speditörer, tror dom hette box nånting, dyrt som sagt, men förtroendeingivande som Disneys luftens hjältar :)
 
Jag skulle kolla upp saken med kommunens konsumentvägledare eller direkt med Konsumentverket. Bara för att det står i Postnords finstilta betyder ju inte att de har all rätt på sin sida - speciellt om det inte framgick tydligt när du köpte tjänsten.

Som konsument så är det inte orimligt att anta att försäkringen täcker värdet fast med ett tak på 10k. Postnord borde åtminstone få en rejäl smäll på fingrarna för att inte upplysa konsumenten ordentligt.

Ska kolla med en kunnig konsumentvägledare om detta. Fortsättning följer. Om inte annat har Postnord undlåtit att informera om detta. På hemsidan står det: "Du väljer om du vill skicka Rek utrikes 2 000 eller Rek utrikes 10 000 där innehållet får ha ett värde på 2 000 respektive 10 000 kronor". Visst, får väl ha ett värde på 1000 kr också? 13.000 då? Ingenting om vad innehållet inte får vara, eller vad som händer då. Informationen undanhålls och nämns endast i deras villkordokument. Givetvis är detta åt helvete när de inte informerar om villkoren för försäkringen på sidan för info om REK utrikes? Så ska inte ett företag bete sig.
13000 var väl värdet om den inte var skadad?

Kan väl inte vara värd 13000 om den var i det skick du beskrev?

Så är det. Klockan är inte värd 13k, men tyvärr så accepterar dom nog inte en värdering av mig baserat på en skada jag inte kan styrka!
 
Senast ändrad:
Vilka jävla svinpälsar dom är, fy fan.

Tack för nyttig information. Trodde att det var som du att dom betalade ut den försäkrade summan oavsett innehåll.
 
Vilka jävla svinpälsar dom är, fy fan.

Tack för nyttig information. Trodde att det var som du att dom betalade ut den försäkrade summan oavsett innehåll.
Det är ju en ganska logisk tanke. Jag köper en försäkring som täcker upp till 10.000 för värdefulla föremål, där klockor får skickas. Skiten försvinner. Då får
jag 10.000 av dom. Men nej. Man ska aldrig sluta förvånas...
 
Det är ju en ganska logisk tanke. Jag köper en försäkring som täcker upp till 10.000 för värdefulla föremål, där klockor får skickas. Skiten försvinner. Då får
jag 10.000 av dom. Men nej. Man ska aldrig sluta förvånas...
Var exakt sådär jag tänkte med. Man slutar aldrig förvånas. Trist du fick lära dig den hårda vägen.
 
Kan det inte vara värt ett försök att dra detta hos Allmänna reklamationsnämnden? Utifrån vad som är rimligt att anta när man köper tjänsten hos ombud så är det inte helt orimligt att de dömer till din fördel och jag kan inte tänka mig annat än att Postnord rättar sig efter ARN.
 
Om inte "säljaren" uppmärksammade dig om detta, så kan du ha rätt att kräva ersättning.
Väsentliga saker, som kan avgöra om det blir ett köp eller inte måste upplysas av den som säljer tjänsten.

Till exempel att man kanske inte ska sälja ett par skor som inte tål vatten till någon som ska ut och fiska.
 
Tråkig historia, lider med dig. :(
Kanske är värt att titta närmare på villkoren för värde också, har sett många annonser på k&s med "kan skickas med värde men köparen står för risken över 50k".
 
Kan det inte vara värt ett försök att dra detta hos Allmänna reklamationsnämnden? Utifrån vad som är rimligt att anta när man köper tjänsten hos ombud så är det inte helt orimligt att de dömer till din fördel och jag kan inte tänka mig annat än att Postnord rättar sig efter ARN.

Om inte "säljaren" uppmärksammade dig om detta, så kan du ha rätt att kräva ersättning.
Väsentliga saker, som kan avgöra om det blir ett köp eller inte måste upplysas av den som säljer tjänsten.

Till exempel att man kanske inte ska sälja ett par skor som inte tål vatten till någon som ska ut och fiska.

Det är absolut en väsentlig sak som inte framgår förutom i de juridiska dokumenten. Visst, en köpare har skyldighet att också ansvara för att ta reda på villkoren, men i detta fall tycker jag Postnords skyldighet att upplysa om alla villkor och konsekvenser för brytande av villkor inte har uppfyllts på långa vägar. Det är dessutom en sak som får avsevärda negativa ekonomiska följder, som inte framgår på deras hemsida för REK utrikes.
Inväntar svar från konsumentvägledare. ARN är ju nästa steg om konsumentvägledaren tycker det finns en chans och att inte Postnord backar. Även börjat arbeta mig uppåt inom Postnords personal för att se hur dom bemöter att jag bestrider deras beslut.
 
Tråkig historia, lider med dig. :(
Kanske är värt att titta närmare på villkoren för värde också, har sett många annonser på k&s med "kan skickas med värde men köparen står för risken över 50k".
Det tycker jag är en bra idé! Detta visar ju bara att man inte kan lita på dom för fem öre!
 
Tråkig historia, lider med dig. :(
Kanske är värt att titta närmare på villkoren för värde också, har sett många annonser på k&s med "kan skickas med värde men köparen står för risken över 50k".
Det tycker jag är en bra idé! Detta visar ju bara att man inte kan lita på dom för fem öre!

"Om Innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada."

Från villkoren för postnords värde, gäller alltså även för värde!
 
"Om Innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada."

Från villkoren för postnords värde, gäller alltså även för värde!

Fyfan vad grisigt. Detta borde alla på KS bli informerade om. Speciellt de som köper och säljer klockor värda drygt 50k och skickar Värde.
 
Tillbaka
Topp